Bli av med höjdrädsla?

Problematisk

Trådstartare
Jag har en (ologisk) rädsla för att hoppa "högt", när jag VET hur högt det är.
Det är så orimligt att VET jag inte höjden så vågar jag hoppa 110-115, fast jag ju självklart ser att det är "högt" (för mig). Men när jag VET höjden, då börjar jag fega redan vid 95-100 :crazy:
Jag tävlar i nuläget 80-90, 80 känns som minihinder och 90 känns som inga problem. Jag hade tänkt starta 100 innan innesäsongen, men pga lite skador och sjukdom blev det inte så. Nu tänker jag istället att det kan vara rimligt att börja känna på 100 på pay and jump under höst/vinter, men så länge jag har den här mentala blockeringen går det ju inte :nailbiting:

Har nån några bra tips på hur jag kan bli av med den? Att inte kolla höjden på träningar är ju ett sätt att (kanske) hoppa lite högre och få in mer rutin på den höjden, men vad hjälper det när min hjärna sparkar bakut direkt den vet att höjden är tresiffrig? :meh:
 
Jag har en (ologisk) rädsla för att hoppa "högt", när jag VET hur högt det är.
Det är så orimligt att VET jag inte höjden så vågar jag hoppa 110-115, fast jag ju självklart ser att det är "högt" (för mig). Men när jag VET höjden, då börjar jag fega redan vid 95-100 :crazy:
Jag tävlar i nuläget 80-90, 80 känns som minihinder och 90 känns som inga problem. Jag hade tänkt starta 100 innan innesäsongen, men pga lite skador och sjukdom blev det inte så. Nu tänker jag istället att det kan vara rimligt att börja känna på 100 på pay and jump under höst/vinter, men så länge jag har den här mentala blockeringen går det ju inte :nailbiting:

Har nån några bra tips på hur jag kan bli av med den? Att inte kolla höjden på träningar är ju ett sätt att (kanske) hoppa lite högre och få in mer rutin på den höjden, men vad hjälper det när min hjärna sparkar bakut direkt den vet att höjden är tresiffrig? :meh:

Jag är lite likadan och för mig funkar det inte att hoppa höjden på pay and jump för här ligger alla hinderna på exakt den höjden medans på tävling är det ett visst antal som får ligga på "maxhöjden" om jag inte minns helt fel. Iaf så tycker jag att det som funkar bäst är att hålla hoppningen färsk Dvs hålla sprången i kroppen vilket kanske ej är så lätt om man "bara" har en häst. Har turen att ha flera så jag hoppar dem på olika dagar vilket innebär ca 4 gr i veckan. Sammanfattning: hoppa regelbundet och försök strunta i höjden. Lättare sagt än gjort, jag vet men 1m klarar ni utan problem. Det är bara 10 cm högre än 90.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: zarmino
·
Hoppning Hej! Jag är en fjortonårig tjej som har en D-ponny på 11 år. Hon hoppar med en jättebra teknik, fick 9-9 på hoppteknik. Vi är ett...
Svar
4
· Visningar
1 774
Senast: Buck
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 134
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp