Bli av med jobbet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem som helst kan inte jobba på äldreboende nuförtiden eftersom de som bor där är så sjuka och det är så lite personal. Kan inte alla göra allt, och dessutom någorlunda snabbt, så funkar det inte.
Det är inte alls sant, det finns somatiska avdelningar som har boende som mer eller mindre klarar sig själva. Vi har boende som endast behöver hjälp med medicinering, bädda sängen, städ och duschning.
 
Man ställer av husbilen när den inte används ;). När 3år har gått gäller inte bonus malus och skatten går tillbaka på normal nivå
Men varför skrev du inte det från början? Du skrev ju först att det var dyrt med skatten och utifrån det reagerar vi andra på det som skrevs.

Med tanke på dina tidigare svar så verkar du slå ifrån dig alla tips och råd du fått i tråden, speciellt från de som vet hur systemet fungerar. Jag förstår inte alls hur du tänker, i din sits hade jag varit öppen för förslag för allt som finns och försöka hitta ett nytt jobb så fort som möjligt, helst inom något jag vill jobba inom, men finns inte det så får jag väl ta något jag egentligen inte vill jobba med, men sen fortsätta söka och se om jag kan hitta ett jobb jag vill ha. Bara jag har en inkomst under tiden, det är alltid lättare att hitta ett jobb om man redan har något, det är då man kan vara kräsen med vilket jobb man vill ha, det kan man inte riktigt när man är i din sits skulle inte jag säga i alla fall.

Vilket är viktigast att ha en inkomst nu eller leva i ovisshet om hur länge pengarna räcker innan eventuellt jobb man vill ha dyker upp?
 
I vårt fall tror jag det inte är några problem för oss då vi kan bo i husbilen. Den blir ju vår bostad isåfall
Men de flesta vill väl rädda sin bostad så långt som möjligt, då är det väl smartare att sälja husbilen.
Den drömmen går ju att köpa senare.

Hade ju hellre räddat kvar ett betalt hus än en obetald husbil,
men alla tänker olika.

Såvida man inte vill ställa husbilen där man råkar få jobb och därför kan känna sej mer flexibel i sitt jobbsökande rent geografiskt.
 
Men det funkar ju inte i verkligheten. Jag bor utanför Kalmar och om jag söker jobb i hela landet hur i all världen får man en bostad på en gång i en annan stad? Alltså kan jag inte ta ett jobb direkt eftersom det är bostadsbrist i landet. Alltså fortsatt a-kassa
Jobbet brukar ju inte börja dagen efter, i normalfall har du 1-3 månader innan jobbet startar och på den tiden hinner du leta bostad. Även där det är bostadsbrist går det att finna bostad. Du hade ju dessutom ett hus som kunde säljas.
 
Jobbet brukar ju inte börja dagen efter, i normalfall har du 1-3 månader innan jobbet startar och på den tiden hinner du leta bostad. Även där det är bostadsbrist går det att finna bostad. Du hade ju dessutom ett hus som kunde säljas.
Är olika, alla jobb jag har haft har varit med börja omedelbart.
 
Ofta har man en uppsägningstid från nuvarande jobb på 1-3 månader, det är ju inte alla som byter jobb som är arbetslösa.
Har själv jobbat 160% under uppsägningstiden när jag bytte jobb senast Hade tur då gamla på 60% var dagtid och nya på 100% på kvällen, det jag sökte till hade tagit någon annan om jag inte kunde börja med en gång.
 
Varför provocerad?
För att det låter som det är så lätt. Det är klart att vissa kan ha tur men för de flesta går det inte till så.
Jag har många vänner som gjort just det- kollat upp vilka värdar som finns och gjort långa listor. Sen ringde de dessa om och om igen under lång tid. Ingen av de lyckades.
Sen hittade alla boende men det handlade om att hyra ett rum hos en bekants bekant eller dela lägenhet med en kollega.
 
För att det låter som det är så lätt. Det är klart att vissa kan ha tur men för de flesta går det inte till så.
Jag har många vänner som gjort just det- kollat upp vilka värdar som finns och gjort långa listor. Sen ringde de dessa om och om igen under lång tid. Ingen av de lyckades.
Sen hittade alla boende men det handlade om att hyra ett rum hos en bekants bekant eller dela lägenhet med en kollega.
Hur kan det låta lätt när hen låg i som sjutton vilket jag också skrev? Det var verkligen inte lätt och hen hade tur vilket jag också skrev men det är inte omöjligt.
Klistrar in inlägget igen med fetning för att förtydliga.
Det gör det om man är aktiv. Man ringer och mailar dagligen på allt som kan tänkas som bostad och ställer sig i varenda kö som finns.
Mitt ena barn blev erbjuden ett toppjobb hen inte kunde säga nej till. Det här erbjudandet kom strax efter att hen äntligen efter ett antal år hade fått ett förstahandskontrakt i den stad hen bor i nu. Jobbet är i Stockholm och hen behöver bo där för att kunna ta det. Att få en hyreslägenhet i Stockholm är ju inte helt enkelt ens med lång kötid och hen hade ingen alls men trots det har hen fixat en hyreslägenhet med förstahandskontrakt på en månad och dessutom på ett ställe hen kan tänka sig att bo på under en längre tid! Hen var helt förberedd på att bo i andrahand, rivningskontrakt, hyra rum, sova på en soffa hos någon, vandrarhem eller vad som vilket hen har gjort förut men hen var aktiv som tusan och med en gnutta tur dessutom hade hen snart förstahandskontraktet klart. Så jo det går att fixa en bostad om man kan tänka sig vad som helst bara det är tak över huvudet men inte om man ligger på soffan och pillar navelludd.
 
Men jag får ju a kassa och undertiden ska jag kolla efter andra jobb och då är det väl naturligt att man letar jobb som man vill ha

Nej det är inte narurligt utan man tar det man får och letar vidare efter ett bättre medans man jobbar.

Läget är unikt jusst nu och vården sliter som f*n. Semestrar är inställda osv. Då blir iaf jag som vårdanställd provicerad när jag ser att det finns folk som KAN jobba men hellre lever på bidrag. Det kan ta lång tid innan ett "kul" jobb dyker upp. Jag tycker nog att man kan vara solidarisk och bidraga till landets och sina medmänniskors väl och ve även om jobbet i sig inte är det man önskar. Sen om det är vården eller annat spelar ingen roll men att leva på bidrag när man kan vara en tillgång tycker jag är bortskämt.
 
Ska verkligen bli intressant att se hur många lediga jobb vi har i höst ochhur stor arbetslöshet vi har i höst. Man talar ju om 10-15% arbetslöshet. Med akasse resonemanget borde det ju vara så att vården och andra yrken som nu har svårt att rekrytera folk dessa jobb borde då vara tillsatta och arbetslösheten borde då hållas på nivå som innan Corona krisen

Vården har inte svårt att rekrytera just nu. Iaf inte där jag jobbar (Hemtjänsten)
Vi har timanställt 6 nya vikarier på 3 veckor. Detta är folk som blivit arbetslösa pga Coronakrisen och vill göra mer än sitta hemma så de har lyfft telefonluren och ringt och frågat om jobb. Vi behöver anställa många fler för att få vår semester.
Får vi ingen semester kommer vi klappa ihop längre fram, till ingens nytta. Så alla vikarier är ENORMT välkomna och de gör faktiskt en stor samhällsnytta på sikt samtidigt som de får lön till dess deras normala jobb är igång.
 
Jag har många vänner och bekanta som på bara några dagar blev av med all inkomst utan bortre horisont. Mötes-/underhållnings-/eventindustrin blev extremt hårt och snabbt drabbad när i princip alla planerade och bokade evenemang försvann ur kalendern.
Det finns företag med anställda som kunnat permitteras, men de allra flesta yrkesverksamma är fakturerande ensamföretagare med enskilda firmor - vilket betyder att de står utanför de statliga "stödpaket" som riktats mot både näringslivet i stort och mot kulturbranschen specifikt.
Många jag känner har försökt ställa om verksamheten mot digitala möten och event istället för fysiska, men det är svårt av flera orsaker. Andra har hittat arbeten inom helt andra branscher, en ljudtekniker jobbar som byggnadssnickare och en annan med klottersanering, en videografiker kör sopbil, en eventproducent jobbar som personlig assistent och en ljusdesigner hoppar in på timmar i en kompis matbutik. Man gör det man måste göra.
 
Har själv jobbat 160% under uppsägningstiden när jag bytte jobb senast Hade tur då gamla på 60% var dagtid och nya på 100% på kvällen, det jag sökte till hade tagit någon annan om jag inte kunde börja med en gång.
Och det låter ju som en ganska unik situation.
 
Jag har många vänner och bekanta som på bara några dagar blev av med all inkomst utan bortre horisont. Mötes-/underhållnings-/eventindustrin blev extremt hårt och snabbt drabbad när i princip alla planerade och bokade evenemang försvann ur kalendern.
Det finns företag med anställda som kunnat permitteras, men de allra flesta yrkesverksamma är fakturerande ensamföretagare med enskilda firmor - vilket betyder att de står utanför de statliga "stödpaket" som riktats mot både näringslivet i stort och mot kulturbranschen specifikt.
Många jag känner har försökt ställa om verksamheten mot digitala möten och event istället för fysiska, men det är svårt av flera orsaker. Andra har hittat arbeten inom helt andra branscher, en ljudtekniker jobbar som byggnadssnickare och en annan med klottersanering, en videografiker kör sopbil, en eventproducent jobbar som personlig assistent och en ljusdesigner hoppar in på timmar i en kompis matbutik. Man gör det man måste göra.

Bekanta i konsultbranschen är närmast i panik. Inget som de upplevt förut, att efterfrågan går till nästan noll på ett par dagar. Permitteringssystemet kräver dessutom, på gott och ont, med vissa undantag, att alla konsulter skickas hem så fort det går.

Sedan dess har min telefon gått varm, men de får samma svar från mig som från alla andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 597
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 204
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 176
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp