Bli bättre utan att rida

LiviaFilippa

Trådstartare
Hej! Jag får inte rida just nu och min ena ponny är skadad och får bara gå på lite promenader. Så jag kommer tappa jättemycket och förlora massa tid men så kom jag på att jag kanske kan göra andra saker så man ändå kanske blir bättre när jag får rida igen! Som typ mental träning och sånt eller om nån kanske har tips på andra saker som man kan träna fast man inte rider liksom? Och om nån har tips om nån bok eller podd eller nåt om mental träning? Som helst inte är bara att dom pratar om det utan kanske med saker som man ska göra också som träning typ! Och annat man kan träna på också kanske som man kan lära sig av att kolla på eller läsa eller så? Jag får inte rida och inte göra NÅN annan träning så inga såna saker bara!
Och sen också om det finns saker man kan göra med ponnyn så hon blir starkare också fast hon inte rids? Typ som kanske att stretcha är bra eller göra nån annan sån övning eller nåt?
 
Kolla in Kjell Enhager för mental träning! Visualisering har hjälpt mig mycket, han har superbra tips där.

Sen känns det också som ett utmärkt tillfälle att passa på att läsa/repetera ridhandboken för alla de där grunderna som man typ vet men kanske inte i detalj.

För ponnyns del är det stärkande i sig bara att promenera, variera underlag och finns det kuperad terräng är ju det kanon, men kanske fysiskt ansträngande för dig. Skritta över bommar är bra träning också.
 
Kolla in Kjell Enhager för mental träning! Visualisering har hjälpt mig mycket, han har superbra tips där.

Sen känns det också som ett utmärkt tillfälle att passa på att läsa/repetera ridhandboken för alla de där grunderna som man typ vet men kanske inte i detalj.

För ponnyns del är det stärkande i sig bara att promenera, variera underlag och finns det kuperad terräng är ju det kanon, men kanske fysiskt ansträngande för dig. Skritta över bommar är bra träning också.
Tack för ditt svar! Är Kjell Enhager nån författare eller har han podd eller youtube eller nåt? Och den där boken heter den bara ridhandboken? Ponnyn får bara promenera på typ grusvägar och så än men hon kanske får gå på annat sen när hon är frisk. Vi ska till veterinären på torsdag så hoppas hon är bättre då! Så kanske att hon får börja göra lite andra saker än bara gå på platta vägar liksom.
 
Tack för ditt svar! Är Kjell Enhager nån författare eller har han podd eller youtube eller nåt? Och den där boken heter den bara ridhandboken? Ponnyn får bara promenera på typ grusvägar och så än men hon kanske får gå på annat sen när hon är frisk. Vi ska till veterinären på torsdag så hoppas hon är bättre då! Så kanske att hon får börja göra lite andra saker än bara gå på platta vägar liksom.
Han har en youtubekanal bland annat, och finns på instagram, mest föreläser han men finns mycket material att hitta med honom ändå.

Ja ridhandboken heter bara så, Ridhandboken 1 och 2, där finns liksom… allt. Grunden för alla helt enkelt. :)
 
Jobba med din balans. Stå på ett ben o blunda. Byt ben Sätt dig på en stol och känn igenom kroppen. Sittbenens position och hur det ändras utifrån din handställning. Allt hänger ihop.
 
Titta på bra ridning, om du har möjlighet! Det kan ge massor att se duktiga ryttare, speciellt om du har möjlighet att titta på träningar där man även hör tränaren.
Tack för ditt svar! Tyvärr så kan jag nog inte titta på träningar för mina föräldrar har nog inte tid att skjutsa mig nu när mamma gör nästan allt med båda mina ponnysar och så. Men om det kanske finns på youtube eller nåt så kan jag ju!
 
Jobba med din balans. Stå på ett ben o blunda. Byt ben Sätt dig på en stol och känn igenom kroppen. Sittbenens position och hur det ändras utifrån din handställning. Allt hänger ihop.
Tack för dina tips! Ska man bara stå på ett ben och blunda? Eller ska man göra nåt mer som tränar balansen om man gör det?
 
Hej! Jag får inte rida just nu och min ena ponny är skadad och får bara gå på lite promenader. Så jag kommer tappa jättemycket och förlora massa tid men så kom jag på att jag kanske kan göra andra saker så man ändå kanske blir bättre när jag får rida igen! Som typ mental träning och sånt eller om nån kanske har tips på andra saker som man kan träna fast man inte rider liksom? Och om nån har tips om nån bok eller podd eller nåt om mental träning? Som helst inte är bara att dom pratar om det utan kanske med saker som man ska göra också som träning typ! Och annat man kan träna på också kanske som man kan lära sig av att kolla på eller läsa eller så? Jag får inte rida och inte göra NÅN annan träning så inga såna saker bara!
Och sen också om det finns saker man kan göra med ponnyn så hon blir starkare också fast hon inte rids? Typ som kanske att stretcha är bra eller göra nån annan sån övning eller nåt?


Träna dig själv; koordination, balans, kondition och styrka. Några tips nedan, men det finns många fler. :D



https://www.mymowo.com/workout/5f60...qz8v6ORnD4Iqbjq3mVd6JtjrEZuTe3HRoCczYQAvD_BwE

https://ryttarform.com/traning-for-ryttare/

https://yogobe.com/se/program/yoga-for-ryttare
 
Tack för svaret men jag kanske var lite otydlig men jag får inte träna ALLS just nu så kan inte göra såna saker tyvärr!

Ah - ursäkta, jag läste det som att det bara var hästarna som inte fick träna. :)

Men några av länkarna var text så du kan läsa lite där i alla fall, och yogan handlar mycket om andning så det är inte så fysiskt ansträngande.

Men då skulle jag rekommendera flera böcker om ridlära, ditt närmsta bibliotek har säkert massor. Jag tycker om tankarna kring centrerad ridning, så sök efter Sally Swifts böcker om du vill ha konkreta tips som du kan ta med dig upp i sadeln sedan. Eller sök på tuben efter centrerad ridning.

Naturen som ridhus är en rolig bok om du tycker om att rida ute, fokus är distansritt men du får en hel del tips om att hålla hästen pigg och glad generellt.

Hästen som hobby är en klassiker som står sig utmärkt, där får du mycket matnyttigt om både ridning och hästhållning. En annan lätttillgänglig och käck bok är Proffsryttarens ridlära där du får många konkreta tips oavsett vilken nivå du rider på.

Här finns en del tips om mental träning:


 
Vill tips om Lazy Dancer Tips på youtube. Är korta balettövningar, men sjukt bra att stärka upp alla delar vi ryttare behöver för att rida bra... skuldror, core, balans, fotleder. Min sits, skänkel och balans, både nedsutten, lätt sits och hoppning, har blivit så mycket stabilare efter att ha kört denna video. Jag känner mig ungefär lika smidig som en elefant, men pga. resultaten är det värt det.


Hon har fler videor om balans så kan man variera. Vill även tips om denna som hjälper en att få bak skuldrorna, utan att dra skuldrorna bakåt/ihop och spänna sig.

 
Ah - ursäkta, jag läste det som att det bara var hästarna som inte fick träna. :)

Men några av länkarna var text så du kan läsa lite där i alla fall, och yogan handlar mycket om andning så det är inte så fysiskt ansträngande.

Men då skulle jag rekommendera flera böcker om ridlära, ditt närmsta bibliotek har säkert massor. Jag tycker om tankarna kring centrerad ridning, så sök efter Sally Swifts böcker om du vill ha konkreta tips som du kan ta med dig upp i sadeln sedan. Eller sök på tuben efter centrerad ridning.

Naturen som ridhus är en rolig bok om du tycker om att rida ute, fokus är distansritt men du får en hel del tips om att hålla hästen pigg och glad generellt.

Hästen som hobby är en klassiker som står sig utmärkt, där får du mycket matnyttigt om både ridning och hästhållning. En annan lätttillgänglig och käck bok är Proffsryttarens ridlära där du får många konkreta tips oavsett vilken nivå du rider på.

Här finns en del tips om mental träning:


Okej nej det är min ena ponny som bara får gå promenader och jag får inte träna nånting så jag får inte ens gå med henne just nu. Men håller iallafall på kolla på länkarna så ska läsa mer noga sen när jag kanske kan koncsentrera mig mer.
 
Vill tips om Lazy Dancer Tips på youtube. Är korta balettövningar, men sjukt bra att stärka upp alla delar vi ryttare behöver för att rida bra... skuldror, core, balans, fotleder. Min sits, skänkel och balans, både nedsutten, lätt sits och hoppning, har blivit så mycket stabilare efter att ha kört denna video. Jag känner mig ungefär lika smidig som en elefant, men pga. resultaten är det värt det.


Hon har fler videor om balans så kan man variera. Vill även tips om denna som hjälper en att få bak skuldrorna, utan att dra skuldrorna bakåt/ihop och spänna sig.

Tack för tipsen men jag tror inte jag får göra såna saker heller tyvärr! :( Eller kanske den med armarna men inte den med balansen iallafall.
 
@EmmaFilippa oj missade att du var skadad, trodde det var ponnyn. Ja spara övningarna med balansen till sen när doktorn tycker det är ok. Men kan varmt rekommendera att träna även när man rider för att utvecklas snabbare,

Hon har massa videos på olika styrkeövningar och strechövningar för olika kroppsdelar, så bara plocka de som inte inverkar på din skada. Skulderövningen är super för att få stabilare överkropp och balans, då ryttare tenderar att ha en skuldra (oftast den högra) som är framåt och som gör att vi sitter snett.

För ponnyn så har väl Svensk Hästrehab en app - Equibodybalance, som har olika strech och styrkeövningar för hästar. Även här beror det lite på ponnyns skada vilka du kan göra.
 
Om du inte kan träna men ändå vill bli bättre på att rida så tänker jag att

1. Att titta på ridning: fundera över vad olika hjälper får för effekt. Vad ryttaren gör bra och hur hästen svarar på det. Du kan titta på YouTube och söka på program. Hippson har en del i sitt bibliotek, ridsportförbundet har också en egen kanal.
2. Läsa böcker kring ridning och biomekanik, allt från Ridhandboken och Militärens handbok till Sally Swift och liknande.
3. Beroende på hur du mår, som någon skrev ovan, känn igenom din kropp. Hur känns det när du spänner eller slappnar av i olika muskler. Hur kan du vinkla olika kroppsdelar utan att andra kroppsdelar följer efter. Har du en helkropps-spegel är det ett jättebra sätt att öva på. Om du lyfter ett ben eller en arm, hur påverkar det din övriga kropp? Kan du reglera med hjälp av bålspänning, att öppna upp kring höften eller liknande. Om du kan stå upp, ställ dig i "ridposition" med lite böjda ben och öva på att ändra ditt överliv som att du skulle vrida dig inför en sväng. Vicka på en höft och tänk att du gör olika rörelser och hjälper. Hur ser du ut när du ex. fattar galopp. Hur påverkar det i din kropp när du tar fram höften eller gör en överstrykning.
4. Det finns flera poddar om ridsport som du kan kolla efter. En mental halvhalt är en av dem.
 
Hej! Jag får inte rida just nu och min ena ponny är skadad och får bara gå på lite promenader. Så jag kommer tappa jättemycket och förlora massa tid men så kom jag på att jag kanske kan göra andra saker så man ändå kanske blir bättre när jag får rida igen! Som typ mental träning och sånt eller om nån kanske har tips på andra saker som man kan träna fast man inte rider liksom? Och om nån har tips om nån bok eller podd eller nåt om mental träning? Som helst inte är bara att dom pratar om det utan kanske med saker som man ska göra också som träning typ! Och annat man kan träna på också kanske som man kan lära sig av att kolla på eller läsa eller så? Jag får inte rida och inte göra NÅN annan träning så inga såna saker bara!
Och sen också om det finns saker man kan göra med ponnyn så hon blir starkare också fast hon inte rids? Typ som kanske att stretcha är bra eller göra nån annan sån övning eller nåt?
Utöver de tips du redan fått så kanske det kan vara aktuellt med teorilektion över nätet med en tränare bra på detta.
Jag är så himla glad att jag tagit en väldig massa teorilektioner ihop med ridlektioner. Det är superviktigt att förstå vad man/hästen gör och varför om man vill utvecklas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 066
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 958
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp