Bli brädad av en obehörig

Annwa

Trådstartare
Försöker hitta vilka regler som gäller kring anställning av lärare. Är inte fackansluten, annars hade det ju bara varit att fråga där.
Jag är legitimerad lärare och har sökt en tjänst som jag har behörighet för. Ansökningstiden går ut 18/6.
Jag bor på en liten ort och det finns mig veterligen endast två personer i kommunen som har behörighet för den tjänsten som är utlyst, var av jag är den ena.
Det har nu kommit till min kännedom att tjänsten redan är tillsatt. Den som fått tjänsten har förvisso haft den i två år men är inte i närheten av utbildad för den. Personen har varken pedagogisk utbildning eller utbildning i det ämnet som tjänsten avser. Är det lagligt att göra så ? Kan tilläggas att det är en friskola , om det nu har någon betydelse.
 
Försöker hitta vilka regler som gäller kring anställning av lärare. Är inte fackansluten, annars hade det ju bara varit att fråga där.
Jag är legitimerad lärare och har sökt en tjänst som jag har behörighet för. Ansökningstiden går ut 18/6.
Jag bor på en liten ort och det finns mig veterligen endast två personer i kommunen som har behörighet för den tjänsten som är utlyst, var av jag är den ena.
Det har nu kommit till min kännedom att tjänsten redan är tillsatt. Den som fått tjänsten har förvisso haft den i två år men är inte i närheten av utbildad för den. Personen har varken pedagogisk utbildning eller utbildning i det ämnet som tjänsten avser. Är det lagligt att göra så ? Kan tilläggas att det är en friskola , om det nu har någon betydelse.
Det är inte så att personen läser KPU under tiden? Skolan kanske tycker att det är bra för eleverna att få behålla en person som har fungerat bra och personen har tjänstledigt under studierna?
 
Nope ! Känner henne väl och hon har en helt annan utbildning där hon avser göra karriär när tillfälle ges.
 
Om hon inte är utbildad kan de inte ge henne en tsv-tjänst utan hon har fått ett tidsbegränsat uppdrag.

Nej de kan inte ”tvingas” ge tjänsten till någon även om det bara är en behörig sökande finns prövat om jag minns rätt i Jämtland. Det finns ingen skyldighet att anställa och de har då anställt en obehörig i väntan på bättre sökunderlag.
 
Om hon inte är utbildad kan de inte ge henne en tsv-tjänst utan hon har fått ett tidsbegränsat uppdrag.

Nej de kan inte ”tvingas” ge tjänsten till någon även om det bara är en behörig sökande finns prövat om jag minns rätt i Jämtland. Det finns ingen skyldighet att anställa och de har då anställt en obehörig i väntan på bättre sökunderlag.
Precis.
När jag jobbade som lärare i ett privat utbildningsföretag kunde jag tillsvidareanställas. Men som kommunalt anställd får jag bara tidsbegränsade tjänster.
 
Precis.
När jag jobbade som lärare i ett privat utbildningsföretag kunde jag tillsvidareanställas. Men som kommunalt anställd får jag bara tidsbegränsade tjänster.

Men vad konstigt, en nära vän till mig är kommunalt fast anställd (ferietjänst) och har ingen behörighet. Hon har dock jobbat 6-7 år inom skola nu, tidigare som vikarie.
Hon blev erbjuden två fasta tjänster på två olika skolor, men valde den som erbjöd ferietjänst.
 
Men vad konstigt, en nära vän till mig är kommunalt fast anställd (ferietjänst) och har ingen behörighet. Hon har dock jobbat 6-7 år inom skola nu, tidigare som vikarie.
Hon blev erbjuden två fasta tjänster på två olika skolor, men valde den som erbjöd ferietjänst.

Jag har pratat med en rektor där jag bor, när jag vikarierat. Här måste de utlysa tjänsterna varje år, alltså de tjänster som inte har behörig personal och därför inte är fastanställda.
 
Jag har pratat med en rektor där jag bor, när jag vikarierat. Här måste de utlysa tjänsterna varje år, alltså de tjänster som inte har behörig personal och därför inte är fastanställda.

Men hon är fast anställd nu.
Tidigare var hon vikarie och var anställd augusti-juni varje år och skrev nytt avtal varje gång hon började i augusti.
 
Men vad konstigt, en nära vän till mig är kommunalt fast anställd (ferietjänst) och har ingen behörighet. Hon har dock jobbat 6-7 år inom skola nu, tidigare som vikarie.
Hon blev erbjuden två fasta tjänster på två olika skolor, men valde den som erbjöd ferietjänst.
Yrkeslärare, hemkunskapslärare och några till behöver inte legitimation än
Så de kan nog fastanställas men annars kan man inte fastanställa obehöriga lärare
Det är inte tillåtet och man kan inte bli inlasad som obehörig lärare då det är ett legitimationsyrke
 
Yrkeslärare, hemkunskapslärare och några till behöver inte legitimation än
Så de kan nog fastanställas men annars kan man inte fastanställa obehöriga lärare
Det är inte tillåtet och man kan inte bli inlasad som obehörig lärare då det är ett legitimationsyrke

Hon har fysik och historia... men hon kan väl inte ha fått en ferietjänst på ett vik?
 
Det känns orimligt att ta in en vikarie i 1,5 månad när skolan har stängt... men det kanske man gör?
När hon vickade tidigare gjorde hon det från augusti-juni.

Jag jobbar som obehörig lärare på en kommunal gymnasieskola och har ferietjänst. Anställs på ett läsår i taget så nuvarande anställning upphör om två veckor men då tar den nya vid så det inte blir något glapp. Alternativet vore att anställningen upphör och då skulle jag isåfall få semesterveckor att ta ut, vara arbetslös ca 2 veckor och sedan anställas igen men så har man valt att inte göra de senaste åren.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att man tar in vikarie 1,5 mån när skolan är stängd?
 
Jag jobbar som obehörig lärare på en kommunal gymnasieskola och har ferietjänst. Anställs på ett läsår i taget så nuvarande anställning upphör om två veckor men då tar den nya vid så det inte blir något glapp. Alternativet vore att anställningen upphör och då skulle jag isåfall få semesterveckor att ta ut, vara arbetslös ca 2 veckor och sedan anställas igen men så har man valt att inte göra de senaste åren.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att man tar in vikarie 1,5 mån när skolan är stängd?
Jag är obehörig och har tjänst på SFI. Anställd i sex månader och sedan utlyses tjänsten igen.
 
Gäller det yrkeslärare så finns det inte krav på lärarleg. än. För friskolor är det dessutom så att de inte går under kommunala avtal.

Även om den obehöriga läraren är obehörig kanske personen är lämplig av andra skäl (och anställs säkert ett år i taget), varför ens ifrågasätta det?

Jag är numera behörig lärare, men när jag började jobba som lärare hade jag en helt annan utbildning i grunden som ändå inte gjorde mig behörig. Jag var ändå en bra lärare, vågar tillochmed säga bättre än många behöriga. Varför ens bry sig om vilka en skola anställer?
 
Jag jobbar som obehörig lärare på en kommunal gymnasieskola och har ferietjänst. Anställs på ett läsår i taget så nuvarande anställning upphör om två veckor men då tar den nya vid så det inte blir något glapp. Alternativet vore att anställningen upphör och då skulle jag isåfall få semesterveckor att ta ut, vara arbetslös ca 2 veckor och sedan anställas igen men så har man valt att inte göra de senaste åren.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att man tar in vikarie 1,5 mån när skolan är stängd?

Jag menar att när barnen går hem så är det ju nästan 1,5 månad när lärarna inte är i skolan. Från mitten av juni till början av augusti. Har vikarien ferietjänst då så är hen ju anställd utan arbetsuppgifter under den tiden. Några veckor går så klart åt till semester dock.
Eller tänker jag fel?
Min vän fick t ex semestersättning och var anställd från augusti-mitten av juni tidigare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 247
Senast: Motacilla
·
Skola & Jobb Jag har ett kontorsarbete idag. Jag har pluggat i två år för att kunna arbeta med min arbetsuppgifter. Dock hade jag ingen erfarenhet av...
2
Svar
29
· Visningar
3 779
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 804
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp