Bli brädad av en obehörig

Annwa

Trådstartare
Försöker hitta vilka regler som gäller kring anställning av lärare. Är inte fackansluten, annars hade det ju bara varit att fråga där.
Jag är legitimerad lärare och har sökt en tjänst som jag har behörighet för. Ansökningstiden går ut 18/6.
Jag bor på en liten ort och det finns mig veterligen endast två personer i kommunen som har behörighet för den tjänsten som är utlyst, var av jag är den ena.
Det har nu kommit till min kännedom att tjänsten redan är tillsatt. Den som fått tjänsten har förvisso haft den i två år men är inte i närheten av utbildad för den. Personen har varken pedagogisk utbildning eller utbildning i det ämnet som tjänsten avser. Är det lagligt att göra så ? Kan tilläggas att det är en friskola , om det nu har någon betydelse.
 
Försöker hitta vilka regler som gäller kring anställning av lärare. Är inte fackansluten, annars hade det ju bara varit att fråga där.
Jag är legitimerad lärare och har sökt en tjänst som jag har behörighet för. Ansökningstiden går ut 18/6.
Jag bor på en liten ort och det finns mig veterligen endast två personer i kommunen som har behörighet för den tjänsten som är utlyst, var av jag är den ena.
Det har nu kommit till min kännedom att tjänsten redan är tillsatt. Den som fått tjänsten har förvisso haft den i två år men är inte i närheten av utbildad för den. Personen har varken pedagogisk utbildning eller utbildning i det ämnet som tjänsten avser. Är det lagligt att göra så ? Kan tilläggas att det är en friskola , om det nu har någon betydelse.
Det är inte så att personen läser KPU under tiden? Skolan kanske tycker att det är bra för eleverna att få behålla en person som har fungerat bra och personen har tjänstledigt under studierna?
 
Nope ! Känner henne väl och hon har en helt annan utbildning där hon avser göra karriär när tillfälle ges.
 
Om hon inte är utbildad kan de inte ge henne en tsv-tjänst utan hon har fått ett tidsbegränsat uppdrag.