Bli eld och lĂ„gor đŸ”„

karamelldrottningen

TrÄdstartare
Undrar över uttrycket bli eld och lÄgor.

Har alltid tÀnkt att det betyder att man blir superexalterad över nÄgot men betydelsen förr mer var att det betyder att man Àr arg över nÄgot? Det kan betyda bÄde och eller?
 
Undrar över uttrycket bli eld och lÄgor.

Har alltid tÀnkt att det betyder att man blir superexalterad över nÄgot men betydelsen förr mer var att det betyder att man Àr arg över nÄgot? Det kan betyda bÄde och eller?
NÀe du mÄste ha missförstÄtt. Jag har aldrig hört att det skulle betyda nÄgot annat Àn att man blir vÀldigt ivrig, exalterad eller liknande.
 
Ok. Tack för era svar! DÄ hade jag rÀtt frÄn början sÄ det var ju bra :D

Edit: Det Àr det hÀr klippet som gjorde mig förvirrad, mÄste blivit nÄgot fel med översÀttningen eller hur de nu kom fram till det:

 
Senast Àndrad:
Enligt SAOB har uttrycket enbart anvÀnts i positiv bemÀrkelse:

Första skriftliga hÀnvisningen till anvÀndning av uttrycket Àr frÄn 1707.

"
3) (företrÀdesvis i högre stil) i frÄga om sinnestillstÄnd l. sinnesrörelser, i mer l. mindre bildl. l. överförda anv. av 1 o. 2.
a) med tanke pĂ„ lĂ„gornas oupphörligt vĂ€xlande, lĂ€tta o. lekande flammande, Ă€vensom pĂ„ eldens hĂ€ftiga natur; sĂ€rsk. i överförd anv.: liv o. rörelse, livlighet, livfullhet, iver, entusiasm; temperament; ofta i förb. ta(ga) l. fatta eld (för ngt) o. i uttr. vara l. bliva (Ă€v. rĂ„ka l. komma i) eld och lĂ„ga (l. lĂ„gor), Ă€v. eld och iver l. eld och hĂ€nförelse o. d., vara l. bliva full av entusiasm (för ngt). Som .. (E. Cederhielm) har mycken eld, sĂ„ hölt iag en warning för excesser nödig. KKD 6: 13 (1707). LĂ€tt kom .. (Thorild) i eld; förtjusning, hĂ€nförelse .. var hans lifselement. Atterbom Siare 5: 397 (1849). BondestĂ„ndets flertal fattar eld för förslaget. P. Wieselgren i Biogr. lex. 21: 193 (1855). Brinnande af ifver stod en hvar pĂ„ sin sats, alt var eld och lĂ„ga. F. Runeberg (1878) hos Söderhjelm Runeberg 2: 541; jfr c. KKD 9: 293 (1913). — jfr SINNES-, UNGDOMS-ELD m. fl. — sĂ€rsk."
 

Liknande trÄdar

Hemmet Det har kommit sÄ mÄnga nya rÄd kring att elda i kamin i vinter, förmodligen för att mÄnga som eldar gör det i eldstÀder som inte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 898
Senast: Mia_R
·
Hemmet Kom att fundera pÄ det hÀr med gillestugor, kanske för att vi har tvÄ stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 968
Senast: tuaphua
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gÄnger pÄ vad som pÄverkar spridning och synlighet pÄ instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 305
Senast: cili
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok pÄ vad man skall tÀnka pÄ, sÄ tÀnkte buke Àr ju experter pÄ allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
611

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

  • VĂ€rldscupsfinalerna
  • Födda -21
  • DĂ„lig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp