Bli händig/hur händiga är ni?

Jag är hyfsat händig, det ingår i jobbet att kunna meka lite, svetsa och använda fasta maskiner och handverktyg. MEN jag är alldeles för lat för att göra så mycket hemma. Jag ringer någon annan.
 
Jag är händig, påhittig, och ganska glad i att fixa saker MEN jag tycker också det är viktigt att känna sina begränsningar. Alltså, det är mycket jag tekniskt sett kan fixa själv, men jag vet att det blir bättre och säkrare för framtiden om proffs gör det, så då föredrar jag proffs. Särskilt kring huset, för det är ju faktiskt en säkerhetsfråga många gånger, och en fråga om att inte förstöra en sak medan en fixar en annan.

Tror jag lärt mig den hårda vägen av min pappa som fixar allt själv. Ofta fungerar det, men visar sig senare ha oanade konsekvenser (fukt som stängs inne, omöjligt att städa, någon som inte vet hur det ska vara tar sönder etc).
 
Jag är nog rätt händig och är inte rädd för att prova själv. Jag vill absolut inte vara beroende av andra människor om jag inte måste. Skulle jag av någon anledning separera med min man så ska jag inte stå där och vara handfallen utan ska klara mig bra utan honom.
Ja men lite så jag tänker också.
Skulle jag och min man gå isär så skulle jag greja det mesta själv ändå.
Det jag inte kan får jag väl lära mig :)
 
Jag känner mig medelhändig och skulle nog reda ut det mesta om jag bara fick tid att sätta mig in i hur det ska göras och fick möjlighet att försöka. Det enda jag är väldigt försiktig med är el och och är det mer avancerat än att koppla in en taklampa så tar jag in elektriker.

Man måste försöka. Jag är väldigt självständig som person och för mig är det inget alternativ att "ringa pappa" så fort något litet ska göras. Jag kan tvärt om bli frustrerad när personer i min omgivning är helt vantavalna och inte reder ut även de enklaste sakerna som att hänga upp tavlor eller spackla skruvhål i en vägg.

Var gränsen går för vad man "ska" kunna är ju dock individuellt men jag kan tycka att det nog tillhör någon slags "allmänbildning" att kunna hantera en vanlig skruvdragare, hammare, fogsvans och ett vattenpass för enklare hemarbeten som att hänga upp en hylla eller byta en golvlist.
 
Sådär. Bygger gärna platsbyggda möbler och lösningar, byggde lösdriftsstallet för 10 hästar på egna händer (och då menar jag utmaningen i att göra varenda sak själv; inköp, frakta hem, bygga ställningar för att få upp tunga balkar utan fler händer till exempel). Första versionen blev inte tillräckligt bra, så då fick det bli en version 2.0.

Gillar att fundera ut lösningar och att pula. Gillar mindre att ha deadlines och ritningar.

Jag tänker att hur händig man måste vara beror på vilken typ av hus, hur mycket pengar man har för att anlita andra och vilka ambitioner man har jämfört med hur huset ser ut idag.
 
Jag tror väl att jag är mer händig än jag faktiskt är. Har lite för bra självförtroende bär det kommer till att jobba med händerna.
Pappa är dock rejält händig och dessutom elektriker, så han är bra att ha.
 
Jag har tidigare tänkt att när/om jag flyttar till hus så kommer familjen kunna hjälpa mig med skötseln.
Men nja, vet inte längre om det känns som något att räkna med, de har ju nog med sina egna liv. Större grejer, visst och till vissa saker behövs ju även yrkesfolk, men lite mer händig hade jag väl själv gärna kunnat vara.
Hur händiga är ni? Vad tycker ni man bör kunna fixa själv?
Jag är på nivån "jag ringer pappa" om allting.
Vänner och eventuell framtida man m fam vill jag heler inte förlita mig helt på.
Jag kan inte göra någonting, inte pappa eller mamma heller.

Eller typ jag kan rensa avloppet, och har någon gång fixat spolningen på en toalett.

Men bilar och cyklar är något man lämnar in.

Samtidigt måste jag erkänna att efter att ha vuxit upp med mamma enbart och med pappa som helt ohändig så har jag alltid undrat vilka de där "manliga sysslorna" är i hemmet som mannen tydligen gjorde/gör medan kvinnan städar, diskar, dammsuger när man delat upp hemsysslorna i manligt kvinnligt. (har ju någon jag känner som gör så och jag har bara helt ärligt ingen aning om vad det han sannolikt gör.)

Dvs har aldrig faktiskt känt en saknad efter att vara mer händig än jag klarar av om jag måste.

(Eller om man ska vara noga kan pappa fälla träd och båda kan hugga med lie, men det är ju inte händighet utan mer -vad risigt det är på landet.)
 
Senast ändrad:
Jag lär mig allt jag vill och behöver kunna. Om jag vill tillräckligt mkt. ;Men eftersom jag aldrig haft ett hus så har jag heller inte lärt mig sånt där underhåll och hemmafix. Har en händig tusenkonstnär till far som gör allt själv, bygger, rustar, drar el osv. Men han bor dels 100 mil bort och är dels galet omständlig så det tar sån jävla tid att försöka lära sig nåt av honom, så när han hjälper mig är det enklast att inte blanda sig. Jag gav upp att lära mig av honom redan i högstadieåldern, han är noll pedagogisk och har inget intresse av det heller, han blir bara irriterad och gör själv istället för att visa och vänta (den egenskapen har jag tyvärr ärvt rakt av).

Men jag ser en fördel med att vara självständig så jag fattar inte hur folk kan göra sig beroende av andra. Det ligger i min personlighet. Jag vet att jag kan lära mig allt om jag vill, men jag har inte varit tillräckligt motiverad. Och numera har jag brist på ork överlag så jag orkar inte ta tag i nåt annat än bara överleva min vardag. Skulle jag inte vara ensam med allt skulle jag gärna rusta och sköta ett hus men jag har tröttnat på att alltid vara ensam så jag bor i en lättskött lägenhet. Ser inte tjusningen att rodda ett hus ensam. Möjligen den dagen jag gjort mig av med hästen men i dagsläget är det tveksamt om jag orkar med det ändå.
 
Väldigt många saker är inte speciellt svåra, utan kräver bara en liten portion intresse och inläsning.

Ofta tycker jag intresset och viljan att lära sig saknas hos de som definierar sig som ”ohändiga”.

Det gäller för övrigt ganska många saker.

Det är få saker som man verkligen vill göra och satsar på som är omöjliga.
 
Jag har hus, men räknar med att betala för det mesta. Jag skulle säkert kunna lära mig om jag ville och hade intresset, men det har jag inte. Främst för att jag vill lägga min fritid på andra saker och jag har ekonomin att betala (hade jag inte haft det hade jag inte skaffat hus). Jag ligger på nivån att jag kan sätta upp tavlor och måla lite, skulle väl kunna tapetsera med självhäftande tapeter men ger mig inte på att lägga golv, bygga om, måla hela huset eller liknande.

(Sedan vill jag oftast inte sätta upp tavlor helt själv. Jag vill att någon håller dem åt mig så jag kan stå på lite avstånd och se exakt var de ska hänga.)
 
Jag växte upp med en extremt händig far och gifte mig med en väldigt händig man. Som enda barnet hängde jag med far och langade verktyg när han låg under bilen eller fixade med saker. Så jag är bekant med de flesta verktyg.

Det jag verkligen inte klarar är snickrande. Antagligen för att jag ville bygga kaninburar som liten men min far förbjöd det med motiveringen att folk kunde tro att det var han som byggt dem så det tillät han inte. Så jag släppte snickrandet och har inte vågat sedan dess.
Har plankor liggande som jag skulle vilja göra fågelholkar av men ger mig inte på det.

Exet och jag byggde ut stallet med 12 meter. Gjöt, murade och snickrade. Han gjorde det mesta, jag hantlangade.

jag har bott ensam sedan 2006 och har fått hantera allt själv. Problem måste lösas. Men jag lejer in för sånt jag inte vågar.
 
Sedan om man kan räkna sy som händig så brukar jag kunna sätta ihop det jag klipper ut och klippa ut så det blir ungefär det jag vill ha och ska det viras ståltråd runt så ordnar det sig också. Så om det gäller något slags önskningar med maskeradprojekt så kan det gå att ordna.

Och yngre kusinerna och jag har ju byggt en fullt fungerande säng när vi var tonåringar, det är ju i essens samma princip som att sy, bortsett från att det inte viker sig. Men ingen av oss är händig så 20 år senare tog någon händig ingift farbror och gjorde surt om det till något som är snyggare undertill men ser likadant ut utifrån och fyller samma funktion. Jag hade träslöjd i högstadiet istället för syslöjd, men det är ju så krångligt, man måste skaffa en massa trä och äga grejs så det inte smiter om man sågar och gud vet vad.
 
Senast ändrad:
Jag känner mig medelhändig och skulle nog reda ut det mesta om jag bara fick tid att sätta mig in i hur det ska göras och fick möjlighet att försöka. Det enda jag är väldigt försiktig med är el och och är det mer avancerat än att koppla in en taklampa så tar jag in elektriker.

Man måste försöka. Jag är väldigt självständig som person och för mig är det inget alternativ att "ringa pappa" så fort något litet ska göras. Jag kan tvärt om bli frustrerad när personer i min omgivning är helt vantavalna och inte reder ut även de enklaste sakerna som att hänga upp tavlor eller spackla skruvhål i en vägg.

Var gränsen går för vad man "ska" kunna är ju dock individuellt men jag kan tycka att det nog tillhör någon slags "allmänbildning" att kunna hantera en vanlig skruvdragare, hammare, fogsvans och ett vattenpass för enklare hemarbeten som att hänga upp en hylla eller byta en golvlist.

Same! Skriver under på precis allt. Speciellt den inre paniken jag får av handlingsförlamningen hos vissa som sker så fort det inte är en penisbärare i närheten som man kan fråga. Jag och syrran renoverar/restaurerar i ett av våra rum just nu och jag blir nästan irriterad om sambon lägger sig i/har en åsikt/vill hjälpa till. :p
 
Jag skulle kräva av mig själv att jag antingen kan göra det som behövs själv eller ha råd att betala någon för att göra det åt mig. Jag hade aldrig någonsin velat förlita mig på att släkt och vänner jobbar gratis på mitt hus eller haft samvete att planera mitt liv så att jag är beroende av hjälp med min bostad. Sen kan det hända saker som man inte kunnat förutse. Men jag hade aldrig någonsin räknat med det när jag väljer min bostad.

Nu är jag inte speciellt händig men jag bor i hyresrätt så jag ringer hyresvärden när nåt behöver fixas.
 
Ja precis, samma här. Vilket gör att grejerna blir ju väldigt bra när pappa gör dem, men det kan ta sin "lilla" tid... sånadär enkla "tråkiga" grejer, t ex sätta upp hyllor eller lampor.
Grejer som är lite större/mer utmaning - måla och tapetsera hela lgh t ex - tycker han är kul.
Så det är ju mest såntdär småpill jag velat kunna själv. Inte stå helt handlingsförlamad.
Finns det kurser att gå (efter smittäcklet)?
Så länge el och vatten inte är inblandade så är väl det värsta som händer att det blir fult?
Det är ju bara att testa sig fram.
Jag är rätt ohändig men gör saker ändå.
 
Ja, absolut :) får höra med pappa vad han har extra av, finns säkert en hel uppsättning verktyg jag kunnat få bara jag vet vad jag ska göra med dem :p
Ja :)
Jag tycker inte det känns värt att köpa en massa dyra saker men det är mycket värt att ha basgrejer iallafall. En verktygslåda med de vanligaste sakerna, diverse olika skruvar och spikar, måttstock, skruvdragare osv kommer man långt med :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är nog rätt händig och är inte rädd för att prova själv. Jag vill absolut inte vara beroende av andra människor om jag inte måste. Skulle jag av någon anledning separera med min man så ska jag inte stå där och vara handfallen utan ska klara mig bra utan honom.

Så tänker jag med. Vilken ågren att vara beroende av att en man ska fixa saker åt en 😅

Jag är mer Pippi Långstrump, det här har jag aldrig gjort förut så det klarar jag säkert 😁
Idag är det ju dessutom så enkelt med alla filmer på yt som visar hur man ska göra.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 187
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 765
Senast: Sel
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp