Bli händig/hur händiga är ni?

(Eller om man ska vara noga kan pappa fälla träd och båda kan hugga med lie, men det är ju inte händighet utan mer -vad risigt det är på landet.)

På tal om fälla träd. Detta var vad som fick mig att skapa tråden (fast jag tänkt på det ett tag). Alldeles nyss: 😪😪😡😡 "mitt" fina träd utanför min hyreslgh. Kronan var precis i höjd med mitt fönster och skymde mig så bra när jag satt på taket och blev så fint på hösten.
Väldigt många saker är inte speciellt svåra, utan kräver bara en liten portion intresse och inläsning.

Ofta tycker jag intresset och viljan att lära sig saknas hos de som definierar sig som ”ohändiga”.

Det gäller för övrigt ganska många saker.

Det är få saker som man verkligen vill göra och satsar på som är omöjliga.

Skriver under på det här!
Jag är kanske inte ohändig egentligen, det är ju bara att jag inte provat på så mycket...
Same! Skriver under på precis allt. Speciellt den inre paniken jag får av handlingsförlamningen hos vissa som sker så fort det inte är en penisbärare i närheten som man kan fråga. Jag och syrran renoverar/restaurerar i ett av våra rum just nu och jag blir nästan irriterad om sambon lägger sig i/har en åsikt/vill hjälpa till. :p

Ja, det är tråkigt att det ser ut som det gör. Hade jag vart kille hade jag ju lärt mig mer som liten... Hoppas barn uppfostras mer jämlikt nu.

Ja :)
Jag tycker inte det känns värt att köpa en massa dyra saker men det är mycket värt att ha basgrejer iallafall. En verktygslåda med de vanligaste sakerna, diverse olika skruvar och spikar, måttstock, skruvdragare osv kommer man långt med :)

Jag har en verktygslåda med en massa krumelurer och jox i, fast jag vet ju inte vad det är :D
 

Bifogade filer

  • 20210329_102720.jpg
    20210329_102720.jpg
    225 KB · Visningar: 39
Man lär sig under tiden! Jag var inte direkt händigt när jag och exet köpte hus, första rummet hade vi hjälp som lärde oss, sen fixade vi det mesta själva, förutom badrum och el och större saker. Men riva, sätta upp nytt renoveringsgips, pärlspont, spackla, måla, nya golv och behandla dom, lister, renovera fönster, osvosv.
För mig handlar det nog mycket om att våga försöka :)
 
Jag skulle säga att jag är rätt så händig. Viljan finns där i alla fall :D är det något jag inte vet hur man gör ringer jag pappa/mammas sambo och frågar om råd, googlar osv tills jag har en bild över hur jag kan lösa det. Eventuell hjälp från familj är begränsad till telefon då de bor 120 mil bort.
 
Same! Skriver under på precis allt. Speciellt den inre paniken jag får av handlingsförlamningen hos vissa som sker så fort det inte är en penisbärare i närheten som man kan fråga. Jag och syrran renoverar/restaurerar i ett av våra rum just nu och jag blir nästan irriterad om sambon lägger sig i/har en åsikt/vill hjälpa till. :p
Precis. Min svärmor tillhör den kategorin. Hon är äldre och sen hennes man gick bort har hon bott själv i deras hus. Hon är van vid att alltid har en karl som kan fixa sånt som behöver fixas och nu när livet har förändrats så ringer hon gärna sambon så fort en tavla ska hängas upp eller det ska bytas batteri i en brandvarnare.

Min mamma är tvärt om väldigt driftig. Som stenhuggare är hon inte rädd för att hugga i och jag har ärvt samma handlingskraft vilket gör att jag blir tokig när folk står med båda tummarna i arslet.
 
Så tänker jag med. Vilken ågren att vara beroende av att en man ska fixa saker åt en 😅

Jag är mer Pippi Långstrump, det här har jag aldrig gjort förut så det klarar jag säkert 😁
Idag är det ju dessutom så enkelt med alla filmer på yt som visar hur man ska göra.

Haha! Ja jag är lite likadan. Mina föräldrar kallar mig en blandning mellan Pippi och Ronja. :D
 
Så länge el och vatten inte är inblandade så är väl det värsta som händer att det blir fult?
Det är ju bara att testa sig fram.
Jag är rätt ohändig men gör saker ändå.

Man kan råka sätta spikar i elkablar exempelvis.... eller att tvn lossnar från väggen efter ett par veckor.
Jag har varit i många hus där de "händiga" inte vetat vad de gjort med tråkiga dyra lagningar...
 
Så tänker jag med. Vilken ågren att vara beroende av att en man ska fixa saker åt en 😅

Jag är mer Pippi Långstrump, det här har jag aldrig gjort förut så det klarar jag säkert 😁
Idag är det ju dessutom så enkelt med alla filmer på yt som visar hur man ska göra.
Precis sån har jag också alltid varit! Att jag en gång på något sätt lyckades hamra i en ledning i väggen så strömmen gick hindrade mig inte. Dessvärre har jag tappat lite självförtroende genom åren genom att jag alltför många gånger fått höra att jag gör saker på fel sätt, det har inte alltid spelat någon roll att jag löst problemet:mad:
 
Jag pratade precis igår med en lägenhetsboende bekant, som överväger att skaffa hus, om det här med händighet. Min uppfattning, som stöds av många egna och bekantas erfarenheter, är att man absolut kan äga hus fast man har tummen mitt i handen och noll förståelse för teknik. Men att de förutsättningarna kan göra villaägandet avsevärt mycket dyrare och mer omständligt än nödvändigt.

Jag menar inte att man behöver ha alla hantverksskills för att göra byggprojekt helt själv men det hjälper definitivt att kunna felsöka basalt varför en säkring eller huvudsäkring har löst ut, varför elementen är kalla eller varför det inte kommer vatten ur kranen. Om inte annat så gör det att man kan akutringa rätt hantverkare från början, och minimera både olägenhet och faktura. :)

Själv kan jag göra det mesta med mitt hus, inklusive el (men helt inte vatten), men lejer gärna bort även relativt enkla sällangrejor som t ex tapetsering eftersom jag känner att det är större sannolikhet att någon som har det som yrke gör ett bra resultat redan från första våden.
 
Sambon är superhändig, supernoga och tycker att det är kul.

Jag är halv-händig, men är perfektionist och blir förbannad om jag inte får det exakt som jag tänkt.

Sambon gör alltså det mesta av byggandet och jag är arbetsledare :angel:
 
På tal om fälla träd. Detta var vad som fick mig att skapa tråden (fast jag tänkt på det ett tag). Alldeles nyss: 😪😪😡😡 "mitt" fina träd utanför min hyreslgh. Kronan var precis i höjd med mitt fönster och skymde mig så bra när jag satt på taket och blev så fint på hösten.


Skriver under på det här!
Jag är kanske inte ohändig egentligen, det är ju bara att jag inte provat på så mycket...


Ja, det är tråkigt att det ser ut som det gör. Hade jag vart kille hade jag ju lärt mig mer som liten... Hoppas barn uppfostras mer jämlikt nu.



Jag har en verktygslåda med en massa krumelurer och jox i, fast jag vet ju inte vad det är :D
Neeej! varför gjorde de så? det ser ju så friskt ut och vi behöver träd både för att må bra, och binda koldioxid och för att ge svalka om sommaren blir varmare och allting.
 
Neeej! varför gjorde de så? det ser ju så friskt ut och vi behöver träd både för att må bra, och binda koldioxid och för att ge svalka om sommaren blir varmare och allting.

Det är inte alls säkert att det var friskt plus att det var stort... dvs det kunde ha börjat påverka fasaden.

Träd är fina men de har inget att göra i närheten av en fasad.

Edit: Något jag lärt mig av att ha eget hus (syrénbusken framför huset ska väck i år, fasaden är bedrövlig).
 
Senast ändrad:
Det är inte alls säkert att det var friskt plus att det var stort... dvs det kunde ha börjat påverka fasaden.

Träd är fina men de har inget att göra i närheten av en fasad.

De kan vara rötterna som är problemet också, tror många inte tänker på hur stort trädet måste vara under marken för att klara av att stå emot väder och vind.... Och hur dessa rötter kan bråka med ledningar i marken...
Eller vilka konsekvenser ett träd som ramlar på huset kan ge....
Vet inte exakt alla försäkringsbolags krav men kan vara så att man inte får ersättning om det är ett stort träd som förstör.
 
De kan vara rötterna som är problemet också, tror många inte tänker på hur stort trädet måste vara under marken för att klara av att stå emot väder och vind.... Och hur dessa rötter kan bråka med ledningar i marken...
Eller vilka konsekvenser ett träd som ramlar på huset kan ge....
Vet inte exakt alla försäkringsbolags krav men kan vara så att man inte får ersättning om det är ett stort träd som förstör.

Ja, vi tog ner tre stora björkar i förebyggande syfte förra året och det visade sig att alla var på väg att ruttna. Det var ingen fara att de skulle ramla på mina byggnader men grannarna på båda sidorna var tacksamma :angel: :D
 
De kan vara rötterna som är problemet också, tror många inte tänker på hur stort trädet måste vara under marken för att klara av att stå emot väder och vind.... Och hur dessa rötter kan bråka med ledningar i marken...
Eller vilka konsekvenser ett träd som ramlar på huset kan ge....
Vet inte exakt alla försäkringsbolags krav men kan vara så att man inte får ersättning om det är ett stort träd som förstör.
Eller på sättningarna när ett riktigt stort träd vuxit bredvid ett hus. Hur mycket de påverkar mängden vatten i marken runt omkring.
 
Det händigaste som maken och jag har gjort tillsammans (och det är enbart pga MIN händighet.... ;) ) är att byta vindskivor på verandan. Vet inte om vi fick dit plåten ovanpå exakt rätt igen, men för övrigt blev jag väldigt nöjd - och förvånad - över att vi faktiskt lyckades med detta :D !

Fönster har jag också blivit hyfsat okej på att fixa :) . Kittet blir kanske inte alltid spikrakt, men det syns bara om man går riktigt nära...
 
Det mesta fixar jag själv, förutom el/ vattengrejer då det känns tryggare att anlita fackfolk. Har ingen som kan hjälpa mig med något, så om jag inte fixar det, då är alternativet att betala någon, eller låta det vara ofixat. Jag har också attityden att det bara gäller att googla och sen prova, så lyckas nog det mesta. :D

Jag skulle aldrig våga köpa hus eller något annat om det kräver arbetsinsats av någon annan än mig själv. Hur ska jag kunna lita på att släktingar och vänner vill sätta sin fritid på mitt hus?

För några år sedan sen hade jag en diskussion med en vän, som nyligen skilt sig. Hon skulle flytta till hus, ett gammalt och ganska nergånget, men menade att det inte skulle bli något problem att ordna saker och ting. Hennes syster skulle passa barnen mest hela tiden pga kvälls- och nattjobb. Systerns man skulle se till att vännens bil var i skick. Hennes ex skulle fixa huset.

Nu gick det ju inte riktigt som planerat och vännens liv blev ett enda kaos, då folk inte till sist och slut var intresserade av att hjälpa henne med precis allt hela tiden.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 381
Senast: Nixehen
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 812
Senast: Sel
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp