Bli "hästägare" igen - dilemma

Seabaz

Trådstartare
Fr o m 1 januari nästa år så måste ranchen jag jobbar på göra större justeringar för att få behålla sin försäkring bland annat.

Ranch-ägaren har många planer och bollar i luften om hur vi ska utvecklas men en av sakerna är att vi har för många hästar.

För tillfället har vi 25. Det ska bantas till helst 15.

2 av dom dock är ägarens egna shettis och en inackordering. Shettisen skeppas till förräldrarnas gård och inackorderingen sägs upp. Då återstår 8.

2 är självklara att säljas. Då återstår 6.

En ska pensioneras och en ska tas föl på - de skeppas till förräldrarnas gård.

Då återstår 4 som måste bort.

Min favorithäst är en sådan som är på listan. Hon går inte med kunder då den är för "tanig och för het". Jag har blivit erbjuden att få ta över henne och ha henne i en egen paddock till förmodligen minimal hyra om ens någon..

Hjärtat skriker ja och hjärnan skriker nej. Vad tusan ska jag med en egen häst till här på ön när jag rider hästar varje dag ändå?
Det är nog mera känslostyrt att "om hon säljs, hur vet jag att hon får det bra" ni vet...

Samtidigt är det en sån häst som inte är värt nåt. Ej utbildad, bara gått rakt fram i skogen osv. Inte viktbärande och för svår för en unge, ålder runt 16-17 år gissningsvis...

Jag har till årets slut att bestämma mig.... uuurrggghhhhh


Tack för att jag fick skriva av mig..
 
Om du köper henne, vad är tanken med henne?
Kan du t.ex. själv rida henne på tur när du har kunder?

Spontant känner jag nej, men det är ju inte mig det gäller. Kan du inte vara involverad i hennes försäljning annars? Så att du "vet" att hon får det bra?
 
Fr o m 1 januari nästa år så måste ranchen jag jobbar på göra större justeringar för att få behålla sin försäkring bland annat.

Ranch-ägaren har många planer och bollar i luften om hur vi ska utvecklas men en av sakerna är att vi har för många hästar.

För tillfället har vi 25. Det ska bantas till helst 15.

2 av dom dock är ägarens egna shettis och en inackordering. Shettisen skeppas till förräldrarnas gård och inackorderingen sägs upp. Då återstår 8.

2 är självklara att säljas. Då återstår 6.

En ska pensioneras och en ska tas föl på - de skeppas till förräldrarnas gård.

Då återstår 4 som måste bort.

Min favorithäst är en sådan som är på listan. Hon går inte med kunder då den är för "tanig och för het". Jag har blivit erbjuden att få ta över henne och ha henne i en egen paddock till förmodligen minimal hyra om ens någon..

Hjärtat skriker ja och hjärnan skriker nej. Vad tusan ska jag med en egen häst till här på ön när jag rider hästar varje dag ändå?
Det är nog mera känslostyrt att "om hon säljs, hur vet jag att hon får det bra" ni vet...

Samtidigt är det en sån häst som inte är värt nåt. Ej utbildad, bara gått rakt fram i skogen osv. Inte viktbärande och för svår för en unge, ålder runt 16-17 år gissningsvis...

Jag har till årets slut att bestämma mig.... uuurrggghhhhh


Tack för att jag fick skriva av mig..
Gillar du hästen och känner mycket för den så köp den. Jag tycker det är stor skillnad på att äga sin egen häst och rida och rida andras hästar.
 
Det handlar inte ens om pengar. Jag FÅR henne om jag vill ha henne.....

Och ja, jag kan rida henne på tur när helst jag vill...

Mest är nog mitt ältande om att bli bunden...
 
Det handlar inte ens om pengar. Jag FÅR henne om jag vill ha henne.....

Och ja, jag kan rida henne på tur när helst jag vill...

Mest är nog mitt ältande om att bli bunden...
Vad är skillnaden? Att hon står på dig eller att du måste flytta henne?
Kan hon stå kvar blir det ju väldigt mycket enklare.
Tänker att även om du rider andra hästar så är det inte helt fel med en egen om den funkar bra som ledar häst för dig.
 
Hur menar du med att ha henne i en egen paddock? Om jag förstår det hela rätt får inte hästen stå på den anläggning du jobbar, eller missuppfattar jag något? Annars borde ju samma lösning funka även med andra inackorderingar?

Det är väl annars något att ta med i beräkningen, skulle du orka med att åka till ett annat stall för att rida din häst? Och även om du kan ha kvar henne där, kommer du vara sugen på att rida igen när du jobbat klart? Och de dagar när du är ledig, känner du då sug att åka dit och ta hand om hästen och rida? Och hur stor är risken att du åker på att "jobba"/hjälpa till i stallet när du åker dit på fritiden för att ta hand om din häst?

Det är väl såna frågor jag tänker är vettiga att tänka på, för även om du kan ha hästen uppstallad billigt kan det dra iväg och bli dyrt om något händer och då ska det kännas värt det, vilket då förutsätter att du får ut mer av en egen häst än vad du får av att rida andras.

Jag har själv jobbat mycket i stall, både med och utan egen häst. En sålde jag vid ett tillfälle då jag inte var ett dugg sugen på att stanna kvar 1-2 h efter arbetstid för att ta hand om och rida min egen när jag hade ridit en hög med andra hästar hela dagen. Men då tränade jag hästar och red därmed "som jag ville" på egen hand med alla, så jag fick inte ut något speciellt av att rida min egen. De perioder jag jobbat mer med turridning och ridskola har jag värderat en egen häst högre. Däremot har jag aldrig kunnat känna mig helt ledig när jag enbart varit i stallet för min egen häst, utan det har ju fortfarande känts som att åka till jobbet och på vissa ställen har det varit svårt att inte jobba, men då har det generellt varit stort stall med inackorderingar, vilket såklart påverkat.
 
Fr o m 1 januari nästa år så måste ranchen jag jobbar på göra större justeringar för att få behålla sin försäkring bland annat.

Ranch-ägaren har många planer och bollar i luften om hur vi ska utvecklas men en av sakerna är att vi har för många hästar.

För tillfället har vi 25. Det ska bantas till helst 15.

2 av dom dock är ägarens egna shettis och en inackordering. Shettisen skeppas till förräldrarnas gård och inackorderingen sägs upp. Då återstår 8.

2 är självklara att säljas. Då återstår 6.

En ska pensioneras och en ska tas föl på - de skeppas till förräldrarnas gård.

Då återstår 4 som måste bort.

Min favorithäst är en sådan som är på listan. Hon går inte med kunder då den är för "tanig och för het". Jag har blivit erbjuden att få ta över henne och ha henne i en egen paddock till förmodligen minimal hyra om ens någon..

Hjärtat skriker ja och hjärnan skriker nej. Vad tusan ska jag med en egen häst till här på ön när jag rider hästar varje dag ändå?
Det är nog mera känslostyrt att "om hon säljs, hur vet jag att hon får det bra" ni vet...

Samtidigt är det en sån häst som inte är värt nåt. Ej utbildad, bara gått rakt fram i skogen osv. Inte viktbärande och för svår för en unge, ålder runt 16-17 år gissningsvis...

Jag har till årets slut att bestämma mig.... uuurrggghhhhh


Tack för att jag fick skriva av mig..


Livet är för kort för att fundera. Köp/ta hästen :D
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 769
Senast: shia
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 190
Senast: Mabuse
·
Träning Donetta går just nu på ett fantastiskt bete. Rinnande vatten,stora träd och vidsträckta ängar. Det finns en stor lada att gå in i vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 634
Senast: Kratus
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 423
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp