Bli hundägare för första gången? Ge gärna råd

Nej, de andas inte alls bra, har dessutom massor problem med leder och hud också. Jag ser ärligt talat inte alls varför det finns behov av den rasen när det redan finns massa trubbnosiga hundraser, stora som små.
Avlar man på trubbnosighet avlar man på sjukdom och problem.
Behovet av rasen är ju just för att man ville ha en bulldog utan andra bulldoggars dålig egenskaper men det låter ju som man misslyckats då. Den enda jag träffat var en glad och livlig valp som inte uppvisade några problem men det var ju som sagt en valp.
 
Mm, menar det. Inte ens de mest sunda trubbnosarna tycks ha rimlig andning.
Stergo, på tal om ingenting, får jag bara passa på att påpeka att det finns fluffiga vinthundsraser? Har tänkt på det sedan den andra tråden. Silken Windsprite och/eller Windhound verkar inte vara officiell ras i Sverige än men t.ex. de finns och ser ju mer ut som 'vanliga' hundar, samt flera gamla vintisraser. OBS lovar att jag inte är galen, behövde bara få det ur mig. Respekterar att inte alla vill ha vinthund. Folk får lov att ha fel :D
 
Behovet av rasen är ju just för att man ville ha en bulldog utan andra bulldoggars dålig egenskaper men det låter ju som man misslyckats då. Den enda jag träffat var en glad och livlig valp som inte uppvisade några problem men det var ju som sagt en valp.
Så snart du har en onaturligt förkortad/trubbig nos får du hälsoproblem. Det GÅR helt enkelt inte ha en extremt brachycefal hund som samtidigt är sund, det är motsatser.
 
Jag instämmer med flera - kan du garantera plats hos hunddagis och/eller hundvakt kan du ha hund. Vore det inte för jaktbiten tänkte jag faktiskt på whippet, särskilt om du bor såpass i stan att det finns inhägnade rastgårdar du kan släppa i. Annars går ju hunden mest i koppel i stadsmiljö tänker jag. De är lagom stora, ofta väldigt milda och inte särskilt skälliga (förutom vid kapplöpningsbanan. Ehum. )
Jag går emot och säger nej till Whippet. Det finns en del skall hos Whippet, speciellt om den lämnas ensam. En Whippet mår så mycket bättre i en liten flock, och alla uppfödare (20+ st) jag känner skulle aldrig sälja till ts.
 
Jag går emot och säger nej till Whippet. Det finns en del skall hos Whippet, speciellt om den lämnas ensam. En Whippet mår så mycket bättre i en liten flock, och alla uppfödare (20+ st) jag känner skulle aldrig sälja till ts.
Jag svarade förstås utifrån förutsättningarna att hunden kommer vara hos dagmatte eller hunddagis när TS inte kan jobba hemifrån. Då lämnas ju hunden inte ensam. :)
 
Stergo, på tal om ingenting, får jag bara passa på att påpeka att det finns fluffiga vinthundsraser? Har tänkt på det sedan den andra tråden. Silken Windsprite och/eller Windhound verkar inte vara officiell ras i Sverige än men t.ex. de finns och ser ju mer ut som 'vanliga' hundar, samt flera gamla vintisraser. OBS lovar att jag inte är galen, behövde bara få det ur mig. Respekterar att inte alla vill ha vinthund. Folk får lov att ha fel :D
😂 Tack, jo jag kände till t.ex. Borsoi, men vinthundar faller på lite annat än bara brist på päls. Dels vill jag gärna ha en hund som inte kommer äta upp grannens katt som brukar promenera runt i trädgården, och samtidigt är tillräckligt snabb för att faktiskt få tag på den. Eller vildkaninerna om den är lös på svärföräldrarnas tomt, dvs jag vill inte ha alltför mycket jaktinstinkt. Sedan är det där med att jag vet inte om jag blir besatt av typ lydnad eller spår. Men jag vill gärna ha en hund som kan göra sådant till kanske motsvarande msv om jag blir besatt. Och sedan har vi sambons intresse av trickträning som verkar vara seriöst. Han har redan lärt en av kontorshundarna orimligt många 😂
 
😂 Tack, jo jag kände till t.ex. Borsoi, men vinthundar faller på lite annat än bara brist på päls. Dels vill jag gärna ha en hund som inte kommer äta upp grannens katt som brukar promenera runt i trädgården, och samtidigt är tillräckligt snabb för att faktiskt få tag på den. Eller vildkaninerna om den är lös på svärföräldrarnas tomt, dvs jag vill inte ha alltför mycket jaktinstinkt. Sedan är det där med att jag vet inte om jag blir besatt av typ lydnad eller spår. Men jag vill gärna ha en hund som kan göra sådant till kanske motsvarande msv om jag blir besatt. Och sedan har vi sambons intresse av trickträning som verkar vara seriöst. Han har redan lärt en av kontorshundarna orimligt många 😂
Jag förstår er! En entusiastisk Whippet kan absolut spåra och gilla en hel del trickträning, men den är ju inte fluffig och oavsett kommer man ju inte ifrån jaktlusten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 234
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 342
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 268
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 806
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp