Bli hundägare för första gången? Ge gärna råd

Hundnovis2022

Trådstartare
Hej,

Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om det passar för mig att ha hund. Funderar i sådana fall på lämplig ras. Om möjligt lutar jag mot att försöka hitta omplaceringshund snarare än valp, tar gärna över vuxen hund om den har OK uppfostran.)

Försöker sammanfatta kortfattat nedan (men blir långt, lol):
  • Singelkille, jobbar rätt mycket, kan dock jobba hemifrån ibland
  • Måste vara borta 10-12 h sammanhängande flera dagar i veckan, kan nog ekonomiskt ordna hunddagis/dagmatte
  • Reser sällan och aldrig mer än 1-2 dagar åt gången
  • Bor i stan men finns grönområden och hundgårdar nära
  • Har bara liten etta, men kanske fixar tvåa på sikt. Skulle möjligen kunna bo i förort på sikt också
  • Hunden måste funka med (små-)barn om jag skulle bilda familj
  • Vill kanske inte ha ”svårast” tänkbara hund men känner mig också motiverad av tanken att inte välja ”lättaste”, får dock aldrig vara säkerhetsrisk för barn
  • Helst inte väldigt mycket hårande och krav på hårvård mer än en gång i veckan.
  • Noll intresse för jakt. Öppen läsa på om olika övningar. Gillar vara ute i skogen ibland. Men är stadsbo. Hunden ska funka i kollektivtrafik m m. Och gärna inte skälla så mycket.
  • Ungefär denna tid kan jag lägga på aktivitet:
    • 20-30 min morgon
    • 20-30 min lunchtid om jobbar hemma
    • 30-120 min kvällstid
    • 1-3 längre aktivitetspass i veckan – typ 4-6 h med resa och mer aktivitet.
Kan/bör jag ha hund under dessa förutsättningar? Är mest oroad för att den blir ensam för mycket eller är mycket på dagis…

Jag har lite erfarenhet av en bekants engelska bulldog och gillar den en del. Inte umgåtts med större hundar mycket men gillar dem (om korrekt uppfostrade).

Skulle vilja ha en lite större hund som kanske klarar mer aktivitet också (3-4 h utomhus). Tippar på att min bekantas mopps skulle storkna efter några kilometer men kan ha fel…

Utseendemässigt gillar jag mycket hundar i SKK grupp 2 o 5 – särsk tibetansk mastiff och siberian husky – men förstår att dessa kanske är i svåraste laget och får det tufft i stan…

Men jag kan inte mycket om detta och tar som sagt gärna emot råd!
 
Förutsatt att du har hundvakt så att hunden har sällskap och blir rastad ordentligt när du jobbar så ser jag inte direkt något hinder att skaffa hund. Hur stort du bor har ingen större betydelse heller, det är ju ute man motionerar hunden.

Men, det här med att du behöver en större storlek för att den ska orka vara ute... Alla friska hundar klarar av att vara ute i många timmar. Arbetande hundar så som tex husky kommer dock inte vara nöjda med bara det. Så jag skulle kolla på en mindre sällskapshund. Dels för att den är lättare att ta med sig, att hitta hundvakt åt och även att de är enklare runt barn då de inte riskerar att välta dom på samma vis. Se till att köpa från BRA uppfödare så hunden är sund mentalt.

Angående pälsvård så får du antingen välja mellan fällande eller att behöva borsta/klippa. Att klippa behöver inte vara komplicerat alls. Med en bra maskin så gör man det på under 1 h med typ 6-8 v mellanrum för att slippa en massa pälsvård emellan.

Havanais och löwchen skulle kunna passa. Även flertalet andra i grupp 9. Kanske dvärgschnauzer om du gillar det utseendet bättre? Jag upplever dv schnauzern lite skälligare än de andra två dock.

Finns ju såklart större hundar som kan passa med. Men visst blir det krångligare att ta med sig och hitta hundvakt åt. Så det handlar väl snarare om hur lätt man vill göra det för sig. Små hundar är ju oftare välkomna när man åker bort också. Kanske tom till jobbet?
 
Tack för svar! Vad faller det på? Hemifrån för mycket?

Enligt lag ska hundar rastas var 6:e timme, och det tar ju tid innan du kan lämna en unghund så pass länge.
En del kommer aldrig att kunna lämnas, på grund av separationsångest. Hur har du tänkt att lösa den biten? Att du "kanske" kan ha dagisplats/hundvakt är ju inte good enough - det måste du helt enkelt veta. En dagisplats kan kosta flera tusen kronor per månad, beroende på var i landet du befinner dig.

Personligen hade jag inte sålt en valp under de förutsättningarna, om du inte har en väldigt bra plan så att hunden inte lämnas för länge. Hade också släppt det där med storleken precis som ovan påpekat, att mindre hundar inte skulle orka är bara en myt.
 
Jag tycker det är bra med att du är ärlig och noggrann med vad du kan erbjuda, men som det är nu så behöver du göra förändringar i ditt liv för att kunna ha hund.
En hund mår inte bra av att vara ensam hela dagar, även om den rastas mitt på dagen. Då är det bättre att se till så att du kan ha den på dagis under dagarna/ dagmatte.

Vad tycker du om att göra på fritiden idag efter jobbet?

En mindre till medelstor hund är lättare att hitta hundvakt till, äter mindre och är allmänt billigare i drift.
 
Om du ordnar med en hundvakt eller ett hunddagis på vardagarna så absolut.
Kika på raser ur grupp 9 exempelvis så är bichonerna och shih tzusarna oerhört enkla nybörjarhundar som är vänliga glada och ”saknar” instinkter som vakt och jakt :)
 
bulldogs och mopsar är hundar med framavlade defekter så där har du rätt en mops orkar inte springa flera km pga hur människan avlat fram den andra små hundar med riktiga kroppar kan du springa en mil eller två med :)
 
Jag instämmer med flera - kan du garantera plats hos hunddagis och/eller hundvakt kan du ha hund. Vore det inte för jaktbiten tänkte jag faktiskt på whippet, särskilt om du bor såpass i stan att det finns inhägnade rastgårdar du kan släppa i. Annars går ju hunden mest i koppel i stadsmiljö tänker jag. De är lagom stora, ofta väldigt milda och inte särskilt skälliga (förutom vid kapplöpningsbanan. Ehum. )
 
Förutsatt att du har hundvakt så att hunden har sällskap och blir rastad ordentligt när du jobbar så ser jag inte direkt något hinder att skaffa hund. Hur stort du bor har ingen större betydelse heller, det är ju ute man motionerar hunden.

Men, det här med att du behöver en större storlek för att den ska orka vara ute... Alla friska hundar klarar av att vara ute i många timmar. Arbetande hundar så som tex husky kommer dock inte vara nöjda med bara det. Så jag skulle kolla på en mindre sällskapshund. Dels för att den är lättare att ta med sig, att hitta hundvakt åt och även att de är enklare runt barn då de inte riskerar att välta dom på samma vis. Se till att köpa från BRA uppfödare så hunden är sund mentalt.

Angående pälsvård så får du antingen välja mellan fällande eller att behöva borsta/klippa. Att klippa behöver inte vara komplicerat alls. Med en bra maskin så gör man det på under 1 h med typ 6-8 v mellanrum för att slippa en massa pälsvård emellan.

Havanais och löwchen skulle kunna passa. Även flertalet andra i grupp 9. Kanske dvärgschnauzer om du gillar det utseendet bättre? Jag upplever dv schnauzern lite skälligare än de andra två dock.

Finns ju såklart större hundar som kan passa med. Men visst blir det krångligare att ta med sig och hitta hundvakt åt. Så det handlar väl snarare om hur lätt man vill göra det för sig. Små hundar är ju oftare välkomna när man åker bort också. Kanske tom till jobbet?
Framförallt när ts verkar bo i Stockholm? City så är det ju mycket smidigare med en liten hund :)
 
För lite motion är det väl inte? En timme på dagtid och en till två timmar på kvällen? Det är vad jag ger mina hundar dom flesta dagar och dom är fullt nöjda :)
Det stod det inte,det stod 2x 20-30 min och 30 min o uppåt på kvälen, vad hände med resten av rastningen? Ska den bara få gå ut 3ggr om dagen?
Och "tränas" kanske en -3 ggr i veckan,blir väldigt snålt om det bara blir en gång tex
 
Det stod det inte,det stod 2x 20-30 min och 30 min o uppåt på kvälen, vad hände med resten av rastningen? Ska den bara få gå ut 3ggr om dagen?
Och "tränas" kanske en -3 ggr i veckan,blir väldigt snålt om det bara blir en gång tex
Motionsmässigt anser jag inte att det är för lite för en sällskapshund. Och kvällstid står upp till 120 minuter så det blir åtminstone minst 1,5 timmars promenad om dagen vilket är MER än dom flesta svenssonshundar får :)

Angående träning jag tränar ibland bara en gång i veckan med mina hundar det går ingen nöd på dom?

Ts kanske inte ens köper en ras att träna med utan en ren sällskapshund som är nöjd med att leta köttbullar och gå en rallylydnadskurs :)

Tycker inte ts erbjuder för lite alls sålänge han väljer en ras som passar honom. Tex bichon och shih tzus är fullt nöjda med det här kan även tänka mig att vinthundar är det med sålänge dom får springa en stund om dagen.

Sen behöver hunden passning dagtid och ut och kissa oftare men det är ju inte motion.
 
Förutom jakten då så tycker jag whippet passa in som @Sel säger :) ofta milda och vänliga men roliga att träna och är lättlärd, ingen pälsvård, lagom stora :) dom tycker dock om att få springa med andra vinthundar men borde inte vara problem att hitta sällskap för det i en storstad.
Har du bara möjlighet till dagis/hundvakt så ser jag inte något problem med resten, men jag är själv en första gångs hundägare.
Min egen whippet får oftast en längre promenad på 60-90 min, sen en kortare promenad på ca 30-40 min utöver "ut och kissa" om dagarna. Hon har dock möjlighet att nästan varje dag springa lös i hagen hos min mamma beroende på väder + att jag försöker låta henne springa en sväng lös i skogen när det går nån dag i veckan.
Hon har inga problem de dagar jag mår dåligt och hon bara får en kortare promenad på 30-40 min, försöker då roa henne med lite extra mental träning.
 
Hej,

Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om det passar för mig att ha hund. Funderar i sådana fall på lämplig ras. Om möjligt lutar jag mot att försöka hitta omplaceringshund snarare än valp, tar gärna över vuxen hund om den har OK uppfostran.)

Försöker sammanfatta kortfattat nedan (men blir långt, lol):
  • Singelkille, jobbar rätt mycket, kan dock jobba hemifrån ibland
  • Måste vara borta 10-12 h sammanhängande flera dagar i veckan, kan nog ekonomiskt ordna hunddagis/dagmatte
  • Reser sällan och aldrig mer än 1-2 dagar åt gången
  • Bor i stan men finns grönområden och hundgårdar nära
  • Har bara liten etta, men kanske fixar tvåa på sikt. Skulle möjligen kunna bo i förort på sikt också
  • Hunden måste funka med (små-)barn om jag skulle bilda familj
  • Vill kanske inte ha ”svårast” tänkbara hund men känner mig också motiverad av tanken att inte välja ”lättaste”, får dock aldrig vara säkerhetsrisk för barn
  • Helst inte väldigt mycket hårande och krav på hårvård mer än en gång i veckan.
  • Noll intresse för jakt. Öppen läsa på om olika övningar. Gillar vara ute i skogen ibland. Men är stadsbo. Hunden ska funka i kollektivtrafik m m. Och gärna inte skälla så mycket.
  • Ungefär denna tid kan jag lägga på aktivitet:
    • 20-30 min morgon
    • 20-30 min lunchtid om jobbar hemma
    • 30-120 min kvällstid
    • 1-3 längre aktivitetspass i veckan – typ 4-6 h med resa och mer aktivitet.
Kan/bör jag ha hund under dessa förutsättningar? Är mest oroad för att den blir ensam för mycket eller är mycket på dagis…

Jag har lite erfarenhet av en bekants engelska bulldog och gillar den en del. Inte umgåtts med större hundar mycket men gillar dem (om korrekt uppfostrade).

Skulle vilja ha en lite större hund som kanske klarar mer aktivitet också (3-4 h utomhus). Tippar på att min bekantas mopps skulle storkna efter några kilometer men kan ha fel…

Utseendemässigt gillar jag mycket hundar i SKK grupp 2 o 5 – särsk tibetansk mastiff och siberian husky – men förstår att dessa kanske är i svåraste laget och får det tufft i stan…

Men jag kan inte mycket om detta och tar som sagt gärna emot råd!
Säger som andra:
Du måste lösa ensamhetstiden innan du skaffar hund. Och ha i åtanke att många hundar som omplaceras gör det pga problem med tex att vara ensam eller att de är för krävande så att de inte klarat av att uppfostra hundarna ordentligt. Det är såklart så att det omplaceras enkla, bra nybörjarhundar också, men de är inte vanliga och ofta svåra att få tag i utan kontakter inom hundvärlden. På så sätt kan det vara lättare med en valp jämfört med en som redan har en rad befästa problematiska beteenden eller dålig mentalitet.

Du behöver också då ha i åtanke att du inte kommer kunna lämna en ny hund hemma direkt. Är det en valp krävs flertalet månader hemma, är det en äldre hund krävs ändå lite tid för den att bo in sig.

Engelsk bulldog är en av de osundaste raser som finns, och de flesta mopsar är också väldigt osunda med framförallt problem med luftvägar/andning. Att de inte orkar ordentliga promenader är alltså (tyvärr) varken konstigt eller ovanligt. Men en mindre, sundare byggd hund, orkar med lätthet röra sig normalt och normalt är just det du beskriver. Du beskriver ingenstans något som tyder på att du behöver en aktiv hund, utan en lagom sällskapshund är nog en bra idé.

Tänk också på att många hunddagis har krav på att hunden ska vara en specifik storlek (ofta liten!) och de kan även ha krav antingen på att hanhundar ska vara kastrerade eller att löptikar inte får vara på dagis. Det blir enklare med en liten hund, och billigare (så länge du väljer en sund och frisk hund).

Själv har jag saluki. En stor ras, men inte speciellt krävande. För oss ser en vanlig dag ut ungefär såhär:
Direkt på morgonen går vi ca 10 minuter rastningsrunda, likadant vid lunchtid.
Efter jobbet går jag en långpromenad på minst 1 1/2 timme, gärna 2 timmar.
Innan jag lägger mig på kvällen så får de en pytterastning, ofta bara komma ut och kissa och gå in igen.

Ibland händer det att vi skippar långpromenaden, men då kompenserar jag det genom att låta varje rastningsrunda bli minst 15-20min, och det händer bara i undantagsfall (tex om jag är verkligt slutkörd efter jobbet).

Lite då och då lägger jag in några minuters trickträning, lydnadsträning (alltså lydnadsmoment/"konster", inte vardagslydnad). Det blir några gånger i veckan, men kanske bara 5-10 minuter åt gången eftersom mina inte är så mentalt uthålliga. Jag har medvetet valt en ras med större behov av fysisk motion än mental träning just för att det passar min livsstil bäst.

Hade jag inte haft möjlighet att vara ute med hundarna så mycket som jag är, då hade jag mest troligt inte haft hund. Att hunden ska ligga inomhus i en liten lägenhet 18 timmar per dygn (eller mer) är inte speciellt roligt för dem. Vi människor kan alltid titta på tv, lösa korsord, läsa böcker, spela spel, prata med någon eller så. Hundarna? De kan ofta bara ligga ner och vänta på att något ska hända.
 
Hej TS, klokt att du funderar igenom saker!

En aspekt som jag framför allt vill belysa är resonemanget bakom att du skriver att hunden ”måste funka med småbarn” och ”ska funka i kollektivtrafiken”. Du är inte ensam om att uttrycka dig så, men jag tycker det ibland gömmer sig ett litet tankefel där. Oavsett hur noga du är med rasval och uppfödare, eller för den delen koll av en vuxen omplacering, så finns det inte garantier att den individ du tar dig an kommer motsvara dina förväntningar och leva upp till dina krav. Precis som när man släpper in andra individer i sitt liv tycker jag man får vara beredd att göra en del på den andres villkor, även om man varit noga med att matcha så väl som möjligt. Det är bra att dels göra utrymme för det från början och se om man kan tänka sig att vara flexibel inom vissa ramar, så att det blir rättvist gentemot båda.

Dessutom är det viktigt att tänka på sin egen roll i hur hunden är och blir. Många av de sakerna vi förväntar oss att hundar ska fixa i vardagen, t.ex. som att kunna åka buss, är sånt som måste tränas på ett bra sätt. Där måste man ge hunden rätt förutsättningar för att lyckas. Hur det går med småbarn i familjen är också till stor del en sådan sak som hänger på ens egen ansvarsfulla hantering av situationen, där man själv proaktivt jobbar för att introducera bebis och lära barn att umgås respektfullt med hunden.

Ofta ställer vi väldigt höga krav på våra hundar men desto mindre på oss själva, och om det sedan inte går riktigt som vi önskar målar vi gärna ut det som en karaktärsbrist hos hunden, utan att fundera på om vi ens gett hunden rimliga verktyg och förutsättningar.

För att komplicera det hela lite till måste man också i rättvisans namn säga att även om du gör allt rätt kan det hända att din hund inte fixar alla situationer så som du hade önskat. Det kan vara bra att påminna sig om så att man har resurser för att jobba lite med sånt som kan uppstå, och att man har en buffert i form av tid, ork, vilja, pengar.

Som sagt, jag vet att många resonerar mer som att hunden är en liten pusselbit som ska passa in i ens liv punkt slut, men jag tycker det är mer rättvist att göra utrymme för att hunden är en levande varelse med allt vad det innebär, och med behov som vi valt att ta på oss att tillgodose.

Som andra redan påpekat är det ett absolut måste att ha passning fixat. Utöver det tycker jag också det är värt att fundera på vilken livskvalitet hunden får, eftersom den som en social varelse allra helst vill vara med dig. Med det menar jag att Jordbruksverket visserligen formulerar minimikrav, men ett hundliv blir ganska mycket roligare om man har rätt goda marginaler. Jag brukar alltid annars vilja rekommendera Whippets, men Whippets har en tendens att inte tycka om att vara själva, och föredrar nog att bygga en nära relation till tex en dagmatte man får ligga på soffan hos än att hänga på hunddagis i tolv timmar och sen få träffa dig endast resten av tiden.
Du har dock redan fått kloka svar i tråden på dessa och andra punkter, mitt råd är därför framför allt att se över, väldigt noga, om du på alla plan har utrymme för att möta en hund och dess behov. Främst är det du som ska finnas till för hunden, inte tvärtom. Obs inte illa menat alls, tycker som sagt det är jättebra att du ställer frågor och reflekterar. Jag har två omplaceringar och jag blev nekad tidigt i processen när mitt liv såg ut ungefär som ditt, fast kortare arbetstider men å andra sidan en del resor i jobb. Det var först när jag förklarat att jag tänkt ändra på en hel del i mitt liv om jag fick hunden plus en del referenser från utbildade instruktörer som jag fick ta emot en hund.
 
Jag som själv håller på och köpa hund skulle inte göra det om du behöver vara borta 10 h sammanhängande regelbundet utan att ha en stabil hundvakt i närområdet som är tillgänglig dagtid. Jag kan ge våra förutsättningar som gjorde att vi tycker det var rätt läge att köpa hund. Vi är två personer som jobbar hemifrån ett par dagar i veckan, kan göra det 100 % under valptiden efter vi tömt semestern (vi kan totalt vara hemma på insparad semester, övertid etc 8 v om vi går omlott) och kan ha med hunden till kontoret. Vi har även två personer i närområdet som kan ställa upp som hundvakt dagtid om det behövs. Samt flera som kan ställa upp kvällar/helger om det behövs. Vi har även sådana fritidssysselsättningar där vi kan ha med hund, så som hästar/ridning och vandring.

Vi har liknande tidsmässiga garantier för hunden gällande aktivering , men viss flexibilitet. Det gjorde att vi landade på grupp 9 som tänkbara hundar. Buke har nu övertygat mig om att kolla in vissa raser i grupp 3 😉man ska alltid börja med vilka egenskaper man söker hos hunden/vilka egenskaper en hund som passar med ens liv när man väljer hund. Inte vilken estetik mam dras till, det är i sista skedet när du har 3-4 raser som uppfyller de viktigare kriterierna.
 
bulldogs och mopsar är hundar med framavlade defekter så där har du rätt en mops orkar inte springa flera km pga hur människan avlat fram den andra små hundar med riktiga kroppar kan du springa en mil eller två med :)
Fast Continental Bulldog verkar inte vara så illa, det är ju en ganska ny hundras som framtagits just för att vara friskare än engelska och franska bulldogar
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 151
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 781
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp