Bli kvitt möss

Sporthorse

Trådstartare
Hjälp! Hur blir man kvitt möss i huset? Det flyttade in en mus (eller ett antal möss) när frosten kom. Dom tar betet i fällorna men fastnar inte där själva. Jag har greenline träfälla, helt värdelös!

Jag är dessutom allergisk mot möss så effektiva tips sökes
 
Man skaffar en sådan här :D :love:
Eller så vänder man sig till Anticimex om man bor i Sverige.
20190906_161436_Film4.jpg
 
Hjälp! Hur blir man kvitt möss i huset? Det flyttade in en mus (eller ett antal möss) när frosten kom. Dom tar betet i fällorna men fastnar inte där själva. Jag har greenline träfälla, helt värdelös!

Jag är dessutom allergisk mot möss så effektiva tips sökes
Justera fällan så att den är precis på vippen att slå igen, den skall vara så känslig att minsta lilla oförsiktighet när man ställer ned den gör att den löser ut. Ibland behöver man böja "pinnen" lite och någon gång kan det behövas att man filar spetsen med en nagelfil om det blivit grader som gör att gillerplattan inte vill glida över.

Är den justerad så åker även den mest försiktiga mus fast åtminstone 7 gånger av 10 och en normalmus minst 9 gånger av 10.
 
Justera fällan så att den är precis på vippen att slå igen, den skall vara så känslig att minsta lilla oförsiktighet när man ställer ned den gör att den löser ut. Ibland behöver man böja "pinnen" lite och någon gång kan det behövas att man filar spetsen med en nagelfil om det blivit grader som gör att gillerplattan inte vill glida över.

Är den justerad så åker även den mest försiktiga mus fast åtminstone 7 gånger av 10 och en normalmus minst 9 gånger av 10.
Får ta och fila. Känns som om det blivit fler möss på bara någon dag. 😰
 
Hjälp! Hur blir man kvitt möss i huset? Det flyttade in en mus (eller ett antal möss) när frosten kom. Dom tar betet i fällorna men fastnar inte där själva. Jag har greenline träfälla, helt värdelös!

Jag är dessutom allergisk mot möss så effektiva tips sökes
Byt till en ordentlig fälla.
Jag rekommenderar denna typ. https://www.granngarden.se/musfalla-silvalure-2-pack/p/1165820
Trampplattan gör att risken för att de ska ta betet utan att den löser ut är väldigt liten och den rejäla bygeln och fjädern dödar effektivt. Tar lika bra oavsett om de kommer från "fel" håll. Jag trycker ner sötmandel i koppen som kilar fast så de dessutom står kvar och gnager ifall det mot förmodan inte skulle smälla direkt. Den har alltid fungerat för mig.
 
Byt till en ordentlig fälla.
Jag rekommenderar denna typ. https://www.granngarden.se/musfalla-silvalure-2-pack/p/1165820
Trampplattan gör att risken för att de ska ta betet utan att den löser ut är väldigt liten och den rejäla bygeln och fjädern dödar effektivt. Tar lika bra oavsett om de kommer från "fel" håll. Jag trycker ner sötmandel i koppen som kilar fast så de dessutom står kvar och gnager ifall det mot förmodan inte skulle smälla direkt. Den har alltid fungerat för mig.

Jag har också denna i stallet och den är väldigt effektiv.

Mina möss älskar jordnötssmör och det är kladdigt nog att lägga i och de måste tillbringa lite extra tid om de vill ha mer och den inte har slagit igen. Perfekt.
 
Jag har ett gäng fällor á la Greenline runt om i huset. Smått värdelösa. Jag har flera gånger fått slå ihjäl de största mössen när de fastnat i fällan men inte dött. :down: Vid minst tre tillfällen på en månad har musen så gott som varit helt oskadad. En försvann ner i grunden med musfällan på sig. :meh:
 
Jag har vanliga hederliga 'träfällor' och har fått fast dom på det sättet.
Tyckte inte problemet hjälptes nämnvärt mha betesfällor som Nomor hade (ingår i villaförsäkringen) men jag vet ju egentligen inte.

(Dom älskar choklad 😎)
 
Jag har ett gäng fällor á la Greenline runt om i huset. Smått värdelösa. Jag har flera gånger fått slå ihjäl de största mössen när de fastnat i fällan men inte dött. :down: Vid minst tre tillfällen på en månad har musen så gott som varit helt oskadad. En försvann ner i grunden med musfällan på sig. :meh:

Man bör alltid sätta fast fällan i något av just den anledningen. Även mina som verkar ta de flesta på första smällen (inte alla dock. De två senaste gångerna har de bara fastnat med ett bakben och det trots många år helt felfritt användande) sätter jag fast med snöre i något. I stallet är den fast i ett av handtagen till fodertunnorna.
Sedan måste man ju ha en fälla som motsvarar mössens storlek. Jag hade en mus/råtta som var betydligt större än alla andra vi haft här. Fick till slut skaffa en råttfälla för att ta just den individen, de andra fällorna verkade den bara "gå genom".
 
Man bör alltid sätta fast fällan i något av just den anledningen. Även mina som verkar ta de flesta på första smällen (inte alla dock. De två senaste gångerna har de bara fastnat med ett bakben och det trots många år helt felfritt användande) sätter jag fast med snöre i något. I stallet är den fast i ett av handtagen till fodertunnorna.
Sedan måste man ju ha en fälla som motsvarar mössens storlek. Jag hade en mus/råtta som var betydligt större än alla andra vi haft här. Fick till slut skaffa en råttfälla för att ta just den individen, de andra fällorna verkade den bara "gå genom".

Ja, så är det ju! Råttor är det inte, de håller sig till ladugården. Det är vanliga stora husmöss. Smart att sätta fast dem, det har jag faktiskt inte tänkt på. För vår del blir det nog att uppgradera till en bättre fälla, dock. Även om de fastnar så vill jag ju att döden kommer fort.
 
Ja, så är det ju! Råttor är det inte, de håller sig till ladugården. Det är vanliga stora husmöss. Smart att sätta fast dem, det har jag faktiskt inte tänkt på. För vår del blir det nog att uppgradera till en bättre fälla, dock. Även om de fastnar så vill jag ju att döden kommer fort.
Jag var tvungen att knyta fast mina jag hade utomhus. Jag tror att "någon" tog mus inklusive fälla och stack :laugh:
 
Vi brukar få lov att sätta fällor under vasken så här års (sedan jag var liten). Fällorna har alltid varit fastbundna, dels för att de inte ska kunna dra iväg med den och dels för att det är lite trångt under där. Det är lättare att bara fiska upp fällan med snöret.
 
Jag tycker träfällorna är bäst, de går att justera så de löser ut extremt lätt och har en tunn bygel som dödar effektivt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Daimstruten
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: BornAgain
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp