Bli kvitt möss

Jag tycker träfällorna är bäst, de går att justera så de löser ut extremt lätt och har en tunn bygel som dödar effektivt.

Vi justerar alltid när vi har lagt ut dem, men bygeln dödar sällan "direkt". Våra mini-möss av okänd sort dör fort, men husmössen tar tid, ibland inte alls. Jag har alltid verktyg liggandes i köket ifall jag behöver slå ihjäl dem.
 
Vi har möss i väggar och golv och blir inte av med dem förrän till våren när de flyttar ut igen. Inte bra men jag vet inte om det hjälper med Anticimex i dessa fall.

Under vasken gör jag som @athena_arabians fiskar upp dem där det är lite trångt. Men, senaste åren har faktiskt dotterns katter gjort ett bra jobb. Vår egen katt jobbar nästan vara utomhus och drar in dem. Ibland släpper hon dem under köksmöblerna för att hon är trött på dem.
Kul att ha en katt som bidrar till musproblemet.......
 
Vi justerar alltid när vi har lagt ut dem, men bygeln dödar sällan "direkt". Våra mini-möss av okänd sort dör fort, men husmössen tar tid, ibland inte alls. Jag har alltid verktyg liggandes i köket ifall jag behöver slå ihjäl dem.
Det kanske finns olika styrkor i fjäder hos olika tillverkare för alla gånger jag hört har mina dött i princip direkt, inom typ några sekunder. Eller kanske det har varit en liten råtta som gått i fällan? Jag tycker de kan vara väldigt lika en stor mus.
 
Det kanske finns olika styrkor i fjäder hos olika tillverkare för alla gånger jag hört har mina dött i princip direkt, inom typ några sekunder. Eller kanske det har varit en liten råtta som gått i fällan? Jag tycker de kan vara väldigt lika en stor mus.

Nej, det är inte råttor. Vanlig stor husmus. Hänt ett flertal gånger, olika fällor.
 
Vi har möss i väggar och golv och blir inte av med dem förrän till våren när de flyttar ut igen. Inte bra men jag vet inte om det hjälper med Anticimex i dessa fall.

Under vasken gör jag som @athena_arabians fiskar upp dem där det är lite trångt. Men, senaste åren har faktiskt dotterns katter gjort ett bra jobb. Vår egen katt jobbar nästan vara utomhus och drar in dem. Ibland släpper hon dem under köksmöblerna för att hon är trött på dem.
Kul att ha en katt som bidrar till musproblemet.......
Konstigt att de inte går att fånga med fälla, jag har samma där ett antal möss flyttar in i trossbottnar och väggar varje höst men musfällorna tar dem på högst någon dag. Råttor däremot, de är helt annorlunda och där är gift det enda som funkat och knappt det, var tvungen att ta bort allt foder till hönsen innan vi till slut fick dem att gå på giftet. Slagfällor var lönlöst, efter den första togs var det helt stopp, de gick inte i närheten av fällorna ens.
 
Konstigt att de inte går att fånga med fälla, jag har samma där ett antal möss flyttar in i trossbottnar och väggar varje höst men musfällorna tar dem på högst någon dag. Råttor däremot, de är helt annorlunda och där är gift det enda som funkat och knappt det, var tvungen att ta bort allt foder till hönsen innan vi till slut fick dem att gå på giftet. Slagfällor var lönlöst, efter den första togs var det helt stopp, de gick inte i närheten av fällorna ens.

Jag kan märka på möss också att de "tar paus" i fångandet i fällorna. Det vill säga, jag kan fånga ca 3-4 möss under lika många dagar. Sedan pausar det hela i några veckor.
Det verkar mer som att de känner dödslukten vid fällan än att de fattar vad det är (till skillnad mot råttor som ju är betydligt mer intelligenta) och sedan är det ett skov igen när lukten försvunnit. Alltså, det är min teori, ingen sanning.
 
Jag kan märka på möss också att de "tar paus" i fångandet i fällorna. Det vill säga, jag kan fånga ca 3-4 möss under lika många dagar. Sedan pausar det hela i några veckor.
Det verkar mer som att de känner dödslukten vid fällan än att de fattar vad det är (till skillnad mot råttor som ju är betydligt mer intelligenta) och sedan är det ett skov igen när lukten försvunnit. Alltså, det är min teori, ingen sanning.

Vid ett par tillfällen har jag haft möss som börjar gnaga på kadavret. 😱
En förvandlade den döda musen till Jokern så att den kunde få tag på dumlekolan som var kvar i fällan...

Jag tycker också att det blir pauser men kadavren verkar alltså inte vara det som avskräcker.
 
Jag kan märka på möss också att de "tar paus" i fångandet i fällorna. Det vill säga, jag kan fånga ca 3-4 möss under lika många dagar. Sedan pausar det hela i några veckor.
Det verkar mer som att de känner dödslukten vid fällan än att de fattar vad det är (till skillnad mot råttor som ju är betydligt mer intelligenta) och sedan är det ett skov igen när lukten försvunnit. Alltså, det är min teori, ingen sanning.
Hör du att det är möss kvar då under "pausen"? För mig kan det också vara så men det är för att fällorna tagit alla som kommit in och sedan dröjer det lite innan nya kommer utifrån
 
Vid ett par tillfällen har jag haft möss som börjar gnaga på kadavret. 😱
En förvandlade den döda musen till Jokern så att den kunde få tag på dumlekolan som var kvar i fällan...

Jag tycker också att det blir pauser men kadavren verkar alltså inte vara det som avskräcker.

Intressant!! Och lite äckligt. Egentligen inte så överraskande iofs.
Det skulle ju kunna vara familjeutbytning men med tanke på lortarna så tror jag inte det. @kökshäxan
 
Jag har denna modellen, funkar riktigt bra. Har aldrig varit med om att en mus fångats men inte dött. Man behöver inte röra musen när fällan ska tömmas. Någon gång har mössen lyckats ta betet utan att fällan slår ihop men det har inte varit många gånger. Det gäller att betet sitter ordentligt så att musen försöker dra i betet, jag brukar beta med russin.
 
Jag har denna modellen, funkar riktigt bra. Har aldrig varit med om att en mus fångats men inte dött. Man behöver inte röra musen när fällan ska tömmas. Någon gång har mössen lyckats ta betet utan att fällan slår ihop men det har inte varit många gånger. Det gäller att betet sitter ordentligt så att musen försöker dra i betet, jag brukar beta med russin.
Hur dör dom i den fällan? Är det bättre än plastfällorna på granngården?
 
Jag har ett gäng fällor á la Greenline runt om i huset. Smått värdelösa. Jag har flera gånger fått slå ihjäl de största mössen när de fastnat i fällan men inte dött. :down: Vid minst tre tillfällen på en månad har musen så gott som varit helt oskadad. En försvann ner i grunden med musfällan på sig. :meh:
Du har inte funderat på att laga hålet den försvann ner i?
 
Inatt vann mössen över musfällorn ännu engång. Dom har dragit sönder matavfallspåsen också 😭 drömde tom mardrömmar om hur mössen tuggat sönder hela huset.
Har kaviar som bete. Två fällor har slagit igen men inget satt fast i dom. Riktiga skitfällor det här!
 
Hur dör dom i den fällan? Är det bättre än plastfällorna på granngården?
Jag har inte testat plastfällorna från granngården så kan inte uttala mig om det.
Det är en giljotinfälla, så som en "felvänd" giljotin. De dör snabbt och ingen risk att de fastnar med en tass eller svansen eller något.

Men försök också att hindra dem från allt annat ätbart, tex soppåsen som du nämner. Det enda lockande som finns ska vara i fällan.
 
Använder svarta plastfällor från granngården och Mjölner musfällor.
De svarta får man som tidigare nämnts peta ner plattan lite så de smäller igen lättare.
Betar med chokladkräm.
 
Första vintern i huset var hemsk och mössen vann kampen även om vi fångade en hel del med dumle och frolic. Avskydde att höra dom springa i väggarna när vi skulle sova.
Så vi skaffade en Rut. Förra vintern fångade hon en del möss, men det var mycket lugnare än tidigare. I år har vi ännu inte hört några.
Rut är förstås en katt!
 
IMG_0575.JPG


Jag har bara den här sorten, synnerligen effektiv så är års, mindre effektiv sommartid då det händer att lunchen intas inomhus. :cautious:

Menar naturligtvis att sommartid så är det "ta med" som gäller, vintertid är det "äta här".
 
Senast ändrad:
Första vintern i huset var hemsk och mössen vann kampen även om vi fångade en hel del med dumle och frolic. Avskydde att höra dom springa i väggarna när vi skulle sova.
Så vi skaffade en Rut. Förra vintern fångade hon en del möss, men det var mycket lugnare än tidigare. I år har vi ännu inte hört några.
Rut är förstås en katt!

Katt är uteslutet. Mina hundar dödar möss, men dom kommer inte åt dom bakom köksbänken så där krävs fällor av bra kaliber.

Jag har inhandlat jordnötssmör nu. Bättre fällor ska jag försöka köpa imorgon.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Daimstruten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: BornAgain
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp