Bli kvitt möss

Hur länge har du haft dem?
Några månader, sen i höstas. Vi brukar alltid höra någon mus i väggarna vintertid, men har inte hört en enda sen vi köpte musskrämmorna. Dock har vi inte haft några längre perioder med -20 än, så vi får väl se om det fungerar då också!
 
Några månader, sen i höstas. Vi brukar alltid höra någon mus i väggarna vintertid, men har inte hört en enda sen vi köpte musskrämmorna. Dock har vi inte haft några längre perioder med -20 än, så vi får väl se om det fungerar då också!
För jag köpte sådana för tre år sedan och första året var musfritt andra året nästan musfritt detta året inte alls musfritt :mad:
Det verkar som om mössen vänjer sig eller att effekten avtar inte vet jag men nu är det möss i huset igen :crazy:
 
För jag köpte sådana för tre år sedan och första året var musfritt andra året nästan musfritt detta året inte alls musfritt :mad:
Det verkar som om mössen vänjer sig eller att effekten avtar inte vet jag men nu är det möss i huset igen :crazy:
Jo, jag läste att man gärna ska koppla ur dom på sommaren om man har möjlighet, vi brukar aldrig ha möss i väggarna då, så jag tänkte prova det.
 
@Sporthorse
Har du funderat på att kontakta Anticimex?
Det skulle nog jag gjort
Ja det gjorde vi förra året och fick fällor. Vi har inte jättestora problem med möss, dom kommer in vintertid dock. Inget på sommaren. Men jag är allergisk mot möss så därför funkar det inte hur få dom än på vara. Knäppte en mus till inatt och den hade halv svans, så misstänker att det är samma mus som klämde av svansen för ca 1 månad sen. Fet var den också
 
Jo, jag läste att man gärna ska koppla ur dom på sommaren om man har möjlighet, vi brukar aldrig ha möss i väggarna då, så jag tänkte prova det.
Min har varit avstängd sommartid :( har satt på den i oktober varje år men i år är det mycket möss i väggarna i alla fall så den kan uppenbarligen inte fungerar som den ska längre

@Sporthorse sådana här musskrämmor typ silverline verkar i alla fall fungera ett år livslängden på elektriska saker verkar bli kortare och kortare :cautious:

Jag får väl åka och köpa två nya för nu har jag en mus (eller minst en) i sovrumsväggen som faktiskt väcker mig ibland :meh: och jag hör dom dagligen springa i inomhustaket :arghh:

tillägg det var visst fyra år sedan jag köpte den men första året hörde jag inga möss sedan jag satt igång den så den fungerar ju uppenbarligen till att börja med
 
Senast ändrad:
I huset hade jag några som varje kväll sprang i väggen, köpte en elektronisk musskrämma och satte den i närmaste uttag, helt tyst i väggen efter det.
I år har vi musjakt i stallet, vanliga träfällor i 2 storlekar. Har klämt in lite rökt korv under den upphöjda flärpen där man laddar och smetat mjukost på resten. (7 laddade fällor delat på 2 platser)
Laddar alltid så löst så det knappt går att ställa ner den.
Oftast 1-2 möss/ natt alltid döda i början innan jag fick in tekniken var det ofta mössen som vann
 

Bifogade filer

  • 308801006.jpg
    308801006.jpg
    23,3 KB · Visningar: 6
Vi hade möss i sommarstugan, de tog både ost och jordnötssmör utan att fällorna smällde. Men jordnötter funkade jättebra! Ta en jordnötshalva och kila in den ordentligt i haken för betet. En liten påse jordnötter räcker väldigt långt :D
 
Någon on som testat gift? Hur fungerar det? Dör dom direkt eller springer dom iväg och där inne i huset? Vill helst inte ha gift pga småbarn och hundar så måste isåfall vara något gift som inte går att sprida runt.

Jag har ingen erfarenhet av gift mot just möss. Men däremot råttor, för ett gäng år sedan (på min dåvarande praktikplats). Giftet var som block som råttorna åt av - råttorna dog av invärtes blödningar (så de kilade alltså iväg och låg och dog i väggar etc... Det luktade vidrigt!).

Jag skulle verkligen inte vilja använda gift själv. Dels för att jag anser att det är ett inhumant sett att avliva på. Dels för att jag skulle oroa mig för husdjurens hälsa. Med tanke på att många veterinärkliniker etc larmat, och fortfarande gör det såvitt jag kan se, om många katter som kommer in pga förgiftning (av just gift som används mot möss etc).
 
Det har varit en enormt mus-år i år. Har klassiska fällor under diskbänken där vi brukar fånga ett par varje höst men i år är det närmare ett tjugotal. Har till och med haft dom i skafferiet men eftersom jag sen tidigare erfarenheter av möss i sommarstugor är besatt av att förvara saker i täta burkar så har dom inte förstört nåt. I stallet håller katterna efter tillräckligt (på tal om inhumana sätt att döda möss) men inomhuskatten är inte en speciellt energisk jägare tyvärr.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Daimstruten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 052
Senast: BornAgain
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp