Bli kvitt möss

Jag blir både ledsen och förbannad när det tipsas om att dränka djur, gift är även det ett sattyg i mina ögon och kvalificerat djurplågeri. Djurplågare är inga jag vill befatta mig med öht så sånna personer rensar jag ut i min bekantskapskrets på direkten, persona non grata!🥺🤬
När jag rev och byggde ny altan till huset satte jag putsnät överallt och har varit helt fri från från både möss och råttor, i år har det varit några möss som tagit sig in men de har katten tagit hand om.
 
Men hur kan ni tipsa om att avliva djur genom att låta dem simma runt i panik tills de till slut drunknar?! @TheRedLightning @Cafer

Måste man avliva djur ska det tamefan gå snabbt och utan onödigt lidande! :rage:
Tja, det borde ju gå att göra samma fälla men ej ha vatten (tror videon är från USA) i och ha en högre hink så de ej kommer ur. Så fångade de råttor i ett stall jag hjälpte till i mina yngre dar.
 
Men hur kan ni tipsa om att avliva djur genom att låta dem simma runt i panik tills de till slut drunknar?! @TheRedLightning @Cafer

Måste man avliva djur ska det tamefan gå snabbt och utan onödigt lidande! :rage:
Usch, ja, så vidrigt........ :(

Då och då händer det att möss trillar i hästens vattenspann på natten och drunknar. Jag lider varje gång när jag tänker på hur stackarna har kämpat för livet.....
 
Men hur kan ni tipsa om att avliva djur genom att låta dem simma runt i panik tills de till slut drunknar?! @TheRedLightning @Cafer

Måste man avliva djur ska det tamefan gå snabbt och utan onödigt lidande! :rage:

Förstår inte riktigt nivån av upprördhet som blev, särskilt i en tråd där folk pratar om att mosa möss med en fjäderbelastad stålbygel. Jag har full respekt för att man värnar om djur, det ska man göra, men när det kommer till djur som gör skador på hus och egendom och kan gnaga på elkablar i väggarna osv så kan det vara motiverat att ta till metoder som man inte skulle använda i andra fall. Dessutom så hade det bara blivit löjligt om jag tipsat om metoden utan att nämna alternativet med vatten, jag förmodar att vi alla är vuxna människor och är med på vilken funktion en hink har, hur man sen väljer att göra är upp till var och en.
 
Förstår inte riktigt nivån av upprördhet som blev, särskilt i en tråd där folk pratar om att mosa möss med en fjäderbelastad stålbygel. Jag har full respekt för att man värnar om djur, det ska man göra, men när det kommer till djur som gör skador på hus och egendom och kan gnaga på elkablar i väggarna osv så kan det vara motiverat att ta till metoder som man inte skulle använda i andra fall. Dessutom så hade det bara blivit löjligt om jag tipsat om metoden utan att nämna alternativet med vatten, jag förmodar att vi alla är vuxna människor och är med på vilken funktion en hink har, hur man sen väljer att göra är upp till var och en.
Nej, det är inte upp till var och en! Dränka däggdjur är som sagt inte tillåtet.
 
Förstår inte riktigt nivån av upprördhet som blev, särskilt i en tråd där folk pratar om att mosa möss med en fjäderbelastad stålbygel. Jag har full respekt för att man värnar om djur, det ska man göra, men när det kommer till djur som gör skador på hus och egendom och kan gnaga på elkablar i väggarna osv så kan det vara motiverat att ta till metoder som man inte skulle använda i andra fall. Dessutom så hade det bara blivit löjligt om jag tipsat om metoden utan att nämna alternativet med vatten, jag förmodar att vi alla är vuxna människor och är med på vilken funktion en hink har, hur man sen väljer att göra är upp till var och en.
Att uppmana till kvalificerat djurplågeri och olagliga metoder finner jag inte ens ord till att beskriva vad jag anser om, ändamålet helgar inte medlen. Ett snabbt avlivande i jämförelse med att utsätta ett djur för ett enormt lidande ser du ingen skillnad på? :banghead: :rage:
 
Här eskalerar det fort märker jag. Uppmana?
Jag har noterat hur ni känner och är inte alls intresserad av en så pass endimensionell diskussion.
 
Här eskalerar det fort märker jag. Uppmana?
Jag har noterat hur ni känner och är inte alls intresserad av en så pass endimensionell diskussion.
Noterat hur vi ”känner”? Hahaha. Klassiskt!

Det är inte mina känslor det handlar om och det finns heller inget att diskutera. Det är så lagen lyder helt enkelt.
 
Kan ni snälla bråka i en annan tråd?
Jag hörde en fälla smälla nyss, sprang direkt dit och såg att ännu en gång levde den. Fick slå ihjäl den med en falska.
Alltså det känns som att min metod inte är speciellt effektiv och nu börjar det svida i ögonen pga mössen.


Någon on som testat gift? Hur fungerar det? Dör dom direkt eller springer dom iväg och där inne i huset? Vill helst inte ha gift pga småbarn och hundar så måste isåfall vara något gift som inte går att sprida runt.
 
Kan ni snälla bråka i en annan tråd?
Jag hörde en fälla smälla nyss, sprang direkt dit och såg att ännu en gång levde den. Fick slå ihjäl den med en falska.
Alltså det känns som att min metod inte är speciellt effektiv och nu börjar det svida i ögonen pga mössen.


Någon on som testat gift? Hur fungerar det? Dör dom direkt eller springer dom iväg och där inne i huset? Vill helst inte ha gift pga småbarn och hundar så måste isåfall vara något gift som inte går att sprida runt.

Inte för att det är lika kul att lägga märke till, men jag föreslog nog som ensam i tråden det enda alternativet som inte dödar mössen men som effektivt fångar dem. Faktum är att fällor som kan hantera 1 mus innan den blir obrukbar, tills det att den gillrats om har begränsningar. Särskilt då möss som får fäste kan föröka sig i en otroligt hög takt.
Saxat från nätet ”Husmusen bygger i regel bo i väggarna och man kan ofta höra möss krafsa inne i väggarna. Boet består ofta av tyg, papper eller liknande material. Husmusen förökar sig mycket snabbt, honan kan föda upp till 15 stycken ungar på en gång. Redan efter 3-4 veckor klarar sig ungarna själva och honan är redo föda en ny kull. Dessutom är de ungarna könsmogna efter 3 veckor.”.
Det kan vara dags att ringa anticimex om det inte blir bättre. Börjar de gnaga sönder elledningar så är det inte så roligt då elkablar utan hel isolering är en brandrisk.
Det har redan föreslagits, men det viktigaste är att se till att de inte har en väg in.
 
Vi har dessa. De är färdigaddade med något som mössne ej kan ta ur fällan, men som de ändå försöker äta. Jag vet inte exakt vad det är. Vi tog en hel musfamilj med dessa, och faktiskt en borttappad åkersork också.

Vi har enbart möss på kallvinden (inte numer efter fällorna dock) . I bebodda utrymmen har vi musskrämmor som tydligen funkar även om jag inte tror på dem. Jag kan lämna mat i skåp och hundmat här och där tsn att mössen kommer.
 

Bifogade filer

  • images.jpeg
    images.jpeg
    2,7 KB · Visningar: 10
Vi har dessa. De är färdigaddade med något som mössne ej kan ta ur fällan, men som de ändå försöker äta. Jag vet inte exakt vad det är. Vi tog en hel musfamilj med dessa, och faktiskt en borttappad åkersork också.

Vi har enbart möss på kallvinden (inte numer efter fällorna dock) . I bebodda utrymmen har vi musskrämmor som tydligen funkar även om jag inte tror på dem. Jag kan lämna mat i skåp och hundmat här och där tsn att mössen kommer.
Jag har köpt musskrämmor i år och inte hört en enda mus i väggarna faktiskt! Jag matar fåglarna, har flyttat mataren längre från huset, det kanske också är ett tips?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Daimstruten
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
940
Senast: BornAgain
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 053
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp