Bli kvitt sockerberoendet

BobberiBoo

Trådstartare
Jag har alltid varit glad för söta grejer, allt från mat till efterrätter, kakor, godis, läsk osv. Hur mycket jag har ätit/druckit av detta har gått lite i faser från något lite då och då till varje dag.
Men nu känner jag att det är illa, riktigt illa.. Det går inte en timme då inte sockersuget skriker i mig oavsett om jag precis ätit mig mätt eller inte.

Nu behöver jag hjälp och tips på hur jag blir av med detta! Att bara sluta äta socker fungerar inte har testat det och det slutade med att jag frossade i mig en gigantisk påse godis själv. Och det var inte ens gott :$
Någon mer som har/ har haft detta problemet?? Hur gick det,vad gjorde ni för att bli mindre beroende?
 
Personligen tror jag att sockersug är en (o)vana som faktiskt går att vänja sig av med. Men du måste vara stenhård. Inte tillåta dig själv något plötsligt frosseri - jag vet hur svårt det kan vara, tro mig, men i slutänden är det du själv som bestämmer om du ska äta godiset eller avstå.

Min erfarenhet är som sagt att socker är en vana, en ovana, och kan man hålla sig borta från sockret (raffinerat socker som godis, kakor, socker i kaffe och te, läsk etc) en tid, säg några månader, så vill man inte ha det sen. Jag skulle t.ex. aldrig kunna tänka mig socker i (svart) kaffe längre, bara tanken ger mig kväljningar. Jag öser inte socker över frukostflingorna som jag brukade. Och jag köper aldrig lösgodis, någonsin. Helt enkelt för att det inte lockar mig.

För att förtydliga så var det INTE så tidigare.......

Det där med vana gäller på alla möjliga områden. Jag har alltid varit en stor mjölkdrickare, kunde svepa stora glas på stående fot för att det var så gott. Sedan dottern blev vegan har jag slutat med det, dricker bara vatten, och häromdan när jag skulle ta mig ett glas mjölk, kunde jag inte dricka det. Det kändes INTE gott..... Detta var efter ett mjölkuppehåll på kanske 3 månader.

Jag längtar inte efter kött heller. Och absolut inte efter godis! Ja, choklad, är en annan femma ;-) Men mörk choklad då.
 
Hur länge höll du ut när du slutade då? Jag tror inte att det finns några genvägar. Enda sättet att sluta äta socker är att sluta äta socker. Typ. För mig släpper suget på bara ett par dagar.
 
Jag var också en sockerråtta av stora mått. Bestämde mig för att inte äta raffinerat socker på hela september för att avgifta mig. Alltså jag åt inte godis, glass, läsk eller fika på hela september. Nu i oktober har jag försökt hålla mig till endast helger, men det går inte bra. Pratade om det med pojkvännen och vi bestämde oss för att hålla oss ifrån socker fram till årsskiftet. Med förhoppningen om att må bättre och gå ner några kilo i vikt.
 
Sockret är kompis med hjärnans belöningssystem väl?

Med andra ord så tror jag att det handlar om att vänja av kroppen med snabba kolhydrater. Inte bara raffinerat vitt socker utan många av de snabba som finns i vitt bröd, potatis, mjölk etc. de är sidor av samma mynt. Olika sidor men sidor.

Att äta långsamma kolhydrater och proteiner. Inte så tillagat helt enkelt - det borde hjälpa?
 
Kombon socker+fett ihop är tydligen det som hjärnan helst vill ha. Vem äter rent socker som godis, eller en klick smör? Men rör ihop en kaksmet och alla vet vi ju hur lätt det är att låta bli den.
 
Kombon socker+fett ihop är tydligen det som hjärnan helst vill ha. Vem äter rent socker som godis, eller en klick smör? Men rör ihop en kaksmet och alla vet vi ju hur lätt det är att låta bli den.
Ett antal bakverk och i stort sett alla karameller skulle man kunna kategorisera som "smaksatt socker".

Rent socker är inte så gott - antar jag att de flesta tycker. Men tillsätt något lockande smakämne och det blir gott....
 
Ett antal bakverk och i stort sett alla karameller skulle man kunna kategorisera som "smaksatt socker".

Rent socker är inte så gott - antar jag att de flesta tycker. Men tillsätt något lockande smakämne och det blir gott....
Ja så om man blir sugen på socker så ta en sked strösocker så är man botad för stunden. :)
 
Sockersuget är inte det värsta, det värsta är omgivningen som inte respekterar att man fått välja bort tillsatt socker, trots att man inte har diabetes. (De bekanta jag har som har diabetes har inte behövt välja bort socker).

Det trugas och talas minsann om hur liiite socker det är och att de valt att göra den efterrätten för där var så lite socker i. -Jag tar en brödbit till kaffet, blir mitt svar. Ev har jag även bakat grovt matbröd och tagit med, för att vara på säkra sidan.

Och nä, det är inte av ideologiska själ jag valt bort sockret, utan nu är det bara så här. Min poäng är att det går! Nåt år hade jag sockersug, händer någon gång fortfarande. Händer jag syndar men får betala för det med obalans och illamående nåt dygn eller så. Inte är det gott längre heller, men händer jag tar en bit av hänsyn till de man hälsar på!

Ptr
 
LCHF , iallfall tills du är utan suget.. det finns väldigt mycket dolt socker, enklaste sättet är säkert att vara stenhård en månad och sedan trappa upp till önskad nivå,
 
Sockret är kompis med hjärnans belöningssystem väl?

Med andra ord så tror jag att det handlar om att vänja av kroppen med snabba kolhydrater. Inte bara raffinerat vitt socker utan många av de snabba som finns i vitt bröd, potatis, mjölk etc. de är sidor av samma mynt. Olika sidor men sidor.

Att äta långsamma kolhydrater och proteiner. Inte så tillagat helt enkelt - det borde hjälpa?

Så här var det för mig. Olika sidor men sidor, precis.

Men det var godis och chips som var mina stora stötestenar. Jag kände mig verkligen lycklig när jag åt godis. Och chips var det kroppen skrek efter när jag åkte hem efter en jobbig arbetsdag.

Ska försöka att inte skriva för långt, men måste nämna att min bakgrund till att jag ändrade kostvanor var att jag har problem med (hormonell) migrän och att jag hade funnit många berättelser från folk som blivit bättre sedan de slutat med livsmedel som höjer blodsockret snabbt och mycket. Jag slutade därför även med vetemjöl. (Numera även de flesta spannmål och komjölkprodukter.)

Hur gjorde jag: Med godis så tillät jag mig att trappa ner. Åt godis en gång i veckan, och laddade med nötter, smaksatta tuggummin, frukt (inte vindruvor) och ost för att ha både något slags godis och snacks. Smaksatta mineralvatten. Till slut kändes de tillåtna godisdagarna onödiga.

Pga migränen var jag mycket, mycket motiverad att testa, så jag kan bara hoppas att du hittar din motivation.
 
Jag tror det är som med alla ovanor, särskilt när det gäller sådant som ger någon form av belöning, vilket väl nästan alla ovanor gör: Sluta. Och stå ut tills det lättar.

Ät ordentligt och då vettig mat, så att inte hunger samspelar för mycket med sötsuget.

Jag tror inte att man hjälper sig själv genom att fundera och analysera allt för mycket.
 
Jag har alltid varit glad för söta grejer, allt från mat till efterrätter, kakor, godis, läsk osv. Hur mycket jag har ätit/druckit av detta har gått lite i faser från något lite då och då till varje dag.
Men nu känner jag att det är illa, riktigt illa.. Det går inte en timme då inte sockersuget skriker i mig oavsett om jag precis ätit mig mätt eller inte.

Nu behöver jag hjälp och tips på hur jag blir av med detta! Att bara sluta äta socker fungerar inte har testat det och det slutade med att jag frossade i mig en gigantisk påse godis själv. Och det var inte ens gott :$
Någon mer som har/ har haft detta problemet?? Hur gick det,vad gjorde ni för att bli mindre beroende?


Sockersuget kommer ju tillbaka så fort jag börjar - och så kommer några obehagliga dagar med huvudvärk och trötthet. Sedan kommer jag in i den nya rutinen och det rullar på. Tills jag (igen) äter en jätteskål med grekisk yogurt och akaciahonung, och så blir jag sugen flera dagar i rad (igen).

Men:
* sötläsk - bort! (drick smaksatt bubbelvatten istället)
* smågodis - bort! (ät ngt annat för att tillfredsställa tuggbehovet, morotslantar/minitomater/vindruvor/rotfruktchips)
* kakor/bulle - bort! (fika = te/kaffe+frukt)
* raffinerat socker i maten - bort! (så mycket det går)

Du kommer långt bara genom att utesluta det helt självklara.

Sedan som Petruska skriver, ät frukost, lunch och middag ordentligt och med mycket fibrer så att du blir mätt. Jag blir själv irriterad om jag inte får uppleva själva måltiden. Skulle ha svårt med soppdiet eller liknande.

Efter en stressig dag när jag stående äter en liten burk kvarg till lunch innebär helt klart högre risk för att jag köper med mig något onödigt på vägen hem. Rutiner, rutiner, rutiner.
 
Tack för alla bra svar och tankar. Nör jag väl slutade så var jah itan i en knapp månad innan jag trillade dit igen, men nu har både jag och sambon insett att det är dax att dra ner eller sluta helt. Så efter jobbet ska skåpen rensas på skit :-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså jag håller på att bli galen på mig själv... Lång historia kort, jag röker inte, dricker inte kaffe och nästan ingen alkohol. Men...
2
Svar
30
· Visningar
2 512
Senast: durachiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 159
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 254
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp