Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

larareellerinte

Trådstartare
Kan någon hjälpa mig och att avgöra om jag borde bli lärare eller inte?

Jag vill ha möjlighet att ta egna initiativ och en av mina främsta egenskaper är att jag får jättemånga ideer och jag gillar att se dem bli verklighet - att planera och genomföra lektioner tror jag skulle passa mig jättebra! Dessutom gillar jag att jobba med ungdomar. Det jag är rädd för är att läraryrket skulle bli mer dokumentera, rätta nationella prov och knappa in saker i olika system.

Jag har vikarierat och trivs jättebra i mötet med eleverna och det riktigt kliar i fingrarna efter att få planera mina egna lektioner - men samtidigt vikarierar jag ju eftersom lärarna är sjuka, utbrända eller har för mycket administrativt att göra :( :banghead:.

Jag är rädd för att bli bitter, jag är rädd för att skaffa mig en lång utbildning och hamna i ett lågavlönat, stressigt yrke som inte passar mig. Jag är rädd för att bli som de skräckexempel till lärare jag själv haft på högstadiet (det var så uppenbart att lärare var sista utvägen :wtf:).

Så jag läser om andra yrken och försöker övertyga mig själv om att jag skulle trivas jättebra som psykolog, jurist, ekonom eller icke högskoleutbildad men förr eller senare återkommer tankarna på att bli lärare.

  • Skulle du våga satsa på en lärarutbildning i dagens läge?
  • Tror du att lärarnas arbetsmiljö/status kommer förändras inom en överskådlig framtid?
  • Har du förslag på alternativa utbildningar/yrken?

Är du lärare? Hur upplever du ditt arbete?
Är man "låst" som lärare, eller finns det andra arbetsgivare som också vill anställa lärare?

Jag är främst intresserad av att bli ämneslärare på högstadiet eller gymnasiet. En lärarutbildning skulle innebära flytt (därv anonymt nick) och dyra studielån. Jag är 21år... är det värt det?

Tack snälla du som läste :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Jag tog examen för 1½ år sen. Efter att ha jobbat sen dess känner jag, tyvärr, att jag inte kommer ha detta yrke hela livet...
Nu är jag visserligen inte gymnasielärare. Jag har examen mot förskolan och grundskolans tidiga år och har sedan examen arbetat inom förskolan med barn 3-5 år. Det är ett stimulerande och roligt yrke men det är också fruktansvärt stora barngrupper/klasser, få personal, många barn/elever med särskilda behov, inga resurser. Några få planeringstimmar som inte räcker till för att planera, förbereda, dokumentera och uppfölja, "inte ens" i förskolan. Det kanske dock blir bättre när man har äldre elever...

Egentligen älskar jag mitt yrke, så missförstå mig inte. Det är fantastiskt roligt att lära ut och se en utveckling hos sina elever/barn och hjälpa dem vidare. Men villkoren och förutsättningarna är rätt usla, likaså lönen. Jag får inte ut sådär jättemycket mer i lön än jag fick av csn+extrajobb... Är det något du absolut känner att du vill göra, så kör på! Duktiga lärare som brinner för sin sak är guld värda! Men tänk igenom det noga först... :)
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Jag är inte lärare men är omgiven av dem :) make, mamma, mormor, morfar, svärmor, svärfar för att nämna några. Vad jag ser om läraryrket är:

- det är självständigt och fritt
- det är meningsfullt varje dag
- det är slitigt - man jobbar mycket under terminerna, ledigheterna under loven är injobbad tid
- det är inte SÅ uselt betalt - många akademiker har faktiskt inte bättre lön än så.
- det är viktigt - enormt viktigt. Få jobb är viktigare.
- det är tryggt, lätt att få jobb, låg risk för arbetslöshet (beroende på ämnesval och ort självklart)
- karriärmöjligheterna är dåliga, när du efter 15 år börjar känna för att gå vidare finns inte så många naturliga vägar vidare
- många orkar inte jobba till 65. Stressen, arbetsmiljön och ljudnivån sliter.
- förändringar i skolans värld blir frustrerande eftersom besluten ofta fattas av folk som inte har en aning om vad det handlar om. Oklara betygskriterier, krav på dokumentation som tar tid från mera meningsfullt arbete

Jag skulle rekommendera läraryrket till den som verkligen känner som du gör, du behövs. Allt sammanlagt tror jag inte att mina släktingar skulle välja annorlunda idag, de har ofta klagat och varit trötta men i grunden har de nog älskat sitt jobb.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

:arghh:

Vad ledsen jag blir över att höra hur det är hos dig! Det är ungefär den situationen jag är rädd för att hamna i...

Ska lärarna behöva stå ut med dåliga löner och dåliga förutsättningar för att vi behöver bra lärare? Det känns nästan som att samhället förväntar sig att det ska vara ett slags kall som är så starkt att man står ut med lite vad-som.

Om du byter bana - vad ska du göra då?
Tror du att du kommer få bättre arbetsvilkor?

Tack för svaret :)
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Tack för svaret :) Och tack för att du tror att jag skulle kunna bli en bra lärare!

Det där som du beskriver som bra låter jättebra, men det där mindre bra - som dåliga karriärmöjligheter låter precis som det jag är rädd för...

Det är i det läget, om 15år, jag är rädd för att bli bitter. Tänk om jag känner att jag borde ha gjort något mer? Tänk om jag väljer lärare för att jag känner till yrket - fast det finns något mycket bättre och med större möjligheter där ute bara det att jag satsade på lärare som ett "tryggt" alternativ...?

Fast å andra sidan, tänk om det är mitt drömjobb?

Om man vill få lite ombyte, är det rektor som gäller då? Eller utbildningsminister kanske ;):angel:
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Jag säger ja! På båda, egentligen ;)

Jag jobbar på högstadiet, vilket jag aldrig trodde att jag skulle göra. Stormtrivs! Även om det ibland är omöjliga förutsättningar och för mycket att göra och stressigt och allt möjligt. Det är ändå roligt!

Och det kommer ju mer och mer karriärmöjligheter också. Så jag säger ja! Igen ;)
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Jag är behörig att undervisa på högstadiet och gymnasiet, jobbar idag med klasserna 6-9. Gymnasiebehörigheten läte jag in för att jag tänkte att det kan vara bra att ha om jag tröttnar på 13-åringar som hänger i gardinerna. Jag kände inte under studietiden och inte nu heller att jag vill jobba på gymnasiet men det är ju en slags karriärväg om jag vill det.

Jag är nog en sådan där riktigt typisk lärare som har jobbet som mitt andra stora intresse. Jag jobbar gärna och diskuterar gärna skola, pedagogik, didaktik och mina ämnen även under min fritid. Givetvis rekommenderar jag yrket till alla som känner att de skulle passa för det (du som TS till exempel). Arbetsbelastningen går upp och ner under året men det går att planera till stor del och hamnar man på "rätt" skola så går det att påverka mycket av det så kallade administrativa arbetet. Framför allt så är det fruktansvärt roligt varje dag!
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Du låter som en sådan engagerad lärare som jag också vill bli! Jo, gymnasiet och högstadiet är ju ganska olika, så att byta däremellan blir nog en intressant omställning!


Jarakamandan:

Vad kul att du trivs! Kul att höra att det finns engagerade lärare där ute! Jag har vikarierat på högstadiet under året som varit och innan dess hade jag helt ärligt talat aldrig ens funderat på att plugga till högstadielärare. Nu lockar det mycket mer än gymnasiet!



Tack för era svar! Känns bra att höra något possitivt också ;) Får jag fråga hur länge ni har jobbat?
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Jag har en i min bekantskapskrets vars nära släkting läste till lärare. Tyvärr blev den person som läste till lärare utbränd och långtidssjukskriven inom ett år från lärarexamen. Men då jobbade personen i ett extremt jobbigt område där många barn hade problem hemma och berättade många saker som det fanns anmälningsplikt på från skolans sida. Så det var nog många faktorer men jag skulle säga att arbetsgivaren och samhället har misslyckats grovt i ett sånt fall när en person går en lång utbildning och sen blir utbränd så snabbt. Det är sorgligt.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Det är i det läget, om 15år, jag är rädd för att bli bitter. Tänk om jag känner att jag borde ha gjort något mer?

Om man vill få lite ombyte, är det rektor som gäller då? Eller utbildningsminister kanske ;):angel:

Varför skulle du bli bitter? Jag tror att man idag behöver ha med i beredskapen att man behöver byte yrke en eller ett par gånger under sin yrkesverksamma tid oavsett vad man har för utbildning. Samhället förändras så mycket att man måste läsa till eller vidareutbilda sig. Detta oavsett vad man jobbar med.

Från en lärarexamen kan du gå vidare. Bygga på med skolledarutbildning och bli rektor. Fördjupa dig i dina ämnen, forska eller specialisera dig. Eftersom du har en akademisk grundexamen kan du gå en masterutbildning inom något område som intresserar sig - vilket beror på din grundexamen och inriktning.

Men du kan ofta inte komma med din lärarexamen i näven och 15 års erfarenhet som lärare och söka jobb i ett annat akademikeryrke utan att bredda eller bygga på din utbildning.
 
Senast ändrad:
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Kl

Vad tjänar en lärare om man räknar om det till heltid?

Vad är förtroendetid?
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Min mor skolade om sig från civilingenjör (maskintekniker) till lärare i matte och fysik på högstadiet. Tror hon har gymnasiekompetens i fysik också, men under sina 5 år på KTH lyckades hon tydligen inte hämta hem rätt mattebehörighet. Nåväl, hon trivs jättebra som lärare! Visserligen tjänar hon väldigt mycket mindre än min far (med samma civ. ing examen som mamma), men hon tycker jobbet är fantastiskt inspirerande! Jag känner ganska många lärare och de flesta verkar verkligen gilla det de gör, även om de i högre grad än typ finansmän, ingengörer och läkare önskar sig högre lön.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Jag tror det handlar mycket om vilken skola man hamnar på och hur organisationen ser ut på skolan. Precis som med alla andra jobb är det viktigt att ha en bra chef och bra kollegor. Och i lärares fall bra elever.

Hamnar man rätt tror jag att det är riktigt roligt och givande, men hamnar man fel förstår jag att det är riktigt slitigt.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Ingångslön är runt 23000 på lågstadiet men helt beroende på kommun, efter höjningen förra året fick en ny lärare på jobbet 22800
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Kl

Vad tjänar en lärare om man räknar om det till heltid?

Vad är förtroendetid?

Från lärarförbundets hemsida:

Reglerad tid
Av den ferieanställdes årsarbetstid är 1 360 timmar reglerade, medan övrig tid är förtroendearbetstid (se nedan). Den reglerade tiden ska förläggas till högst 194 A-dagar (dagar då man ska arbeta) per verksamhetsår.

Inom den reglerade arbetstiden ska allt bundet arbete rymmas, även kompetensutveckling. Fördelningen av arbetstiden mellan undervisning och andra arbetsuppgifter bestäms i dialog mellan chefen och varje anställd.

Den reglerade arbetstiden ska schemaläggas för varje arbetstagare, så att det klart framgår när arbetstiden börjar och slutar samt vad som är rast. Lärarna ska ha stort inflytande över schemaläggningen, men schemat måste vara godkänt av chefen för att övertid ska kunna komma ifråga.

Den reglerade tiden ska fördelas så jämnt som möjligt över året, men schemat kan variera mellan olika veckor.

Förtroendearbetstid
Förtroendearbetstid är all den arbetstid för en ferieanställd som inte är reglerad. Det är alltså tid som den anställde själv förfogar över. Förtroendearbetstiden är avsedd för enskilt för- och efterarbete, vissa spontana elev- och föräldrakontakter samt viss egen fortbildning.

I förtroendet ligger också att se till att man inte arbetar för mycket. Här kan det aldrig bli frågan om övertid.

Där jag hade ferietjänst senast hade vi ramtid mellan 8-15 (då skulle vi absolut vara på skolan). 35 timmar vecka arbetsplatsförlagd, 10 timmar kunde göras på annan plats. Alltså har lärare med ferietjänst 45 timmars arbetsvecka enligt avtal. (Men det är ju för att jobba in det man är ledig på loven).
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Jag tror det handlar mycket om vilken skola man hamnar på och hur organisationen ser ut på skolan. Precis som med alla andra jobb är det viktigt att ha en bra chef och bra kollegor. Och i lärares fall bra elever.

Hamnar man rätt tror jag att det är riktigt roligt och givande, men hamnar man fel förstår jag att det är riktigt slitigt.

Precis så är det!
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Det är klart du ska bli lärare! Det är världens roligaste, mest kreativa och utvecklande yrke, och du påverkar varje dag massor av unga människor på väg mot vuxenlivet. Du får arbeta varje dag med ditt älsklingsämne och med ungdomar som både ger energi och tar en hel del kraft och energi.

Se till att tidigt lära dig att sätta gränser för dig själv. Sträva inte efter perfektion i allt de första åren - det är ett säkert sätt att bli utbränd på. Men lär av de som kan mer, och använd fortbildningstiden till att utveckla dina svagheter, så kommer du älska läraryrket!

/gymnasielärare i svenska och engelska sen fyra år tillbaka
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp