Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

En lärare i kommunal verksamhet arbetar normalt 45 h i veckan och har 25 dagar semester (beroende på ålder). Resterande tid (resterande delen av sommaren, sportlov, påsklov, höstlov) är inarbetad tid. Ofta arbetar lärare även en del av den tid som ska vara ledig, utan att registrera övertid.

En lärare i privat verksamhet arbetar normalt 40 h i veckan och har 25 dagars semester, och då är tanken att man också arbetar resterande tid (höstlov, sportlov, etc). Eftersom 40 h dock inte räcker till det man ska hinna göra får man ofta övertid, som måste tas ut - på lov och på sommaren. Egentligen är systemen rätt lika, men normalt sett arbetar nästan alla lärare i snitt mer än 40 h i veckan och är därför lediga mer.

Vad menar du med inarbetad tid? Övertid mot komp?
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Exakt.

En lärare som hinner allt på 30 h skulle jag kalla en dålig lärare (alternativt en lärare som skippar en hel del måsten som närvaroregistrering, formativa kommentarer, återkoppling till elever, etc).

Finns ingen lärare som jag träffat som jobbar så lite. Inklusive jag.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Vad menar du med inarbetad tid? Övertid mot komp?

Om man har en anställning där man, som de flesta lärare, inte arbetar på loven så räknas arbetstiden inte på samma sätt som för de som har semestertjänst.

Lite förenklat fungerar det så här:
Cirka halva sommarlovet är semester och resten är ferier. Dessa ferier arbetas in under terminerna. Man arbetar lika många arbetstimmar per år som de som har semestertjänster. Detta innebär att man under terminerna arbetar 45 timmar i veckan. Det är alltså en form av inarbetad tid som man måste göra och som sedan tas ut under loven. Förutom dessa 45 timmar så tvingas man ofta att arbeta extra, antingen i antal arbetsplatsförlagd tid eller i undervisningstid. Vi har ju tre olika slags arbetstimmar, den tid vi ska vara på arbetsplatsen, förtoendearbetstiden där vi kan arbeta hemma (10 timmar i veckan) och den tid vi ska undervisa. Ofta sätts det inte vikarie när någon är sjuk och då måste vi vikariera för varandra vilket i praktiken medför att vi måste arbeta dubbelt eftersom vi då inte hinner förbereda lektionerna i skolan utan måste göra det hemma. Alla utvecklingssamtal som ska genomföras ryms inte heller inom arbetsitiden. Då räcker inte arbetstiden till. Detta leder till ännu mer inarbetad tid och den tiden får man aldrig ut, varken i tid eller pengar. Hos oss kan man få sluta tidigare någon dag eller möjligtvis vara ledig någon dag pga mkt extra inarbetad tid.

Det finns inte pengar att ersätta oss och det finns inte pengar till extra resurser eller vikarier. Denna situationen blir värre och värre för varje år.
 
Senast ändrad:
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Vad menar du med inarbetad tid? Övertid mot komp?

Hm, uttrycker jag mig så oklart? Lärare som har ferietjänst (45 h) MÅSTE arbeta 45 h i veckan. Det är inget man väljer. Det innebär att man arbetar 5 h mer än alla med semestertjänst, per vecka. Dessa timmar tas sen ut på lov och sommar, efter att semesterdagarna är slut. Sen finns det många lärare som arbetar på loven ändå, gratis, men det är en annan historia.

När man har ferietjänst är de överskjutande 5 h i veckan (alltså över det normala 40 h i veckan) inte övertid utan normal arbetstid. Arbetar man MER än så (mycket vanligt) får man IBLAND registrera övertid, om man har ett sådant avtal. Inte alls självklart.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

kl

ALLA som jobbar heltid har en årsarbetstid på cirka 1760 timmar. Det som skiljer läraryrket från andra är att arbetet är förlagt till skolans terminer vilket innebär att arbetstiden per vecka blir högre = 45 tim/v (45,5 tror jag, för att vara exakt). En del av loven är alltså ferie = inarbetad tid.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Någon tog upp "vikariatseländet". Förr fick man betalt för att vikariera för sjuka kollegor, men sedan undervisningsskyldigheten togs bort är man skyldig att ställa upp och vikariera i den utsträckningen som behövs. Det innebär mindre planeringstid på jobbet = arbete som skulle gjorts på jobbet måste göras på förtroendetiden....
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Kl

Ah, då är jag med, som lärare jobbar man lika många timmar och har lika mycket semester och ingen övertid, som en tjänsteman på Ericsson typ.

Är fortfarande förvirrad vad gäller förtroendetiden, är det arbetstid eller inte?

Citat Karfitsa

arbete som skulle gjorts på jobbet måste göras på förtroendetiden....
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Ja, förtroendearbetstiden är arbetstid, men den behöver inte vara arbetsplatsförlagd. Jag kan alltså välja att göra den hemma. Mitt i natten, på helgen osv osv. Det finns reglerat vilka typer av arbetsuppgifter som "räknas" som förtroendetid och vilka som enligt avtal ska ingå i den arbetsplatsförlagda tiden. Utvecklingssamtal t.ex. SKA vara inom den "vanliga" arbetstiden. Det ska alltså finnas utrymme i min utlagda arbetstid för den.

Sen är det ju inte alltid som verkligheten går ihop med avtalen...

http://www.lr.se/omlr/vanligafragor...ndearbetstid.5.7afd75d12634eea4be8000784.html
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Glöm inte rättning av nationella prov... som SKA ligga inom arbetsplatsförlagd tid och som inte FÅR tas hem för rättning (fast det gör nog de flesta ändå, för hur ska man hinna annars?:crazy:).
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Någon tog upp "vikariatseländet". Förr fick man betalt för att vikariera för sjuka kollegor, men sedan undervisningsskyldigheten togs bort är man skyldig att ställa upp och vikariera i den utsträckningen som behövs. Det innebär mindre planeringstid på jobbet = arbete som skulle gjorts på jobbet måste göras på förtroendetiden....

Vi får i nuvarande avtal 1:1-komp för vikariat (heltimmesvikariat) i nuvarande avtal (gymnasial friskola). Det tycker jag är en okej deal, även om övertid egentligen är det sista man behöver mer av...
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Man kan säga att förtroendearbetstiden är en typ av distansarbete. Du kan alltså förlägga de timmarna var du vill och när du vill, men de måste fortfarande göras. På min skola har vi också förtroendearbetstid på eftermiddagarna när eleverna har slutat sina lektioner. De flesta sitter ändå kvar och jobbar, men det är väldigt skönt att man kan ta med sig en hög rättning hem ibland en eftermiddag utan att ständigt bli störd på arbetsplatsen. Man kan också välja att arbeta under helgen och kompa ut på eftermiddagen, efter sina lektioner. Väldigt smidigt system.

Risken att lärare arbetar mindre än sina utlagda timmar är försvinnande liten. Alla lärare jag känner arbetar MYCKET mer än de ska, ofta utan ersättning tyvärr.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Vi får i nuvarande avtal 1:1-komp för vikariat (heltimmesvikariat) i nuvarande avtal (gymnasial friskola). Det tycker jag är en okej deal, även om övertid egentligen är det sista man behöver mer av...

Vår skolledning är ganska juste såtillvida att om t ex lärare A ska vara borta pga sjukskrivning och lärare B är lektionsfri och kan ta x antal lektioner under x veckor - ja, då utgår full ersättning. Men enstaka lektioner för att lösa akuta problem = ingen ersättning.

En del kollegor vägrar konsekvent att vikariera, andra ställer alltid upp på det obetalda vikariaten. Jag vet att skolledningen har koll på detta (och använder det i lönesättningen).
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Vi får i nuvarande avtal 1:1-komp för vikariat (heltimmesvikariat) i nuvarande avtal (gymnasial friskola). Det tycker jag är en okej deal, även om övertid egentligen är det sista man behöver mer av...

Å grattis! Även om det är svårt att ta ut övertid eller komp, så är det åtminstone ett erkännande av att man lägger på en rejäl extrabörda på den lärare som vikarierar utöver sitt ordinarie jobb.
Minns mitt första jobb när vikariatsskyldigheten precis införts. Jag sprang som en skållad råtta mellan två klassrum och försökte förhindra kaos.

På mitt nuvarande jobb så använder man sig faktiskt av vikarier och vi täcker bara upp de tillfällen när man inte fått tag i någon vikarie. På förra jobbet delade vi upp klassen så att de andra klasserna fick ta emot 2-3 elever från den klass som saknade lärare. Funkar nån enstaka dag men inte vid längre tids frånvaro.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Glöm inte rättning av nationella prov... som SKA ligga inom arbetsplatsförlagd tid och som inte FÅR tas hem för rättning (fast det gör nog de flesta ändå, för hur ska man hinna annars?:crazy:).

Just det ja. Vi har faktiskt fått timmar i vår tjänst för det i år. Och har ett starkt fack som säger till oss att skriva upp resten.

När det gäller vik så har vi också fått ett antal timmar under ett läsår som ingår i tjänsten. Allt utöver de timmarna där vi går in för varandra är enkel övertid. Och det finns bara hela timmar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp