Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Det utvecklas just nu karriärstjänster för lärare, både på kommunala sidan och friskolesidan. Om några år finns det förhoppningsvis betydligt fler saker att välja på än att bli rektor om man vill utvecklas vidare.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Skulle jag vara ung idag skulle jag nog välja någon annan högskoleutbildning än den till lärare. Även om detta med karriärstjänster tillkommit och förstelärartjänster så det nog inget man kan räkna med att få under sina första yrkesår...

Om man ser rektorsutbildningen som en karriärväg ska man veta att det yrket är ofta oerhört mycket slitigare än vad läraryrket är.

Kan tillägga att det är numera vanligt med vanliga semestertjänster på friskolor och inom komvux/sfi.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Kl

Vad tjänar en lärare om man räknar om det till heltid?

Vad är förtroendetid?

Vad menar du med "räknar om till heltid"? För en lärare är heltid antingen 45 eller 40 h (kommunal skola eller friskola). Ingångslönerna för gymnasielärare skiljer sig mycket mellan olika kommuner. Där jag bor är den ungefär 25 000 kr för en nyexad lärare.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Kl

Vad tjänar en lärare om man räknar om det till heltid?

Vad är förtroendetid?

Hur menar du?

Jag har en ferieanställning, vilket innebär att jag har lov, men jag har fortfarande samma årsarbetstid som en som jobbar rak 40-timmarsvecka, eftersom jag utöver min arbetsplatsförlagda tid på 35 h/v har förtroendearbetstiden på ca 10h/v. Sen att den aldrig räcker till för allt jag borde göra är ju en annan sak. Lärare är generellt dåliga på att räkna på sin tid och inte jobba mer än de får betalt för...
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Även jag funderar på hur Miss menar. Heltid är ju heltid men vi som har ferietjänst fördelar ju vår tid på ett annat sätt över året. Vi har förövrigt fått erbjudande om 40-timmars vecka men ingen ville ha det. Jag gillar min flexibilitet och jag håller nog rätt bra koll på att jag inte jobbar för mycket (gratis alltså, jobb finns ju alltid att göra).
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Jag är sambo med en gymnasielärare i matte och min bästa vän är gymnasielärare i matte och fysik.
Det är mycket mindre jobb med matten är fysiken.
Det skiljer även mellan olika skolor hur många undervisningstimmar de har.
Det är ingen dålig lön, särskilt inte per timme om man är mattelärare. (ca 30 000 per månad)
Det är bara några veckor om året som, iallafall min sambo, jobbar mer än 30 timmar per vecka.

Det negativa är att det ofta är väldigt dålig arbetsledning och dåligt samarbete (en hel del tjafs mellan kollegor, oproffsigt uppträdande).
Man kan inte heller byta arbetsuppgifter på samma sätt som man kan inom de flesta andra yrken.
Eleverna har oftast för dåliga förkunskaper, de har inte lärt sig det de borde på tidigare stadier. (detta är naturvetare och samhällsvetare vi pratar om)
Läraren har inga befogenheter att t ex slänga ut stökiga elever, och eleverna har rätt att klaga om allt och får ofta sin vilja igenom.
det ses som lärarens fel om eleverna inte presterar tillräckligt bra.

Sammanfattningsvis: hade jag vetat hur bra det var att vara matelärare så hade jag också blivit det. Inget yrke är bara bra tror jkag.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Å, jo det låter ju ganska bra! Tyvärr är jag inte speciellt intresserad av matte; samhällskunskap eller språk är mer min grej... Har du (ni) någon uppfattning om hur dessa ämnen är att ha?
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Se ovan - lärare i engelska och svenska.

Hur ämnena är att ha, ja, det beror nog mycket på vilken skola du hamnar på.

Det är mycket rättning, speciellt kring nationella proven. Har du tyska/franska/spanska är det ofta relativt små grupper - större i svenska/engelska. Svårt att svara på mer innan jag vet vad specifikt du är ute efter att få veta. :)
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Intressant va det skiljer. 30 timmars arbetsvecka normala veckor har jag inte stött på hos någon lärare på någon av de skolor jag arbetat på eller känner folk som arbetar på. Hur många grupper och undervisningstimmar har han? Skulle vara kul att veta vilken skola , där borde man kanske söka jobb.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

KL
Nu är inte jag lärare, men min mamma är. Hon jobbade som fritidspedagog redan innan jag föddes och läste sen till högstadielärare när jag gick på mellanstadiet, och hon har alltid stormtrivts där. Hon har även nån extrautbildning gällande "problembarn", såna med bokstavskombinationer och liknande, vilket jag skulle tro hjälper henne en del, för hon är i alla fall fantastisk på att ta även dem. Så jag tror det har mer med att göra vad man är för person och hur man tar saker som avgör hur yrket passar en och hur man klarar av det. Med rätt inställning tror jag det är fruktansvärt givande, bara man hamnar i det område som passar en! Sen är det väl inte alltför svårt att "läsa upp" sig heller, tröttnar man på att vara grundskolelärare kan man ju läsa till gymnasielärare eller högskolelärare senare.

Sen är det väl inte alltid någon dans på rosor, men det finns det nog ytterst få jobb som är. Alla har väl några arbetsuppgifter som man gärna hade varit utan, det är nog inget unikt med läraryrket. Men det är väl de roliga arbetsuppgifterna och det positiva man får ut av det som gör att man väljer ett yrke, inte tvärtom. Sen har man ju som lärare vissa andra fördelar, som lov och sånt. ;)
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Håller med - 30 h arbetsvecka, det låter antingen som en extremt fördelaktig tjänstefördelning eller en lärare som inte gör sitt jobb ordentligt.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Kan någon hjälpa mig och att avgöra om jag borde bli lärare eller inte?

Jag vill ha möjlighet att ta egna initiativ och en av mina främsta egenskaper är att jag får jättemånga ideer och jag gillar att se dem bli verklighet - att planera och genomföra lektioner tror jag skulle passa mig jättebra! Dessutom gillar jag att jobba med ungdomar. Det jag är rädd för är att läraryrket skulle bli mer dokumentera, rätta nationella prov och knappa in saker i olika system.

Jag har vikarierat och trivs jättebra i mötet med eleverna och det riktigt kliar i fingrarna efter att få planera mina egna lektioner - men samtidigt vikarierar jag ju eftersom lärarna är sjuka, utbrända eller har för mycket administrativt att göra :( :banghead:.

Jag är rädd för att bli bitter, jag är rädd för att skaffa mig en lång utbildning och hamna i ett lågavlönat, stressigt yrke som inte passar mig. Jag är rädd för att bli som de skräckexempel till lärare jag själv haft på högstadiet (det var så uppenbart att lärare var sista utvägen :wtf:).

Så jag läser om andra yrken och försöker övertyga mig själv om att jag skulle trivas jättebra som psykolog, jurist, ekonom eller icke högskoleutbildad men förr eller senare återkommer tankarna på att bli lärare.

  • Skulle du våga satsa på en lärarutbildning i dagens läge?
  • Tror du att lärarnas arbetsmiljö/status kommer förändras inom en överskådlig framtid?
  • Har du förslag på alternativa utbildningar/yrken?

Är du lärare? Hur upplever du ditt arbete?
Är man "låst" som lärare, eller finns det andra arbetsgivare som också vill anställa lärare?

Jag är främst intresserad av att bli ämneslärare på högstadiet eller gymnasiet. En lärarutbildning skulle innebära flytt (därv anonymt nick) och dyra studielån. Jag är 21år... är det värt det?

Tack snälla du som läste :bow:
Varför skulle man slösa bort sitt yrkesliv på buset. Man får ju inte ens "ta tag" i buset på egen hand för det är ju så synd om dom men däremot går det bra att buset får kränka lärarna på alla möjliga sätt och vad får dom för straff? Inget :banghead:
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Jag har också funderat jättelänge på om jag ska bli lärare eller inte - och jag har precis bestämt mig för att JA, det ska jag!

Jag läste först en annan akademisk utbildning och har jobbat några år nu med ett väldigt administrativt arbete och jag känner att jag vill göra något lite mer kreativt än så.

Alla jag känner som jobbar som lärare varnar mig för att det inte alls finns så mycket tid till själva undervisningen utan man förväntas att sköta mängder av administration och man hinner inte ens med hälften av det man "ska" göra. Jag har dock inte blivit särskilt avskräckt utav det, det är nämligen precis så jag har det idag fast i läraryrket skulle jag i alla fall få undervisa LITE, det får jag ju inte alls i mitt nuvarande arbete som enbart är administrativt. Jag är också "härdad" från mitt nuvarande jobb med att aldrig någonsin få tillräckligt med tid för att hinna med allt jag ska göra, utan måste prioritera järnet varje dag och inte bli för uppstressad av att det varje morgon ligger en jättehög med papper och väntar på mig.

Så jag känner att jag har bestämt mig, jag kommer att klara av det. Dessutom är det ett utav världens viktigaste yrken och det behövs verkligen fler bra lärare! Så om magkänslan säger dig att du skulle bli en bra lärare och kunna utbilda och inspirera barn och ungdomar och inte är ALLT för rädd för den administrativa biten, KÖR! Man kan alltid ångra sig. Och visst kan man få andra jobb som utbildad lärare också!
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

kl

Om du känner starkt att det är lärare du vill bli, ja då ska du bli det. Det behövs engagerade och entusiastiska lärare. Det är sant att det blivit mycket administration och dokumentation, men på något vis känns det som om botten är nådd och att det kommer att bättre, dvs att mer fokus kommer att ligga på undervisningen. Jag är också ganska säker på att huvudmannaskapet kommer att förändras på något sätt - dvs att staten går in eller åtminstone upprättar någon form av nationella riktlinjer.

Lönen - ja inte skrattar man på väg till banken.... lärare, bibliotekarier, socionomer, sjuksköterskor... det är stora yrkesgrupper som får nöja sig med en ingångslön på 22 000 - 24 000 efter 3-5 års universitetsstudier. Tyvärr för de flesta kommuner en politik som innebär minskad lönespridning, dvs i början av karriären kan du få ok löneutveckling, men ju äldre du blir, desto mer stilla står du.

Beträffande karriärstjänsterna är jag just nu mycket tveksam. De kommunala förvaltningscheferna vet inte hur det ska hanteras. Förstelärare (som ska få +5000 kr/mån från staten) ska innebära utvecklingsarbete m m, men en del förvaltningschefer verkar ha inställningen att men ska hinna undervisa lika mycket som vanligt. I min kommun tänker man sig 80% undervisning och resten till det andra, men vilket uppdraget är, är än så länge mycket oklart.

Jag är behörig 4-9 samt gymnasiet men jobbar sedan länge på högstadiet. Det är ett frusterande, nervpåfrestande och blodtryckshöjande jobb - och alldeles underbart emellanåt. En bra lärare gör skillnad! Jag ångrar mig inte!
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Va?! Jobbar man mindre som mattelärare?! Jag är gymnasielärare i matematik och svenska och jag jobbar inte mindre med matten än med svenskan. I år har jag bara matte och det är ingen skillnad på arbetsbelastningen jämfört med andra år. Men visst, om man kör den klassiska varianten med samma genomgångar år efter år och därefter enskilt arbete i matteboken och sedan bara kör prov som enda sätt att bedöma, så kanske det går att komma undan med 30 timmar per vecka.. Jag skulle säga att den mattelärare som i snitt lägger 30 timmar per vecka på sitt jobb, med tanke på att det förekommer en massa i yrket som inte handlar om undervisningen som klassföreståndarskap och möten och så, gör ett direkt dåligt jobb utan att reflektera, vidareutvecklas eller se till den enskilda individens behov.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Jag hade inte utbildat mig till lärare idag och det är det enda yrke som jag avråder mina barn att välja. Den svenska skolan är i en ganska djup kris och jag är inte helt övertygad om att det kommer att bli bättre. Ständiga nedskärningar, ständiga experiment med mer eller mindre lyckade pedagogiska idéer, massor av nya arbetsuppgifter samt en starkt minskad möjlighet för lärare att ta över "makten" i lektionssalen har lett till att det på många skolor är en ganska omöjlig uppgift att genomföra sitt uppdrag som lärare.

Jag har arbetat som lärare på högstadiet i ca 25 år. Jag tycker fortfarande att det är jätteroligt att undervisa. Högstadieeleverna på vår skola är mycket trevliga, aktiva och intresserade. Det är lätt att fånga deras intresse för ämnet (ma-NO) och ofta en riktig utmaning med genomgångar och diskussioner där många elever gärna deltar.

Men det är inte roligt att känna att man inte räcker till, att man inte hinner göra alla arbetsuppgifter. De senaste veckorna har jag arbetat betydligt fler än de 45 timmar jag ska arbeta under en vecka.

När det gäller karriärmöjligheter så undrar jag om det finns några som är bra. Vem vill bli skolledare? Inte jag i alla fall. Jag har varit med i skolledargruppen på skolan men valde att gå tillbaka till undvisningstjänst. Det är ju därför jag vill arbeta i skolan. De nya karrärtjänsterna är kanske en möjlighet. Nu har jag en annan naturvetenskaplig utbildning i botten, har vidareutbildat mig på min fritid och har kanske en möjlighet att söka ett jobb utanför skolan. Men jag är osäker på om den som utbildar sig till ämneslärare idag har en möjlighet att fortsätta att läsa tex naturvetenskap ovanpå sin ämneslärarutbildning. Jag har förstått det som att de ämnesteoretiska studierna i lärarutbildningen , vilka läses på Lärarhögskolan, inte är riktigt samma som de naturvetenskapliga kurser man läser på universitet eller högskola.

Jag inser att detta inte är det svar du vill ha men eftersom du undrar så svarar jag vad jag tycker.

Jag hoppas att jag har fel och att det kommer nya, väl genomtänkta reformer, som gör läraryrket till ett attraktivt och bra yrke.
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Glömde säga angående arbetstiden: en "bra" vecka lägger jag 40 timmar, en "dålig" kan vara 50-55. 30 tim/v på en heltidstjänst låter som en utopi. Om man inte hela tiden kör exakt samma lektioner, förstås. Då skulle både jag och eleverna dö av uttråkning.:crazy:
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Kl

Så en lärare jobbar alltså lika många timmar per år som en som jobbar 40 timmar i veckan? Det som skiljer är den sammanhängande ledigheten/ semester? Normalt är väl 25 dagar, hur många dagar är en lärare ledig, 50 dagar?
 
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

En lärare i kommunal verksamhet arbetar normalt 45 h i veckan och har 25 dagar semester (beroende på ålder). Resterande tid (resterande delen av sommaren, sportlov, påsklov, höstlov) är inarbetad tid. Ofta arbetar lärare även en del av den tid som ska vara ledig, utan att registrera övertid.

En lärare i privat verksamhet arbetar normalt 40 h i veckan och har 25 dagars semester, och då är tanken att man också arbetar resterande tid (höstlov, sportlov, etc). Eftersom 40 h dock inte räcker till det man ska hinna göra får man ofta övertid, som måste tas ut - på lov och på sommaren. Egentligen är systemen rätt lika, men normalt sett arbetar nästan alla lärare i snitt mer än 40 h i veckan och är därför lediga mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Bli lärare? Otacksamt eller utvecklande?

Glömde säga angående arbetstiden: en "bra" vecka lägger jag 40 timmar, en "dålig" kan vara 50-55. 30 tim/v på en heltidstjänst låter som en utopi. Om man inte hela tiden kör exakt samma lektioner, förstås. Då skulle både jag och eleverna dö av uttråkning.:crazy:

Exakt.

En lärare som hinner allt på 30 h skulle jag kalla en dålig lärare (alternativt en lärare som skippar en hel del måsten som närvaroregistrering, formativa kommentarer, återkoppling till elever, etc).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp