Bli medryttare, hur svårt ska det vara?

Aktuella? Har inte sett någon på nytt-sidan på bra länge. Som sagt, jag är för att mod bryter ut och rensar TS tråd 👍
Aktuella blir de ju om ni skriver era inlägg där. Känns lite konstigt att behöva bryta ut varje tråd som går OT när det är ett ämne som tagits upp tidigare flera gånger.
 
Jag hade nog sett framför mig hur ska stå i november med en lerig häst i regnet utomhus och försöka få den ren, och backat. Som hästägare är det ju ok att skippa ridningen en sån dag, men som medryttare måste man ju rida oavsett väder. Eller så har mina hästägare varit iaf - de förväntar sig att hästen blir motionerad på medryttardagarna, så då ska hästen motioneras oavsett väder.
Jag är nog lite mer lättsam än så. Dessutom har jag så stora marker så det blir inte lerigt, tack och lov! Hade personen sagt att det är för dåligt väder hade jag inte tyckt att det var mer med det, jag vet ju själv hur jag är och jag kan skippa ridningen vid dåligt väder. Men jag har en hästtransport man kan låna ifall man vill åka iväg till ett ridhus. Jag hade aldrig krävt att man rider vid dåligt väder, inte ens hästarna vill bli ridna i dåligt väder. Och eftersom jag jobbat så oregelbundna tider så funkar det inte riktigt för mig att ha samma veckodag hela tiden, så ingen fara på taket ifall hästarna får stå en dag extra. Ingen häst har lidit av att inte blivit riden varje dag.
 
Jag är nog lite mer lättsam än så. Dessutom har jag så stora marker så det blir inte lerigt, tack och lov! Hade personen sagt att det är för dåligt väder hade jag inte tyckt att det var mer med det, jag vet ju själv hur jag är och jag kan skippa ridningen vid dåligt väder. Men jag har en hästtransport man kan låna ifall man vill åka iväg till ett ridhus. Jag hade aldrig krävt att man rider vid dåligt väder, inte ens hästarna vill bli ridna i dåligt väder. Och eftersom jag jobbat så oregelbundna tider så funkar det inte riktigt för mig att ha samma veckodag hela tiden, så ingen fara på taket ifall hästarna får stå en dag extra. Ingen häst har lidit av att inte blivit riden varje dag.
Då är det ju inga problem, om hästägaren är lite chill! Håller med om att de flesta hästar inte heller vill ge sig ut i busväder.
 
600kg är en rejält stor häst, för det ska vara 600kg utan övervikt. Många halvblod är typ bara långa ben numera och inte särskilt grova.
Jag kan garantera att min häst som var född 00 inte var överviktig. Han var svår att hålla i hull snarare och jag slet hela tiden med honom med hullet och musklerna som en följd av detta. Men han gillade inte mat typ. Sedan om han var stor är en annan fråga, typ 173 cm i mankhöjd, och med långa ben, rätt extremt sportavlad för den tiden. Min d-ponny som var riktigt grov utan att vara en draghäst låg på knappt 500 kg, utan noterbar övervikt. Så jag kanske har lite skeva perspektiv. Men, när jag läste medryttarannonser så får jag ibland känslan av att folk godtyckligt sätter en viktgräns nära sin egen vikt. Typ 55 kg på ett mindre fullblod och 65 kg på ett halvblod på 170 cm. Jag har personligen slitit av folk från hästar där det varit tydligt att de var för tunga, vägrade hoppa upp på b-ponnyer för "uppfostran" i tonåren då jag ansåg mig för tung och avstod från ridning när jag var ordentligt överviktig efter min utmattning. Så jag är ingen som tycker att rejält tunga människor rider runt på något annat än kanske kallblod. Men med de studier jag har sett, så har folk ofta inte täckning för sina viktgränser om man faktiskt räknar på det.
 
600kg är en rejält stor häst, för det ska vara 600kg utan övervikt. Många halvblod är typ bara långa ben numera och inte särskilt grova.
Fast min d-ponny vägde 383 kg som 1-åring när han kastrerades på kliniken. Vi vägde ju honom på vågen innan operation så jag vet exakt vad han vägde. Då var han kanske 140 cm hög och rätt så gänglig.
 
Fast min d-ponny vägde 383 kg som 1-åring när han kastrerades på kliniken. Vi vägde ju honom på vågen innan operation så jag vet exakt vad han vägde. Då var han kanske 140 cm hög och rätt så gänglig.
Ja, och min D-ponny väger runt 450kg :).

Men det betyder inte att 600kg inte är en rejält stor häst.
 
Jag kan garantera att min häst som var född 00 inte var överviktig. Han var svår att hålla i hull snarare och jag slet hela tiden med honom med hullet och musklerna som en följd av detta. Men han gillade inte mat typ. Sedan om han var stor är en annan fråga, typ 173 cm i mankhöjd, och med långa ben, rätt extremt sportavlad för den tiden. Min d-ponny som var riktigt grov utan att vara en draghäst låg på knappt 500 kg, utan noterbar övervikt. Så jag kanske har lite skeva perspektiv. Men, när jag läste medryttarannonser så får jag ibland känslan av att folk godtyckligt sätter en viktgräns nära sin egen vikt. Typ 55 kg på ett mindre fullblod och 65 kg på ett halvblod på 170 cm. Jag har personligen slitit av folk från hästar där det varit tydligt att de var för tunga, vägrade hoppa upp på b-ponnyer för "uppfostran" i tonåren då jag ansåg mig för tung och avstod från ridning när jag var ordentligt överviktig efter min utmattning. Så jag är ingen som tycker att rejält tunga människor rider runt på något annat än kanske kallblod. Men med de studier jag har sett, så har folk ofta inte täckning för sina viktgränser om man faktiskt räknar på det.
Det är min känsla också. Det är mer en känsla hästägaren har. Men det är väl också hästägarens privilegium, att diktera villkoren. I princip kan ju hästägaren bestämma att medryttaren måste ha blå mössa och tala med lundadialekt, eller vad som helst egentligen. Så, rätt eller fel, om hästägaren tycker att medryttaren ska vara smal, så är det så. Oavsett vad hästen egentligen skulle kunna bära.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 756
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 322
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp