Bli mer liksidig ryttare

Gimlan

Trådstartare
Jag, som så många andra, sitter snett i sadeln. Viker mig gärna i vänster sidan i v varv och skjuter fram ena axeln. Jobbar på att bli rakare - såklart. Men det är så jäkla svårt!
Vad är era bästa tips?
Tränare som tjatar har jag 😁
 
Jag är också lite sned. Min nya tränare är på mig om att jag ska känna efter hur jag har tyngden i både stigbyglar och sittben. Har jag samma tyngd i vänster och höger stigbygel? Om inte - ha fokus på att omfördela så det känns jämnt.
Känner jag sittbenen på samma sätt på höger och vänster sida? Om den ena känns tydligare, flytta sig i sadeln så båda sittbenen har samma kontaktyta med sadeln. Jag försöker tänka på det här varje pass jag rider, tycker det är svårt men bara att öva!
 
Jag, som så många andra, sitter snett i sadeln. Viker mig gärna i vänster sidan i v varv och skjuter fram ena axeln. Jobbar på att bli rakare - såklart. Men det är så jäkla svårt!
Vad är era bästa tips?
Tränare som tjatar har jag 😁
Jag blir hjälpt av tydliga bilder. Tänk dig t ex att du i vänster varv är ett gosedjur som blivit lite ihopklämd. För varje hörnpassering måste du skyffla över lite stoppning till nallens vänstersida.
Gällande axlarna fungerar det för mig, att se till att armbågarna är intill sidorna och på samma höjd. Då märker man snappt om någon axel har dragit iväg och kan korrigera. Viktigt också att man känner att kroppen svänger lika i höft, bröstkorg och axlar vid vändningar. Dår brukar jag tänka att kroppen är ett cementblock. Det blir gärna att man får en större vridning högre upp och då far gärna någon axel i väg.
Min kropp lever sitt eget liv. Jag checkar av de här grejerna och flera till i princip hela tiden. Varje varv i alla fall. Till slut sätter det sig lite i muskelminnet och vi (tränaren och jag) kan gå vidare till nästa sak som behöver korrigeras. Men de stora grejerna, som vikning och axlar måste i alla fall jag kolla av regelbundet. Annars faller jag tillbaka i gamla synder...
 
Jag, som så många andra, sitter snett i sadeln. Viker mig gärna i vänster sidan i v varv och skjuter fram ena axeln. Jobbar på att bli rakare - såklart. Men det är så jäkla svårt!
Vad är era bästa tips?
Tränare som tjatar har jag 😁
Har du varit hos en bra kiropraktor?
Sitsträning är givetvis jätteviktigt! Men har du låsningar kommer du hamna fel i sadeln. Om du blir av med dem har du förutsättningar för att sitsträningen ska funka.

Har ni kört regelrätta sitsträningspass? Alltså utan stigbyglar där du gör övningar som gör att du hittar din balans, genomsläpplighet och kommer ner i sadeln.
 
Jag har blivit mycket mer liksidig av att rida barbacka så om du har en häst man kan göra det på är det ett bra tips!
 
Har du varit hos en bra kiropraktor?
Sitsträning är givetvis jätteviktigt! Men har du låsningar kommer du hamna fel i sadeln. Om du blir av med dem har du förutsättningar för att sitsträningen ska funka.

Har ni kört regelrätta sitsträningspass? Alltså utan stigbyglar där du gör övningar som gör att du hittar din balans, genomsläpplighet och kommer ner i sadeln.
Kiropraktor är inget för mig - av flera skäl. Men jag har kontakt med sjukgymnast och jobbar på med olika övningar anpassade efter min kropp.

Min häst är ev känslig dam så det ör inte helt lyckat att köra sitsträning på henne i någon större utsträckning, men barbacka är en grej som hon är ok med.
 
Det har jag koll på. Tänker mer specifikt och inte minst övningar på hästryggen
Min tränare är oxå på mig, jag är väldigt oliksidig och har en balanskänslig häst. Numera tvingar jag mig att mocka halva boxen med grepen i ”fel” hand, jag håller i dammsugaren med vänster, jag borstar tänderna med vänster, plockar ur diskmaskinen med vänster hand etc. Det är SVÅRT men jag tänker att om jag skall bli mer liksidig så måste jag träna på det många gånger per dag.
 
Min tränare är oxå på mig, jag är väldigt oliksidig och har en balanskänslig häst. Numera tvingar jag mig att mocka halva boxen med grepen i ”fel” hand, jag håller i dammsugaren med vänster, jag borstar tänderna med vänster, plockar ur diskmaskinen med vänster hand etc. Det är SVÅRT men jag tänker att om jag skall bli mer liksidig så måste jag träna på det många gånger per dag.
Det låter som en bra strategi! Det tar jag till mig direkt!
 
Jag har olika långa ben, sned ryggrad och sneda axlar. Hela jag lutar åt vänster och har svårt att rida i vänster varv med bra tyngd i höger stigbygel. Rida med rak rygg har jag också svårt för och faller lätt framåt. För tillfället tränar jag inte för tränare, men låter en kompis filma mig varannan vecka och se hur det går för mig. Sedan utvärderar jag utifrån filmerna och försöker aktivt tänka på mina svagheter varje gång jag rider. Rider ofta med långa dressyrläder för att komma ner ordentligt i sadeln och tränar ca 10 minuter varannat pass utan stigbyglar.

Jag gör olika övningar med kroppsvikt eller en lätt hantel för att stärka min rygg och lägger mycket fokus på att öka min rörlighet. Nu håller jag även på med konståkning och balett och får en del saker gratis. Exempelvis blir det lättare för mig att åka skridskor med rak rygg. Övar mycket på kroppskontroll eftersom det är svårt att åka bra på isen och ha noll koll på armarna (de ska balansera upp kroppen i olika övningar).
 
Har du speglar i ridhuset? En gång satte min tränare tejp på min jacka, som ett T över axlarna och ner, med ett extra streck horisontellt över höfterna. Sedan fick jag rida rakt mot spegeln och göra olika saker, t.ex skänkelvikning åt olika håll. Det var en otrolig aha-upplevelse att se hur överlivet inte klarade av att hålla sig riktigt rakt när jag lade till ena skänkeln och jag fick plötsligt förståelse för vilka specifika muskler det var som jag behövde vara mer aktivt medveten om. Jag VISSTE ju att jag inte alltid var rak, men trodde att det var pga dålig hållning. Nix - eller snarare, inte enbart! Det var också stela höfter som gjorde att skänkel på —> axlarna hoppade åt andra sidan. Efter den lektionen började jag att skritta och även trava fram hästen för hand så att jag själv blev riktigt varm i musklerna. Lite enkel stretching vid pallen innan uppsittning, och voilà. Fortfarande sned så klart, men inte lika sned i sadeln. :love:

Tänker fortfarande på den lektionen och hur extremt mycket man kan lära sig om sig själv som ryttare när ens tränare tänker ”outside the box”, så att säga.
 
Har du speglar i ridhuset? En gång satte min tränare tejp på min jacka, som ett T över axlarna och ner, med ett extra streck horisontellt över höfterna. Sedan fick jag rida rakt mot spegeln och göra olika saker, t.ex skänkelvikning åt olika håll. Det var en otrolig aha-upplevelse att se hur överlivet inte klarade av att hålla sig riktigt rakt när jag lade till ena skänkeln och jag fick plötsligt förståelse för vilka specifika muskler det var som jag behövde vara mer aktivt medveten om. Jag VISSTE ju att jag inte alltid var rak, men trodde att det var pga dålig hållning. Nix - eller snarare, inte enbart! Det var också stela höfter som gjorde att skänkel på —> axlarna hoppade åt andra sidan. Efter den lektionen började jag att skritta och även trava fram hästen för hand så att jag själv blev riktigt varm i musklerna. Lite enkel stretching vid pallen innan uppsittning, och voilà. Fortfarande sned så klart, men inte lika sned i sadeln. :love:

Tänker fortfarande på den lektionen och hur extremt mycket man kan lära sig om sig själv som ryttare när ens tränare tänker ”outside the box”, så att säga.
Jo! Vi har speglar som jag skulle kunna använda så! Toppen! Det ska jag testa!!
 
Kiropraktor är inget för mig - av flera skäl. Men jag har kontakt med sjukgymnast och jobbar på med olika övningar anpassade efter min kropp.

Min häst är ev känslig dam så det ör inte helt lyckat att köra sitsträning på henne i någon större utsträckning, men barbacka är en grej som hon är ok med.
Vad menar du med att det inte är lyckat att köra sitsträning på hästen? Den mår väl inte sämre av att du försöker sitta bättre, eller vad? Fattar inte... 😅
 
Träna din coremuskulatur, inte uppsuttet (bespara hästen sånt, jag gillar inte sitsträning a la nöta runt utan stigbyglar och dunsa sönder hästryggen, det är bara oartigt).

Utan starka mag- och ryggmuskler kan du inte hålla dig rak, den svagaste sidan släpper efter och den starkaste drar ihop sig i ett hopplöst försök att korrigera.

Uppsuttet, rid bara så länge som du orkar bära dig själv i bra balans. Sitt av när du blir sned, ingen vits att nöta på hästen när dina muskler är slut för tillfället. Det kan räcka med att pausa i tio minuter och sen sitta upp igen.

Hur tränar man core då? Jag gillar yoga, tai chi, pilates, simning, eller bara att gå på en medveten promenad. Sitta på gymboll kan hjälpa.

Personligen så blev min balans och styrka enormt mycket bättre efter byte till barfota/minimalistiska skor (till mig, inte hästen) och några pass i Alexanderteknik. Kroppsmedvetenheten gjorde att jag började aktivitera rätt muskler och träna dom i vardagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp