Bli polis?

Gimlan

Trådstartare
Funderar på att byta bransch, är journalist idag och med de förändringar som sker är jobbet inte riktigt detsamma som när jag fattade beslut om att bli det, även om jag älskar mitt jobb så är det just nu en rörig och ostabil bransch.

Funderar lite på vad jag skulle kunna göra istället. Ett lockande alternativ är polis. Nån som är polis/lever med en? Vad ska man tänka över mer än en gång? Nackdelar/fördelar? Var finns jobben?
 
Sv: Bli polis?

Jag är inte polis, men har funderat en del kring det hela. Spontant tänker jag att man bör fundera över om man klarar av både de psykiskt tunga delarna av vad yrket innebär och dels de rent praktiska. Med de praktiska menar jag saker som att vara beredd på att det är jobb under dygnets alla timmar, att aldrig kunna vara helt säker på när arbetsdagen är slut, att arbeta helger och högtider när andra är lediga. Det kan ju tyckas vara en simpel sak i sammanhanget, men jag tror inte att den typen av tider passar alla.

Sedan är det ju helt klart ett yrke som innebär psykiska påfrestningar. Både att bli utsatt för hot själv och att se andra människor råka ut för fruktansvärda saker är någonting man bör räkna med. Jag tänker att en tung del är maktlösheten man måste känna i vissa situationer då man som människa känner någonting väldigt starkt men som polis inte har lagstöd för att göra någonting åt det. Man bör vara empatisk nog för att kunna känna in och behandla människor rättvist i alla olika situationer, men samtidigt distanserad nog att inte ta med sig allt jobb hem efter dagens slut.

Det finns en tråd som i och för sig varierar rätt mycket i aktivitet, men som kan vara intressant om du funderar på att söka:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=15668315
 
Sv: Bli polis?

Är gift med en...

Han är helnöjd med sitt jobb!

Men de negativa är; PISSIG LÖN!!! Dåliga arbetstider, personalbrist, medias ständiga kritik, folks okunskap/insyn i vad poliser gör/inte gör får göra/inte gör osv

Men positivt är; Variation i arbetet, människor man möter, kollegorna, (köra snabbt ;) ),finns möjligheter till att flytta runt och arbeta på olika ställen även utlandstjänst.

Mvh Sara
 
Sv: Bli polis?

En av mina bästa kompisar är polis. Hon mådde nog som sämst under sin aspirant då allting är nytt och då de får åka radiobil en massa. Hon ringde och grät flera gånger när de tex kommit hem till ett slagsmål i hemmet och hittat en helt sönderslagen kvinna och blod i hela lägenheten. De sätter bojor på mannen och kvinnan släpper det gråtande spädbarnet hon då håller i, för att flyga på polisen och vädjar till polisen att inte ta mannen ifrån henne, att hon inte kan leva utan honom. :(

Eller när hon fick vara med om att omhänderta en bebis som blödda så illa, eftersom den blivit våldtagen i analen. :(


Men sen finns det ju vissa delar av polisyrket som är riktigt givande och där man faktiskt gör någonting för samhället utan att se en massa misär hela tiden. Men för att komma dit måste du ju gå igenom misärdelen också.

Nu är min kompis gravid, vilket innebar att de genast plockade in henne från gatorna, så nu sitter hon på ungdomsutredning tills hon kommer tillbaka efter mammaledigheten.
 
Sv: Bli polis?

Ursäkta trådkap, men vilket typ av utlandstjänst? :)

Lönen är ju en annan aspekt av det hela, men det går väl att klättra lite på lönestegen också om man är typen som vill göra karriär? Inga fantasilöner såklart, men jag vet en tjej som är polis och har riktigt bra lön. Nu har hon i och för sig en tjänst som kräver rätt specifik specialkompetens.
 
Sv: Bli polis?

*KL*
Jag tycker inte att lönen är så dålig i sig. Däremot om man tänker på vilka risker poliser utsätter sig för så är det klart att lönen inte är den bästa. Men med tillägg och grejer tycker jag inte alls att det är så farligt.
 
Sv: Bli polis?

Det är lite olika. Någon kollega till honom kom hem från Kosovo nyligen. Någon annan har sökt till någonstans i Afrika (ja, jag vet att Afrika är stort ;) ). Men det finns utlandstjänster lite här och var :)
Sen behövs det ju förstärkning på sommaren i Sverige påolika semesterorter. Många ställen på Västkusten eller Gotland m.m., där det annars är lugnt på resten av året. Och på vintern behövs det ju fler poliser i Sälen, Åre m.m..

Ang. lönen så är löneutvecklingen inte så mycket att hurra för :( Visste kan vissa speciella tjänster ge ett lönelyft, annars är det inget vidare.
Men har man tur så blir man misshandlad i tjänsten och får skadestånd :meh:
 
Sv: Bli polis?

Med de praktiska menar jag saker som att vara beredd på att det är jobb under dygnets alla timmar, att aldrig kunna vara helt säker på när arbetsdagen är slut, att arbeta helger och högtider när andra är lediga. Det kan ju tyckas vara en simpel sak i sammanhanget, men jag tror inte att den typen av tider passar alla.
Jag är journalist i dagsläget och jobbar mestadels natt och har alltid jobbar oregelbundet - vill göra det, det passar mig bäst :)

Sedan är det ju helt klart ett yrke som innebär psykiska påfrestningar. Både att bli utsatt för hot själv och att se andra människor råka ut för fruktansvärda saker är någonting man bör räkna med. Jag tänker att en tung del är maktlösheten man måste känna i vissa situationer då man som människa känner någonting väldigt starkt men som polis inte har lagstöd för att göra någonting åt det. Man bör vara empatisk nog för att kunna känna in och behandla människor rättvist i alla olika situationer, men samtidigt distanserad nog att inte ta med sig allt jobb hem efter dagens slut.
Jag vet ganska mycket av vad de utsätts för via mitt jobb och jag tror att jag kan ta det även om jag inte kan veta det utifrån det jag vet idag.


Men de negativa är; PISSIG LÖN!!! Dåliga arbetstider, personalbrist, medias ständiga kritik, folks okunskap/insyn i vad poliser gör/inte gör får göra/inte gör osv
Lönen kvittar, man har ingen tokbra lön som journalist utanför Stockholm. Arbetstider är som nämnt de jag är van vid.
Media jobbar jag inom nu och den biten känns inte som ett problem, vet ju vad som ligger bakom kritiken i media. :)

Hon ringde och grät flera gånger när de tex kommit hem till ett slagsmål i hemmet och hittat en helt sönderslagen kvinna och blod i hela lägenheten. De sätter bojor på mannen och kvinnan släpper det gråtande spädbarnet hon då håller i, för att flyga på polisen och vädjar till polisen att inte ta mannen ifrån henne, att hon inte kan leva utan honom.
Jag tjuter av mitt jobb med ibland men ser det som hälsosamt att eländet då och då slår genom jobbmasken, det visar på att man är människa.

Gärna mer input :)
 
Sv: Bli polis?

Jag har jobbat 10 år inom Polisen men som civilanställd. Jag skulle aldrig i hela livet vilja bli polis. Dels tjänar många civilanställda bättre, har bättre löneutveckling osv. Sen slipper vi mycket av skitjobbet som poliserna har och vi har istället oftast de fina sidorna av polisyrket. Har man sedan en viss specialkompetens kan man få rätt fina tjänster. Finns civila utredare, civila tekniker osv numera.

Hade det inte varit för att min tjänst skulle flyttas från Falun till Örebro hade jag aldrig slutat. Trivdes mycket bra (jobbade som radiooperatör i Kommunikationscentralen), bra kollegor både poliser och civila, bra jobbtider (jag gillar jobba natt och kvällar samt högtider) och som sagt, en helt okay lön.
 
Sv: Bli polis?

Hrm, men hur tar man sig in den vägen? Låter ju som att det skulle vara ngt att fnula på.
 
Sv: Bli polis?

Kapar tråden lite och undrar hur det är att jobba som civilanställd. Hur är det med arbetsuppgifter osv? Är det bara en seglivad myt att civilanställda ses som "mindre värda"
Jag har nämligen sökt några gånger till polis, men har på senare tid börjar fundera på om jag egentligen vill ha uniformstjänst eller om jag lika gärna skulle kunna söka civilanställning när jag är färdigutbildad (socionom + psykologi)
 
Sv: Bli polis?

Jag är snart färdigutbildad.
Och tja, det har väl varit lite av en bergochdalbana för mig stundtals.
Jag har tvivlat på att jag valt rätt och jag har varit på väg att hoppa av, men jag stannade kvar och har idag 75 dagar kvar till examen.

Kan ju säga att det är ganska skräckblandad förtjusning i nuläget, men jag tror och hoppas att jag kommer älska mitt framtida jobb.

Finns ju som nämnt en hel drös med nackdelar, men det gör det ju tyvärr med de flesta jobb.
Söka kan du ju göra, det skadar ju inte! :)
 
Sv: Bli polis?

Man söker när de annonserar. På mer specialtjänster tar sig många in via praktik under utbildningen också.

Men som Radiooperatör behöver du inga mer förkunskaper än det "vanliga" gymnasium, datorvana osv.

Jag har jobbat i Falun och Uppsala och har där alltid blivit lika värderad som poliserna (klart de har mer befogenheter men å andra sidan har vi civila oftast mer specialkunskaper så de lyssnar på oss men de tar besluten). Däremot har jag hört av andra kollegor att det i storstäderna Stockholm, Malmö, Göteborg är synen mer att civila är mindre värda. Fast det är nu 3 år sedan, kan ju ha ändrat sig. Så långsamt inser väl poliserna att man behöver den kompetens som de civilanställda sitter på. Även om de har svårt att inse det och det sitter mycket hieraki i väggarna inom polisen som är svår att tvätta bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Bli polis?

Jag har tvivlat på att jag valt rätt och jag har varit på väg att hoppa av, men jag stannade kvar och har idag 75 dagar kvar till examen.
Wow! Känns som du precis började ju! Gud så spännande! :)
 
Sv: Bli polis?

Ska faktiskt söka en tjänst här i dagarnat, måste bara fixa till CV. Har inte hundra rätt kvalifikationer, men men :)
 
Sv: Bli polis?

Är det något särskilt som fått dig att vilja hoppa av? Vad har varit tuffast?
 
Sv: Bli polis?

Mja, först trivdes jag inte så bra i min klass och så var jag osäker på om det var rätt yrkesval för mig. Men efter att ha varit ute på den första praktiken kändes det bättre och mer rätt :)

Tuffast har det nog var psykiskt, alltså typ att jag varit osäker på om jag verkligen klarar det här. Man måste ju kunna agera på ett sätt som man aldrig gjort förr. Det är nog det jag tycker varit jobbigast. Pluggmässigt är det rätt lugnt :)
 
Sv: Bli polis?

kl

ett tips för de som ska söka, de har ju två ansökningstillfällen och bara för attt man har kommit med på den första så får man inte glömma bort att samtidigt söka på den andra, för ansökningstiden är ju lång med alla dessa tester som man ska genomföra och man kan ju vara md på tåget till det absolut sista och då blir "bortvald" då är man ju med på tåget igen eftersom att man kom ihåg att söka vid det andra tillfället :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 645
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 613
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 825
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok Jag har gått 24 gånger hos psykolog nu, har sista på onsdag. Det enda jag fått höra innan är hur bra det är, så jag tror mina...
2
Svar
35
· Visningar
4 056
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp