Bli socionom istället för ekonom?

Okej. Det låter som om du redan har bestämt dig och dessutom vill undvika att ge mer specifik information om vad du har för möjligheter. Då önskar jag lycka till!
Njae, har bestämt mig till 80% och har som sagt ända fram till sommaren på mig innan jag behöver ta ett aktivt beslut. Möjligheterna är jag inte på det klara med då jag inte ens vet vart jag vill bo :D bor också centralt i Skåne just nu och kommer förmodligen bli kvar här några år till, men oavsett så har jag bra pendlingsavstånd till de större städerna så jobb finns ju. Jag läser inriktningen bank & finans. Men känner att jag blir mer och mer avig till det.
 
Jag är socionom. Jag är rätt bra på att lämna jobbet på jobbet, men allt går inte att lämna. Jag jobbar främst med myndighetsutövning inom äldreomsorgen, men även en del inom socialpsykiatri. Det är också rätt vanligt som nyexaminerad socionom.

För att kunna trivas som socionom tror jag, likt många andra skrivit, att man måste ha förmåga att (i alla fall i viss mån) kunna släppa jobbet när man går hem. Om man inte gör det får man aldrig den återhämtning man behöver för att orka fortsätta. Jag har sett flera kollegor krascha för att de inte kunnat släppa jobbet när de går hem - dessvärre ingen ovanlighet inom verksamhetsområdet.

Jag älskar mitt jobb, även om det ibland är tuffa beslut, hotfulla människor och människor som lider svårt. Jag älskar mötena med de svårast palliativa patienterna där vi diskuterar döden och var personen vill dö - helt galet i många andras ögon, men en fullt naturlig del i min yrkesroll. Jag älskar de trixiga mötena med de dementa personerna som saknar insikt i sin situation. Det finns så mycket som är fantastiskt i mitt jobb som väger upp allt det som är tungt.

Det är dock en hel del dokumentation som socionom, oavsett vilken målgrupp man arbetar med. Det är något som många missar tror jag. Och de flesta jobben är inom myndighetsutövning (socialtjänsten oftast) som någon skrev.
Att det är en hel del dokumentation förstår jag, har varit i kontakt med socialen tidigare och det är ju inga små dokument man får efter en avslutad utredning :o Har inga problem med att sitta på kontor även om det inte är det enda jag vill göra.
 
Poängen var att man inte _måste_ jobba på soc.
Soc är väl ändå den vanligaste arbetsgivaren för socionomer? Framförallt nyutbildade.
Klart att det finns en massa olika socionomjobb, men jag tror inte att nyutbildade socionomer kan välja och vraka.
Den stora bristen på socionomer finns väl framförallt inom soc?
 
Soc är väl ändå den vanligaste arbetsgivaren för socionomer? Framförallt nyutbildade.
Klart att det finns en massa olika socionomjobb, men jag tror inte att nyutbildade socionomer kan välja och vraka.
Den stora bristen på socionomer finns väl framförallt inom soc?
Vård och omsorg drar också en hel del till sina biståndshandläggare och funktionschefer.
 
Soc är väl ändå den vanligaste arbetsgivaren för socionomer? Framförallt nyutbildade.
Klart att det finns en massa olika socionomjobb, men jag tror inte att nyutbildade socionomer kan välja och vraka.
Den stora bristen på socionomer finns väl framförallt inom soc?
Ja, precis. Du kan välja och vraka bland jobben på försörjningsstöd som nyutexad, men för andra jobb ser de gärna att du har lite erfarenhet först.
 
Soc är väl ändå den vanligaste arbetsgivaren för socionomer? Framförallt nyutbildade.
Klart att det finns en massa olika socionomjobb, men jag tror inte att nyutbildade socionomer kan välja och vraka.
Den stora bristen på socionomer finns väl framförallt inom soc?

Ska jag svara på det här som om jag hade påstått att det är vanligast med jobb på soc eller att den största bristen inte är där?

Det är en person kopplad till min högskola som började lista yrken/titlar/befattningar som fd elever har med hjälp av sin examen och sist var hen uppe i runt 140.

Att socialt arbete hos socialtjänsten är vanligast behöver i mitt tycke knappast påpekas, det ”vet ju alla redan”.
 
Ja, precis. Du kan välja och vraka bland jobben på försörjningsstöd som nyutexad, men för andra jobb ser de gärna att du har lite erfarenhet först.
Jag tror det har att göra med om man jobbar i stor eller liten stad. Där jag bor söker ingen tjänsterna så skulle en nyutbildad söka så kan det första jobbet även bli på skolan i kyrkan eller på anstalt.
Även rättpsykiatrin och försäkringskassan.
Socialtjänstens chef i min kommun är bekymrad för att de nyexade får lvu fall och familjehemsjobb direkt vilket hon tycker är för tufft. Jag själv anställde en nyexad som bitr. Verksamhetschef för ett behandlingshem i Örebro bara för att hon var så perfekt.
Det jobbar också många socionomer som behandlingsassistenter lite här och var.
Så som sagt jag tror det beror på var man bor.
Jag vet också en tjej som blev chef på ett kvinnohus direkt efter skolan.
I en liten stad.
 
Jag tror det har att göra med om man jobbar i stor eller liten stad. Där jag bor söker ingen tjänsterna så skulle en nyutbildad söka så kan det första jobbet även bli på skolan i kyrkan eller på anstalt.
Även rättpsykiatrin och försäkringskassan.
Socialtjänstens chef i min kommun är bekymrad för att de nyexade får lvu fall och familjehemsjobb direkt vilket hon tycker är för tufft. Jag själv anställde en nyexad som bitr. Verksamhetschef för ett behandlingshem i Örebro bara för att hon var så perfekt.
Det jobbar också många socionomer som behandlingsassistenter lite här och var.
Så som sagt jag tror det beror på var man bor.
Jag vet också en tjej som blev chef på ett kvinnohus direkt efter skolan.
I en liten stad.
Jag är lite inne på Kirminalvården, så som de besvarade min fråga nu i höstas så gissar jag att man kan göra VFU där och det brukar ju vara en väg in i anställning (om alla inblandade är med på det).
 
Jag är lite inne på Kirminalvården, så som de besvarade min fråga nu i höstas så gissar jag att man kan göra VFU där och det brukar ju vara en väg in i anställning (om alla inblandade är med på det).
Ja så har det fungerat iaf häromkring. Jag tänker då på både Kumla och Karlskoga.
Alltså bra prakianter är ju guld. En vet vad man får lite mer än en intervju.
Sedan är introduktioner av medarbetare dyra saker och felrekrytering ska vi inte prata om. Tråkigt för precis alla inblandade.
 
Ja, precis. Du kan välja och vraka bland jobben på försörjningsstöd som nyutexad, men för andra jobb ser de gärna att du har lite erfarenhet först.
Jag instämmer med FannyN, det beror nog på vart du bor. Jag jobbar på ett LVM-hem där behandlingssekreterarna egentligen måste vara socionomer eller likvärdig utbildning, men jag tror att hälften av alla behandlingssekreterare är utbildade eftersom det är svårt att rekrytera till landsbygden.

Det är väl en av de där fördomarna som storstadsborna har också att det inte finns kvalificerade jobb utanför tullarna, men det gör ju faktiskt det. Massor!! Men det är ju inte alla högutbildade som vill flytta hit eftersom de inte tror att det finns några jobb eller några karriärsmöjligheter.
 
Jag instämmer med FannyN, det beror nog på vart du bor. Jag jobbar på ett LVM-hem där behandlingssekreterarna egentligen måste vara socionomer eller likvärdig utbildning, men jag tror att hälften av alla behandlingssekreterare är utbildade eftersom det är svårt att rekrytera till landsbygden.

Det är väl en av de där fördomarna som storstadsborna har också att det inte finns kvalificerade jobb utanför tullarna, men det gör ju faktiskt det. Massor!! Men det är ju inte alla högutbildade som vill flytta hit eftersom de inte tror att det finns några jobb eller några karriärsmöjligheter.

Ja, en väldigt positiv grej med socionomutbildningen är att man kan jobba överallt för alla kommuner måste ha en socialtjänst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 701
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 272
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp