Blind kanin

millan10

Trådstartare
Min kanin har nu blivit blind på båda ögonen. Först var han vit i det ena ögat under en längre tid och nu håller också det andra ögat på att ändra färg. Han reagerar fortfarande på ljus och mörker. Minst på det ögat som han har varit blind på längst. Han är precis som vanligt, äter ordentligt, busar och är allmänt glad. Lite försiktigare har han blivit och tar det lite lugnare än förut eftersom han inte ser särskilt mycket.

Skulle ni avlivat en kanin som är helt blind? Han är 6 år gammal. Han är väldigt trygg i sig själv och jag upplever inte att han är orolig.
 
Sv: Blind kanin

Jag skulle nog behålla så länge kaninen inte verkar lida eller begränsas.
Den ska klara av att hitta till maten själv, även om jag får tänka mig för och inte möblera om för den. Den ska klara av att dricka vatten själv, men samma sak som med maten, det ska inte flyttas runt.
Busa ska den vilja göra, även om det får ändras så att den inte stötter imot något. Den ska inte tappa livsviljan eller sluta äta. Då får drn vara kvar.

Kaniner och andra burdjur skulle jag behålla även med vissa synbortfall. Även hunden. Som jag kan styra. Men aldrig min strövar katt, eventuellt om han var innekatt. Men som de är idag skulle de må dåligt av att inte kunna röra sig ute.

Sedan beror det på livsviljan hos djuret. Om det sitter i hörnet och tappar livsviljan är det bättre att avsluta. Visst under övergångs perioden kan det märkas. Men det ska märkas att den har möjlighet att anpassa sig till det nya.
 
Sv: Blind kanin

Jag vill att djuren i min ägo ska ha ordentlig livskvalitet, så jag hade tagit bort din kanin. Visst klarar den sig och det verkar inte vara någon större fara, men jag hade själv inte velat vara blind och en kanin som ändå är 6 år gammal hade jag låtit slippa lida mer.
 
Sv: Blind kanin

Om veterinären inte tror att den har ont hade jag inte avlivat. Däremot ska du inte hålla på och miljöberika massor, låt den ha den omgivning den är van vid så att den hittar. Jag vet inte om det är så men jag tänker att eftersom kaniner bor i hålor i marken borde inte synen vara deras viktigaste sinne direkt.
 
Sv: Blind kanin

Precis vad jag tänkte...


TS:
Fråga vet. Kanske är kaninen irriterad i ögonen även om den inte visar det så tydligt, eller så kanske det finns ngt att göra så att den får lite syn tillbaka.

Jag skulle inte avlivat på direkten, men jag hade åkt in för kontroll och råd.
 
Sv: Blind kanin

Jag hade en kanin som blev så gott som blind när han blev gammal. Han blev aggressiv eftersom han inte kunde se vad som hände :( Vi avlivade honom eftersom hans livskvalitet hade sänkts något enormt. Om din kanin mår bra i övrigt skulle jag inte avliva, men jag håller med vad lilstar säger.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min elvaåriga devon, Kiwi, håller på att bli blind på båda ögonen. Det började med att pupillen på ena ögat inte reagerade på ljus, den...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 871
Senast: Rie
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 225
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 533
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp