Blindpinne och kula

Enya

Trådstartare
Det var ett tag sedan jag var här även om jag smygläst lite grann med mycket ojämna mellanrum, jag har ju tänkt på buke en del trots min frånvaro. Här har verkligen förändrats så vi får väl se hur jag får till det här nu. :D Att posta en tråd på buke är en hel vetenskap! :D

Jag vandrar ju omkring med en blindpinne, som på korrekt vis kallas för "teknikkäpp". Den här pinnen har ju en kula som ska vara i marken hela tiden och det gör ju att den slits i rasande fart så man kan ha olika material. Jag har provat på plast (tror jag det är) och har nu en stålkula.

Min fråga eller undran eller fundering, är helt enkelt om någon har någon erfarenhet av sådana pinnar (sorry, teknikkäppar) och kulor och kan berätta för mig vilket material de föredrar och varför? Jag är själv osäker på vad jag egentligen tycker. Stål är rätt hårt och ger vibration i handen, samtidigt som den inte slits lika fort. Vibrationen har avtagit en hel del när kulan slitits ner en del nu också, men frågan är om jag tycker att den är bättre eller sämre än den i plast? Den tar dessutom emot rätt hårt i sprickor i marken och skarvar i plattor och det är störigt när det slår i handen liksom. Blir man nöjd med något material dock?

Har någon någon tanke? Jag har inte många att bolla detta med, bara Synenheten och ibland vill jag inte bolla allt med dem utan jag vill prata med "vanligt" folk också, men jag känner ingen som är synskadad och använder någon pinne eller nåt. Livet som pinneägare kan vara lite ensamt, så jag hoppas att någon faktiskt kan bidra med nåååågon liten erfarenhet, kanske hört från mammas morfars kusins mormors fars elektriker som hade en teknikkäpp?:angel::D
29684205_10155669039783877_6153964192660455424_n.jpg
 
Ska den verkligen gå i marken hela tiden? När min mor är ute med sin (i princip varje promenad) så har hon den så att kulan är precis över marken. Hon har gått ett flertal promenader med synpedagog och jag antar att det är så hon lärt sig göra då.
 
Ska den verkligen gå i marken hela tiden? När min mor är ute med sin (i princip varje promenad) så har hon den så att kulan är precis över marken. Hon har gått ett flertal promenader med synpedagog och jag antar att det är så hon lärt sig göra då.
Ah, jag visste väl att någon hade någon undangömd erfarenhet :D
Tack för svaret!

Jag har också fått träning och då fick jag lära mig att det finns två sätt, ena att ha i marken och andra att hålla lite ovanför, men eftersom min pinne är lite tyngre så är det lättare att ha i marken så sliter det inte på handlederna så mycket som det andra kan göra med min pinne. Med stålkulan blir den ju dessutom ännu lite tyngre, vilket genast märktes i handlederna.
 
Har du varit i kontakt med Synskadades riksförbund? Där kanske finns "vanligt" folk att prata med?
Nej faktiskt inte. Jag har känt att jag inte passade in för det är så mycket äldre människor. Har varit på några gruppträffar via Synenheten och jag är yngst och det känns verkligen som om mycket är riktat till äldre personer, så jag har känt mig så malplacerad, så för någon dag sedan tänkte jag på buke, att jag kunde fråga här om någon visste något. Du vet, buke vet allt!:angel: Och ni är "vanligt" folk och jag känner mig inte så utanför!:o
 
Det var ett tag sedan jag var här även om jag smygläst lite grann med mycket ojämna mellanrum, jag har ju tänkt på buke en del trots min frånvaro. Här har verkligen förändrats så vi får väl se hur jag får till det här nu. :D Att posta en tråd på buke är en hel vetenskap! :D

Jag vandrar ju omkring med en blindpinne, som på korrekt vis kallas för "teknikkäpp". Den här pinnen har ju en kula som ska vara i marken hela tiden och det gör ju att den slits i rasande fart så man kan ha olika material. Jag har provat på plast (tror jag det är) och har nu en stålkula.

Min fråga eller undran eller fundering, är helt enkelt om någon har någon erfarenhet av sådana pinnar (sorry, teknikkäppar) och kulor och kan berätta för mig vilket material de föredrar och varför? Jag är själv osäker på vad jag egentligen tycker. Stål är rätt hårt och ger vibration i handen, samtidigt som den inte slits lika fort. Vibrationen har avtagit en hel del när kulan slitits ner en del nu också, men frågan är om jag tycker att den är bättre eller sämre än den i plast? Den tar dessutom emot rätt hårt i sprickor i marken och skarvar i plattor och det är störigt när det slår i handen liksom. Blir man nöjd med något material dock?

Har någon någon tanke? Jag har inte många att bolla detta med, bara Synenheten och ibland vill jag inte bolla allt med dem utan jag vill prata med "vanligt" folk också, men jag känner ingen som är synskadad och använder någon pinne eller nåt. Livet som pinneägare kan vara lite ensamt, så jag hoppas att någon faktiskt kan bidra med nåååågon liten erfarenhet, kanske hört från mammas morfars kusins mormors fars elektriker som hade en teknikkäpp?:angel::DVisa bifogad fil 15592


Det finns lite olika typer av blindkäppar, jag har en liten teknikkäpp ibland. Då mest för syns skull (ha! pun intended...) om jag är på ex flygplatser och andra platser som är svåra att hitta på och där du tenderar att bli påsprungen.

Det är inte en stor boll du har, läste först och tolkade det som en sådandär vandringsvariant som ser ut som en tennisboll. Men "vanligt folk" tycker olika om bollarna. Du får testa dig fram. Likaså tekniken, efter att du lärt dig grunden får du testa vad som funkar.

SRF finns, som @Petruska skrev, jag vet inte var du bor med de flesta distrikt har träffar/aktiviteter för yrkesverksamma också, och för synskadade föräldrar. SRF ska inte bara ägna sig åt pensionärsträffar, och de stora distrikten som Skåne, Göteborg och Stockholm har mycket att välja på och har aktiva kanslier. Politiska träffar, utbildningar, och sociala aktiviter.

Du har även Riksorganisationen Unga med Synnedsättning (om du är under 32 år) som är aktiv i de flesta distrikt. Samt (beroende på var du bor) troligen några fler mindre föreningar. På Västkusten finns fem separata synskadeorganisationer bara i Göteborg som inte har koppling till SRF, samt alla de olika lokala SRF-föreningarna som ligger under distriktet.
 
Min tanke, utifrån mitt arbete med bl a medicintekniska hjälpmedel, är att det borde finnas många variationsmöjligheter på materialsidan. Stål är slitstarkt men tungt, men det finns många typer av plast där somliga är rejält slitstarka och lättare än stål. Rent glasfiber- eller kolfiberlaminat skulle kunna vara ett annat alternativ, eller glas-/kolfiberarmerad plast. Hade det varit min käpp så hade jag nog försökt ta en dialog med tillverkare av käppar. Inte leverantörer utan tillverkare, där produktutvecklingen finns.
 
Det finns lite olika typer av blindkäppar, jag har en liten teknikkäpp ibland. Då mest för syns skull (ha! pun intended...) om jag är på ex flygplatser och andra platser som är svåra att hitta på och där du tenderar att bli påsprungen.

Det är inte en stor boll du har, läste först och tolkade det som en sådandär vandringsvariant som ser ut som en tennisboll. Men "vanligt folk" tycker olika om bollarna. Du får testa dig fram. Likaså tekniken, efter att du lärt dig grunden får du testa vad som funkar.

SRF finns, som @Petruska skrev, jag vet inte var du bor med de flesta distrikt har träffar/aktiviteter för yrkesverksamma också, och för synskadade föräldrar. SRF ska inte bara ägna sig åt pensionärsträffar, och de stora distrikten som Skåne, Göteborg och Stockholm har mycket att välja på och har aktiva kanslier. Politiska träffar, utbildningar, och sociala aktiviter.

Du har även Riksorganisationen Unga med Synnedsättning (om du är under 32 år) som är aktiv i de flesta distrikt. Samt (beroende på var du bor) troligen några fler mindre föreningar. På Västkusten finns fem separata synskadeorganisationer bara i Göteborg som inte har koppling till SRF, samt alla de olika lokala SRF-föreningarna som ligger under distriktet.
Tack för svar! :)

Jag har ju en markeringskäpp också och sån har man ju väl mest för syns skull (haha :D ) och det är jättepraktiskt när man behöver lite plats faktiskt. Den pinnen kändes mer min vän än teknikkäppen gör även om det är teknikkäppen jag använder mest numera. Eftersom jag behöver den mest förstås. Jag har ju den man kan fälla ihop så den bara blir lite större än markeringskäppen, men ändå känns den.... jobbig. Jag var benhård med att jag ville ha just den sorten man kan just fälla ihop så den kan bli så liten som möjligt så man kan"gömma" den.... För med den kände jag mig plötsligt så oerhört handikappad. Utan den snubblar jag över saker på marken. Så behovet finns ju absolut där.

Jag har haft den i ca ett halvår, använt den "aktivt i ca 4 månader av den tiden och känner att vi visserligen inte är bästa vänner ännu, men jag är naken utan pinnen nu, jag kan inte riktigt gå utan den för jag vet att den är som mina extra ögon på en pinne. Den har bevisligen hjälpt mig. Jag har snubblat utan den, hade jag använt den som jag skulle gjort hade jag undvikit att trillat. Jag är en envis jäkla klantskalle som stressar fram till tåget som om jag inte har några problem med synen alls, som om jag är som alla andra, för jag hatar det faktum att jag får ta det lite lugnare, lite försiktigare och tänka mig mer för, jag är inte som andra, jag är inte som jag var förr.
Men vi håller ihop, jag och min pinne, jag kom på att dövblinda har röd reflexmarkeringar på sina pinnar och eftersom jag är hörselskadad också så frågade jag om jag fick ha det på min också, och det satte de dit och sedan dess känns det mer "min" och mer "jag" över den.

Jag har hört talas om vandringsvarianten men har inte sett någon sådan. Jag och synpedagogen pratade om att det finns sådana man har när man går mycket i skogen, vilket inte jag gör för tillfället, kanske när jag får valpen till sensommaren, men inte nu i alla fall. Så behovet för sådan har ju inte varit stort. Jag har gått i Sveriges tredje störtsta stad däremot så det har ju slitit mest, kullersten och plattor och asfalt. Jag har bara provat just plast och stål och jag vet inte riktigt vilken jag tycker passar bäst. Jag är osäker!:o

Vad menar du med tekniken? Tänker du på att ha i marken respektive en bit ovanför?

Jag har inte kollat upp SRF faktiskt, men ska göra det. Jag har inte tyckt att jag passar in för jag vet inte vad som är fel på mina ögon heller. Jag har sett att det finns olika inriktningar för vad som är fel osv men jag har ju inte fått någon riktig diagnos ännu utan har mest pissig syn och en del underdiagnoser plus synfältsbortfall de inte vet beror på ännu. Jag känner mig utanför. Senaste budet från ögonläkare var att det mest troligt har neurologisk orsak. På en av gruppträffarna berättade de andra vad de hade för fel på sina ögon och när det var min tur var jag nära att slå ut med händerna och säga "ingen aning" på frågan om vad som fattas mina ögon....

Jag ska i alla fall kolla upp det lite, det är sällan man ser någon med pinne, framför allt någon som åker tåg, som jag, och det är lite trist, jag är väl inte ensam i världen om att försöka ha ett liv och klara mig själv och vara under 80 år. Jag menar, jag har ju till och med förstoringsprogram till datorn så jag kan skriva och läsa på den!!! Det är ju hur fiffigt som helst hur mycket som finns så man kan klara sig hyfsat. Så det borde ju finnas fler som ser dåligt men inte är helt blinda, menar jag.
 
Finns det inte några små hjul att sätta dit på dem? Det känns ju som den bättre varianten om den är tung.
 
Min tanke, utifrån mitt arbete med bl a medicintekniska hjälpmedel, är att det borde finnas många variationsmöjligheter på materialsidan. Stål är slitstarkt men tungt, men det finns många typer av plast där somliga är rejält slitstarka och lättare än stål. Rent glasfiber- eller kolfiberlaminat skulle kunna vara ett annat alternativ, eller glas-/kolfiberarmerad plast. Hade det varit min käpp så hade jag nog försökt ta en dialog med tillverkare av käppar. Inte leverantörer utan tillverkare, där produktutvecklingen finns.
Tack för ditt svar!
Det var en tanke jag inte tänkt på faktiskt.
Du har helt rätt i att stål är tungt och det är vad jag fick veta innan jag provade kulan också, att den skulle upplevas tyngre än plastkulan. Jag fick också veta att det inte är så många som använder stålkulan så min synpedagog hade inte så mycket erfarenheter att delge mig av den, alltså vad andra användare tycker om den. Det är så så som använder den liksom. Antagligen för att den är så tung och för att den låter mer, den gör ju verkligen det och för en person som är normalhörande kan det kanske upplevas vara mycket störande. För mig som inte är normalhörande och som många gånger numera väljer att inte använda hörapparater i stadstrafiken (jag får sådan huvudvärk av alla ljud) så uppfattas ljudet visserligen som högre, men inte så att det är störande för mig.

Vad jag upplevde direkt med stålkulan var att den var trögare i början innan den slitits ner lite, den gav vibrationer i handen och jag fick föra och trycka på min pinne på ett annat vis än jag var van vid. Den blev inte bara tyngre att lyfta utan helt klart tyngre att föra omkring, vilket jag inte upplevde med plastkulan. Den upplevs inte lika dant nu när den är mindre, den är ju inte lika stor nu.
33923695_10155791445288877_4403711143470694400_n.jpg


Jag har använt plastkulan lika lång tid som stålkulan och bredvid ligger en ny av varje sort. Jag har inte ens använt dem i en månad ännu.
 
Finns det inte några små hjul att sätta dit på dem? Det känns ju som den bättre varianten om den är tung.
Kulan är som ett hjul kan man säga, även om den inte går att föra i alla riktningar. Den är till för att vara i marken också så det är ju inte alls fel att jag har den i marken. :)
 
Kulan är som ett hjul kan man säga, även om den inte går att föra i alla riktningar. Den är till för att vara i marken också så det är ju inte alls fel att jag har den i marken. :)
Ah. Då låter det ju helmärkligt att den slits så. Håller med om att ringa tillverkaren då. Förhoppningsvis tänker de till då.
 
Men vi håller ihop, jag och min pinne, jag kom på att dövblinda har röd reflexmarkeringar på sina pinnar och eftersom jag är hörselskadad också så frågade jag om jag fick ha det på min också, och det satte de dit och sedan dess känns det mer "min" och mer "jag" över den.
Jag tänkte precis fråga om det när jag såg din bild. Jag har ju lärt mig både som bilförare och som väluppfostrad allmänhet att man alltid ska visa hänsyn för VITA pinnar.
Lägger det på minnet, att rödrandigt betyder ännu mer hänsyn. :)
 
Från ett komplett icke insatt perspektiv i användandet osv men borde de inte kunna göra en dämpande del av t.ex. gummi mellan stålkulan och käppen just för att minska vibrationerna?
 

Liknande trådar

Dressyr Halloj, jag har saknat en tråd här på Buke ett tag nu så jag tar härmed tag i det hela och startar upp denna :D Man ser en hel del...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 048
Senast: Tomten_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp