Blir aldrig snabbare!

fejt

Trådstartare
Jag blir galen! Jag skriver som yrke sedan ett par år tillbaka. Uppskattningsvis minst 5000 tecken om dagen. Mitt problem är att jag inte blir snabbare på tangenterna. En annan grej är att jag spelat Ruzzle i fyra år och inte heller där kommer jag över max 70 ord per omgång. Är jag för gammal (44)? Är jag för trög? Nån som känner igen sig?
:banghead::wtf::confused:
 
Är det tangentsnabbheten som begränsar dig? För det mesta när man skriver är det u VAD man ska skriva som är det som begränsar hastigheten. Men om det är tangentsnabbheten kan det vara bra att se över tekniken. Använder du rätt fingersättning? Tittar du på tangentbordet när du skriver? En riktig teknik snabbar upp rejält - men för att få en bra teknik måste man träna medvetet, vilket istället gör att man blir långsammare tills den nya tekniken sitter.
 
@fejt
Jag håller helt med @warg men vill också tillägga att vilket tangentbord man använder kan göra skillnad. Ett mindre tangenbord, t.ex. laptoptangenter med lite segare tryck, går långsammare för mig att skriva på än ett fullstort tangentbord. Snabbast och bekvämast skriver jag tveklöst på mitt mekaniska tangentbord som är gjort för gaming.
 
Min partner är programmerare och har gjort en egen layout på tangentbordet. Han använder sig av dvorak som bas och med några egna justeringar på den. Det gick långsamt i början men med lite övning blev han snabb och sparade rygg och axlar. Mekaniskt tangentbord också såklart.
 
Är det tangentsnabbheten som begränsar dig? För det mesta när man skriver är det u VAD man ska skriva som är det som begränsar hastigheten. Men om det är tangentsnabbheten kan det vara bra att se över tekniken. Använder du rätt fingersättning? Tittar du på tangentbordet när du skriver? En riktig teknik snabbar upp rejält - men för att få en bra teknik måste man träna medvetet, vilket istället gör att man blir långsammare tills den nya tekniken sitter.
Det ligger nog mycket i det där med medveten träning. Jag orkar inte lägga tid på fingersättningen. Det har hänt att jag har försökt men jag har gett upp eftersom jag känt mig som ett hopplöst fall. Nu blev jag ändå lite peppad, tack!
 
@fejt
Jag håller helt med @warg men vill också tillägga att vilket tangentbord man använder kan göra skillnad. Ett mindre tangenbord, t.ex. laptoptangenter med lite segare tryck, går långsammare för mig att skriva på än ett fullstort tangentbord. Snabbast och bekvämast skriver jag tveklöst på mitt mekaniska tangentbord som är gjort för gaming.
Ett annat tangentbord er nog en god idé att prova. Det var länge sedan jag skrev på något annat än min laptop men jag har för mig att jag tyckte att det var lättare. Vad är garning?
 
Min partner är programmerare och har gjort en egen layout på tangentbordet. Han använder sig av dvorak som bas och med några egna justeringar på den. Det gick långsamt i början men med lite övning blev han snabb och sparade rygg och axlar. Mekaniskt tangentbord också såklart.
Tack för bra tips! Jag googlade dvorak och blev väldigt intresserad. Att jag hela tiden sitter böjd över tangentbordet för att se var jag ska sätta fingrarna är onekligen inte bar för nacken.
 
Haha! Ett sånt har min son. Jag blir nästan rädd när jag ser honom skriva. Så fort går det.
 
Ett annat tangentbord er nog en god idé att prova. Det var länge sedan jag skrev på något annat än min laptop men jag har för mig att jag tyckte att det var lättare. Vad är garning?

Gaming = datorspel ;). Jag har ett tangenbord som har väldigt lite motstånd i switcharna för att det ska gå lätt att trycka många gånger och fort på dem.
Större kedjor som mediamarkt brukar ha en uppsjö av tangentbord för olika ändamål, att jämföra i butik är ett enkelt sätt att se och känna skillnad på alla sorter som finns.
 
jag är obildbar, har gått tre kurser men det hjälper inte :D
slå på sifferbordet går däremot jättesnabbt
 
Ett annat tangentbord er nog en god idé att prova. Det var länge sedan jag skrev på något annat än min laptop men jag har för mig att jag tyckte att det var lättare. Vad är garning?
In på en bra, större datorbutik och beskriv ditt problem och be dem ta fram ett sjysst tangentbord som underlättar knapptryckning :p

Och ja, dvorak är tydligen bra. Vet andra som blivit inspirerade och gjort liknande lösning.
 
Gaming = datorspel ;). Jag har ett tangenbord som har väldigt lite motstånd i switcharna för att det ska gå lätt att trycka många gånger och fort på dem.
Större kedjor som mediamarkt brukar ha en uppsjö av tangentbord för olika ändamål, att jämföra i butik är ett enkelt sätt att se och känna skillnad på alla sorter som finns.

Jag ser tydligen dåligt också. Läste garning och funderade en stund på om det fanns ett tangentbord för stickintresserade och hur det i så fall skulle hjälpa mig...:banghead:
 
Det ligger nog mycket i det där med medveten träning. Jag orkar inte lägga tid på fingersättningen. Det har hänt att jag har försökt men jag har gett upp eftersom jag känt mig som ett hopplöst fall. Nu blev jag ändå lite peppad, tack!
Jag har alltid skrivit med rätt fingersättning men en sommar som student (för pinsamt länge sedan nu) bestämde jag mig för att lära mig skriva utan att titta på tangenterna. Jag tog fram min receptpärm och skrev av vartenda recept med enda målsättning att skriva utan att titta. Jag blev jättemycket snabbare bara av det! Dessutom är det en färdighet jag haft extremt mycket nytta av under hela mitt arbetsliv. Jag skriver massor i jobbet och är aldrig bromsad av fingerfärdigheten. Jag kan även hur lätt som helst ta bra anteckningar i en mörk lokal - bara det är praktiskt ibland!
 
Som @warg skriver, sätt dig och skriv av något där slutresultatet inte är viktigt, alltså inte jobb.
Jag tog en bok jag läste, en svensk för att få med åäö och bara skrev och skrev. Det blev inte tråkigt eftersom jag ändå höll på att läsa boken. Gå inte tillbaka och rätta utan skriv bara på så ska du se att du höjer din hastighet. När du tränar fingersättning kan du testa dig fram om du skriver fel, titta inte på tangenterna utan fortsätt trycka där du tror att bokstaven borde vara. Resultatet på texten är ju som sagt inte viktig :D Ett tangentbordsschema på skärmen brevid ditt textark kan hjälpa i början om du är osäker.

Och så ett bra tangentbord förstås, laptopvarianten är inte alls lika lättskrivet med som ett riktigt tangentbord. :)
 
Som @warg skriver, sätt dig och skriv av något där slutresultatet inte är viktigt, alltså inte jobb.
Jag tog en bok jag läste, en svensk för att få med åäö och bara skrev och skrev. Det blev inte tråkigt eftersom jag ändå höll på att läsa boken. Gå inte tillbaka och rätta utan skriv bara på så ska du se att du höjer din hastighet. När du tränar fingersättning kan du testa dig fram om du skriver fel, titta inte på tangenterna utan fortsätt trycka där du tror att bokstaven borde vara. Resultatet på texten är ju som sagt inte viktig :D Ett tangentbordsschema på skärmen brevid ditt textark kan hjälpa i början om du är osäker.
Och så ett bra tangentbord förstås, laptopvarianten är inte alls lika lättskrivet med som ett riktigt tangentbord. :)

Ja!!! Ett schema, smart! :up:
Jag tror dessutom att jag någonstans har ett tangentbord att koppla till min bärbara. Om jag hittar det kör jag nog igång med träning redan i kväll. :)
 
Det ligger nog mycket i det där med medveten träning. Jag orkar inte lägga tid på fingersättningen. Det har hänt att jag har försökt men jag har gett upp eftersom jag känt mig som ett hopplöst fall. Nu blev jag ändå lite peppad, tack!
Går det ens att bli snabb utan fingersättning?

Jisses så mycket tid man sparar genom att inte behöva titta på fingrarna. Jag är så gammal att jag lärde mig skriva på mekanisk skrivmaskin, med plåtskärm över fingrarna så handen inte gick att se...
Korta snabba texter skriver jag genom att titta på fingrarna men ska jag skriva längre så tittar jag bara på skärmen. Det tar inte mer än en halv sida att få upp hastigheten. det enda jag inte fixar är siffror. Men det numeriska tangentbordet klarar jag utan att titta.

Placera fingrarna och skriv långsamt, väldigt långsamt. Ge dig inte. Det kommer. :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 196
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 549
Senast: Enya
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 026
Senast: LenaH
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp