blir det bara 1 unge...?

Scorpan

Trådstartare
Vår katthona har gått på P-piller sen i somras då den senaste kullen var små. För några veckor sedan upptäckte vi att hon var tjock och tog av henne från pillren direkt. I morse vid 9 födde hon en normalstor svart/vit hane(?) som verkar pigg & kry och som har ätit. Av de tidigare kullarna att dömma borde det röra sig om 4-6 ungar (tidigare kullar har varit 6 resp 5 ungar). Men efter denna första har det inte hänt något mer.

Hon är pigg, äter, dricker och putsar sig. Hon vill inte vara ensam utan söker upp mig om jag inte är i hennes närhet.

När jag kände på magen tidigare tyckte jag mig känna åtminstone 1 till unge men nu när jag känner verkar det vara mjölk! Eller så döljer mjölken bebisen.

Jag har talat med vet.klinik runt 11 idag och fått veta att det kan ta lång tid mellan ungarna och att så länge hon inte krystar i mer än 30 min så ska jag ha is i magen. Till saken hör att de tidigare kullarna har kommit fram på under 2 timmar cirka så detta känns väldigt olikt henne.


Har ni haft erfarenhet av kullar som blitt till trots p-piller och hur gick de förlossningarna till? Kan hon ha en död unge i magen och i s f kommer hon försöka föda ut den eller är det op som gäller?

Honan är alltså pigg och alert och uppe och rör sig så hon känns inte dålig (för då hade jag inte suttit här utan varit på väg mot kliniken)


Peptalk, tips och ideer mottages tacksamt!

/Mia, som "Vak:at" idag



ps. Hur får jag henne att acceptera flytt av kattungen? Hon födde den inne på min 2.5 åriga grabbs rum vilket inte känns ultimat alls. Innan detta visade hon ett intresse för badrumsskåpet som jag nu har bäddat upp åt henne. Hon har besutångest tror jag för hon flyttar ungen fram och tillbaka just nu
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

bild på den lille tuffingen:

16662_1277626149567_1497407061_30744754_1952285_n.jpg
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

När min katta födde ungar så kom de två första ganska raskt, medan den tredje kom efter ett par timmar. Mitt på vardagsumsgolvet.

En av stallkattorna har fött med två dygn mellan ungarna
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

Vilken liten sötnos! :love:
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av dräktighet trots P-piller och har heller aldrig varit med om att det dröjt så länge mellan kattungarna, men veterinären borde väl veta vad hen talar om, hoppas jag. :)

Jag hoppas att lillkisses syskon, om han har några, kommer till världen utan problem och att kissemamman mår bra. *håller alla tummar och tår*
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

När min katta födde ungar så kom de två första ganska raskt, medan den tredje kom efter ett par timmar. Mitt på vardagsumsgolvet.

En av stallkattorna har fött med två dygn mellan ungarna


Senaste kullen verkade bestå av 4 ungar, när allt var frid o fröjd så somnade jag på madrassen brevid lådan (hon ville ha sällskap:angel:) för att på morgonen upptäcka 5 ungar i lådan. Hur lång tid det tog mellan de 4 och den sista vet jag ju inte.

2 dygn! Jösses - ja där ligger vi i lä :)
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

Det kan som sagt ta tid mellan kattungarna och har hon inte krystvärkar och mår bra är det bara att vänta och se, dock behöver det inte bli fler än en kattunge. I synnerhet inte med tanke på att hon gått på p-piller, p-piller ska ju förebygga dräktighet så det vore inte så konstigt om det blir en liten kull om hon käkat p-piller under dräktigheten.

Prova att bäddda iordning en bolåda till henne och kattungen, lägg dem i den och stäng in dem i ett rum där de kan vara i lugn och ro. Självklart ska honan ha tillgång till allt hon behöver där inne.

Se till att hon inte kan gömma kattungen för dig och se till att hon inte kan klämma in den (eller att den själv kan kravla sig) någonstans farligt. Honor som flyttare runt på kattungar kan göra riktigt muppiga saker.
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

Det kan ta upp till ett dygn mellan ungarna enligt min erfarenhet.

Du har redan fått bra råd och tankar i tråden men jag skulle vilja be dig vara uppmärksam på om honan verkar få feber, inte verkar vara sig själv/i form samt om hon blöder.

Har hon någon unge kvar så brukar den komma ut även om den är död men man vet aldrig.

Får hon några symptom ovan så tveka inte att ta henne till vet ifall hon har fått livmoderinflammation. Är så fallet så måste hon få vård snarast.

//waern
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

Jag har haft två katter som fött barn trots p-piller, båda gångerna har det bara blivit en kattunge.

/B
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

Tack för alla jättebra råd och tankar

Hon har accepterad badrumsskåpet (el rätt smalt högt skåp inte det under handfatet) och ligger där nu med sin lille unge. Hon har tillgång till mat & vatten samt lådan. Hon gillar sällskap så det passar man på att ge henne när man uträttar sina behov s a s ;) Hennes son från förra kullen tittar till henne då och då och undrar om han inte kan få komma in han med.

Hon verkar pigg och matglad och vi kommer ha henne under kontroll

Återigen - tack för alla tips!
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

Hallå!

Nu har det gått mer än 1½ dygn och än är det bara 1 unge. Båda äter och mår bra, har mjölkersättning hemma ifall lillen skulle tackla av lite.
Så här söt är man =)

16662_1278746017563_1497407061_30747296_3737702_n.jpg
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

Skönt att höra att det verkar ha gått bra, och vilken underbar rosa snok lilleman har! :love:
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

han är supersöt!!

Har bestämt att han inte kommer annonseras ut utan att vi kommer försöka få iväg honom till någon bekant alt vän till vän s a s.
Har tyvärr fått dåliga erfarenhet av att annonsera ut efter den senaste kullen.
 
Sv: blir det bara 1 unge...?

Minns när jag var liten och vår katthona fick bara en unge. Hon hade mycket mjölk, och lilleman åt och åt och åt .... Han blev jättetjock! Fortsatte att vara stor resten av livet, vi gav bort honom till min farbror där han levde länge och lyckligt.
Din lille är otroligt söt, blir han långhårig? Lite speciellt när man har bara en, den blir lätt bortskämd! :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 622
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 567
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Har en katthona här hemma som är dräktig. Hon är tre år och ska få en kull för första gången nu. För två veckor sedan tog vi henne till...
Svar
1
· Visningar
1 950
Senast: copernica
·
Övr. Katt Jag vet inte riktigt vad jag ska göra! Jag har en ragdoll hona och har startat en liten uppfödning. Den ska förbli liten. Honan är tre...
Svar
7
· Visningar
1 765
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp