Blir det höbrist?

Fille

Trådstartare
Har hört/läst om folk som förutspår att sommaren blir ännu varmare än 2018, då det var sån höbrist. Vad tror ni? Tror ni vi klarar oss pga den goda tillgången förra året? Hur ser växtligheten ut hos er nu? Blir det en bra förstaskörd?
 
Somnade 2018 hade vi gått mer än en månad utan regn vid den här tiden. På flera håll här i Skåne har man redan börjat skörda.
Jag är inte orolig för höbrist.
Ja det har ju faktiskt regnat en del även om det inte kommit massor, inte här på gränsen mellan närke och värmland i alla fall. Dock inte varit så varmt än heller förstås så det har nog inte avdunstat så mycket!
 
Nej jag är inte orolig faktiskt, vi har haft regn då och då under hela maj - det hade vi inte 2018.

I början av maj var det varmt och gott och då började folk skriva i fodergrupper på facebook att de i stort sett var säkra på att nu blir det ett extremt torrt år igen. Kan erkänna att jag hade en släng av 2018 års ångest i brösten (den när man stod utan foder och jagade runt dag och natt).
Men den ångesten la sig ganska snabbt ändå. Insåg att de där olyckskorparna inte kan se in i framtiden och omöjligt kan veta hur vädret i sommar blir. Bara onödigt av dem att skapa panik.
 
Här har det regnat en hel del och växtligheten är god, första skörden är slagen på många håll. Jag är inte orolig. Det finns mycket foder kvar ifrån 19 också vad det verkar.
 
Även i norra Halland har jag sett god förstaskörd. Dessutom finns det goda reserver från 2019, även om det inte är optimalt för alla. 2018 var ju första skörden en bråkdel av normal och det fanns i princip ingen reserv alls. Så vi har ju än så länge andra förutsättningar, oavsett hur sommaren blir.
 
Aha! Bor ca 45 mil norrut, här har de inte börjat skörda än men gräset ser ändå saftigt ut! Behöver nog dock växa några veckor till!
I norra Skaraborg (VG) har de första skördarna bärgats denna vecka. På många ställen har gräset börjat slå ut (lokalt), speciellt i parker, trädgårdar m m.

I förra veckan fick vi 22 mm regn på två dygn.

En arbetskamrat påstår att den här veckan berättar hur sommaren blir. I så fall får vi varmt, men inslag av svalka och moln.
 
Med goda lager från 2019 och goda utsikter för en fin förstaskörd är ju förutsättningarna helt annorlunda mot maj 2018, så jag är inte särskilt orolig. Tyvärr går min höproducent i pension i år, men jag har varit i kontakt med flera andra som kan leverera, så det kommer att funka bra. Däremot får jag ju betala en del, men så är det ju om man vill ha säker tillgång på bra foder.
 
Han jag brukar köpa av har slutat med att ta hö från och med i år blir allt grovfoder inplastat. Färre och färre tar hö här så vet inte än hur långt jag behöver åka för att få tag i hö i höst.
 
Nej sommaren 2018 var der högsommar sen flera veckor tillbaka vid det här datumet. Jag minns att jag badade varenda dag och att det var noll och inget regn och uppåt 30 grader. Har ju regnat mycket sista veckorna i år.
 
Nä, jag är inte orolig. Här har vi haft en ganska kylig vår med normalmycket nederbörd, varma dagar då och då. Först nu verkar lite mer ordentlig värme komma, så jag tror det tar ordentlig fart nu.
Det har växt ganska bra på åkrarna runtomkring och jag har inte fått några indikationer från "vår" höbonde att det ser besvärligt ut. Sitter alltså lugnt i båten.

2018 var det riktigt varmt och torrt här från slutet av april, inte en droppe regn förrän nån vecka in i juni sen (då kom det EN skur och sen torrt igen resten av sommaren i stort sett), så iallafall häromkring är det inte jämförbart.
 
Här växer de och frodas för fullt både i hagarna och på gärderna, de som vart lite sådär är väl att de vart kallt med minus grader vissa nätter i Maj men annars har vi fått normalt med regn plus sol.
 
Jag tror att vi bor i närheten av varandra (Degerfors-ish) och här hos mej har en bonde redan tagit förstaskörden, en annan ska slå i helgen. Dock ensilage men gräs verkar ju finnas ☺️
 
Jag har en viss oro faktiskt. Förr om åren har jag släppt hästarna på gräs i mitten av maj och det har då varit iallafall 40 cm högt. Nu är det som max 20 cm, på de flesta ställen betydligt kortare och jag kommer börja släppa ner dem först i nästa vecka. Det har inte varit någon idé tidigare. Här är det oerhört torrt och vi har inte fått särskilt mycket regn/snö på hela vintern och våren. På flera ställen i min gräshage är det så torrt att det knastrar när man går där och de varnar för brandfara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 381
Senast: Shixle
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
815
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Lisalei
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp