Blir det höbrist?

Jag tror att vi bor i närheten av varandra (Degerfors-ish) och här hos mej har en bonde redan tagit förstaskörden, en annan ska slå i helgen. Dock ensilage men gräs verkar ju finnas ☺
Jag bor i degerfors ja, men inte sett nån bonde slagit än! Så trodde inget hade hunnit med det än :p
 
Jag har en viss oro faktiskt. Förr om åren har jag släppt hästarna på gräs i mitten av maj och det har då varit iallafall 40 cm högt. Nu är det som max 20 cm, på de flesta ställen betydligt kortare och jag kommer börja släppa ner dem först i nästa vecka. Det har inte varit någon idé tidigare. Här är det oerhört torrt och vi har inte fått särskilt mycket regn/snö på hela vintern och våren. På flera ställen i min gräshage är det så torrt att det knastrar när man går där och de varnar för brandfara.
Här varnar de för gräsbrand men inte så det knastrar!
 
Jag är inte orolig, vi har fått ganska mycket regn tidigare i vår och tillväxten är god. Zon 4 i Småland. Första skörden tas nog i juni skulle jag tro.
 
Jag har en viss oro faktiskt. Förr om åren har jag släppt hästarna på gräs i mitten av maj och det har då varit iallafall 40 cm högt. Nu är det som max 20 cm, på de flesta ställen betydligt kortare och jag kommer börja släppa ner dem först i nästa vecka. Det har inte varit någon idé tidigare. Här är det oerhört torrt och vi har inte fått särskilt mycket regn/snö på hela vintern och våren. På flera ställen i min gräshage är det så torrt att det knastrar när man går där och de varnar för brandfara.
Det var ju lite ont om gräs här med för ett par veckor sedan men nu har det rasslat till och börjar bli mycket. Kom i samband med att det blev lite mer sol. Gissar att det inte är långt kvar innan de börjar skörda. Hoppas att det når er med snart :)
 
Har hört/läst om folk som förutspår att sommaren blir ännu varmare än 2018, då det var sån höbrist. Vad tror ni? Tror ni vi klarar oss pga den goda tillgången förra året? Hur ser växtligheten ut hos er nu? Blir det en bra förstaskörd?

Nej jag tror inte att det blir en höbrist i år. Här i Skåne ser det bra ut och "mitt" hö förväntas slås till midsommar som vanligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 400
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
902
Senast: Praefatio
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp