Blir det skillnad efter kastrering?

Tjopphopp

Trådstartare
Vi har en honkatt som är 1,5 år. Hon har hittills fått P-piller eftersom tanken var att ta en kull på henne nästa år.

Men hon är dels otroligt "skrikig" och skriker vid dörren tills någon inte står ut längre utan släpper ut henne och hon fullkomligt älskar att vara ute. Sen kommer hon in fem minuter, typ som för att kolla att vi är kvar, och sedan ska hon direkt ut igen. Hon håller sig mestadels i stallet med stallkatterna eller runt tomten och vi har aldrig sett henne speciellt långt borta från huset.

Jag vill att hon ska sova inne om nätterna, men det händer fler och fler gånger att vi inte hittar henne på kvällen och att hon inte kommer in, vilket skapar en stor oro över att något ska hända. Man tar ju en risk med utekatter, men risken att något ska hända är ju större nattetid med andra djur och bilar och sådant.

Hon verkar också ha en väldigt stark könsdrift eftersom det inte räcker att ge p-piller var 7e dag, då hamnar hon direkt i löp, utan hon måste få var 5e och ändå har hon ett visst löpbeteende.

Tilläggas ska också att vi köpte en till katt i sensomras, som den här inte till 100% accepterat än, även om hon inte flyger på den längre. Men hennes "utebegär" har ökat efter detta.

Så nu funderar vi på att kastrera henne redan nu och strunta i kullen, men ni som har erfarenhet av liknande beteende, försvinner detta med en kastrering? Kan detta vara ett löpbeteende eller har det med den nya kattens existens att göra?

Diskussioner om blandrasavel undanbedes utan utgå från att detta är en raskatt och eventuell kull skulle vara under kontrollerade former.
 
Jag tipsar om gps till katt. Bästa köpet någonsin till mina katter. Nu kan jag lugnt slappna av när dom ute samt kan hämta in dom till kvällen om det behövs eftersom jag vet var dom är.

Kastrera! Mycket av det du beskriver kommer troligtvis lösa sig av en kastrering och kanske även den social situationen med den nya katten.
 
Jag tipsar om gps till katt. Bästa köpet någonsin till mina katter. Nu kan jag lugnt slappna av när dom ute samt kan hämta in dom till kvällen om det behövs eftersom jag vet var dom är.

Kastrera! Mycket av det du beskriver kommer troligtvis lösa sig av en kastrering och kanske även den social situationen med den nya katten.

Jag har precis lagt en beställning på ett GPS-halsband! Ska bli spännande att testa detta eftersom jag hört så mycket gott om dem!
 
Kastrera! Det minskar det ständiga stresspåslaget hos katten, och ökar chanserna att hon accepterar den nya.

(OT, men som fd uppfödare är jag förundrad över hur många som har sina katter fertila "bara för att". Det är ju milsvitt jobbigare att ha fertila katter i de flesta fall.)
 
Kastrera! Det minskar det ständiga stresspåslaget hos katten, och ökar chanserna att hon accepterar den nya.

(OT, men som fd uppfödare är jag förundrad över hur många som har sina katter fertila "bara för att". Det är ju milsvitt jobbigare att ha fertila katter i de flesta fall.)

Jag kan just nu bara hålla med dig, men faktum är att våra andra fertila katthonor har varit milsvid enklare än denna! Vi har en till och henne märker man inte ett skrutt på.
 
Jag kan just nu bara hålla med dig, men faktum är att våra andra fertila katthonor har varit milsvid enklare än denna! Vi har en till och henne märker man inte ett skrutt på.

Nej, jag har ju en ras med mkt drifter. Såpass att jag satte upp lappar i trapphuset när någon löpte, för att förklara att oavsett hur det låter så flår vi inte katten levande...

Ju längre man väntar desto större är risken att beteenden och konflikter rotar sig, så man ska vara medveten om risken för att de en dag blir osams såpass att det inte går att reparera. Vi har fått omplacera katter pga det, de var de mest humle och dumle-iga bästisar innan men när konflikten brakat lös var det helt omöjligt att få styr på tyvärr. Likadant kan katter som markerat mycket som fertila fortsätta efter kastrering. Jag har haft en sådan också, men det var en hane som gått fertil till 7 år.

Nu har jag en hane som (4 år efter kastrering) sjunger vid dörren när grannen har hona (trots att varken han eller grannkatten någonsin varit ute). Överlevbart, men hans bröder som kastrerades som ungar har ett lättare temperament på de fronterna.
 
Kastrering kommer göra katten mer "hemmatam" och mindre konfliktbenägen så ja, det kommer göra skillnad. Det kommer dock dröja några veckor efter kastreringen innan hormonerna har lagt sig.

Skulle hon få en kull skulle det antagligen göra henne ännu mindre benägen att acceptera den andra katten då kattmammor kan bli väldigt defensiva.
 
Kastrering kommer göra katten mer "hemmatam" och mindre konfliktbenägen så ja, det kommer göra skillnad. Det kommer dock dröja några veckor efter kastreringen innan hormonerna har lagt sig.

Skulle hon få en kull skulle det antagligen göra henne ännu mindre benägen att acceptera den andra katten då kattmammor kan bli väldigt defensiva.
Tack! Nu känner jag mig tryggare i mitt beslut!
 
Tack! Nu känner jag mig tryggare i mitt beslut!
Jag håller med om att du inte ska ta ungar efter henne förrän hon helt har accepterat den andra katten. Jag köpte en vuxen honkatt utan att veta att hon var med ungar. Bara en månad senare fick hon en kull. Då försvarade hon dom så ilsket mot stackars, oskyldiga Vessla att jag blev tvungen att ha dom skilda åt. Ifjol fick hon inga ungar, men i år har hon haft det och då gick det bra. För övrigt så är det väl upp till dig... Jag har förstått att minst 9 av 10 av de som brukar skriva på det här kattforumet (kallas det så?) tycker att man ska kastrera alla utom rasrena avelskatter. Jag tar ansvar för Spezzis ungar och sen får dom tycka vad dom vill!
 
Jag håller med om att du inte ska ta ungar efter henne förrän hon helt har accepterat den andra katten. Jag köpte en vuxen honkatt utan att veta att hon var med ungar. Bara en månad senare fick hon en kull. Då försvarade hon dom så ilsket mot stackars, oskyldiga Vessla att jag blev tvungen att ha dom skilda åt. Ifjol fick hon inga ungar, men i år har hon haft det och då gick det bra. För övrigt så är det väl upp till dig... Jag har förstått att minst 9 av 10 av de som brukar skriva på det här kattforumet (kallas det så?) tycker att man ska kastrera alla utom rasrena avelskatter. Jag tar ansvar för Spezzis ungar och sen får dom tycka vad dom vill!

Ja, vi anser väl att det är viktigare att ta hand om de hemlösa katter som redan finns än att sätta nya till världen som troligen även dessa kommer bidra till fler hemlösa katter i framtiden. Konstigt, jag vet...

Från hon med rasrena kastrerade katter som inte avlar.
 
Jag håller med om att du inte ska ta ungar efter henne förrän hon helt har accepterat den andra katten.

Det är inte bara kull som ställer till det, utan det faktum att katter är okastrerade är en enorm konflikt-trigger. Att ens tänka tanken på kull då skulle jag bara göra om det är väldigt värdefulla linjer och jag är beredd att börja omplacera för att konflikten eskalerat.

Det är inte bara att katterna ska tolerera varandra, de förtjänar faktiskt att trivas och en låggradig konflikt (sådan vi människor sällan ser och uppfattar) innebär en ständig stress. När problembeteenden väl kommer är det katternas sätt att skrika ut det som vi inte uppfattar annars.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
12 324
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag ska givetvis ta detta med veterinären också, men vill kolla av erfarenheter här! Om man i framtiden skulle kunna tänka sig en kull...
Svar
14
· Visningar
2 518
Senast: Roheryn
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 636
Senast: Emine
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 063
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp