Blir galen snart!

K

Kingsland

Jag är så arg att jag kommer explodera när som helst! Måste bara skriva av mig lite…

Flyttade mina två hästar till en ridskola för 1 månad sen (dock står jag i ett av privat stallen med 7 boxar i).

Jag har stått i det stallet förut då jag hade medryttar hästen där , och stort sätt samma människor står kvar inkl. min före detta medryttar häst.

Har alltså 2 hästar, en 13-åring som jag haft i snart 3år och en 6-åring som jag bara ägt i en månad och det må jag säga är den mest ouppfostrade häst jag stött på… ovälriden m.m.

Så nu till saken/sakerna…

Vi turas om att ta in hästarna på helgerna och jag har skrivit stort och tydligt på tavlan i stallet. Att 6-åringen alltid ska ledas med stigbett och 13-åringen alltid med kedja.
Därför jag vill att 6-åringen ska ledas med stigbett är pga att han flyger iväg som en jäkla gutaperka och 13-åringen brallar runt lite när hon leds.

I söndags så hade min förre medryttar hästs ägare (vi kallar henne L) och en annan tjej i stallet intaget.
L skulle ta 6-åringen och 13-åringen tillsammans (dom står i samma hage och kan ledas ihop) men hon satt inte på verken stigbettet eller kedjan. Så bägge hästarna hade ju slitit sig och stuckit upp på stallplan och det hade tydligen tagit en evighet att få in dom. Men hon ringde ALDRIG till mig och sa detta utan jag fick reda på det IDAG av en annan i stallet.

Jag blev ju vansinnig och just när jag skulle ringa L så kom hon, jag frågade henne då varför hon inte ringt till mig i söndags och jag fick till svar att hon inte tyckte det var sån stor grej eftersom vi känner varandra ändå.
Jag blev du ännu mer irriterad och sa att det handlar om mina hästar, att det kunde hända precis vad som helst. Hennes argument var då att mina hästar verkar snälla och att jag gör att dom blir så och jag svara då tillbaka att det är en säkerhets sak. Att jag inte vill att nån annan tappar mina hästar och sen sa jag även att jag känner mina hästar bättre än vad hon gör.

Och vet dom exakt var min gräns går iofs så har inte 6-åringen riktigt lärt sig det än så när jag leder honom så har jag alltid spö med mig så fort han inte lyssnar och fjantar får han ett rap.
Men jag fattar inte varför hon inte bara kan göra så som jag skrivit?? Det är ju MINA hästar!

Fick även jag en av hyvling att jag var elak emot mina hästar och att jag var för sträng m.m:crazy:

Hon har inväningar till nästan allt jag gör dvs detta:

* Att jag rycker mannen på mina hästar, det tycker hon är bedrövligt pga av att hästen tycker faktiskt det är obehagligt. Ja det kanske hästen tycker men dom verkar inte lida av det och jag VÄGRAR klippa som hon gör iaf.

* Att mina hästar går med skydd lr lindor i hagen, jag är rädd om hästarnas ben + att dom går i en stening hage. Men det tycker hon onaturligt för hästen. Ja det kanske det är med nu är det så.

* Dom får så mycket mat, mina hästar får mest mat av alla i det där stallet...dom får knappt något kraftfoder i det stallet och dom har noll energi. Hon förstår inte hur jag kan ge så mycket mat till hästar som redan är "heta"...har väl inte med saken att göra...hästarna behöver ju enegi för att kunna prestera hårt.

* Att jag spöar upp mina hästar när jag rider som hon så fint kallar det:eek:, det ÄNDA jag gör med spöt när jag rider är att jag lägger till spöt när hästen inte lyssnar på min skänkel och hästen kanske då gör ett skutt men det var tydligen att misshandla:crazy:


* Att jag rider ena hästen på pelhambett pga av att hon blir så j*ävla stark vid hoppningen, det tycker hon är att förstöra hästen. Vet inte om hon ska säga så mycket som låter hennes häst på med hackamore så hästen nästan lägger huvudet i backen och kallar det rätt form!

Tydligen så gör jag allt fel när det kommer till mina hästar, men jag vill ha någorlunda pli på mina hästar ändå. Det har inte hon på sin som får göra lite som hon vill.

Plus att hon har sina j*kla ungar med som som springer runt hästarnas ben och vette gudan, och jag har sagt till att spring inte runt mina hästar. För dom är inte så snälla som vissa andra hästar.

Vad ska jag göra?? Varför ska hon läggas sig i ALLT??

Usch vad rörigt allt blev men hoppas ni kan förstå någorlunda...

Tack
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blir galen snart!

Jag hade flyttat. Skulle aldrig vilja stå i kollektiv och andra ska hålla på och tycka och bestämma om mina hästar. Kollektiv verkar som gjort för osämja.

Tycker gott dom kan leda dina hästar på det viset du vill, det är ju för deras egen skull, och inte speciellt jobbigt att sätta på ett stigbett.

Egentligen har ja inga råd.. du har ju snackat med henne men verkar ju tveksamt om det gick in??
 
Sv: Blir galen snart!

Ja, jag vet inte var andras toleransnivå går, men själv hade jag vägrat att leda runt på en häst som inte kan gå ordentligt utan stigbett och spö.
Hade jag tagit över en "ouppfostrad" häst hade jag sett till att få ordning på den innan jag utsatte andra för risken att hantera den. Och det gäller även en äldre häst som brallar.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag kan hålla med. Men unghästen har hon ju bara haft en månad och funkar ju bra med stigbett.
Dessutom verkar det ju inte vara så att dom andra i stallet inte vill leda den, utan dom struntar i instruktioner och leder den i bara grimma. Varför inte bara sätta på stigbett och slippa att den sliter sig? Står man i kollektiv så måste man ju hjälpas åt.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag har haft unghästen 1 månad och att han leds i stigbett är en ren säkerhets sak! Och det är ju ingen fara så länge man använder stigbettet, han skärper sig ju mer och mer för varje dag...och varför jag använder spöt när jag leder är att tillrättavissa honom och det hjälper faktiskt eftersom han blivit bättre sen han kom.

13-åring gör inte mer än att hoppa omkring lite...inga större saker och jag använder inte kedja själv på henne men är man inte van att hästen brallar så är det lättare att tappa hästen.

Men sen tycker att på hästar man inte känner använder man kedja på - en ren säkrehets sak enligt mig.
 
Sv: Blir galen snart!

Har ingen lust att flytta igen + att hästarna trivs bra där + att det finns ju tillgång till allt...ridbanor och ridhus.

Men att det gick in är väldigt tveksamt!
 
Sv: Blir galen snart!

Jag kan ju bara tala för vad jag själv hade gjort och inte riktigt vad andra ska göra. Men om jag hade haft så pass svåra hästar att det behövts stigbett och kedja för att få dem till och från hagen. Då hade jag sett till att göra det själv tills att hästarna blev mer lätthanterliga. Jag hade inte velat att någon annan skulle riskera varken sig själv eller hanteringen av mina hästarna. Jag hade "offrat" mig och åkt ut även på de helger som inte var mina för att ta in mina hästar. I allafall en tid tills de var mer hemma i rutinerna och de andra kan också se hur de är att hantera de helger de har insläppet.
 
Sv: Blir galen snart!

Och vet dom exakt var min gräns går iofs så har inte 6-åringen riktigt lärt sig det än så när jag leder honom så har jag alltid spö med mig så fort han inte lyssnar och fjantar får han ett rap.
Men jag fattar inte varför hon inte bara kan göra så som jag skrivit?? Det är ju MINA hästar!

Det är ju bra att det går att tukta hästar med stryk... Det blir säkert bra!:crazy:
 
Sv: Blir galen snart!

Kan inte påstå att dom är svåra men det är just det att 6-åringen flyger iväg om man INTE använder stigbettet. Har man stigbettet på så skärper han sig ju!

13-åringen gör inte mer än att hoppa lite så det tycker inte jag är så farligt!
 
Sv: Blir galen snart!

En sak kan jag ju klar göra att jag absolut inte spöar upp honom på något sätt!

Ett rap behöver inte betyda att man spöar skiten ur hästen!
 
Sv: Blir galen snart!

Ja, jag vet inte var andras toleransnivå går, men själv hade jag vägrat att leda runt på en häst som inte kan gå ordentligt utan stigbett och spö.
Hade jag tagit över en "ouppfostrad" häst hade jag sett till att få ordning på den innan jag utsatte andra för risken att hantera den. Och det gäller även en äldre häst som brallar.

Du tog orden ur min mun.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag kan hålla med. Men unghästen har hon ju bara haft en månad och funkar ju bra med stigbett.
Dessutom verkar det ju inte vara så att dom andra i stallet inte vill leda den, utan dom struntar i instruktioner och leder den i bara grimma. Varför inte bara sätta på stigbett och slippa att den sliter sig? Står man i kollektiv så måste man ju hjälpas åt.

:bow:

lalalalalala
 
Sv: Blir galen snart!

Självklart är ju det optimala att man ska kunna leda hästar utan stigbett och kedjor MEN vissa hästar kan det vara super att bara ha en kedja det är trots allt ett djur på 500-600 kg man ska leda runt. Vi hade en del hästar i mitt gamla hästar som man var tvungen att ha kedja för att annars gick dom helt enkelt åt ett annat håll. De var väluppfostrade i övrigt och det var inget tjafs när NÅGON skulle ta in dem eftersom det funkade fint med kedja.

Jag förstår inte varför det skulle vara så svårt att sätta en kedja eller ta på ett stigbett om det nu hjälper. Håller man på med hästar och står i ett kollektivstall får man helt enkelt räkna med att vissa hästar är fromma som lamm andra är det inte.

Har numera hingst och har sagt till stallägaren gärna får ta på kedja om han skulle stöka men han är gudasnäll så stallägaren säger att det behövs inte. Det är hans val men då litar jag också på att han kan hålla i honom utan kedja.

Se till så att de skärper till sig i ditt stall, de måste respektera dina önskemål för allas säkerhet. Det vore ju synd om dina hästar sprang in till deras bara för att dom är rent lata!
 
Sv: Blir galen snart!

Även om ett rapp inte betyder spöa skiten ur hästen anser jag att man ska kunna hantera sin häst UTAN slag.

Om nu hästarna inte kan ledas lungt och sansat så skulle jag tagit in dem själv. Varför vill du utsätta andra för fara? En häst som bara bockar iväg lite ibland som du anser det tycker jag är en farlig häst.

en 13åring bör dessutom ha mera vett än att dra iväg med personen som leder. Kanske dags att träna lite?
 
Sv: Blir galen snart!

Tack för att det är någon som förstår mig:)

Men saken är ju den att alla andra tar dom ju med kedja och stigbett förutom L:mad:
 
Sv: Blir galen snart!

Du verkar ju missuppfattat allt! Så länge som dom har stigbett och kedja på så gör dom ju inget!

Saken är att ett rap på halsen när han inte sköter sig fungerar ypperligt och han är f*n så mycket bätte nu är vad han var när han kom hit!

Fattar inte varför det är så hemskt med att man använder stigbett på din häst? Alla hästar är inte snälla som lamm!

13-åringen drar då absolut inte iväg med någon! Utan det hon gör är att hon gör några skutt MEN HON ÄR ABSOLUT INTE FARLIG PÅ NÅGOT SÄTT! Bara att låta henne hålla på och fortsätta gå...så är det inga som helst problem!
 
Sv: Blir galen snart!

Ja, jag hade vägrat att hantera såna hästar öht.
Kan man inte fostra sina hästar så skall man inte kräva att andra skall hantera dem heller.

Jag får känslan av att du inte har en aning om korrelationen mellan för mycket kraftfoder och hästar som stollar när man tar in/ut från hagen.

Eller förstår sambandet mellan skydd och lindor i hagen och överben...

Däremot förstår jag att man blir förbannad om folk som trots att hästarna är ouppfostrade inte inser säkerhetsrisken för både häst och sig själv när de inte använder kedja och stigbett (även om jag som sagt aldrig i livet skulle hantera en annans häst som krävde det)
 
Sv: Blir galen snart!

Ja, jag hade vägrat att hantera såna hästar öht.
Kan man inte fostra sina hästar så skall man inte kräva att andra skall hantera dem heller.

Jag får känslan av att du inte har en aning om korrelationen mellan för mycket kraftfoder och hästar som stollar när man tar in/ut från hagen.

Eller förstår sambandet mellan skydd och lindor i hagen och överben...

Däremot förstår jag att man blir förbannad om folk som trots att hästarna är ouppfostrade inte inser säkerhetsrisken för både häst och sig själv när de inte använder kedja och stigbett (även om jag som sagt aldrig i livet skulle hantera en annans häst som krävde det)

Jag förstår inte vad problemet är med att hantera en häst som är okej att leda när man har kedja eller bett på den? Är det så fruktansvärt jobbigt att sätta på det? Vissa hästar är helt enkelt ruggigt svåra att uppfostra så de sköter sig speciellt när andra leder dem.
Jag vet hingstar som jag hanterat som är som lamm när ägare och RIKTIGT duktiga människor hanterar dem men som verkligen stökar till det när mindre rutinerade hanterar dem.

Jag förstår om hästarna hade vart helt galna även med kedja och bett, då hade det varit ett problem men som jag ser det nu är det inget större bekymmer mer än att vissa tydligen har väldigt svårt att följa instruktioner.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag har aldrig påstått att jag kan allt och vet bäst om allt för det gör jag verkligen inte!

Men förstår inte vad som är så himla farligt med att jag använder stigbett och kedja??? Dom drar inte iväg eller fjamtar sig NÄR MAN HAR STIGBETT ELLER KEDJA!

Fattar inte vad erat problem är??

Jag har haft min unghäst i 1 månad och ursäkta mig att jag inte känner honom utan och innan än och ursäkta att mina hästar inte går som allas andra hästar på buke...dvs snälla som lamm varenda häst här inne verkar vara det!

Denna tråd handlade inte ens om varför jag använder kedja på mina hästar utan varför L struntade i kedjan och i stigbettet!!!

Personalen som tar ut och in hästarna på vardagarna och dom andra som tagit in hästarna på helgerna...dom har inte haft några som helst problem med att ta in och ut!

Men jag har ju redan idiot förklarad här så det spelar väl ingen större roll vad jag skriver!
 
Sv: Blir galen snart!

När det är jag som leder mina hästar så skärper dom sig betydligt mer än vad dom gör när andra leder dom...och då tycker inte jag att det är så konstigt att jag vill att dom tar dom i kedja och stigbett eftersom det är en SÄKERHETS BIT!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 142
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 368
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 308
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 289
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp