Blir galen snart!

Sv: Blir galen snart!

Okej, har nu skummat igenom hela traden och har val ett par synpunkter.
Forst och framst vill jag gora klart att det har inte ar direkta synpunkter pa dig TS som mannsika eller hastagare utan rena asikter om just hast hantering, okej?

Fors toch framst sa far jag nog halla med en utav foregaende talare om att unghasten i mina ogon far for mycket foder i forhallande till det arbete han utfor (om jag forstod det ratt?). Nar jag fick hem min 6-aring sa vart han fruktansvart ouppfostrad. Gick rakt over manniskor, ingen respekt for vart granserna gick, stallde sig pa bakbenen samt strok sig mot en nar man ledde honom till, fran hagen. ( Dansade runt dig i "trav" och tryckte sig nara hoppas ni forstar nagorlunda).

Jag star i ett kollektiv stall dar alla in-ut slapp skots utav stallagaren eller hennes dotter. JAg valde dock att sjalv komma ut varje morgon kvall och ta ut/in honom. Dels pga att det kandes sakrare for mig och dels pga att jag ville kunna korrigera beteendet pa ett satt jag tyckte det var lampligt och satta mina granser. Jag tankte val mer att han bara skulle bli forvirrad om han fick olika signaler.

Jag tror inte pa fysisk bestraffning, alla gor som dom vill och jag tycker inte samre om nagon som tex korrigerar med ett spo men det tror inte jag pa. Denna lilla herres hage lag lamligtvis i direkt anslutning till paddocken, sa jag gjorde helt enkelt sa att jag lat honom hallas. Hoppade och studsade han, ja da fick han sta och hoppa och studsa tills han lugnade sig och da fortsatte vi ga. Nar han dansade runt, runt sa markerade jag genom att satta fingret i "rumpan" pa honom nar han kom for nara. Flytade mig runt med honom nar han gjorde detta nar han slutade fortsatte vi ga. Det tog val ca 1 vecka innan han insag att "Fan vi kommer ju snabbare fram om jag bara gar" tror dock att mycket utav hans "brak" bestod utav just overenergi.

Han gick pa full fodergiva nar jag tog hem honom och da hade han statt i en liten rasthage med en skada i 3 manader :O. Bara ledd in och ut ur stallet.
Strop nastan allt hans foder direkt eftersom att han gick i sjukhage med vantan pa att skadan skulle laka ut. Detta tror jag ocksa hjalpte.

Han leds idag utav en 5 arig tjej i stallet utan problem, givetvis med vuxen i nerheten. ;)
Sen ar det ju sa att vissa hastar (tanker nu just pa unghasten du endast haft i 1 manad) tar lite tid pa sig innan dom kommer till ro pa nya stallen.

Sen gar min tanke hela tiden utav nagon anlending till Hempfling och hans ideer. Finns ju massor med videos ute pa natet nar han pa bara ett par minuter tar en hast som inte har kunnat hanteras pa evigheter och far den till att folja honom pa "los lina" utan problem.

Givetvis forstar jag ju att alla int ekan gora sa men jag menar bara att allt som oftast ar det ju oss sjalva vi maste se till om du forstar hur jag menar?

Jag tycker mer eller mindre alltid att man ska forsoka se till den storre bilden. Jag tror du ar lite inne pa ratt spar med fodret pa unghasten. Sen tycker jag som tidigare talare att du kanske skulle forsoka ta kontakt med nagon NH-tranre?

Som sagt det har inlagget ar inget pahopp mot dig, TS, som manniska eller hastagare. Jag tvivlar inte en sekund pa att du alskar dina hastar lika mycket som nasta man gor!

Lycka till med pallarna nu!
//Becka
 
Sv: Blir galen snart!

Eftersom vissa missförstog mig om 6-åringen...

Han är inte i någon tävlingskondition men han rids VARJE dag:)
 
Sv: Blir galen snart!

L skulle ta 6-åringen och 13-åringen tillsammans (dom står i samma hage och kan ledas ihop) men hon satt inte på verken stigbettet eller kedjan.

Din lösning (att själv ta in hästarna eller ta hjälp av mamma/sambo) verkar bra, tycker jag. :)

Men allvarligt talat... två hästar, som du _vet_ är svåra att leda till och från hagen, leds _samtidigt_ av en tjej som inte bryr sig om att lyssna på dina säkerhetsregler, om vi kallar det så.

Själv skulle jag inte leda två hästar samtidigt, även om båda vore gudasnälla, just pga säkerhetsskäl.

Trodde du verkligen att det skulle sluta bra? Tycker verkligen att du ska vara gudomligt tacksam över att det inte gick värre än det gjorde.

önskar dig all lycka med pållarna i framtiden.
 
Sv: Blir galen snart!

Så klart. Du har ju kunskap och erfarenhet och kan direkt avvisa och säga att du inte gjort nåt fel.. ;)

Men hur det med dom andra?
Dom kanske hade gjort nåt galet och kanske inte förstått exakt vad som krävdes av dom eftersom dom inte kan eller har erfarenhet...

Äsch..fattar du hur jag menar?
Du och jag har inga problem, Vi har hållit på ett tag och lärt oss.
MEN i storstall KAN det finnas dom som har det..problem alltså.
Alla ligger inte på hög kunskapsnivå eller är lika tuffa och modiga att hantera korkade hästar..

Ska man verkligen kunna lägga ett sådant ansvar på dom? Att använda kedja/stigbett och sedan blir det fel?

Hmm..jag skulle inte våga i alla fall. Varken för hästens, min egen eller dom andras skull.

AM

nej jag håller med dig. Dock anser jag att finns det anvisad utrustning ska den användas och sker en olycka ska det informeras om.
 
Sv: Blir galen snart!

inom ridhästvärlden är de unghästar till 7 års ålder.

Tex unghästchampionaten - finns en 6års klass.
 
Sv: Blir galen snart!

Kl

Känns som vissa dessutom skrivit "unghästen" för att markera vilken av hästarna de syftar på. Och som ovan skrivits, de är trots allt unghästar tills de är 7 år gamla.

Kedjegrimskaft är inte särskilt brutalt om man säger så. Det är inte bara hingstar som leds med kedja, som jag tidigare skrivit, i vårt kollektivstall har vi en policy som säger att alla hästar skall ledas med kedja alternativt träns.Detta gäller såväl för Brunte, 28 år, skogsmulle som tävlingshästarna och unghästarna. För allas säkerhet.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag blir alltid förvånad av arrogansen hos hästfolk. Hur kan man börja klaga på hur nån man aldrig träffat sköter sina hästar.

Jag förstår mycket väl att Ts blir arg när de inte använder den utrustning som hon sagt. Jag har stått i flera kollektivstall och det är vanligt att hästarna är ouppfostrade och allra oftast så får man inte använda grimskaft med kedja. Jag tycker Ts låter som en vettig ägare som faktiskt inte blundar för att hennes hästar inte är superlätta att leda. Att ta ut och in sina hästar själv varje dag är inte realistiskt om man jobbar heltid. Dessutom så kan inte Ts förväntas vara ansvarig för den förra ägarens bristande uppfostringsförmåga.

L borde ha använt stigbettet och kedjegrimskaftet. Hon borde ha ringt dig när hon tappade dem och hon har inget med vad du har på dem i hagen eller vilket bett du rider dina hästar med.
 
Sv: Blir galen snart!

Kl

Känns som vissa dessutom skrivit "unghästen" för att markera vilken av hästarna de syftar på. Och som ovan skrivits, de är trots allt unghästar tills de är 7 år gamla.

Åter en gång.
Och som även Pontevecchio skrev. I ridklasser kan dom vara unghästar..

Men uppfostringsmässigt ska dom sköta sig i alla situationer.
För sådant kan man kräva även av en tvååring.

För att gå lugnt med grimma och grimskaft lär dom sig på max tre dagar.
Oftast mycket snabbare.


AM
 
Sv: Blir galen snart!

Jag håller inte med dig faktiskt. Det kan vara svårt att ändra ett beteende hos en häst på bara en månad. Tycker heller inte det är konstigt att ha kedja på en häst som jazzar runt, vare sig den är 4 eller 24. Mina 8-åringar går alltid med kedja och det är jag glad för när det blåser och de hoppar vändor. Pga detta anser inte jag att mina hästar är ouppfostrade, det finns bara lite liv i dem, och de hade hoppat runt även om jag satt på dem eftersom det finns en del nerv i dem. Hellre ha kedja på en lite livlig häst, än att ha en lobotomerad häst..
 
Sv: Blir galen snart!

....sen tänkte jag på detta med att klatcha till med spö:confused:går det verkligen inte att korrigera på annat vis:confused:... som exempel kan jag ju dra upp min egen häst som tidigare när han nyss kommit till oss gillade att dra runt på den som ledde honom:eek:men genom att konsekvent backa och stanna upp honom och "ge tillåtelse" till att fortsätta gå blev han så gott som botad...och det helt utan spö eller andra kraftatag:banana:Enligt mig är det ju olater som ska bort och då bör man nog både analysera varför och hur göra... med våld löser man bara kortsiktigt...med lite mer stil och finess och gott kroppsspråk och ledarskap löser man ofta saker mer långsiktigt.... :laugh:bara en tanke från mig i norr....

:bow:
Har suttit och läst igenom tråden och äntligen någon som kom med ett vettigt förslag.
Hästar oavsett ålder, kön och tillstånd skall gå att hantera utan varesig slag, sparkar eller avancerad utrustning.

Det tar ett tag att uppfostra men genom lugn och konsekventa metoder så lyckas man tillslut att få en riktigt trevlig häst som ser dig som sin ledare och lyssnar på din minsta signal.

Jag är den första att erkänna att jag tidigare har rynkat på näsan åt NH men sedan jag kom i kontakt med det i och med min senaste häst så tycker jag att detta är ett självklart sätt att hantera hästen. Sedan finns det lika många sätt att utöva NH på som det finns utövare, jag tillhör dock de som vill att hästen ska följa mig av egen fri vilja och jag tvingar aldrig någonsin min häst till något.

Jag tycke iofs att om man ger instruktioner om hur vissa saker skall skötas så ska detta accepteras av alla inblandate, så länge det är rimligt vill säga.Det är ju faktiskt upp till TS att se till att hästarna går att hantera av alla och hennes uppgift att uppfostar sina hästar, inte L:s uppgift. Hoppas det löser sig och att hästarna lugnar ner sig så att det inte blir fler diskutioner!
 
Sv: Blir galen snart!

har inte läst igenom alla svar, men i alla fall en sak säger jag bara ALDRIG, ALDRIG mer kollektivstall. det slutar med ren jvla mobbning. folk har verkligen inga gränser. det funkar inte att alla ska bestämma. då står jag hellre i ett stall som någon äger och anpassar mig efter den personens regler, man kan inte få allt, men man ska inte behöva ta hur mkt skit som helst.
 
Sv: Blir galen snart!

har inte läst igenom alla svar, men i alla fall en sak säger jag bara ALDRIG, ALDRIG mer kollektivstall. det slutar med ren jvla mobbning. folk har verkligen inga gränser. det funkar inte att alla ska bestämma. då står jag hellre i ett stall som någon äger och anpassar mig efter den personens regler, man kan inte få allt, men man ska inte behöva ta hur mkt skit som helst.

Jag håller med. Jag har inte häst längre mycket på grund av att jag blev så mobbad i mitt sista stall som var just ett kollektivstall. Har fortfarande ångest för att gå in i ett stall.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag håller inte med dig faktiskt. Det kan vara svårt att ändra ett beteende hos en häst på bara en månad. Tycker heller inte det är konstigt att ha kedja på en häst som jazzar runt, vare sig den är 4 eller 24. Mina 8-åringar går alltid med kedja och det är jag glad för när det blåser och de hoppar vändor. Pga detta anser inte jag att mina hästar är ouppfostrade, det finns bara lite liv i dem, och de hade hoppat runt även om jag satt på dem eftersom det finns en del nerv i dem. Hellre ha kedja på en lite livlig häst, än att ha en lobotomerad häst..


Enligt min egen åsikt så brister det i både kommunikation OCH förtroende då hästen måste fjanta runt och steppa bara för att man går från punkt A till B.

(men många tycker också att det är lite häftigt med hästar som inte kan gå vettigt. Många vill också gärna visa upp något, typ: -Titta här vilken nervig pålle som jag äger och som bara jag kan hantera )

Vad jag menar är att kedja/stigbett kan vara ett hjälpmedel för att få stopp på 700 kilo häst.
MEN det ska inte höra till det nödvändiga dagliga utrustningen.



Vi har inga bökiga ridhästar utan hanterar travhästar.
Dom är av en lite mindre modell och klart mindre fjantiga.

Visst, någon kan komma och vara lite stollig men det ordnar sig omgående.


Men eftersom vi håller på med allt från föl till väldigt gamla avelshingstar så vet vi att grunden för att få hästen dit man vill, till och från hage/in eller ut ur box/ in eller ut ur transporten, så är grunden att hästen lyssnar.

Du kanske har enbart en enda häst och har allt tid i världen att gå zick-zack ner till hagen.

Den tiden har inte vi för då skulle utsläppet ta hela dagen och insläppet hela natten..


Och det du beskriver ser man ofta. Räcker att åka till Strömsholms bilparkering...:devil:

Måhända att man kan tycka att dom pållarna är glada.
Själv lastar vi i och ur tvåårshingstarna i vanlig grimma utan problem.
Svansarna rätt upp men inte f-n steppas/stegras det. Nä.
Dom tassar med snällt även om dom allt anser att flickorna runt omkring var väldans snygga.

Och kom inte och säg att dom är lobotomerade. För det är dom inte.
Dom har enbart lärt sig vett/etikett och fason.

AM
 
Sv: Blir galen snart!

Kl
Med stigbett och kedja hanterar du dina hästar MEN du löser inte det verkliga problemet,nämligen bristande uppfostran. Sen håller jag med om att dina instuktioner bör gälla: Görs inte det så får man sköta om sina hästar själv.
 
Sv: Blir galen snart!

Mina hästar zick-zackar inte på väg ut till hagen, nej. Jag har kedja på för att jag vill känna att jag har lite extra koll om något skulle hända, blåser en presenning upp brevid min häst så ja, då hoppar han till. Fullt normalt och jag hade inte velat att han inte skulle reagera. Han går till 99% lugnt brevid mig, men när har hoppar till vill jag ha en kedja över nosen.

Hanterar diverse hästar, unghästar och dressyrhästar som går högre klasser. Alltid kedja eller träns, punkt. Ofta med vissa, kedja + longeringslina för extra koll. Så fungerar det på de olika stall jag håller till på, och även de jag känner till i min närhet. Säkerheten främst.
 
Sv: Blir galen snart!

Mycket tråkigt när de i stall inte lyssnar på föreskrifter/information från hästens ägare.
Har själv varit i liknande situation en gång.

Min häst är livrädd för ström och stod i en hage med el i som dessutom hade några brutna eltrådar vilket gjorde att det small på en del ställen.
Hade sagt att han inte under några som helst anledningar fick ledas i enbart grimma då han i värsta fall kunde kasta sig lite lätt genom grinden för att undvika den farliga strömmen..
Vad händer? En tjej (som dessutom inte skulle ta in honom den kvällen) leder honom i enbart grimma, han hoppar till, hon ramlar till marken, han trampar henne på armen och hon bryter den.

Jag förstår att TS är upprörd över att folk inte kan lyssna på vad man säger och vad som man själv anser är bäst för säkerheten, skötsel eller hantering i övrigt runt sin häst/ar.
Sen att folk ska göra som de anser är bättre..det kan driva mig till vansinne.
Tycker man att något är galet tar man upp det med hästägare och utgår därifrån, inte hittar på egna linjer att följa på eget behåg, det är då sådant händer.

Kommenterar inget övrigt ang TS hantering med kedja,spö eller stigbett.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag förstår att du blev arg över att ingen ringt dig när dina hästar kom lösa, det hade jag också blivit

MEN hade du stått i mitt stall hade du vackert fått åka ut till varje in/ utsläpp och ta in dina hästar själv om dom inte kan ledas normalt i grimma.
Tycker, precis som många andra här, att stigbett och kedja inte ska behövas på väluppfostrade hästar. Och att inte kunna leda utan ett spö i handen?? :crazy:
Nä, i mina öron låter det som att det behövs mer uppfostran och mindre kraftfoder. Men du sköter dina hästar som du vill... :angel:

Och nej, en häst behöver inte vara väluppfostrad bara för att förra ägaren är en känd ryttare och för att den kan hoppa högt
 
Sv: Blir galen snart!

jag tycker åxå att L gjorde fel. på alla sätt.
som jag fatta ledde hon båda i bara grimma och samtidigt?
1-gått emot dina instryktioner som hästägare.
2-gå emot en oskriven regel, att leda två, för henne, okända hästar samtidigt. (tycker det är oki att göra det när man känner båda hästarna, gör det själv till som tätt, men det hör inte hit.)
3. inte ringt dig och berättat vad som hänt. oki att hon inte slängde sig på telefon på en gång, utan valde att få tag på hästarna först, men att inte ringa och säga nått alls?

det är vad jag tycker om detta... sen tycker jag en hel massa andra saker om det övriga, men väljer att inte säga nått om det, då tråden inte handlar om TS sätt att hantera eller sköta sina hästar!

och sen undrar jag en sak. är det oki för de andra i stallet att ha med ett spö vid in och utsläpp oh ge ett rapp när 6åringen "fjantar" sig åxå?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 343
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 252
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp