Blir galen snart!

Sv: Blir galen snart!

*KL*

Jag tycker också att det var fel av L att inte använda de
saker du hade sagt till om. Samt ta två, för henne okända hästar samtidigt.
Skulle mina hästar ha löpt amok så skulle jag självklart velat bli informerad.
Även om det slutade väl.
Tycker även att det är en bra lösning att ni sköter in o ut själva så länge:).

Står man i ett kollektivstall så kan man inte köra över varandra hur som.
Respekt, god ton och visad hänsyn, annars lär det bli ruljans på de inhyrda.
Och det är ju inte kul för någon, inte heller pållarna:crazy:.

Prata med L och red ut situationen.
Så att tiden i stallet blir trevlig för alla!

/J.
 
Sv: Blir galen snart!

Ts häst äter inga enorma mängder kraftfoder, jag förstår inte varför ni anmärker på det?

Jag håller med om att hästar ska vara uppfostrade men det kan de vara även om man använder kedja, helt enkelt för att alla människor inte har rätt handlag.
 
Sv: Blir galen snart!

kl (tror jag?) :)

Jag tycker nog att kedja kan användas även om hästen är supersnäll. Vet ett stall där alla måste använda kedja när de leder hästarna till och från hagen eftersom man måste gå en kort bit på en vanlig väg. Oavsett hur snälla/lugna/trafiksäkra/väluppfostrade hästarna är, är de ju fortfarande flyktdjur som kommer reagera instinktivt om nåt skulle hända och man vet ju hur en del stollar kör trots att det är hästar på vägen. För hästarnas skull leds de därför i kedja.
 
Sv: Blir galen snart!

2-gå emot en oskriven regel, att leda två, för henne, okända hästar samtidigt. (tycker det är oki att göra det när man känner båda hästarna, gör det själv till som tätt, men det hör inte hit.)

TS skrev i sitt första inlägg att det är okej att leda båda samtidigt, eftersom de står i samma hage, _trots_ att båda tydligen är _mycket_ svåra att ta till/från hagen.

Jag tror inte att det är L som gick emot bestämmelserna när hon tog båda, jag tror att TS uppmuntrade henne att göra det - med andra ord sa åt henne att göra något som i mina ögon är vansinne.

TS - har jag fel? Jag kan ha missuppfattat, och isf ber jag om ursäkt.
(Men det är samtidigt inte rätt att å ena sidan anklaga L för att hon inte följer instruktioner, och å andra sidan anklaga henne för att hon faktiskt gör det).
 
Sv: Blir galen snart!

Kan inte påstå att dom är svåra men det är just det att 6-åringen flyger iväg om man INTE använder stigbettet. Har man stigbettet på så skärper han sig ju!

13-åringen gör inte mer än att hoppa lite så det tycker inte jag är så farligt!

Jag själv hanterar inte någon annans häst som en "hoppar runt" En sån häst tar jag inte in, utsätter mej inte för sånt. Jag är den som blir retad i stallet för att jag tar hästarna en i taget istället för två och två, men säkerheten kommer först. Men...det är väl min åsikt.
 
Sv: Blir galen snart!

Det tycker jag att du gör helt rätt i! Fortsätt med det och strunta i vad de andra i stallet anser. Är de inte mer rädd om sig så är det deras bekymmer.

Ett stall här i krokarna sköts kollektivt, en kvinna skulle ta in 2 hästar som vanligtvis plockas in tillsammans. Denna gång gick det däremot inte bra, det blåste mycket och hästarna var oroliga. Av någon anledning rök de ihop och hon kom i kläm i mellan. Det resulterade i brytet nyckelben och 2 krossade revben. Jag tror hon sätter sin egen säkerhet i första hand nästa gång istället för att stressa mot klockan.

Jag vägrade också ta in en häst innan jag flyttade hit. Den var fruktansvärt opålitlig och kunde börja bocka och fara med frambenen. Visserligen en 3åring men jag har sett tillräckligt mycket för att inte vilja hantera denna. Dessutom fick han för sig att sticka iväg ibland trots kedja. Eftersom det inte var min häst så försöker jag undvika i möjligaste mån att handskas med sånna galna hästar. Jag tar gärna in när de åtminstonde har lite hyffs i skallen och kan gå bredvid istället för studdsande 3 meter framför!
 
Sv: Blir galen snart!

Jag har stått i stall där jag har fått säga nej tack till att hantera vissa hästar, för som några här redan har sagt så vill inte jag riskera liv och lem för andras hästar.

Men i ditt fall så verkar det ju inte vara det som är problemet. Vad jag förstår så funkar det jättebra om man bara använder stigbettet och kedja?

Om jag hade stått i ditt stall och hästarna uppförde sig bra med dessa hjälpmedel så hade jag inte krånglat utan använt det när det var min tur att ta in eller ut. Hade de däremot varit svåra även då hade det varit en annan sak.

Jag kan inte heller förstå varför det skulle vara så svårt att sätta på ett stigbett som en ren säkerhetsdetalj om det verkligen funkar?

Sen angående det där du sa om lång tid mellan fodringarna: I förra stallet var hästarna hungriga när de skulle in och en del var rent ut sagt för jävliga att handskas med vid insläpp.

Min egen var inte så värst farlig men även han kändes rätt så "på" när han skulle in.

Nu står vi i ett stall med i princip fri tillgång på halm i vinterhagen och de är aldrig hungriga när de ska in. Man får till och med ibland gå ut och hämta dem :) Sen går de lugnt och stilla in och inget bråk eller stök vid utfodringen heller.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag är den som blir retad i stallet för att jag tar hästarna en i taget istället för två och två, men säkerheten kommer först. Men...det är väl min åsikt.

Nej det är inte bara din åsikt :)

Jag har varit med om precis samma sak i de andra stallen - dvs man tyckte antagligen att jag var lite "sjåpig" som inte ville ta två hästar på en gång.

Jag blev t om lite ovän med någon där för jag krävde att de skulle leda min häst själv.

Inte ens nu när vi står i ett stall med bara en häst till gör jag det. Pållarna är världens kompisar och det skulle förmodligen gå alldeles utmärkt. Men hästar är ju hästar och allt kan hända - blixtsnabbt.
 
Sv: Blir galen snart!

Vi leder också hästarna två och två. Men om nån inte vill så är det upp till dem. Sorligt att nån ska behöva känna sig mobbad för att man inte vill ta in två hästar samtidigt. Tog in 4 hästar samtidigt en gång. :D Men det är ju egna så man vet ju vilka / vilken som ska gå först och man tar 4st då det är lugnt väder och bla bla. Men visst trasslade jag in mig när vi kom till hagen, men det är en annan historia...;)
 
Sv: Blir galen snart!

I ridklasser kan dom vara unghästar..

Men uppfostringsmässigt ska dom sköta sig i alla situationer.
För sådant kan man kräva även av en tvååring.

För att gå lugnt med grimma och grimskaft lär dom sig på max tre dagar.
Oftast mycket snabbare.


AM

Sitter här och förundras över att det finns hästar som inte kan ledas i grimma. :eek: Håller alltså med dig, Nafayette.
 
Sv: Blir galen snart!

Sitter här och förundras över att det finns hästar som inte kan ledas i grimma. :eek: Håller alltså med dig, Nafayette.

Har du funderat på hur många hästar det egentligen finns? Så det är nog inte så fruktansvärt konstigt att några inte kan ledas i enbart grimma.
Men jag håller naturligtvis på att hästar ska helst ledas i grimma, men jag accepterar att det finns de som inte, av diverse orsaker, kan ledas med grimskaft.
 
Sv: Blir galen snart!

Enligt min egen åsikt så brister det i både kommunikation OCH förtroende då hästen måste fjanta runt och steppa bara för att man går från punkt A till B.

Huvudet på spiken!


Vi har inga bökiga ridhästar utan hanterar travhästar.
Dom är av en lite mindre modell och klart mindre fjantiga.

Har inte med ras att göra i detta fall tror jag. Finns väl minst lika mycket energi och go i en travare som i en ridhäst. Det är som du redan sagt kommunikationen och förtroendet som brister!
 
Sv: Blir galen snart!

Jag hade samma problem som du när jag hade hästen uppstallad, (har nu eget stall), fast lite tvärtom, jag leder alltid med löst grimskaft, hästen bakom mig. Nu är han väldigt känslig så om man håller för hårt så får han panik, enligt ridskolechefen var jag tvungen att skaffa kedja,han hade dragit iväg med folk. Har aldrig ägt nåt o tänkte definitivt inte skaffa något, utan jag var med nästa gång de skulle släppa ut, o hå o hej fullvuxen karl flyger runt som en vante, så jag visade,så här gör man med min häst, bygg upp pondus o se till med armar o röst att han håller sig bakom, det gick bra efter det.
Nu är det ju så att det är DINA hästar och DU bör få bestämma hur du vill att de ska behandlas, även om jag är emot kedja o dylikt, så hade jag gjort som du velat.
Sen det här med att fostra, lyssnar inte hästen så anser jag den presumtivt farlig o då är grövre hjälper nödvändiga,o då handlar det INTE om att klå upp hästen i tid o otid som en del av er tycks tro.
 
Sv: Blir galen snart!

TS skrev i sitt första inlägg att det är okej att leda båda samtidigt, eftersom de står i samma hage, _trots_ att båda tydligen är _mycket_ svåra att ta till/från hagen.

Jag tror inte att det är L som gick emot bestämmelserna när hon tog båda, jag tror att TS uppmuntrade henne att göra det - med andra ord sa åt henne att göra något som i mina ögon är vansinne.

man har ju alltid ett eget ansvar för de handlingar man gör. om man inte känner hästarna tycker inte jag att man ska ta två. även om ägaren säger att det går. som sagt, man har _alltid_ ett eget ansvar för det man gör. om en bilägare säger att det går att köra egenom en korsning utan att bromsa (det kommer andå inga bilar från sidorna), inte tusan gör du som bilägaren säger utan tänker efter och tar ansvar och bromsar in?????? för tänk om du skulle krocka!?!?! :eek:
dålig liknelse, jag vet, men bara för att en människa säger att det går, ska man tänka efter själv och inse det egna ansvaret.

vi tar våra sista två från hagen samtidigt under de perioder dom går där, men vi känner våra hästar.
 
Sv: Blir galen snart!

kl.

Tycker det är ren idioti att ta två hästar som inte är uppfostrade nog att gå i vanlig grimma och grimskaft två och två. Det är farligt nog att leda EN sån häst.

I det förra stallet jag stod fanns det hästar som var lite jobbiga att leda och flera gånger slet sig dessa hästar trots kedjor när nån tog in eller ut dem två och två. De tre hästar som "behövde" kedja gick ensamma i tre småhagar några timmar om dagen. Medan de tre som gick bra att leda i vanlig grimma och grimskaft två eller alla tre gick tillsammans i en stor hage åtmindstånde 8 timmar om dagen kan inte minnas att dessa någosin slet sig.

Tror att dessa hästars "ouppfostrade" beteende berodde på tristess och en massa överskotts energi. Det var även mycket sällsynt att de tränades på att gå i bara grimma på promenad och respektera människan utan en massa hjäpmedel.
 
Sv: Blir galen snart!

Vill man reda upp en situation i sitt stall får man prata med de människor som det berör. Kanske skulle rätt sak att säga vara: "Jag ber om ursäkt att jag kanske överreagerat. Jag blev orolig när jag hörde att hästarna hade varit lösa. Jag vet att du och jag tycker olika, men jag vill gärna att du gör så här. Det funkar för mig och övriga i stallet. Jag vill gärna att vi gör lika." Ofta kommer man längre om man ber om något än om man beordrar och domderar. Jag skulle ta illa vid mig om någon som stod i samma stall kom och "chefade".

:bow:.

Till TS:

Har bara läst sidorna 1-3 så jag kanske upprepar något men jag tror du har rätt i att dina hästar kan vara stolliga pga. att de inte får mat på - var det 7 timmar? Hästars magar är gjorda för att äta så gott som hela deras vakna tid och 80% av Sveriges hästar sägs ha magproblem som t.ex. magsår för att de inte får mat tillräckligt ofta utan stora mängder vid få tillfällen. Vissa hästars dåliga beteende kan alltså till en del härledas dit. Hur som helst kanske du kan be den som tar ut hästarna på morgonen att slänga in en säck med x antal kilo hö så dem har något att tugga på? Eller kanske halm istället om det finns god tillgång till vatten i hagen.
Sedan är jag ett stort fan av väluppfostrade hästar men att få pli på en häst på en månad kan vara svårt och tills det sker så är det självklart att man för allas säkerhet sätter på den den utrustning som behövs för att förhindra olyckor. Men som den jag citerade skrev så kommer man längre med att ta det på ett fint sätt och inte gå på som du skrev att du gjorde i det första inlägget.
 
Sv: Blir galen snart!

Hej Kingsland,

Gud vad folk måste hålla på och hetsa upp sig så fort man nämner något om spö, stigbett eller andra "tortyrredskap" som folk verkar tro att det är. Det är ju inga små djur vi har att göra med och hur skulle din unghäst kunna vara uppfostrad när du haft den 1 månad, det är ju just uppfostran du håller på med när du korrigerar när den gör fel. Spö eller inte, givetvis är det ju ingen som förespråkar våld (även om man blir anklagad för att vara hästmisshandlare bara man nämner ordet ridspö) men ibland så måste man faktiskt använda sig av ett extra hjälpmedel för att korrigera en olydig häst ! Men ni andra kan ju kanske stå där och gulla och klappa unghästen när den drar rakt över er....det är inget fel att använda hjälpmedel om man gör det på rätt sätt !
 
Sv: Blir galen snart!

Det är väl egentligen ingen som sagt att TS ska klappa och gulla när hästen springer över henne, DÄRIMOT har det givits lite andra råd om hur man kan gå tillväga UTAN att använda sig av spörapp....Jag har exempelvis gett förslag som iof kräver lite mer envishet och tålamod än ett snabbt rapp med ett spö, men som jag är övertygad om kan ge ett långvarigare och stabilare lösning..,.,., det tar tid att få bort olater, men med våld löser man inga problem långsiktigt... konsekvens kan man utfärda utan att rappa...hästar är inga maskiner som man kan repa och fixa på en kafferast... man måste gå både lugnt och metodiskt tillväga och personligen så tycker jag att det är nått man måste vara villig å ge, annars kan man lika gärna sälja... för kan man inte fostra och lära utan våld, ja, då bör man nog ta sig en funderare på om detta med djur är nått för mig.,,.,,.
 
Sv: Blir galen snart!

Hej.

Det säger sig självt att man alltid har ett eget ansvar när man hanterar hästar, eller vad man än gör. Men av ditt tidigare inlägg drog jag slutsatsen att du hade dragit slutsatsen att L gick emot TS regler när hon tog båda hästarna samtidigt. Jag tror inte att så är fallet. Tvärtom tror jag, av TS första inlägg att döma, att TS uppmuntrade L att ta båda samtidigt.

Men som sagt du har rätt, man har alltid ett eget ansvar. Om jag hade varit L hade jag aldrig vågat ta båda samtidigt. Antagligen inte heller var för sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 339
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 252
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp