Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

JollyJumper

Trådstartare
Har en häst med dålig hovkvalitét, sköra hovar som spricker. Problemhovarna blir dock inte bättre när häst skrället gång, på gång, på gång själv trampar av framskorna.

På bara en timme i gräs- och skogshage har en hov slitits ner helt, hästen går ute dygnet runt nu och då kanske inte tappskon upptäcks så fort som den borde upptäckas dock endast kanske ett par timmar men då är hoven redan nersliten. Om tappskon upptäcks tidigt kvarstår dock problemet att sömmarna ofta har tagit med sig hovväggen = mycket litet att spika i.

Ska till hösten sätta ihop den PERFEKTA foderstaten hästen har dock haft analyserat hö under våren och med en foderstat som har funkat. Fin i hull,sätter muskler,och fin i pälsen. Eftersom fodret inte ger resultat förrän efter ett bra tag så har jag provat diverse hovmedel. Har nu hittat en hovstärkare som på bara två dag har gjort hoven starkare! :bow: Hur vet jag det då? Jo nu åker inte skorna av utan böjs istället.... vilket leder till att de iaf måste av, riktas, och spikas på igen.

Har funderat på barfotagång men tyvärr är nog inte det ett alternativ eftersom hästen är hysterikst plattfotad och kan inte ens stå på plant underlag utan sko, vägrar att sätta tyngd på benet, går alltså inte att plocka av alla skor när man ska sko utan man får ta en i taget.

I dagsläget har jag i princip tvingat min hovis att sko trångt i trakten, uppskattas inte av hovis eftersom det inte är ultimat för hovmekanismen, men vad gör man inte. Trots detta fortsätter skorna att trampas av. :cry:

Hur sjutton ska jag få skrället att inte trampa av sig framskorna?? Har börjat dressyrträna mer intensivt och har förändrat formen kan det påverka? Går nu på sommarbete med vila. Hästen har också vuxit lite.är 5 år. Ska jag fortsätta men medlet eftersom det helt uppenbart fungerar? Det är ju även farligt om skorna bara blir skeva och inte trillar av.

Jag kommer att bli galen snart, har utan att överdriva tappskor 5 dagar i veckan oavsett nyskod eller inte.Skos förövrigt var 4:e vecka nu. Tips och råd mottages otroligt gärna, vill ha andra synpunkter då både jag och min hovis står och är :confused: ....
 
Hej!
Jag har en likadan häst med tappskor och jag måste veta vad det medlet heter. I övrigt har jag inget annat tips. Old mac´s skor satt precis och funderade på till min egen. Kanske funkar till din oxå.
 
Jag hade likadana problem med en vbl-valack jag hade för några år sen. Han hade inte dåliga hovar, men han trampade av sig framskorna titt som tätt i hagen och det var inte kul. Men lösning fanns! Såg att min häst hade låååångt steg med mycket övertramp, vilket var orsaken till problemet. Satte därför helt enkelt på boots på framhovarna och vips! så tappade han inga skor mer! Använd dock inga vanliga gummiboots, de går bara sönder efter ett tag. De bästa är de som finns att köpa på H**ks, som man "bygger ihop" själv, finns i olika färger. De är gjorda av tjock plast och går inte sönder. Fungerade mycket bra på ett fullblod jag hade som gjorde likadant.
Men som sagt, min travare var tvungen att ha bootsen på sig alltid, både vid ridning och i hagen, däremot ej i boxen, naturligtvis.
Hoppas det kan vara till lite hjälp. Förresten finns det något som heter Steel Joint, något slags fodertillskott, som ska vara mycket bra för hovarna och tydligen har hjälpt många med dålig hovkvalitet. Tror du hittar mer om det om du söker här på Buke.

Mvh / Linda :)
 
Eftersom hästen tappar skor så ofta, skulle du inte kunna ta kort på en hov utan sko? :p Iaf underifrån om hästen inte vill stå på benet? Ta bilder på det sätt jag gjort här: http://w1.858.telia.com/~u85811931/hovar/040606.html

Att hästen är plattfotad beror på att hovbenet har sänkts ner i hovkapseln och trycker på sulan. Att hovbenet sjunkit ner beror med största sannolikhet på att hovvägg och hovben inte har tillräckligt stark förbindelse; lamellranden blir då sträckt (och det syns som utflytningar). På en häst med svag sula och sträckt lamellrand är det väldigt krångligt eftersom den får väldigt ont av att gå på bara sulan (då man raspar ner väggen i plan med sulan så att belastningen där försvinner och utflytningrna kan växa bort). Hur tror du hästen klarar att gå i sandaler (typ old mac's)?
 
Det finns något som heter skobeskyddare också som skyddar skon från att trampas av, sitter som en gummiring runt hoven och är bättre än boots på så vis att de inte irriterar i karleden.
Jag hade liknande problem med min häst men det försvann när hon fått mer träning och byggt upp mer muskler.
Du kan även prova att ge biotin, det ger bättre hovkvalitet.
Lycka till!
 
Jag har inte läst alla svar ,men har du provat flappskor?
Vår dressyrhäst kan inte gå i stora hagar utan dessa.
Vänl Stally :)
 
Flappskor är som en sula som fästes med tådelen på en avsågad sko.Kan förklara utförligare om du inte sett dessa.
 
Tack för alla svar!

Klapper-bootsen från h**ks har jag redan på både i hagen och vid ridning. Har hjälpt lite men har nu börjat trampa av skorna trots dessa! Nu har jag satt på en till del så de ska bli lite vidare och hänga längre ner så vi får väl se. Hur löst och långt ner kan de sitta? Skon som trampades av i dag sitter tyvärr lite dåligt i innerkant så vi får väl se... Bootsen är dock rätt bra även ur skavsårssynpunkt faktiskt så jag håller hoppet uppe.

Jag har hört många olika synpunkter på steel joint och jag vet inte riktigt om det är att "kasta pengarna i sjön". Hästen är rätt kräsen och äter inget konstigt tex korn och grusade mineraler. Mineralpellets går bra men jag tror dock att steel joint är grusade. Måste iaf avvakta till alla höskördar är inne så man får se vad analysen säger.

Har själv varit inne på "flapskor" men min hovslagare var inte alls tänd på den idén. Har även pratat med en annan hovslagare som sa att flapskorna förmodligen inte heller kommer att sitta på på den hästen, den hovslagaren brukar dock ofta rekomendera dessa skor. Jag måste tillägga att jag faktiskt har en BRA hovslagare.

Om jag kommer på nått revolutionerande :idea: ska jag iaf ta patent på idén och hjärtligt rekommendera till alla med dessa problem. :D
 
Tycker absolut att du ska stå på dej i iden om flappskon,
även om dessa medför en viss arbetsinsatts från hovslagaren.....
Jag har stor positiv erfarenhet av denna,dessutom en man som är hovis...
Stally :)
 
Ja jag ska nog kunna ordna lite bilder inom en snar framtid :) fast jag hoppas att jag inte kan det. Hästen har väldigt mjuka sulor som man kan trycka in med fingrarna och alla mina tränare skriker "sätt på sulor". Jag har dock inte följt detta råd eftersom jag tyckte att hovarna blev ännu sämre framförallt sulorna och strålen men även trakterna. Kanske skulle han våga skjuta ifrån bättre med sulor och på så sätt få en snabbare överrullning så inte bakhovarna trampar av framskorna? :confused:

Iaf, med så mjuka sulor är jag dock rädd för att ta av skorna eftersom det kan uppkomma ännu mer problem av det. (Min veterinär skulle förmodligen också gå i taket.) Jag vet inte om det är möjligt att raspa på det sätt som du beskriver eftersom sulan oftast är lägre än väggarna MEN jag har ju inte så stor erfarenhet av detta så... Jag har faktiskt funderat på old macs men tycker att de är för klumpiga och ser ut som de också ska kunna trampas av lätt men det finns ju andra lättare modeller utanför sverige.

Går det inte att förstärka förbindelsen mellan hovväggen och hovbenet utan att ha hästen barfota? Hovarna flyter faktiskt ut så det kan nog stämma. Kan en häst med kass hovkvalitét, plattfotad och väldigt öm verkligen gå barfota och vad kan man i sådant fall räkna med för följder? Sorry om jag är rörig men allt är så förvirrande just nu och jag är snart beredd att prova vad som helst.
 
Jag hade hört med hovis om att tårikta fram för att han lättare ska hinna undan med fram, och även att ha långa trakt armar på skorna till bakhovarna. Om jag förstod min hovis rätt när han förklarade det, så gjorde dom förlängda traktarmarna på skon så att det blev en liten fördröjning i steget bak.
Det fungerade i alla fall på min häst, hon slutade att trampa av sig skorna vilket hon regelbundet gjort med tidigare hovis.

Mvh

Camilla
 
om jag skulle vara dig så skulle jag satsa på barfota.. köp old macs om hästen blir för ömfotad, och härda hoven succesivt tills den blivit frisk. det gårabsolut att göra "barfotahäst" av hästar med spröda hovar! anledningen till att hovarna är av dålig kvalitet är just att dom varit skodda och inte utsats för tillräckligt med slitage och inte har fått fungera naturligt. men man får räkna med att det tar ett år för hoven att växa ut o bli frisk igen.. hur länge har han varit skodd? hur var hovkvaliten innan?
 
En häst jag hade trampade iof inte av framskorna så ofta men slog i skotrakterna på fram på ovansidan bak så bakhovarna nöttes sönder och blev helt fyrkantiga. Hästen var kort i ryggen och hade ett rejält övertramp. Hovis sa år mig att vintertid lägga högre brodd bak och riktigt låga brodd på sommaren (på bak alltså) att steget skulle kortas och det funkade. Före såg hans bakfötter pinsamma ut :o
Angående plattfota, ömma fötter var vårat kallblod så men blev barfota från mitten av en sommar av någon orsak och inte riden. När hon sen skulle skos å sättas igång i april året efter hade hennes fötter genomgått en otrolig förändring. Från att som du beskriver ta stora delar av hovväggen med varje gång skon tappades osv är hovarna staka och inte ens kanten bryts av.Nu går hon barfota i princip året om. Bara om hon blir allt för nersliten skor vi henne en halv period så hornet hinner komma ikapp.
Så barfotagången ÄR bra, det är bara tiden till att hovarna hårdnat som är jobbig. Var inte din pålle rätt ung åxå? Har man en gammal häst kan det ju kännas hopplöst att vänta eftersom åren går och hästen inte blir yngre. Lycka till.
 
Man kan ju även testa någon annan typ av sko som ger snabbare överrullning fram så att hästen får undan framhovarna snabbare, tex öppen tå, halvrund mfl. Det finns flera olika modeller som främjar detta, hovslagaren borde känna till vilka.
 
Min häst har också väldigt dålig hornkvalité, det enda som varit till någorlunda hjälp är sk hovfuktare varvat med att smörja med olivolja.

Sommartid så är hovarna snustorra, och han tappar skor på löpande band. Och precis som din häst kan han inte gå utan skor, han kan inte röra sig då så öm är han.

Jag har fått någorlunda bukt med att hovarna spricker mellan sömtagen och nederkanten (eller att det trillar ur hela bitar).
Numera skor jag honom med ringskor runt om.
Bara över sommaren då hovarna är som mest torra.
Det har faktiskt blivit enormt mkt bättre.
 
Fast nästan alla fullblod har ju platta fötter med tunn sula :confused:

Verkar du oxå efter Strasser?? hörde att Linda och Malin ? gör det. Malin är hovlsagare har jag för mig? (heter hon Malin förresten)??

Iallafall, jag har en häst som jag tagit av skorna fram på nu för han har väldigt dålig form på sina fötter som han nog är född med, ihoptryckt i trakterna och väldigt höga trakter på något konstigt sätt. Han växer otroligt mkt i tårna och får lätt sprickor eftersom han inte belastar jämnt. Han växer bara på utsidorna. :confused:
 
Jo, fullblod är ju inte de bästa barfotahästarna om man jämför med andra mer "ursprungliga" hästar. Arabfötter däremot är ju bra, konstigt att de kunnat avla bort det i det engelska fullblodet :confused: De är krångligare att få till en bra barfotahov på, men det går.

Nej, gillar inte strasser. Han verkas enligt naturtrim.

Jo, M är hovslagare tror jag, men hon skor inte direkt några hästar numera. Jo, L's häst är verkad enligt strasser nu (eller ja, av M) eftersom han ju haft fång.

Växer han mycket i både tårna och på sidorna? Eller vad menar du? *snurrig* På honom borde man korta ner trakterna (och traktstöden, om de går i backen gör det riktigt ordentligt ont) ner till sulan. Korta tån och göra mustangrundning (tårikta typ, fast utan sko då) och sedan "scoopa" på sidorna. Att man ska göra så att det rundas uppåt lite på sidorna är för att när hästen går på hoven och hovmekanismen sätter igång så utvidgas ju hoven och då trycks sidorna ner i backen, men de ska inte belastas lika hårt som trakterna och tån. Sen kan det ju behövas göras mer, men man ska ju inte ändra saker och ting för snabbt.

Du får ursäkta om det blev lite snurrigt, men jag började jobba imorse vid 06 :crazy:
 
Ja faktiskt så har vi varit inne på ringsko eller någon form av ringsko. Dessvärre blev det inte aktuellt eftersom hästen konstant började trampa av skorna. Känns som att han får ännu mer att trampa på då. Trampade din av skorna och det fungerade med ringsko i alla fall?

Vi har provat att tårikta honom och sätta på en sko som var mer "avhuggen" än rund i tån och det funkade faktiskt inte heller...
 
Under hela våren har jag slabbat med långa vattenbad och torsklevertran utan resultat så jag är nu inne på en ny teori.

Jag läste någonstans om fullblodshovar där det stod att eftersom fullbloden härstammar från araber som ju faktiskt levde i öknen har dessa hästars hovar inte det som krävs för att ta hand om allt vatten som hovar i (norra) europa utsätts för. Detta skulle vara något som gör hovarna sköra och sedan på våren/sommaren torkar hovarna alldeles för snabbt och det leder till att hovarna spricker och blir sköra. I detta fall har jag totalt ignorerat det faktum att araber, mig veterligen, faktiskt har bra hovar. Det MÅSTE har med aveln att göra :p

Jag vet inte om denna teori överhuvudtaget stämmer eller fungerar men jag testar det nu eftersom omvänd metod verkligen inte fungerade. Hovarna blev snarare ännu skörare och mer porösa. Är det bara jag som tror att detta kan vara en bra teori eller är jag helt ute och cyklar?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 467
Senast: Nevermind
·
Hästvård Undrar vad ni tycker om att ha en häst som har artros oskodd i en stor hage med en del skog? Jag flyttar från Belgien till Sverige i...
Svar
10
· Visningar
1 178
Senast: Lavinia
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp