Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

hej! jag jobbar med hästar på heltid o då och då stöter man ju på problemet med dåliga tassar...
Prova att ge biotion i fodret.
Boots (gärna med ludd, så de inte får skav), vid all hagvistelse, skrittmaskin o riding.
I de fall där det varit riktigt illa även silver tejp på hovarna, över sömmar o sko kant.
O ärligt talat kanske din häst inte ska gå så mkt lös (i hage) på ett tag så hovarna får chans att växa till (det blir lätt en ond cirkel, trampar sönder hovarna,inget o spika i, o det blir sämre o sämre), o bara motionera under kontrollerade former, Ridning, longering osv.

Hoppas det blir bättre!
 
Sv: Re: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Kan det vara ballskydd ni menar? Såna finns att köpa i hästaffärer som säljer travutrustning.
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Hej!
jagh förstår precis vad du menar och känner. har en liknande sittuationb hemma, Orsaken till det är att din häst inte får undan frambenen, han tar större kliv med bak och trampar då av sig skorna i fram, det är det vanligaste problemet.
Min häst har otroligt små hovar, lite att spika i.
Vi gav upp när han gång på gång trampade av sig skorna, och lät honom gå barfota= ett stort misstag. med en så stor häst med så små och dåliga hovar gick han och slet sdom snett och helt fel på bara några dagar. så det är som du säger att det är inget att prova.
Ett jätte bra recept är att börja ge hästen 1 paket kronjäst varje dag, passa så att det inte jäser bara om du ionte har ett kylskåp i närheten, jag köper hem 6 st i taget och det har fungerat bra utan kyl.

Sedan har jag fått ett mirakel till tips. köp hem rapsolja, inte mat olja, utan det skall vara kallpressad olja som inte stänger in hoven, sedan tillsätter du 2 dl pepparmynta, mald, i ca 4 dl rapsolja, pensla på det 2 ggr om dagen både på utsidan och på insidan, dock ej på strålen då det kan orsaka strålröta om han är känslig för det.
du sak då se att hoven växer på sig fort tillsammans med jästen, biotin som finns att köpa på odal är också bra. Tänk på att det är en långtidsverkande prosess så att du inte ger upp efter ett tag.
Jag har också provat easy boots på min, men det är inte heller något att rekomendera, det blir för instängt och orsakar lätt srålröta om amn har en häst med dålig hovkvalite.
Ha alltid på vanliga Boots i hagen, som skyddar lite längre ner än vanligt, köp då boots i neopåren eller liknande, plast orsakat friktion och ger skavsår i karleden, '
Medan detta verkar så sko med lätta travskor, alltså alluminumskor, och tunna sömmar, om han skulle trampa av sig blir det inte lijka stora skador poå hoven som om det skulle vara tunga järnskor och stora sömmar.
köp kotringar om han är trång och trampar av sig så. du kan aldrig plocka på¨för mycket på hovarna, bara det inte stänger in dom totalt.
Prata med din hovslagare om ni kanske skall plasta hovarna, med en duktig utbildad hovsalagre kan ni prata mycvket med honom, Hör gärna av dig hut det går, kommer kanske på fler tips

LK
Lycka till!!
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

A-a skrev:
bra utan kyl.

Ha alltid på vanliga Boots i hagen, som skyddar lite längre ner än vanligt, köp då boots i neopåren eller liknande, plast orsakat friktion och ger skavsår i karleden,


Har du tips på märke på neopren boots? Hur stora ska dom vara för att gå ner ordentligt...? Har gummi boots just nu men de är ju lite annorlunda i passformen, så jag undrade just om storleken, om man vill att neopren bootsen ska gå ner lite extra över hoven. tack :D
 
Sv: Re: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

psychogrrl skrev:
Eftersom hästen tappar skor så ofta, skulle du inte kunna ta kort på en hov utan sko? :p Iaf underifrån om hästen inte vill stå på benet? Ta bilder på det sätt jag gjort här: http://w1.858.telia.com/~u85811931/hovar/040606.html

Att hästen är plattfotad beror på att hovbenet har sänkts ner i hovkapseln och trycker på sulan. Att hovbenet sjunkit ner beror med största sannolikhet på att hovvägg och hovben inte har tillräckligt stark förbindelse; lamellranden blir då sträckt (och det syns som utflytningar). På en häst med svag sula och sträckt lamellrand är det väldigt krångligt eftersom den får väldigt ont av att gå på bara sulan (då man raspar ner väggen i plan med sulan så att belastningen där försvinner och utflytningrna kan växa bort). Hur tror du hästen klarar att gå i sandaler (typ old mac's)?










ursäkta mig men hur mycket olja smetar du på på hovarna..vet du inte att det är kronranden man ska smeta in med fet hovsalva (tex alosin) man stänger bara in hoven o det ger ingen verkan av att smeta på hela eftersom det är dött...bara säger det om du inte redan visste..
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Hej.
nu vet ju inte jag hur stora fötter din häst har, men om man säger så ska bottsen gå ner rejält över ballarna och ner, igentligen är det bättre att ha för stora boots än för små, bara han inte trampar av sig bootsen eller snubblar på dom,
men det är en sak som är väldigt bra, min har haft det varje dag i hagen nu och han har ite trampat av sig skorna åp ett halvår nu.mina är willab tror jag och det finns att köpa på hööks eller odal. Rådgkjör med personalen i äffären och säg att det skall skydda mot avtrampade skor. Lycka till =)
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

A-a skrev:
min har haft det varje dag i hagen nu och han har ite trampat av sig skorna åp ett halvår nu.mina är willab tror jag och det finns att köpa på hööks eller odal. Rådgkjör med personalen i äffären och säg att det skall skydda mot avtrampade skor. Lycka till =)

Hej - tack så jättemycket. Har provat ngn vecka och det verkar banne mig hjälpa.... ska kolla efer willab boots, jag har gummi boots och han har dom jupå sig väldigt mycket i och med att de sitter på i hagen och när man rider, dvs nästan jämt.... har hört att gummi bootsen ofta "bränner" skav på dom.... tack snälla igen för tipsen! :D
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

köp såna boots som är i fuskläder/flisaktigt tyg. Har från Globus som har hållt i en 6 månader eller nåt.. å dom e inte sönder än....
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Narcissus skrev:
köp såna boots som är i fuskläder/flisaktigt tyg. Har från Globus som har hållt i en 6 månader eller nåt.. å dom e inte sönder än....


Lägg av - är det sant?! Han har förbrukat gummi boots så det bara ryker om det hittills på bara ett par månader... och dessutom har jag sett tendenser till skav/bränn skada vid detta laget, så måste åtgärda. Kan jag be dig om tjänsten att hänvisa till någon som säljer Globus boots, för det är svårt att hitta genom vanlig sökning på nätet, även om det låter larvigt... skulle vara evigt tacksam, för min grabb går med bootsen i princip JÄMT just nu, så med andra ord är det hårt slitage som gäller och skulle vara tacksam att slippa spendera 300-500 varje månad på boots kostnad.... TACK :D
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 456
Senast: Nevermind
·
Hästvård Undrar vad ni tycker om att ha en häst som har artros oskodd i en stor hage med en del skog? Jag flyttar från Belgien till Sverige i...
Svar
10
· Visningar
1 176
Senast: Lavinia
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp