Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Hello!

Rocky är inte strasserverkad, finns bara en i sverige som gör det och hon har inte varit hos oss! ;)
Min "prins" (och de andras i stallet) är barfotaverkade med "inspiration" av båda/flera sidor, bland annat strasser! Men det har blivit mindre strasser och mera "barfotatrim" senare tiden!

Tycker strasser har mycket klokt att komma med men absolut inte allt hon säger känns rätt! De flesta verkar gå ifrån Strassertänkandet efter ett tag och närma sig annan barfota verkning, men hon har extremt mycket kunskap om hovens mekanism!!

Du kan inte försöka hålla efter utsidorna ofta själv på honom (som du tagit av barfota) och raspa ner dem nån gång i veckan där hoven dragit och där de börjat flyta ut?? Då hinner benställningen med successivt och hoven slutar så småningom att dra. Du får gärna komma och kolla på min Rolly när jag/vi fixar med tassarna om du vill bolla lite ideer!

Min häst som ju haft så många fånganfall att jag slutat räkna har idag fantastiskt fina hovar (och mår toppen :love:), från att ha haft riktigt höga trakter som dragit iväg och tunn sula (0,5mm). Nu håller trakterna sig låga, och strålen har breddat sig rejält och han har fått ca en cm tjockare sula (~1,5)!!! Skitskoj!

Det "roliga" är att när vi tog ner honom (trakterna) i februari så såg det väldigt naturligt ut vad gäller benställningen, ingen bruten tåvinkel!

Det är intressant att ha studerat de andra kusarna i stallet som också är barfota, alla hade ju någon form av (stort) problem med ben, hovar, knän, upphakning eller fång.

Hästen som haft rejäl och svår upphakning i bakknäna har inte hakat en enda gång på minuten efter att 5 cm trakt fimpats bort och skorna tagits av!!!!! Har hakat sedan 3 årsåldern - i 3,5 år! :crazy:
Där var det en rejäl förändring (inget successivt sänkande av trakterna) med ett omedelbart resultat, skithäftigt! :D
 
he he... fattade inte att det var du förrän nu :o

Jo jag kommer gärna förbi och kollar, intressant med allas hästar i stallet faktiskt, det får ju en att börja undra lite..
Jag har ju aldrig eller är väl kanske inte någon barfota fantast, du vet man har ju skor på för att man "skall ha det".
Visserligen tävlar ju mina hästar så det är ju en annan sak, känner ju inte direkt för att rida fälttävlan barfota :crazy:

Men iallafall han som jag tagit av skorna på är hög på utsidorna , han flyter inte ut så mkt men växer på höjden från kronranden och ner och trång i trakterna, förmodligen från när han var ganska ung, kan tänka mig att han alltid haft konstiga fötter men när han började skos så blev det nog värre.

Vi får höras av :D
/ Marie-Louise
 
Vettigt...

För mycket fukt gör hoven mjuk och porös, får den att slitas fortare. För mycket växlingar mellam torrt och fuktigt får hoven att spricka sönder då den krymper och utvidgar sig. Du kommer även att få mycket svårt att bygga upp en tjockare sula om hovarna utsätts för fukt.

Jag är helt övertygad om att alla hovar blir bättre av en tid utan skor. Den bästa, och egentligen den änad hållbara lösningen på ditt problem är nog att bygga upp hoven genom barfotagång. Men trotts detta så bör man vara väldigt försiktig då man tar av skorna på en typisk fullblodshov. Visst går det att bara ta bort dem, gjorde det nyss på en häst, klarar bara mjukt underlag men hovaran förbättras för varje dag som går. Men jag kommer inte att göra likadant nästa gång. Då kommer jag istället prova att bygga upp hoven under ett tag först genom att använda plastskor.
 
jag har tur med min häst, han har visserligen inte dåliga fötter utan mer konstiga fötter men han är helt oberörd av att inte ha några skor :)
 
Jag tror att min häst "trampar" lika mkt på skorna nu när det är ringskor.
Men skillnaden är att nu har ju inte hoven "flutit ut" i nederkanten, och spruckit i sömtagen. Vilket ju resulterar i att de sitter "hårdare" kvar.

Det är jobbigt när man kämpar med dåliga hovar! :(
Det heter ju "no foot no horse", vilket ju stämmer till 100%!

Hovis sa att hästen KAN få sämre påskjut med ringskor.
Men tydligen skulle ringskorna inte göra att slitaget på hästen blev större.
Min häst har ett rejält påskjut, så ngt sämre sådant har jag inte märkt.
 
Som sagt, det blev snurrigt ;) Tar nog ett tag att vänja sig vid att gå upp 4.30 och åka iväg till jobbet :crazy: Känns som om jag inte kan föra en ordentlig diskussion under hela dagen (hela veckan) :smirk:

Ja, jag pratade ju mest med Malin om verkningen i november och då kanske hon var mest inriktad på Strasser?

Fast för R kanske det har varit bra att börja med Strasser med tanke på fången?
 
Har haft samma problem själv. Hovslagaren på Djursjukhuset i Uppsala rådde mej till att tårikta framskorna. Får då en snabbare överrullning. Många har ju gett tips om OldMac-skor. Jag köpte sådana för 2 sommrar sedan-DE VAR HEMSKA! De var gjorde så att man skulle spänna, hör och häpna, en nylonrem runt karleden! :eek: Hästen fick världens skavsår och var tvungen att stå på box, då han ej kunde vara ute barfota(fullblod...) Tror dock att de har ändrat dessa skor nu efter ett reklamationsbrev från mej :)
 
Jaha... då var det dax igen! Ja skon satt ju på i 2 dagar iaf. Nu tänkte jag faktiskt ta och köpa ett par old macs och låta hovarna växa ut och vila i åtminstone en skoperiod. Men jag skulle behöva lite "inspiration" i mina valmöjligheter. Jag vågar inte bara ta bort skorna eftersom han då inte kommer kunna gå alls. Tänkte därför rycka bort båda framskorna och ersätta dem med old macs. Frågan är bara om jag ska ta hem hästen från betet och låta hovarna vila från dojjorna under nätterna eller om jag ska ha kvar på betet och låta hovarna vila några timmar per dag. (om inte hästen får skavsår vill säga) Att vara kvar på betet är det ur min synvinkel bästa alternativet både tidsmässigt för mig och mat och hull mässigt för hästen. Hur länge måste hovarna vila mellan användningarna? Det står ju bara att de inte ska användas med än 24h i sträck. Jag kanske gradvis kan öka barfota gången på så sätt. Som hoven ser ut just nu vill jag verkligen inte sätta i en enda söm till. Det sista jag ska göra om inte Old macs funkar är faktiskt att ta av ALLA skor och ställa på box i 8 veckor. Stackars totto :cry:

Detta är ungefär det jag har hunnit tänka ut för tillfället. Vad tror ni om det? Är det någon som har något bättre/annat förslag?? Tar tacksamt emot alla tips och råd innan alla mina hårstrån trillar av...
 
Åh kära nån!!! Hur ska jag kunna passa in ett par old macs nu när flera cm hov är borta från båda hovarna???? Jag vet hur bred han normalt är efter verkning iofs.
 
Flappskorna,har du helt förkastat dom?
Jag har en stor halvblodshäst som förra året knappt hade några fötter kvar,men sedan han gått med dessa återhämtade fötterna sig på ganska kort tid.
Han kommer från ryssland och hade aldrig gått i en hage när han kom till svergie.Han sprätte skor runt sig som andra sprätter dynga.
Han är plattfotad ,har olika stora framfötter,men med hjälp av F.s har han blivit riktigt respektabel i sina fötter.
Lovar att inte tjata mer på dig,men vill ju gärna hjälpa dig få ordning på din häst.
Vänl. Stally :)
 
Nej jag har inte släppt den tanken faktiskt men just nu kan man bara fästa en sko precis längst fram i tån och flappskorna går väl lite längre bak om jag inte missminner mig. Så jag är osäker på om ens de går att slå på. Tänkte att jag kanske kunde prova de skorna när hovarna har fått ta sig lite. Sen var det ju det där med att övertala hovslagaren...som för övrigt är bortrest fram till nästa vecka. Ja nått ska jag väl kunna hitta på. Hur långt bak går "flappen" när skorna sitter på? Har aldrig sett några live, bara på bild. Kommer den långt utanför trakten och ballarna? Går den att justera i längd bakåt så man kan korta av den om det behövs?
 
Alltså det finns ju skor som man kan klistra på oxå, jag vet ett par som använt det med gott resultat, men det gäller ju då att dom inte trampar av sig dom. Dom är rätt dyra tror jag.
Hör med din hovslagare!
 
Den klippes av med hovtång till önskad storlek,och kräver inte särskilt stor fästyta i tån.
 
Fast en flappsko är ju en halv sko och resten gummi så man fäster ju skon på samma sätt som en vanlig sko med sömmar fast inte lika många då givetvis.
 
En flappsko är som en hel sula som fästes med tådelen av en avsågad sko,eller en s.k. tåsko.
 
Ja, men man fick en känsla av att du menade att skodelen satt ihop med sulan från början.
:)
 
Flapps. är inte ledad,och är gjord av för det mesta,
plast,polyuretan.Finns i slät,refflad och x.mjuk.(slits fortare rek. ej.)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 456
Senast: Nevermind
·
Hästvård Undrar vad ni tycker om att ha en häst som har artros oskodd i en stor hage med en del skog? Jag flyttar från Belgien till Sverige i...
Svar
10
· Visningar
1 176
Senast: Lavinia
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp