Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Har precis skott min ex.travare med flapskor eftersom inga skor får sitta kvar på hans hovar och nu är hov-kvaliten urk!!! Faktiskt så har de snart suttit i en vecka (fanfar) och de verkar fungera bra i all ridning och körning. Lite annorlunda steg kanske? Men plus för att han är mindre snubblig. Nog babblat. Vad jag undrar är om du vet hur länge man kan ha en häst skodd med flap-skor utan att det blir tex strålröta eller andra hovproblem. Det blir ju trots allt ganska tätt under sulan. Misstänker att han säkert behöver minst två sko-omgångar innan man ens kan fundera på vanliga skor och jag blev lite skraj när hovslagaren nämde att man inte ska ha dem skodda för länge med f.s. Vill ju inte gärna byta ett hovproblem mot ett annat. :confused:
 
F.s tryck mot strålen bör istället minska risken för strålröta.Mina hästar har gått hela sommarperioden med dessa altså minst 2 skoperioder,istället har jag märkt fördelen med att man behåller fukt till hoven.

Det man måste tänka på när man skor med f.s ,är att "håla ur "hoven så att hästen inte blir öm i sulan.

Lycka till,Stally :)
 
Jag har väldigt bra erfarenhet av flappskor. Mitt fullblod som absolut ej fick tappa sina framskor fungerade väldigt bra på dessa! Dock sa hovis att det ej är bra att använda dessa för många skoningar på rad. vet dock inte om detta stämmer?!? Har dock ingen bra erfarenhet av Old mac´s som jag skrivit i ett tidigare inlägg... Ville att min häst skulle få vara ute och äta gräs med polarna, men det blev ju bara ännu värre...Se till att du har en häst som ej är känslig för skav och dyl. isf!
 
Hej!

Vi har flera hästar i vårt stall som har blivit skodda av samma hovslagare och tappat sko, efter sko, efter sko.. Hästarna har inte heller haft världens bästa hovkvalitét. Min häst trampade ofta av sig framskorna vilket gjorde att hoven flisade upp sig rejält. Sedan vi bytte hovslagare på några av dessa hästar har inte bara hovkvaliteten förbättras rejält, utan problemet med tappskor försvunnit i princip helt.

Jag har alltid fått höra av min gamla hovis att min pålle har dåliga hovar. Den nya hovslagaren tyckte att min pålle i grund och botten har fina hovar, men fått dålig hovslagning.

Mitt tips är att kolla utbildningsnivån på din hovslagare och eventuellt byta hovslagare.

Lycka till!

Mvh Ulrika
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

det finns jätte duktiga hovslagare som arbetar med barfota som mål! hur tror ni att hästar i naturen gör! plattfot och ömma fötter är biverkningar av skorna inte ett medfött problem! skodda hovar tar ung 1år att "återställa". hovarna gårsönder ibörjan men det är för att det är dålig kvlitet pga dålig cirkulation i hovarna och för att hoven ska återefå SIN form! jag skulle rekomendera att du tog av baksorna först för att hästen ska slippa ha ont överallt samtidigt! och att då minskar risken för att fram ryker!
 
Sv: Re: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

en häst i stallet hade sin old mack i ca en timme i dag sen gjorde den en fiin båge o landade nånstans borta ihagen detta är inte första gången... Alla hästar jag sett använda old macs har antingen fått skav eller så far de av efter en liten stund pengar sjön skulle jag kalla det. Även om din hovis är duktig skadar det aldrig att låta en annan titta på hästen. Han kanske har fastnat i gamla hjulspår bara? (Fodertran är fö det bästa mot dåliga hovar tycker jag)
 
Sv: Re: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

det finns fler alternativ än bara Old Mac's. Som många påpekat kan de ge skav och vara klumpiga (jag har god erfarenhet av dem, inte så!)
Men det finns som sagt:
Boa Horseboot
Swiss Horseboot
Easyboot

och säkert många fler som jag har glömt. Men du KAN ju låta honom gå i hagen och skrota i början tills hovtillväxten kommit igång och du kan börja se vad han ska ha för storlek på dem.
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Men varför kan inte hovslagaren tårikta fram så överrullningen blir snabbare ? eller kanske förlångsamma eller fördröja bakbensstege framåt ?
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Jag har också en häst med hovproblem. Hans hovar spricker nere vid sömhålen och han är expert på att trampa av sig bakskorna - Han ställer sig med ena hoven på den andra och vipps så är skon loss, eller så skuttar han omkring i hagen utan att ha vidare koll på sina ben och då är olyckan snabbt framme. Det är svårt att tro att en nordsvensk på 800 kg skulle kunna slå knut på sig själv och utföra skolor ovan mark på egen hand i hagen men min gubbe klarar det alldeles utmärkt, med avtrampade skor som resultat.

Under sommaren är hans hovar dåliga och det tror jag beror på att fuktbalansen i hoven skiftar så dramatiskt vilket leder till skörare horn. För att komma till rätta med detta har jag använt Keratex Hovstärkare, med gott resultat. Tyvärr så skulle jag börjat behandla hovarna innan problemen uppstod men det är lätt att vara efterklok… Nu penslar jag på hovstärkare för att inte sprickorna skall förvärras och när allt det trasiga hornet är bortverkat skall jag gå över till Keratex Hov-Gel för att förhindra att jag hamnar i denna situationen ännu en gång. Hov-Gelen gör att fuktbalansen behåller sig på en jämnare nivå och den förhindrar inte syre att passera genom hovväggen (som många andra produkter som penslas på hoven gör).
Då han lyckats trampa av vänster bak med 1,5 veckas mellanrum så ser hoven inte alls fin ut. Första gången han trampade av skon så följde insidan av hovväggen med och andra gången så följde utsidan av hovväggen med. Nu ser hans annars så runda och fina hov ut som ett strykjärn i formen och det finns inte mycket att fästa sömmen i.
För att han inte skall kunna trampa av sig skon på nytt så har jag fyllt ut det utrymme där hovväggen saknas med en 3-komponents ”lagningspasta” som enligt tillverkaren (Keratex) skall ha samma elasticitet som friskt horn. Denna ”lagningspastan” var allt annat än lätt att arbeta med och det gäller att se till att man har någonting mellan utfyllningsmaterialet och skon så att man inte klistrar fast pastan i skon eftersom hoven då inte kan röra sig optimalt (ex. vidga sig vid nedtramp). Jag tejpade fast ett smörgåspapper på skon efter konturen på den trasiga hoven. När smörgåspappret var på plats så penslades 2 av de 3 komponenterna på det område som skulle behandlas, detta för att utfyllnaden sedan skulle fästa bättre. Efter 5 minuter spacklade jag i den blandade 3-komponents-pastan i 3 omgångar (max 4 mm/gång). Nu är formen på hoven nästan så som den skulle varit ifall hoven hade varit hel (tyvärr tog lagnings-kitet slut, annars hade jag fyllt ut mera).
Jag har nu ridit hästen vid 3 tillfällen och han har varit ute i hagen och sprungit men skorna sitter kvar! Man kan se att han trampat på lagningen för det är märken i den men den sitter där den skall och den har inte gått sönder.
Om jag skulle behöva laga hans hovar igen någon gång så skulle jag däremot köpa en annan produkt (tyvärr så finns inte de 2-komponentes limmen/pastorna som rekommenderas av hovslagare i andra delar av världen (bla england och USA) att få tag på i sverige men man kan ju alltid importera själv).

Angående frågan om ifall du skall fortsätta med hovstärkaren eller ej: Om du fortsätter med hovstärkaren och hornet blir hårdare så är det ju svårare att trampa av skon som annars kan lossna av minsta lilla. Blir hoven stärkt så går den ju inte heller sönder om skon ändå trampas av och då är det betydligt enklare att få på skon igen.
Jag hade valt att fortsätta med hovstärkaren och investerat i ett par easy-boots att ha till hands när/om skor trampas av för att inte hoven skall hinna trasas sönder ytterligare i väntan på hovslagare. Tyvärr har min häst för stora hovar så det finns inga boots som går på honom.

Hur man undviker att hästen trampar av sig skorna har du ju redan fått svar på. Tårikta eller verka med ganska kort tå fram är väl vanligast men är hästen plattfotad så kanske det inte är lätt att korta av tån så mycket som man annars skulle kunna gjort. Den frågan är din hovslagare bäst lämpad att svara på!
Har ni provat att korta av armarna på framskorna och göra kanterna mera ”avrundade” eller hur skall man säga..? Så att profilen blir likt fören på en båt! Då borde det ju inte vara lika lätt att få med sig skon ifall hästen trampar med bakhoven mot framhoven. Obs! Detta har jag aldrig provat eftersom min häst inte trampar av sig skorna på det viset, det var bara en liten fundering!

Går det inte att få på en vanlig sko så har Mustad olika sorters skor som limmas på:

”GLU-II är en specialdesignad sömfri ortopedisk sko för behandling av förstörda hovar som orsakas av exempelvis kronisk laminitis, på hästar med lösa eller förstörda hovväggar och slitna tår. Även efter kirurgiska ingrepp. GLU-II kommer som ett set innehållande 2 sulor och 2 tab-set samt lim. Sulorna skärs ut till önskad form och tabbarna svetsas sedan fast i sidorna eller till och med på sulan, beroende på vad som behövs. Skon limmas sedan fast på hoven med speciallimmet.
GLU-II finns i två storlekar: GL100s med platta sulor 180 x 175 x 11 mm; eller större: GL200s med platta sulor 195 x 190 x 14 mm.”

”EASY-GLU är en sömfri sportsko. Den är lätt och stötdämpningen är anmärkningsvärd och gör EASY-GLU till en utmärkt sko på vägar och hårda underlag. Eftersom ingen söm behövs, minskar påfrestningarna på hoven och risken för skador reduceras väsentligt.
EASY-GLU är gjord av en aluminiumsko med en eller två tåkappor (beroende på storlek), totalt innesluten av polyuretan och tabbar. Den kan lätt kallriktas och den kan avpassa till fram- eller bakhovar. I speciella fall kan plasten raspas av. Skon sätts fast genom att limma fast tabbarna på hoven med ett speciellt lim som medföljer skon.
EASY-GLU finns i 4 storlekar: EG00, EG0, EG1 och EG3.”

Förutom en välbalanserad foderstat kan man ju ge fodertillskott för dåliga hovar men jag har hittills inte kommit på vilket som verkar vettigast av alla som finns på marknaden. Jag har använt Enzion i 15 månader men det har inte blivit någon förbätting vilket inte är så konstigt med tanke på den minimala mängd Biotin som finns i produkten (minst mg/kg av alla Enzionbaserade produkter som jag jämfört innehåll på).
Jag har fått tips av en hovslagare om ett kosttillskott som heter Farrier's Formula (www.lifedatalabs.com) och som det gjorts mycket forskning på de senaste 25 åren. Det finns tyvärr enbart att köpa på ett enda ställe i sverige ännu så länge men man kan beställa direkt via nätet också.
En annan produkt som verkar bättre än många andra Biotinpreparat är Hoof Mender, finns på www.equimins.se.

Det vore kul ifall du skrev hur det gått med hovarna, vad du gjorde och vilken hovstärkare du använde!

Mvh
Madeleine
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Vi har 13 hästar. På dem finns sammanlagt 6 skor. Jag rekommenderar verkligen barfotagång. Du måste vara beredd på en övergångsperiod, där det kan vara bra med boots. (Boa-boots är de som rekommenderas av de flesta barfotaverkare, eftersom de är anpassade efter den naturliga formen på hovarna.)
Gå in på www.naturtrim.com och http://hem.passagen.se/barfotahast/barefoot och lusläs!
Min ena häst har haft mkt låga sulor, och platta hovar. Hon har i och för sig alltid haft hela fötter, men ömmat på grusvägar trots att hon varit skodd med sulor. Nu efter ett och ett halvt år barfota, har sulorna höjt sig, hovväggarna ger sig inte iväg, och hon ömmar inte ens på makadamväg!
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Hej! Nu svarade du på mitt inlägg vilket jag inte vet ifall det var meningen men jag kan ju svara tillbaka ifall det var till mig!
Barfota är säkert bra för många hästar men det skulle i ärlighetns namn aldrig fungera på min häst. Han väger ca 800 kg och han sliter ner 13 mm arbetsskor på 4 veckor. När de är förstärkta med hårdmetallsvets så håller de i 6 veckor. Jag vågar inte tänka på vad som skulle hända om jag red honom barfota!
Hade det funnits boots i hans storlek så hade jag köpt det för att ha till hands när det blir en tappsko. Tyvärr så har jag inte hittat några boots som är tillräckligt stora.

Mvh
Madeleine
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Här kommer en uppdatering på hur det går med problemhovarna. Började som sagt att använda Keratex hovstärkare (trodde mest på deras teorier om vatten och hovar bla. pga erfarenheter) och tyckte att det blev bättre eftersom den första tappskon faktiskt satt kvar på hoven trots att den var skev. Min hovslagare var på semester då (tror att han var trött på hästen och inte ville komma helt enkelt) så jag köpte ett par Old Macs som inte fungerade speciellt bra ändå. Skorna skavde hål under sulan och hästen fick en hovböld. Pga att min hovis inte var anträffbar ringde jag min fd hovskagare som jag inte gärna anlitar eftersom han inte ser till att hovvinklarna blir bra. Han tog iaf hand om pållen och fixade hovarna.

Nu har jag faktiskt inte haft...jo en tappsko har jag haft under de senaste 8 veckorna. Den skon tappades eftersom sömmarna efter 4 veckor har krypit upp jätte mycket och hovarna hade vuxit bra mycket. Har aldrig haft problem med dålig tillväxt iaf.

Planen för framtiden är att min ordinarie hovslagare ska sko hästen nästa skoning, jag ska köra med hovstärkaren tills den är slut och sedan börja använda Hoof-gel istället för att försöka förebygga dessa problem nästa år. Har även köpt Roseship and seaweed (heter det så??) mineraler eftersom jag av många hört att dessa skulle vara bra, mineraler skulle ju hästen ha iaf. Dessa äter han faktiskt tillskillnad från de vanliga!

Ja så ser läget ut nu. Det är väl nästa år i MAj och Juni som jag lär märka om hovkvaliteten förbättrats eller ej. Hovarna ser inte bra ut nu heller, mycket sprickor och sådant MEN skoorna sitter kvar!!!! ...peppar, peppar...


Tack för alla bra svar!! Fortsätt gärna komma med ideer och tips!!!
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Hej!
Det verkar som om vi har nästan samma tillvägagångssätt när det gäller att ta hand om hovproblemen. Det var roligt att läsa att en till person märkt samma resultat av hovstärkaren!
Jag kommer också att övergå till hov-gelen så snart allt det trasiga verkats bort. Mineraler har min häst tidigare inte gärna ätit men nu har jag testat Mustangs mineraler som smakar äpple och dem äter han (det grusade lyckas han ibland pilla undan och lämna i krubban men den pelleterade äter han med stor aptit). När vi fått hö och analysen är klar hoppas jag kunna fortsätta med Mustangs pelleterade mineraler eftersom jag vet att andra sorter inte är lika lätt att få i honom.
Rosehip and seaweed har jag inte hört så mycket om men jag skall se vad jag hittar för information om det med.
Jag har inte bestämt mig för vilket utav Farrier´s formula eller Hoof Mender jag skall satsa på heller eftersom vi ej fått höt ännu (känns dumt att köpa någon utav dessa ifall det skulle visa sig att de absolut inte passar ihop med höt).

Mvh
Madeleine
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Min häst har korta skor fram (som inte sticker ut alltså) och sidokappor + korta tår bak. Sen har hon boots fram (globus har kanonboots som är längre och täcker mer).

På sommaren ryker skorna ibland och när det inte går att sko vanligt plastar min hovis.
Det funkar kanon, sitter i sju veckor utan problem.
 
Sv: Re: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Shadowfaxe skrev:
Det finns något som heter skobeskyddare också som skyddar skon från att trampas av, sitter som en gummiring runt hoven och är bättre än boots på så vis att de inte irriterar i karleden.
Jag hade liknande problem med min häst men det försvann när hon fått mer träning och byggt upp mer muskler.
Du kan även prova att ge biotin, det ger bättre hovkvalitet.
Lycka till!

Hej! Jag skulle bli så evigt tacksam om du visste på råd vart dessa skobeskyddare går att få tag på? Blir också galen väldigt snart... tack!!!
 
Sv: Re: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Numera skor jag honom med ringskor runt om.
Bara över sommaren då hovarna är som mest torra.
Det har faktiskt blivit enormt mkt bättre.[/QUOTE]


vad är ringskor? tacksam för alla lösningar :)
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Pontevecchio skrev:
Min häst har korta skor fram (som inte sticker ut alltså) och sidokappor + korta tår bak. Sen har hon boots fram (globus har kanonboots som är längre och täcker mer).

På sommaren ryker skorna ibland och när det inte går att sko vanligt plastar min hovis.
Det funkar kanon, sitter i sju veckor utan problem.

vad 17 får du betala för plast? det brukar ju ligga på 400-500 kr/hoven!
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Gud jag vet hur du känner dig... Har ett 4 årigt fullblod, han har ridits som ridhäst sen han var tre men kommer innan dess från fullblods studeri och stod på täby osv. Han har nog aldrig gått i ngt annat än en 20 kvm hage med plan yta. Han sliter av sig skor stup i kvarten, när han inte sliter av sig dem genom att kliva på sig själv, så är det hans dåliga hov kvalite som gör att skorna ramlar av. Min hovslagare säger dock att han inte har så dålig kvalite som han SKULLE kunna ha, för att vara fullblod, och att det värsta problemet är att han kliver av dem. Har dock en ängla stall kollega med eget fullblod som säger att hennes nu 12 åriga valack var lika dan som unghäst, och att när de lärt sig att balansera sig/är ridna mer med rätta muskler osv, så kommer problemet bli mindre. Jag hoppas hon har rätt, såhär kan man ju inte hålla på! Har din hovslagare över huvud taget ngt att fästa i när din sliter av sig så mycket? För mig blir det så att min hovslagare får spika så trångt att hästen såklart tycker det känns, han blir grinig och ledsen, och dessutom är han öm ett par dar efter skoningen. ytterligare hack och avbrott i att försöka hålla i gång... jag hoppas verkligen det finns räddning. Jag har fått rådet att använda alosin, det är en hovsalva. Dessutom är sommaren värst enl hovis, med ökad luft fuktighet etc kommer bättre tider..... hoppas det är sant.... hur har det gått för dig?
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

om han/hon trampar av skorna med bakbenen kan stora boots hjälpa som man sätter lite längre ner, min häst trampade av sig skorna med varje vecka men sen med bootsen blev det bra... visst tappar han skor lite då å då nu med, men då bara om hovarna har slitits ner och det är svårt att fästa skon, men annars har det inte vart nåra problem..
 
Sv: Blir GALEN! Trampar av skor. HJÄLP!! (långt)

Narcissus skrev:
om han/hon trampar av skorna med bakbenen kan stora boots hjälpa som man sätter lite längre ner, min häst trampade av sig skorna med varje vecka men sen med bootsen blev det bra... visst tappar han skor lite då å då nu med, men då bara om hovarna har slitits ner och det är svårt att fästa skon, men annars har det inte vart nåra problem..


Tack! Har oxå seriösa problem av denna kaliber - prövar xtra stora boots! Vad mycket tips folk har - tusen tacksam :D
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 456
Senast: Nevermind
·
Hästvård Undrar vad ni tycker om att ha en häst som har artros oskodd i en stor hage med en del skog? Jag flyttar från Belgien till Sverige i...
Svar
10
· Visningar
1 176
Senast: Lavinia
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp