blir hon helt ridbar igen???

panzy

Trådstartare
känner en som för en vecka sen var iväg och undersökte sin 11-åriga new forest. Stoet har varit halt till och från sen tidigt i sommras. En hästmassör sa att det var sadeln så de var och köpte en ny som satt perfekt (provades ut av sadelmakare). Men det hjälpte inte. När de var iväg till djursjukhuset så fick de diagnosen inflamtion i hasens glidled. Hon gick inte helt rent på något av benen, men ena bakbenet var värst så de sprutade henne med något där (har ingen aning om vad det var). Tror ni hon blir helt bra igen??? Hon reds mest barock/dressyr innan...
 
Nästan omöjligt att säga säkert, MEN de flesta hästar med hasledsinflammation blir bra om det är första gången, det inte finns pålagringar och de får tillräcklig tid på sig.

Jag skulle inte ens fundera på att räkna ut hästen för något sådant, men det kan ta tid innan den blir bra och den kan behöva sprutas igen. Och så måste man ju ta bort orsaken till att det blev så, t ex se över sin ridning etc.

/Alexandra - vars valack sprutades för andra gången i hasleden i fredags =)
 
Ja men här hade vi en glidled i hasleden, då man förmodar att det är spatt. Men nu är informationen knapphändig, och därför är det svårt att ens gissa hur det skall sluta.

Din pålle har stora möjligheter att bli fri från själva inflammationen i hasleden, men sen hade du det där konstiga också. :D Vilket gör att hållbarheten förmodligen blir under begränsning. :smirk:
 
Jo, fast sålänge det "bara" är en inflammation i glidleden så finns det ju inget som talar för att hästen INTE ska bli fullt bra, därför jag la till såvida det inte finns röntgenförändringar. Har den det har du ju spatt, och då är det ju värre =/

Och spatten börjar med en inflammation, men om det "bara" är en inflammation som man fått tag på i tid så är det ju lika som om det sitter i t ex stora hasleden.

Uttryckte mig lite luddigt =)

Jo, min lär ha begränsad hållbarhet ja. Frågan är ju egentligen inte OM, utan HUR MYCKET... Men vi får väl se..

Fast hasledsgallehelvetet är tillbaka. Förra gången höll den sig borta betydligt längre *sucka*

Fast imorgon får jag börja skritta, vi får väl se hur han känns... *nervös*
 
Jag invänder igen, en hasledsinflammation är inte det samma som en inflammation i glidleden. Denna åkomma är kronisk, samtidigt som den oftast är liksidig. Den går under benämning spatt, men även här är det ju olika som du påpekar.

Inflammationen kan hamna som mest på 3 nivåer, men hästen har bäst förutsättningar för ett fortsatt bra liv med nivå 1 och 2. Men även här kan det vara lite olika, och det beror då på hur aggressiv inflammationen är.

Men vi håller tummarna, och hoppas på en rapport.
 
Men en "enkel" inflammation i någon av glidlederna, första gången, INGA röntgenförändringar etc diagnosticeras ju INTE som spatt, utan ledinflammation i glidleden.

Oftast börjar ju spatten så, men jag vet iaf två hästar som fått inflammation i glidleden (mittersta, eller andra om man vill benämna det så) som sprutats (krävdes två sprutningar för båda) och sen INTE haft mer problem och INTE utvecklat spatt?

Har du däremot röntgenförändringar är ju läget ett annat, samma sak om det återkommer.

Så nog är det "otrevligare" än i stora hasleden, men det är ju inte automatiskt spatt och automatiskt svårt att bli av med?
 
Kan man ta en sådan inflammation i ett tidigt stadium, så finns inga röntgenförändringar. Men i de flesta fall kommer pållen in till klinik när förändringen börjar ske, alla pållar visar inte så tydlligt att de får problem. Och i många fall uppstår inte det riktiga problemet förrän det syns för ögat, tyvärr har det visat sig vid senare röntgen vad det handlat om. :(
 
Jo, och då har du en spatt, och då är prognosen värre. Vi är egentligen överens, men uttryckte det olika.

Sen, tyvärr så kommer ju de flesta ledinflammationer in för sent.. Men det tar längre tid att få pålagringa i t ex kotleden.

Ska man vara lite bitsk, så är faktiskt veterinärerna medskyldiga till att hästarna behandlas för sent. Kommer du in med din häst som inte är synbart/kännbart halt, jobbar bra etc men som inte känns riktigt, riktigt 100, och den har en liiten bjprovsreaktion som släcks med ledbedövning så viftas de ofta bort.

Om inte min valack haft den iögonfallande röntgenförändringen tror jag inte jag fått lika mkt hjälp av vet tyvärr. Märktes ju en del ditåt nu på åb. Hästen känns INTE fräsch ens i skritt, men han är betydligt bättre och har ½ grad hälta efter böjprov, och rörelsestörningen på böjt spår i trav syns mindre. Och veterinären började med att "araber KAN ha rörelsestörningar utan att det är fel".. Han tog dock snabbt tillbaka det när jag påtalade att hästen INTE haft det förr, och att han är vetbesikttad UTAN rörelsestörning för ett år sen på samma klinik...

Men det finns tyvärr en tendens att vifta bort det där fåtal hästar som faktiskt KOMMER in i tid. Har du däremot en tregradig hälta efter böjprov är det inget snack om saken (och sämre prognos), men samtidigt - det är ju så dags då...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 792
Senast: Docka
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp