Bukefalos 28 år!

Blir inte ni provocerade av "kloka råd"?

Amygdala

Trådstartare
Måste bara avreagera mig lite...

Jag är en förstagångsägare av en liten underbar valp och har upptäckt en något provocerande sak. Det är ju så himla många främlingar som kommer fram och vill prata och ge s k "kloka råd" ! Alltså jag har inte bett om deras råd och utgår dessa från att man inte har gjort sin läxa vad gäller hund? Och varför är det så himla intressant att veta ifall det är ens första hund? Får jag frågan igen kommer jag nog svara nåt syrligt. Intressant att få höra hur andra bemöter liknande saker...
 
Måste bara avreagera mig lite...

Jag är en förstagångsägare av en liten underbar valp och har upptäckt en något provocerande sak. Det är ju så himla många främlingar som kommer fram och vill prata och ge s k "kloka råd" ! Alltså jag har inte bett om deras råd och utgår dessa från att man inte har gjort sin läxa vad gäller hund? Och varför är det så himla intressant att veta ifall det är ens första hund? Får jag frågan igen kommer jag nog svara nåt syrligt. Intressant att få höra hur andra bemöter liknande saker...
Jag har bara fått "råd" från en tant som släppte fram sin hund lös som dessutom gav sig på min unghund, men eftersom jag skällde ut henne efter noter och höll en föreläsning i hur man har hund så kom hon av sig ganska snabbt. I övrigt så pratar jag nog överlag sällan med folk så de har nog inte en chans att ge mig några råd, mer än några som frågar vad det är för ras, och så några som kommenterar att det syns att han är unghund.

Så min fundering är i vilka situationer det är du får råd av okända människor?
 
Jag har bara fått "råd" från en tant som släppte fram sin hund lös som dessutom gav sig på min unghund, men eftersom jag skällde ut henne efter noter och höll en föreläsning i hur man har hund så kom hon av sig ganska snabbt. I övrigt så pratar jag nog överlag sällan med folk så de har nog inte en chans att ge mig några råd, mer än några som frågar vad det är för ras, och så några som kommenterar att det syns att han är unghund.

Så min fundering är i vilka situationer det är du får råd av okända människor?

Människor som kommer fram och tycker att hunden är söt. Det är så det börjar ungefär. Sen kommer frågor om ras och vad dom själva har för erfarenheter...

Jag förstår varför du funderar och nej jag är tämligen säker på att jag inte sticker ut i min hantering av hunden.
 
Nej när jag hade min första hund lyssnade jag på goda råd både irl och nätet och fick en hund som i tio år av sitt liv inte funkade med andra hundar.
 
Jag totalignorerar folk ute på promenad. Spelar ingen roll om de försöker prata med mig, jag är ute på promenad för min och hundarnas skull, inte för att snacka med främlingar.
Låter ju vettigt. Men folk verka tro sig tycka att det är ok att bara komma fram och prata eller hälsa när man går med en söt valp. Ska nog börja vara lite mer avig och antisocial.
 
Jag tror inte jag stött på så många som har åsikter om mitt hunderi, trots 30 år med hund. Det var väl en del som hade åsikter då jag var ung och okunnig. Men sen jag blev vuxen har jag inte stött på det så mycket.
Jag bryr mig inte om någon nu skulle säga något. Jag tänker inte ödsla energi på att bli irriterad på sånt. Jag stänger av och lyssnar inte direkt.
Mina hundar är en väldigt enkel ras och de funkar fint och stör inte andra. Då brukar folk inte säga så mycket. Jag möts väl mer av "Vad söööööt!" än kritik gällande beteende.
 
Förstår dig men samtidigt blir det också annorlunda när valpen blir stor och tror att den ska bli lika bemött då... Socialträning har jag helst med människor jag känner eller där vi kontrollerar situationen än med random främlingar.
Eftersom det kommer hända i vuxen ålder också. Tycker jag bara det är bra att valpen lär sig att vissa människor kommer kladda på den. Få hundar kopplar ihop det med att hälsa på allt och all.
Men det du skriver nu är ju standard i alla forum sen 20 år tillbaka.
 
Människor som kommer fram och tycker att hunden är söt. Det är så det börjar ungefär. Sen kommer frågor om ras och vad dom själva har för erfarenheter...

Jag förstår varför du funderar och nej jag är tämligen säker på att jag inte sticker ut i min hantering av hunden.
Min huligan var söt som liten, nu är det inte så många som törs komma i närheten. :devil: Nädå, han är söt fortfarande, men rätt stor och visar mycket tydligt att han tänker hångla upp alla som kommer i närheten, de flesta har vett att hålla avstånd och vi kan träna på det. :D Just nu behöver han få träna på att jag pratar med folk utan att han får hälsa på dem och det är jag rätt tydlig med, även om jag mest tränar på vänner som är informerade och involverade i träningen. Men jag misstänker att du kanske har en mer söt/vanlig ras? De som har erfarenhet av min ras som jag träffar på helt random tycker att han uppför sig väl! ;)
 
Min huligan var söt som liten, nu är det inte så många som törs komma i närheten. :devil: Nädå, han är söt fortfarande, men rätt stor och visar mycket tydligt att han tänker hångla upp alla som kommer i närheten, de flesta har vett att hålla avstånd och vi kan träna på det. :D Just nu behöver han få träna på att jag pratar med folk utan att han får hälsa på dem och det är jag rätt tydlig med, även om jag mest tränar på vänner som är informerade och involverade i träningen. Men jag misstänker att du kanske har en mer söt/vanlig ras? De som har erfarenhet av min ras som jag träffar på helt random tycker att han uppför sig väl! ;)
Lite skillnad på nu när jag har schäferblandis och när jag var liten och hade papillonen. Papillonen skulle alla klappa. "Schäfern" är det inte lika många som tur är. Det var inte så många som skulle på pudeln heller. Men det kan ju ha berott på att han gick bredvid stora stygga "schäfern" :angel:.
 
Har stött på det förhållandevis lite faktiskt, som hundägare. Förmodligen för att jag inte umgås i hundkretsar så mkt, tyvärr då jag gärna haft träningskompisar. En annan anledning tror jag är för att jag gått många kurser med min hund, trots hennes låga ålder. Dvs då jag är ute och går så tränar vi på hemläxor osv så det syns att jag jobbar aktivt med min hund. Tror väldigt få är intresserade av att gå in och störa för att ge råd till en som tränar. Sedan har jag tackolov begåvats med en mkt lättsam hund som inte utmärker sig, på annat sätt än att den är söt. Det är faktiskt bara söt-kommentarer som jag fått. Sen har det hänt rätt många ggr att jag sagt åt folk att låta bli hunden pga att vi tränar på nåt...

Men ja, fenomenet känner jag mkt väl till. Då som hästägare. Och på så vis tycker jag det är skönt att jag är så gammal i det gamet att jag slipper få såna råd. tycker synd om de mer gröna hästägarna som inte kan sålla utan lyssnar på allt och allas råd och är helt snurriga. Så glad att jag lämnade det stadiet för nästan 20 år sedan...

Edit: Kom på att jag faktiskt fått en del goda råd av en IRL, jag låtsas att jag lyssnar men gör sedan på mitt eget sätt ändå. Denna person har en totalt odräglig hund själv så bevisligen är väl inte hundkunskapen så mkt att se upp till där :angel:
 
Senast ändrad:
Jag bryr mig inte. Stannar sällan och pratar med någon, sånt har jag inte tid med och min hund är inte intresserad.
Får ofta höra, vilken söt hund! Eller, är det en valp?
Jag brukar le, svarar nej på den andra och fortsätter gå.
 
Måste bara avreagera mig lite...

Jag är en förstagångsägare av en liten underbar valp och har upptäckt en något provocerande sak. Det är ju så himla många främlingar som kommer fram och vill prata och ge s k "kloka råd" ! Alltså jag har inte bett om deras råd och utgår dessa från att man inte har gjort sin läxa vad gäller hund? Och varför är det så himla intressant att veta ifall det är ens första hund? Får jag frågan igen kommer jag nog svara nåt syrligt. Intressant att få höra hur andra bemöter liknande saker...
Koppla bort det bara, ser ingen vits med att bli dryg och otrevlig mot folk. Liksom le, humma med och prata om något annat och gå vidare.

Jag har för övrigt inte mött på alla goda råd hit och dit vad gäller hund, eller så är det det att jag inte tänker på det pga att det inte stör mig.

Har aldrig förstått vad det är som är så provocerande med att andra vill ge råd och tips, alla har för övrigt något bra tips man kan ta till sig. Är det inget att ta till sig så är det ju bara att strunta i.

Och en otroligt viktig sak som djurägare oavsett djur, man blir aldrig fullärd, någonsin. Hur mycket man än läst på så är det alltid någonting nytt som dyker upp. Så en bra grej är att inte begränsa sig till någon metod eller vad någon person säger utan ta alla tips som går och lär dig mera helt enkelt. Något tips kommer dyka upp som gör vardagen lättare kanske.
 
Förstår dig men samtidigt blir det också annorlunda när valpen blir stor och tror att den ska bli lika bemött då... Socialträning har jag helst med människor jag känner eller där vi kontrollerar situationen än med random främlingar.
Säg just precis det till folk som är för påstridiga. Till övriga räcker det med att säga "Nej, valpen ska inte hälsa" och sedan fortsätta gå, om det nu inte räcker med att ignorera andra människor då. Som tur är så går ju valpperioden över. Efter det kommer det bli lättare att få vara ifred på promenaderna...
 
Säg just precis det till folk som är för påstridiga. Till övriga räcker det med att säga "Nej, valpen ska inte hälsa" och sedan fortsätta gå, om det nu inte räcker med att ignorera andra människor då. Som tur är så går ju valpperioden över. Efter det kommer det bli lättare att få vara ifred på promenaderna...

Jag har gett upp detta på jobbet. Har sedan valpen var 13v och började följa med sagt åt alla att den ska inte lära sig att dyka på allt och alla. Jag har en hund som älskar folk. Men jag har gett upp, jag håller mig borta från fikarummet istället, då det bevisligen är svårare att uppfostra folk än hunden.
Jag har sagt åt dem flera ggr, jag har tom blivit otrevlig, dragit tag i hunden i samma sekund som hon drar iväg för att nån kallar på henne trots att jag innan sagt tydligt Nej till att ropa på hunden... Blir galen alltså:banghead:
Och givetvis tror samma personer att hunden ska förstå att ibland är det okej att busa medan dom äter och andra ggr är det en ouppfostrad hund som är närgången när dom äter. Jag säger numera att de få skylla sig själva. Jag vet att hunden lyssnar om jag ber den att gå iväg.

Folk ute på promenader däremot upplever jag att de fattar då man säger att valpen ej ska hälsa.
 
Måste bara avreagera mig lite...

Jag är en förstagångsägare av en liten underbar valp och har upptäckt en något provocerande sak. Det är ju så himla många främlingar som kommer fram och vill prata och ge s k "kloka råd" ! Alltså jag har inte bett om deras råd och utgår dessa från att man inte har gjort sin läxa vad gäller hund? Och varför är det så himla intressant att veta ifall det är ens första hund? Får jag frågan igen kommer jag nog svara nåt syrligt. Intressant att få höra hur andra bemöter liknande saker...


Jag brukar inte få så mycket sånt, varken inom hund eller häst. Men jag kanske ser småilsken ut i största allmänhet... Umgås med djurfolk - får jag råd, eller ber om råd, så är det övertänkta vettiga saker som sägs.

Den enda gången jag blev lite ställd var då jag var ute på stan med min ena schäfer som annars jobbade med mig på lantgård och hade fästinghalsband. Då var det en kvinna om började tala om bärnsten, och verkligen inte släppte ämnet utan följde med typ 15 min promenad genom stan för att prata om bärnsten och hur det motverkade fästingar så fantastiskt bra. Jaha, så trevligt svarade jag. Nej jag vill inte köpa nåt bärnstenshalsband, men ha en bra dag.

Var syrlig om du vill, eller säg att du har koll på läget och byt ämne bara?
 
Jag
Säg just precis det till folk som är för påstridiga. Till övriga räcker det med att säga "Nej, valpen ska inte hälsa" och sedan fortsätta gå, om det nu inte räcker med att ignorera andra människor då. Som tur är så går ju valpperioden över. Efter det kommer det bli lättare att få vara ifred på promenaderna...
Upplever att folk vill hälsa ungefär lika ofta på mina vuxna hundar som när jag haft valp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 337
Senast: geting
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 973
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 550
Senast: MML
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 127
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp