Bukefalos 28 år!

Blir jag lurad av mitt dåliga minne?!

M

MHelena

Någonstans djupt i den innersta delen av mitt huvud kan jag dra mig till minnes om att det finns något som heter vilande artros.

Det stämmer säkert även fast jag inte fattar skillnaden mellan aktiv och vilande atros... he he... (bifråga)

Om det nu är så att det finns något som heter vilande artros, är det så att symptomen ,som jag minns ska var hälta, försvinner vid muskeluppbyggnad?

Folket i min närhet verkar inte riktigt hänga med när jag nämner det här och jag funderar då om det kan vara så att jag åter är ute och cyklar vad det gäller funderingar, teorier och allt annat som gäller vår ponny. Jag tänker ofta allt för mycket och i obegripliga tankebanor.:angel:

Varför jag funderar på vilande artros (om nu det finns) är just detta.

Sto, halt hb fr. maj 2007 e spark i bakknä. Tappad livsglädje och livslust, avmagrad och omusklad i okt samma år - fortfarande halt. Det var här de knäppa människorna kom in i bilden dvs. VI !!
Mars 08 - genomgår böjprov ua. Hade då en bra muskeluppbyggnad enligt vet.
Maj 08- Hovbensfraktur, hela h.b blev genomröntgat så knäet var det inga fel på.
Aug 08- Frakturen nästintill helt läkt, ponnyn är nu för halt för hur hoven ser ut på röntgen.Har absolut inte en gnutta muskler kvar på kroppen(käkmusklerna är det inte något fel på i alla fall :rofl:)

Vi ska åter till vet i mitten av oktober, jag vet då att vi kommer att åka tillbaka med en halt häst men där frakturen förmodligen är helt utläkt. Eftersom hältan som aldrig försvann förut försvann undan för undan, ju mer muskler hon byggde, så funderar jag på om det inte kan vara så att något i hennes bakdel påverkas av att hon är omusklad och att hon då blir halt. Tänkte självklart prata med vet.om det här men det skulle vara trevligt om någon liten kotte på Buke kunde tala om för mig om jag är helt ute och cyklar i mina teorier - innan jag nämner det för vet. och framstår (åter igen) som en komplett galenpanna.

Oj, vilket inlägg - Sorry för att det krävdes en hel novell innan jag kom till slutet:cool:
 
Sv: Blir jag lurad av mitt dåliga minne?!

:banana:Jag gav mig själv en A-ha upplevelse vad det gäller artros - hittade info på nätet, gällde visserligen hund men artros som artros. Och jag vet nu att jag kan ta upp det här med vår veterinär utan att skämmas:banana:

Men om det finns något som heter vilande eller aktiv artros är en fråga som jag inte tänker att tänka på så mycket.

Jag har med andra ord tyckt mig funnit svaret på min egen fråga.

Tack till de som tagit sig tid att läsa min "novell" och svar är självklart välkomande i vilket fall som helst :laugh:
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Efwa
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 444
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 334
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Jag vet egentligen inte varför jag skriver den här tråden, men behöver nog få lufta lite tankar och se om någon kan se något som jag...
Svar
6
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp