Bukefalos 28 år!

Blir jag skyldig?

Sablar22

Trådstartare
Våra hundar går alltid kopplade, förutom när vi är hos mamma där kan dom gå lösa.

Men nu såg jag 3 lösa hundar komma gåendes längst elljusspåret med sina ägare en bit bakom.

Mina hundar börjar bergis skälla om vi skulle möta dom någon dag, dessutom är jag osäker på hur deras hundar reagerar.

Jag menar, det skulle ju bli ett sjujädrans slagsmål om dom 3 hundarna sprang till mig och mina hundar.

Och vad händer då om Hugo eller Joker skadar någon av deras hundar???
Får jag vackert hosta upp veterinärkostnaderna för deras hundar då? :(

Det känns lite olustigt faktiskt, och jag tror jag väntar med promenaden ngn timme nu.
En lös hund är inga problem, men är det flera så känns det värre.
Varken Hugo eller Joker är hundilsk, men bangar inte om det är någon som börjar bråka med dom.

Det är ju inte första gången jag ser dom lösa heller, och jag tror inte att dom är hundilskna eftersom dom ändå är 3st,
men risken finns ju att det blir gruff när dom stöter på mina 2. :(
 
Ja du blir ersättningsskyldig. Du har strikt ansvar över dina hundar och kan du inte hindra att dina kopplade hundar biter andras lösa hundar så ska du ha munkorg på dem. Sjukt men sant...
 
Men fi faen :mad:

Då borde man i teorin alltid ha sina hundar prydda med munkorg?
Jag menar, jag kan inte förutse alla deras reaktioner!
Även fast jag har koll på vad dom anser provocerande osv.. :smirk:


/Annica - shoppar genast två munkorgar :crazy:
 
Fast om jag köper två munkorgar och sätter dom på hundarna så kommer ju folk tro att dom är livsfarliga :eek: :(

Vad trist!! våra hundar älskar när det kommer fram folk och vill kela lite
 
Varför inte koppla dina hundar när du ser de andra som är lösa? Då är det väl den andra hundägaren som får betala ifall att det skulle hända en olycka.
 
Nej, det är fortfarande ägaren till hunden som orsakar skadorna som får betala. Det är vad strikt ägaransvar innebär.
 
Så ifall jag går ute med min hund kopplad och det kommer en annan lös hund framspringande och börjar bråka med min hund och den andra hunden får skador så är det altså jag som åker dit? Fastän det är koppeltvång och den andra ägaren altså har handlat vårdslöst?
 
Du får betala den andre hundens skador, men den andre hundägaren kan i sin tur åka dit för att ha ignorerat koppeltvånget.
Samma gäller om en människa misshandlar min hund och han biter. Jag får betala läkarräkningar för människan, men människan åker dit för djurplågeri.

Lagen om strikt ägaransvar är till last för oss skötsamam hundägare och vi som inte har helt harmlösa gosedjur ligger sämst till. Det gäller att ha ögon i nacken och kunna förutse vad som kan hända hela tiden. Det är ju så att biter min hund så är det min hunds liv som står på spel oavsett vem som egentligen gjort fel. Det är förvisso ett skräckscenario men så illa kan det bli.
 
Ja, strikt ägaransvar gäller vilket i princip innebär att du blir ersättningsskyldig om någon av dina hundar skadar de framspringande, trots att de är kopplade. MEN, det kan gå att komma runt i sådana fall. Om den andra hundägaren har mage att polisanmäla dig trots att vettiga människor rimligen inser att brister man i ansvar så får man stå sitt kast, så kan du svara med att anmäla de lösa hundarnas ägare för att hundarna var okopplade och utom kontroll. Denna person har därmed inte följt det strikta ägaransvaret!
Personligen skulle jag definitivt kämpa för att få rätt i en sådan situation. Aldrig i livet att jag betalar för andra människors misstag/dumhet när jag inte gjort något fel, utan att åtminstone försöka komma ur det. Hade själv en aggressiv hanhund innan som lyckades slita sig (koppel/halsband gick sönder eller löste ut sig) vid två tillfällen. Ringo var liten och de hundar han gav sig på var stora, så det var bara han som blev skadad. Nu behövdes aldrig veterinärbesök, hade det behövts hade jag dock givetvis inte krävt ersättning av den andra hundägaren. Det var illa nog att han lyckades attackera andra hundar, skulle jag dessutom kräva denna oskyldiga hundägare på pengar? Otroligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har under 1 månads tid hand om min brors hund då han är i thailand och ingen annan kunde ta hunden.. Han är en schäfer hane, stooor! Ca...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 498
Senast: Eliteanka
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 828
Senast: Mirre
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 499
Senast: hastflicka
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp