Blir så förbannad (långt)

Golden_Heart

Trådstartare
Blir så förbannad på sådana som ska lägga sig i hur mitt barn äter osv.:mad:
Var hemma hos en av fastrarna på kalas i helgen. Tösen är hur go som helst. Började diskutera lite matvanor osv. inför heldag på dagis. Jag nämnde att lilltösen äter ogärna bara smörgås och mjölk till mellis utan vill gärna ha välling. Kompis till fastern som var där med sitt barn som är ett år äldre, sa bara att det är en vanesak och tyckte tösen drack för mkt välling. Hon borde äta gröt på morgonen, för då står hon sig bättre. Tösen står sig hur bra som helst på välling. Tösen är oerhört bestämd och hon vill inte 1-1½ års pulvret uppblandat med 8-mån, annars dricker hon inte. Får hon inte i sig ordentligt så vaknar hon om nätterna och gråter hysteriskt. För jag fick bara kommentaren, vill hon inte ha så låt henne vara utan så tar hon det till slut. Vi har provat med tösen och hon ger sig inte. Hon är helt enkelt inte mogen eller redo för det. All annan mat äter hon bra. När hon är på humör tex när vi var hos hennes morfar, så åt pappan och jag varje morgon gröt, men hon ville inte ha. Jag fick intrycket av att de tycker jag klemar med tösen. Jag har också innan jag fick barn varit mkt bestämd tex att hon redan som liten skrutt ska äta upp allt på tallriken. Fått ändra mig där och andra punkter. Tösen visar själv. Jag vet bara att hon tar saker och ting när hon är redo för dem eller själv kommer på att hon vill ha. Kan bara erbjuda henne, men hon kan inte få vara hungrig eftersom då förstörs våran sömn. Hon har haft problem med vikten också. Det vet många redan här inne nu är hon helt okej, ligger stadigt på sin nya kurva. Senaste kontrollen 84 cm lång och 11 kg för snart en månad sedan (1½ års kontrollen något sen) Nu är hon snart 20 mån. Två av hennes fastrar har inga barn själva än men ändå har de massor av åsikter för att en är utbildad pedagog redan och den andra ska bli. Tredje fastern hon har för mkt med sig själv. De två utan barn har varit barnvakt här hemma en gång då vi var på bio för första gången på 1½ år. Någon gång har de passat ett par timmar när hon var yngre men inte så mkt mer. Annars träffar hon dem oerhört sällan och då går det ju inte att hon sover över eller liknande även om jag och min sambo skulle behöva paus också för att vara för oss själva lite. Tösens mormor bor 13 mil bort och farmor som bor i samma stad, har inte fysiken att klara av våran vilding och sedan hon blivit äldre har hon inte försökt få samma kontakt heller.
Partnern min sover bättre om natten men jag själv har ibland svårt att slappna av och kanske två nätter på en vecka får jag sova helt ostört genom hela. Ibland är jag tvungen att ta valerina natt och ett par alvedon för att kunna sova. Har ofta huvudvärk.
Det är extra svårt tex när lillfröken har varit hostig, då är hennes hals så där extra känslig igen som när hon var liten. Att hon kräks oerhört lätt och då allt som varit i magen. Hon äter mindre och då är också vällingen ett komplement som är ett måste. Hon vill ha sin välling men hon vill ha på ett visst sätt. Det får inte vara för mkt av den där 1-1½ års vällingen i, för då dricker hon inte och vi har provat att försöka öka men det går inte.
Går gråten över till hysteri tex om hon väntat på maten för några minuter längre än hon tänkt sig eller att den av någon anledning blivit försenad, då är det kört. Det kan ta hur lång tid som helst att få henne lugn att det nästan snudd blir dags för mellis. Hon tar inte burkmat, föutom fruktpuré.
Jag är envis och envishet ligger i släkten, jag försöker lirka och inte tvinga i henne tex välling när hon inte vill ha. Har gjort det misstaget och det tog lång tid att reparera och få henne ta välling igen. Hon är fortfarande misstänksam. Hon vill ha välling och den ska vara fullkorn nu även vill hon ha med päronsmak. Hon är inge förtjust i den 1-1½ års vällingen. Vi blandar upp den med den andra just för att den ska bli mer mättande.
Hur kan man på ett smidigt och fint sätt säga till dessa som lägger sig i, att sluta? Att vi försöker och vi känner henne? :confused:
Min partners sida är van ifrån hans syster att systern hela tiden kommer hem till min partners mamma med barnen och de verkar förvänta sig att vi också ska ränna där för jämnan, då systern gör det. Men ringa och komma själva på besök de verkar de inte kunna göra. Fasiken, tösen kan inte sova hos någon av dem förrän hon känner dem bättre. Om hon bara får träffa dem en gång i månaden eller vid födelsedagar osv fastän de bor i samma stad, då känner hon dem inte tillräckligt väl för att vara längre tid tex över en helg eller hur?
Ber om ursäkt om det blev lite upprepningar gällande vällingen, men den har blivit en viktig grej nu! :o:cry:
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Spontant måste jag fråga: Spelar det någon roll vad fastrarna tycker?

Ni gör som ni vill, och tids nog lär dottern slut med välling. Det kvittar vad andra tycker ni behöver inte ta åt er.

Samma med att åka och träffas/sova över så är det samma där: NI GÖR SOM NI VILL!
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Hatar också när folk skall gnälla på sånt där. :mad:

Jag menar, ni känner er dotter bäst och vet vad hon vill ha och behöver, och funkar det med välling i er familj så kör på det! Oavsett om det gäller mat, sömn, rutiner etc, så ber inte föräldrarna om hjälp så vill de inte ha det. Punkt. Strunta i vad de tycker och säger!
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Detta är säkert en kommentar som jag kommer ångra när jag väl blivit förälder...

Men jag HOPPAS verkligen att jag inte kommer göra allt så svårt och stort som det känns som att du gör det!

Alla dina inlägg går ju bara ut på hur RÄTT du gör och hur FEL alla andra gör!

Är det inte dina fastrar så är det all personal på dagis eller vänner med barn eller...

Du vet BÄST trots att du "bara" varit förälder i några månader!

Varför inte bara köra på med ditt eget race? Låta andra göra som de vill och själv göra det du tror är rätt?
Varför haka upp dej på allt och alla och hela tiden tro att det just du gör är det enda rätta?

Genom att vara öppen och ödmjuk kan du ju faktiskt lära dej något nytt som även fungerar för er!!

/Swat
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Jag hänger inte riktigt med.

Men hon äter bara 8- månadersvällingen? Inte 1½- årsvällingen? Det gör väl ingenting?
Prova lite andra märken, eller 2- årsvällingen, eller blanda grötpulver till välling. Annars får hon väl hålla sig till 8- månadersvällingen. :)
Hur mycket av den äter hon på kvällen? Våran dotter tryckte i sig två flaskor på kvällarna förut men då sov hon väldigt bra. Hon vägrade också gröt. Och äter bara risgrynsgröt nuförtiden.

Ingen mening att truga i henne mat. Låt henne smaka och antingen vill hon ha, eller inte.

Alla barn är ju olika.
Dottern åt plockmat när hon var 6 månader. Vägrade bli matad och totalvägrade burkmat.
Sonen är 6, snart 7 månader, nu och kan bara äta puréer. Han fattar inte det här med att tugga maten. Eller att plocka och stoppa i munnen själv. :D
Dessutom är det bara burkmat som duger för hans del. Dyrt blir det, men det får vi väl stå ut med. Och äter hellre gröt än dricker välling.

Och oroa dig inte för dagis. Det brukar lösa sig med maten där med. Ofta äter barnen när alla andra gör det.

Och vad gäller barnvakt. Är ni inte helt trygga med att låta någon sitta barnvakt, så låt hellre bli. Man slappnar ändå inte av om man sitter och undrar hur det går.
Låt de lära känna er dotter och passa korta stunder till att börja med.

Även här är ju alla barn olika.
Vår dotter pratar glatt med alla hon träffar och går gärna iväg själv. På gott och ont.
Sonen är lite försiktigare. Han blir ledsen bara jag går ut ur rummet ibland. Och att sitta hos främmande människor är inte alltid så populärt.

Sammanfattning: Gör det som känns rätt för er. Det är det bästa. :laugh:
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Jag håller delvis med dig i det du skriver rent generellt, men det är en stor skillnad på att förmana och att ge tips.

Omgivningen kan lätt bli förmanande mot nyblivna mammor/pappor och iaf i början tyckte jag det var lite jobbigt när kreti & pleti skulle "komma med råd" om precis allt.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Fast dessa påtvingade råd gäller ju många saker i livet, absolut inte bara barn!!

Hur många som skaffat hundvalp har inte blivit överhopade med "Du MÅSTE göra så här för att..."...

Eller hur många förstagångs hästägare får inte höra "Nej, men guuud... Så där kan du ju inte göra! Du MÅSTE..."

Eller när man flyttar långt eller tex. från landet till stan'. Oj oj oj vilken massa "Nu när du flyttat till XXXX så MÅSTE du...."

Att därifrån gå till att som nybliven hundägare/hästägare/NewYork-bo/mamma/pappa såga alla andra och vara fullständigt övertygad om att JAG är den enda som kan sköta min hund/häst/barn rätt!
Trots att människor runt omkring har mer erfarenhet, redan gjort ett antal fel som jag inte behöver upprepa och faktikst ger sina råd med de bästa intentioner!

Som hundägare/hästägare/förälder så bestämmer jag ju trots allt själv vilka råd jag väljer att ta till mej och vilka jag lugnt kan tacka för och sedan bortse ifrån!?
Varför hela tiden bli upprörd och kritisera och bli förbannad!?
Varken fastern eller personalen på dagis eller vännerna försöker ju djävlas!! De vill väl!

/Swat
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Fast som normalt funtad förälder så vet du oftast bäst när det gäller dina egna barn. ;)

Och det är en viss skillnad på att be om råd och få förmaningar.
Det är lite irriterande att höra att man ska göra si eller så för det är fakta.

Men värst är de människor som gör som de vill även om man uttryckligen bett de låta bli. och som gärna skall ta över uppfostringen av andras barn. Och som gör det genom dumma anledningar som att de träffar barnen så sällan, men han vill ju ha glass etc, etc.
Visst, det är jättekul för farmor att trycka i barnbarnet godis, glass och kakor. Det är inte hon som får ta striden med en unge som skriker efter kakor när farmor åkt hem.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Kanske skulle ha varit tydligare med att jag svarade rent generellt och allmänt, inte mot Golden Hearts bakgrund enbart.

Jag kan inte svara för andra, men för mig har det varit flera ggr lättare att tänka rationellt/logiskt och inte övertolka råd till förmaningar med hundvalpar än när jag blev mamma. Det har säkert med allt i kroppen att göra och hur man reagerar.

Innan jag fick dottern tänkte jag mer avslappnat, efter dotterns ankomst tog det en tid innan jag kände igen mig själv faktiskt.
Det är fortfarande en jäkla skillnad på förmaning och råd. Jag ger inte förmaningar till höger och vänster oavsett om det gäller hund eller barn. Men blir det en diskussion och jag får frågan så svarar jag givetvis.
 
Senast ändrad:
Sv: Blir så förbannad (långt)

Började diskutera lite matvanor osv. inför heldag på dagis. Jag nämnde att lilltösen äter ogärna bara smörgås och mjölk till mellis utan vill gärna ha välling.
Det är skillnad på dagis och hemma. Rasmus äter knappt lunch hemma medans han vräker i sig på dagis.
Kompis till fastern som var där med sitt barn som är ett år äldre, sa bara att det är en vanesak och tyckte tösen drack för mkt välling. Hon borde äta gröt på morgonen, för då står hon sig bättre. Tösen står sig hur bra som helst på välling.
Det är ju samma sak men det ena serveras i flaska och det andra äts med sked.
Hon har haft problem med vikten också. Det vet många redan här inne nu är hon helt okej, ligger stadigt på sin nya kurva. Senaste kontrollen 84 cm lång och 11 kg för snart en månad sedan (1½ års kontrollen något sen) Nu är hon snart 20 mån.

Rasmus var 77 cm lång och vägde 9.8 kg på 18 månades kontrollen och det är inga problem med honom. Nu är han snart 29 månader och jag tror han både väger mindre och är kortare än din tjej.

Det får inte vara för mkt av den där 1-1½ års vällingen i, för då dricker hon inte och vi har provat att försöka öka men det går inte.
Rasmus tyckte också 1½ års vällingen var skit äcklig så vi började med 2 års vällingen istället.

Hon tar inte burkmat, föutom fruktpuré.
Det är väl jättebra! Smidigt för er alla 3.

Jag är envis och envishet ligger i släkten, jag försöker lirka och inte tvinga i henne tex välling när hon inte vill ha. Har gjort det misstaget och det tog lång tid att reparera och få henne ta välling igen.
Barn är inte dumma, är dom hungriga så äter dom och är dom inte de så äter dom inte.

Vi blandar upp den med den andra just för att den ska bli mer mättande.
Strunta i det böket och ge henne vällingen hon tycker är god. Det är ju bara smak och konsistensen som skiljer.

Om hon bara får träffa dem en gång i månaden eller vid födelsedagar osv fastän de bor i samma stad, då känner hon dem inte tillräckligt väl för att vara längre tid tex över en helg eller hur?

Beror ju på hur hon är. Rasmus träffar sin mormor och morfar knappt 1 ggr i månaden. När han var 1½ år bodde han hos dem i 2 veckor på sommaren när han hade lov och jag och pappan jobbade.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Anledningen till att vi blandar upp är just att 8-mån är inte tillräckligt för henne. Alltså den mättar inte tillräckligt. Två års vällingen är med blåbär och hon blir hård i magen av blåbär.
Hon gillar med päron men hon gillar inte just att de ska blanda i vete och råg tillsammans med fullkornshavren. Men när vi blandar upp det så tar hon det hyfsat om vi blandar rätt mängd av allt.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Ursäkta? :confused:
Jag har tagit emot de råd ni kommer med här på bukefalos.
När det gäller dagis är det en helt annan femma.
Den här tråden grundar sig på att typ fastrarna kommer med råd utan att känna hur hon är. De har sporadiskt tillbringat lite tid med henne när hennes farmor haft problem med datorn och min partner måste fixa det eller varit fest. Inte mycket mer.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Sempers 2 årsvälling innehåller inte blåbär, finns även med aktiv bakteriekultur om hennes mage är lite känslig :) Är päron, äpple och banan i den.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Ursäkta? :confused:
Jag har tagit emot de råd ni kommer med här på bukefalos.
När det gäller dagis är det en helt annan femma.
Den här tråden grundar sig på att typ fastrarna kommer med råd utan att känna hur hon är. De har sporadiskt tillbringat lite tid med henne när hennes farmor haft problem med datorn och min partner måste fixa det eller varit fest. Inte mycket mer.

Men varfor lyssnar du pa dem da, och tar at dig sa mycket som du verkar gora? Det ar bara att le och saga "tack for raden men jag kanner mitt barn bast" - end of discussion.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Tack för tipset! :bow:När de förpackningar vi har är slut som vi har nu ska vi testa den!
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Oj oj, börjar inte helt osökt tänka på en bekant som gav sina barn välling tills det äldsta ungen va typ 6 år, ur nappflaska :eek: så jag tycker väl inte din dotter är för stor för välling...

Skippa det dom andra säger och kör på med det som funkar. Personligen av att bara läsa kan jag väl tycka att det hela är aningens daltigt men jag känner ju inte er så det är ju extremt svårt att tänka sig in i situationen. Huvudsaken är väl att ungen äter, hon verkar ju äta vanlig mat så vad hon äter för välling spelar väl ungefär ingen roll alls...

Hur funkade det förresten under den tiden då hon inte åt välling, var hon kanske vaken hela nätterna?! Tänkte eftersom att du promt ville att hon skulle börja äta igen....
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Hon vaknade med jämna mellanrum och min djupsömn var lika med noll hela tiden och då kände jag mig trött och hade inte mkt tålamod för henne om dagarna heller. Det spelar lite roll vilken välling hon äter. Enbart 8-månaders välling och hon sover illa på nätterna. Den är typ bra att få till frukost och ha henne lagomt sugen/ hungrig till förmiddags mellis för att sedan bli hungrig till lunch. Samma sak på eftermiddagen. Natten måste hon få sin specialblandning och den måste bli rätt för annars dricker hon inte allt och då sover hon också dåligt ifall hon inte dricker minst 2 dl.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Förlåt mej, men blir du alltid så här arg? Givetvis ska vi vara tigermamma för våra barn, men det måste gå åt en massa energi till att bli så upprörd.
Du känner ditt barn bäst, och funkar dina rutiner så är det väl så bra som det kan bli?
Strunta då helt i alla "råd" du får.
Sedan kanske du ska fundera på om alla verkligen vill "klaga" på ditt sätt att sköta ditt barn? En del samtalsämnen handlar ju om barn, varesig om vi har egna, jobbar med dom, eller känner något barn.

Dom flesta "råd" som vi slänger ur oss, är ju inte till för att ändra på någon, eller för att påpeka ett fel...
Jag tror att dom släktingar du har runt dej vill dej väl, och respekterar ditt sätt att "vara mamma" likaså förskolepersonal, dom vill inte heller ändra på något hemma hos er.

Funnes jag i din närhet tror jag att jag skulle undvika ämnet barn, eftersom det verkar vara så lätt att klampa i klaveret, och göra dej arg och lessen.
Det är ju så att FÖRÄLDRAR KÄNNER SINA BARN BÄST!!!!:):)

Krama om din härliga tjej:bump:

* Jenny *
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Le och säg "jasså?" lite lagom intresserat och gör sedan som du själv vill.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Min dotter åt bananer, apelsiner och bröstmjölk mellan hon var 8 månader till hon var 13 månader, inget annat vilket fick folk att riva sitt hår:crazy:

Men så länge hon växte och var frisk å glad spelade det ju ingen roll!

Visst, alla mammor vet hur deras barn ska skötas, tyckte jag åxå tills jag träffade en mamma som gnällde över att alla la sej i hur hon matade sina barn. Alla var SÅÅÅ jobbiga gnällde hon.

jag blev väldigt häpen då hon berättade att hon gav sin fyra månaders bebis lök, potatis och stekt fläsk. Det hade hon minsann gjort med alla sina fyra barn och dom mådde så bra......att dom hade ulerös colit å annat berodde på gener.

Så länge ditt barn mår bra, är pigg å glad och växer så ge barnet det den vill ha så länge det inte handlar om rent onyttiga saker som enbart en diet bestående av godis och chips!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 983
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 436
Senast: Eurydome
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 322
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 624
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp