Blir så förbannad (långt)

Sv: Blir så förbannad (långt)

Ni gör ju precis som ni vill med ert barn. Däremot kan det ju vara smart att ta till sig sådant man tror kan fungera även om man inte köper hela konceptet.

Det hade inte fallit mig in att ge ett 20 månaders barn 8-månadersgröt. Det finns ju olika sorter, ni får helt enkelt prova er fram. Hunger är också den allra bästa kryddan upptäckte vi när barnen inte alls var förtjusta i att börja dricka välling. Man får helt enkelt fortsätta att prova att erbjuda, det brukar lösa sig i slutändan.

Sedan håller jag helt med om att barn står sig bättre på gröt. Däremot har välling andra fördelar, den är fantastiskt lättdrucken vilket kan vara väldigt bra om barnen är trötta till sista kvällsmålet, svåra att få att äta på morgonen etc. Bättre få i någoT än inget!
Att sedan successivt i och med att barnet blir äldre försöka dra ner på mjölmålen (gröt/välling) till något mål per dag är väl en självklarhet.

Så, det finns ingen som vet så bra om hur ert barn fungerar som er. Känn dig styrkt i det men var för den delen inte rädd för att prova dig fram och utmana gränserna. Så där spontant när man läser så låter det rätt krångligt som ni har det idag.

Jag fick själv en tankeställare då jag trodde att våra barn hade svårt för att somna utomhus i vagnen när de var små utan att man hade gått med vagnen först. Så var det inte alls upptäckte jag när min svärmor var här och bara la ut dem. :o Fungerade alldeles ypperligt!
Så det var bara att tacka och ta emot.:love:
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Jo, det gör det faktiskt. Man behöver inte använda "smaksatta" alternativ.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Okej, tack för svaret :) blev nästan lite orolig att det inte finns ngt som smakar neutralt längre.
Nu ska jag inte vara mer OT
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Gröt? Det är välling. Babygröten har hon ratat sedan i somras när hon bestämde sig för vanlig mat.
Det är många som har sagt till mig att hon skulle ta tex välling för ett år, 1½ år osv om hon bara är riktigt hungrig eller sugen på välling. Med den här tösen är det lönlöst att ens gå den vägen. Vi har provat! Det funkar inte! Då vägrar hon äta och är hellre hungrig och håller oss uppe om nätterna. Tack, men nej tack! Vi blandar upp 8-månaders välling med de andra för att de ska bli mer mättande. Kanske en dag att hon själv vill ta av de andra. Men då visar hon. Just nu ratar hon 1-1½års vällingen ganska ordentligt om det blir för mkt i blandningen. När förpackningen tar slut ska vi prova att den där 2-års vällingen ifrån pampers som kom ett tips här. Men eftersom det går åt minimalt så kommer det ta lång tid. För lilltösen mättar välling mer än gröt och oerhört bra när hon är förkyld och hennes hals är superkänslig.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Gröt? Det är välling. Babygröten har hon ratat sedan i somras när hon bestämde sig för vanlig mat.
Det är många som har sagt till mig att hon skulle ta tex välling för ett år, 1½ år osv om hon bara är riktigt hungrig eller sugen på välling. Med den här tösen är det lönlöst att ens gå den vägen. Vi har provat! Det funkar inte! Då vägrar hon äta och är hellre hungrig och håller oss uppe om nätterna. Tack, men nej tack! Vi blandar upp 8-månaders välling med de andra för att de ska bli mer mättande. Kanske en dag att hon själv vill ta av de andra. Men då visar hon. Just nu ratar hon 1-1½års vällingen ganska ordentligt om det blir för mkt i blandningen. När förpackningen tar slut ska vi prova att den där 2-års vällingen ifrån pampers som kom ett tips här. Men eftersom det går åt minimalt så kommer det ta lång tid. För lilltösen mättar välling mer än gröt och oerhört bra när hon är förkyld och hennes hals är superkänslig.

Jag menade förstås välling.

Gröt mättar mer än välling generellt.
Har ni provat olika alternativ till babygröt? Finns ju alla möjliga alternativ du kan göra själv, havregrynsgröt, risgrynsgröt, mannagrynsgröt etc. Sätt en fruktklick, lite sylt eller upptinade bär i mitten och se vad hon tycker om det.

Är det helt kört på grötsidan tycker jag att det är än viktigare att hon får i sig välling anpassat för hennes ålder med lite mer näring. Är valet dock att hon matstrejkar så blir det ju svårare.
Det finns ju en mängd olika vällingar att välja mellan så det är ju bara att prova sig fram.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Tösen ratar all olika sorters babygröt. Vanlig gröt går ibland men inte så att hon skulle vilja ha det varje dag. Hon är inte förtjust i gröt, kanske kommer när hon blir äldre. Vi har provat olika alternativ där! Vi har prövat olika typer av välling. Hon gillar bäst Mild fullkornsvälling från både sempers eller nestle och de finns på storförpackning. Osockrad fullkornsvälling gillar hon inte utan vi måste blanda upp den med den milda för att det ska funka. Mesta delen blir då den milda fullkornsvällingen och någon skopa av den andra eller ibland bara en halv. Just nu är det en ½-1 av den välling 1½ år.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Jag forstar faktiskt inte den har hysterin runt valling, som ju anda ar unikt for Sverige - i andra lander finns det inte men barnen klarar sig markligt nog bra anda....

Vad spelar det for roll om barnet far valling avsett for den eller den aldern? Savitt jag vet ar det ett relativt nytt pafund, nar jag var liten fanns det bara en eller tva sorter och det gick bra det med..
Mina barn ar lika gamla (26 manader) och den ena dricker valling for 1.5 aringar och den andra avskyr den sa hon far for 1-aringar. En flaska eller mugg var om dagen. Jag har svart att tro att det paverkar dem negativt pa nagot satt.
INGEN av mina kompisar har ger valling till sina barn, de far varmd mjolk eller mojligtvis grot.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Jag har också innan jag fick barn varit mkt bestämd tex att hon redan som liten skrutt ska äta upp allt på tallriken.

Fundera en gång till på det där. Ska man äta upp all mat på tallriken, eller ska man äta tills magen är mätt? Vad är naturligast om du tänker på hungerskänslor, mättnadskänslor, matmissbruk och övervikt? När ska man sluta äta?
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Vår son på två år äter 6 månaders välling.

8-månadersvällingen innehåller med fett och energi är vad 1 års-vällingen innehåller. Jämför paketen nästa gång du handlar. 1-årsvällingen innehåller dock mer fibrer.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Det är lätt att ge till trötta barn. Vår son äter de mål han ska, men jag laddar ändå på med välling efter det. Det får gärna gå ned en extra kalori eller två. Bekvämt helt enkelt.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Det är så i början att man blir ifrågasatt där man minst anar det och särskilt ifrågasatt blir man på de områden som är lite struliga av en eller annan anledning. Det blir bättre när de är lite större (eller man har flera...). En princip som jag följde var att utgå från de råd jag hade fått på bvc och inget annat.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

KL

Oombedda råd är provocerande på många sätt. I relationer, på jobbet och från släkten kan man väl bli galen för mindre.
MEN att påstå att alla föräldrar vet vad som är bäst för deras barn är inte sant. Det är en klyscha som till och med kan vara farlig.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

När det handlar om att äta eller inte äta välling och andra rätt 'oviktiga' saker så vet ju ändå en förälder bäst vad som funkar hemma i deras hus med deras barn och deras rutiner. Man antar ju lite att det inte handlar om att barnet får stryk eller blir inlåst i garaget på nätterna, liksom.

Alla barn klarar sig utan välling, men om det funkar och alla är nöjda så varför bråka och hålla på? Spelar det någon roll? Det är väl familjen som väljer. Det är iallafall så jag tänker när jag säger att föräldrarna vet bäst.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Förstår att det är skitjobbigt när folk lägger sig i... Som 22årig mamma på ett ställe där de flesta skaffar barn i 35års åldern har även jag fått höra en hel del "men så kan du ju inte göra?!" eller "såhär SKA det vara". Försök att inte lyssna, du vet bäst vad ditt barn behöver!

ang vällingdiskussionen... Jag drack bebisvälling (sån för 2åringar typ) till frukost och ibland kvällsmål tills jag började 3an... (för då blev det pinsamt!) dock inte ur nappflaska men med sugrör. Jag var extremt kinkig med maten, och gick hellre hungrig än tvingade i mig något som jag inte gillade. Om mina föräldrar försökte byta ut bebisvällingen mot "riktigt" välling kunde jag matvägra i dagar! Jag var tydligen också envis som tusan när jag var liten...

Och trots detta så har det ju blivit folk av mig med :D Lovar att jag inte dricker bebisvälling till frukost längre! ;) Men det tog sin tid, och jag tror att det ibland måste få ta just det, tid. Alla är olika...
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

KL

Är det någon som sett välling för 2åringar och uppåt UTAN smak, alltså bara vällingsmak? Jag har inte kunnat hitta det, så min 3åring äter fullkornsvälling för 1,5åringar. Han gillar den så jag tycker det är onödigt med smak.

Att den är för 1,5åring rör mig inte i ryggen, han vill ha välling som komplement precis innan han sover och direkt när han vaknar. Middag äter han innan på kvällen och frukost en stund efter på fm. Ibland dricker han en hel flaska och ibland snuttar han bara.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

"vanlig välling", typ
7332314122745.jpg
finns ju, men jag vet inte från när den rekommenderas.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Har inget direkt råd i vällingfrågan, men vill som någon annan råda dig att försöka lugna ner dig lite när det gäller ditt barn. Menar inte att var ohövlig på något sätt, men när jag läser dina trådar upplever jag det som om du gör en höna av en fjäder väligt lätt? Försök slappna av lite, och insé att folk alltid kommer att tycka olika, och att det finns flera sätt som är rätt.

Angående fastrarna, så bara försök avled dem och gör inget problem av det hela. Tror du inte att det kan vara så att diskussionerna blir stora för att du gör dem stora?

Om barnet äter bra med vanlig mat så gör det väl inget om hon ricker välling för yngre barn om hon trivs bättre med det? Vore ju en annan sak om hon levde på välling, men så uppfattar jag det inte? Luvig, ett o ett halvt år, dricker oxå 6- månaders havrevälling.

Lycka till, o hoppas du inte tog illa upp!
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Finns även som fullkorn och som fullkorn utan socker.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Iom. att det är barnets pappas systar som hela tiden kommer med goda råd och lägger sig i så tycker jag att det är han som skall ta upp detta med dem.

Även om de vill väl så måste de ju ha någon form av gränsdragning när det gäller att lägga sig i. I synnerhet då några inte ens har egna barn.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 000
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 455
Senast: Eurydome
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Crossline
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp