Blir så förbannad (långt)

Sv: Blir så förbannad (långt)

Detta är säkert en kommentar som jag kommer ångra när jag väl blivit förälder...

Men jag HOPPAS verkligen att jag inte kommer göra allt så svårt och stort som det känns som att du gör det!

Alla dina inlägg går ju bara ut på hur RÄTT du gör och hur FEL alla andra gör!

Är det inte dina fastrar så är det all personal på dagis eller vänner med barn eller...

Du vet BÄST trots att du "bara" varit förälder i några månader!

Varför inte bara köra på med ditt eget race? Låta andra göra som de vill och själv göra det du tror är rätt?
Varför haka upp dej på allt och alla och hela tiden tro att det just du gör är det enda rätta?

Genom att vara öppen och ödmjuk kan du ju faktiskt lära dej något nytt som även fungerar för er!!

/Swat

Vad TS skrivit i andra trådar hör ju knappast till denna tråd, vi håller oss till den här tycker jag.

Som jag tidigare skrivit så kan man inte överösa folk med råd stup i ett som de inte efterfrågar, man måste ha någon form av gränsdragning för sin iver att ge goda råd! Det behöver ju inte på något vis handla om rätt och fel i att göra saker och ting, finns flera saker som kan vara rätt. Utan det handlar ju lite om att bli respekterad som vuxen och förälder och slippa goda råd i tid och otid som man inte ber om. Blir ju väldigt tröttsamt annars till slut!

Kicki :laugh:
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Jag undrar lite om hur man egentligen reagerar på råd som man inte efterfrågat.

Jag har aldrig brytt mig om jag tyckt att rådet verkar galet - oavsett vem det kommit ifrån. Ingen gång har jag känt mig ifrågasatt på ett sådant sätt att det stört mig. Folk får ge mig hur mycket råd som helst i vilket ämne som helst, men jag känner mig liksom aldrig kränkt eller blir förbannad - och inte känner jag att jag behöver försvara mina val. För mig är det ungefär "Jaha"
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Sant, jag har bara kollat i barnhyllorna. Tycker det är konstigt att det inte finns utan smak:confused:
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Jag har inte drabbats själv i någon större omfattning och i den mängd det skett så har jag åxå bara nonchalerat det för det mesta. Har hänt någon gång att jag bränt av, har lite småkort stubin ibland. :D

Men jag vet de som blivit "ansatta" mer regelbundet av t.ex. svärmor eller liknande. Och kännt att det blir jobbigt att "skivan tar om" hela tiden och att det aldrig upphör. Samt att gränslösheten ofta har ökat succesivt i sådana fall. Och reaktionerna har varit olika hos dessa personer, men mest framgångsrikt är nog vid täta relationer att sätta ner foten en gång för alla.

Kicki :laugh:
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Jag är likadan.

Därför kan jag fortfarande bli förvånad när jag möter någon som tar illa upp när jag berättar hur något varit för oss. Inte som ård, utan bara berättat vår variant av problemet och lösningen. Jag tänker alltid att någon gång kanske det kan ge en lite tråd som löser något för någon annan.

T.ex: Ja vår son hade också svårt att sova en period när han var x antal månader och det berodde på det och det.

Så tar folk illa upp fast jag betonar innan att så var det för OSS.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Jag skulle nog tycka att det lät rätt förnumstigt, om du sa så till mig. Lite underton av "Jahaja, kan inte ni lösa ert problem? För vi hade samma problem, och vi kunde minsann lösa det på det här sättet, men det har inte ni gjort inte?" Det hjälper ju inte att du betonar att det var så för ER, det gör ju bara budskapet ännu starkare: "Ja, vi hade samma problem, men till skillnad från ER så kunde VI rätt enkelt lösa problemet. Men det verkar alltså inte ni kunna."

Det skulle kanske reta folk mindre om du la fram det som "Vad jobbigt att barnet inte sover! Vet hur mycket det sliter, vi hade samma problem, och för oss så löste det sig när vi började göra x, tack och lov, men det är ju olika det där"

Bara en tanke, eftersom du ställde dig frågande till reaktionen.
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Ja det bero nog mycket på hur man lägger fram det, jag betona ofta att man aldrig vet, våra barn är så olika så vi har löst samma sak på olika sätt med barnen och hittills harjag inte märkt att någon har tagit illa upp utan istället har många kommit senare och sagt: Jag testade att göra si eller så som du sa och det fungerade faktiskt jättebra! Vilket gör mig glad att jag har hjälpt någon annan.
Men jag ska erkänna att med första barnet var jag rätt kaxig när det gällde mat och läggning, det var ju bara att vara konsekvent och har rutiner så var det inga problem, sen fick vi andra barnet och insåg rätt snabbt att han hade helt andra idéer om hur livet skulle levas... :angel::D Men det var verkligen nyttigt för mig och jag blev väldigt mycket mer ödmjuk, fast jag har fortfarande problem med barn som härjar runt och i mitt tycke att föräldrarna inte gör något. Även om jag inser att de kanske sliter hur hårt som helst för att få barnen lugna så är båda mina barn lugna och sansade och vet hur man uppför sig ute på olika ställen och de frågar oxå varför andra barn får klättra på ställen där vi har sagt att det är förbjudet att klättra, tex på utställning eller dyl... Eller springer och skriker i flygplanet osv...:crazy:
 
Sv: Blir så förbannad (långt)

Jo det är ju jättesvårt att förklara i skrift hur man säger saker och ting. Allt går ju att tolka och läsa in som man vill.

Vårt barn har alltid haft svårast att sova, ville alltid bli buren osv. Så jag har aldrig sagt något i stil med: Det är bara att lägga ned barnet, man skämmer bort när man bär, eller andra sådana saker som folk med väldigt fogliga bebisar brukar säga till oss ;) Jag har hört 100 ggr att alla barn somnar i bilen eller gillar att åka vagn, men jag har ändå aldrig tagit illa upp trots att folk sagt en miljon gånger åt mig att även vår son gillar att sova i bilen och åka vagn. (Han har nog aldrig skrikigt så mycket som när vi försökt göra sådana saker. Nej han är heller inte åksjuk!) Jag har bara konstaterat att han tillhört en minoritet av barn (??) som helt enkelt inte gillat det. Hur ska folk veta om det?
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 989
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 441
Senast: Eurydome
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Crossline
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp