Mänskligt Blir så irriterad.

Sasse

Trådstartare
Har senaste tiden gått en utbildning som inkluderat praktik. Sista praktikdagen säger min handledare åt mig att gå tidigare för att hen var nöjd med hur det gått, t.o.m. imponerad över vissa moment. Hen sa att jag var klart godkänd.

Utbildaren ringer några dagar därefter och säger nästan ordagrant, ”Din handledare har gett dig godkänt på praktiken. Hur känner du kring det, vill du ha mer praktik? Känner du att arbetsuppgifterna sitter i benmärgen eller känner du dig lite osäker fortfarande?”

Jag tolkade det som att jag fått godkänt på praktiken, dels med tanke på inledningen på samtalet, dels med tanke på frågan om jag ville ha fler dagars praktik. (Man borde inte ha någon valmöjlighet om man inte är godkänd.)

Eftersom utbildaren frågade mig om uppgifterna satt i benmärgen (=kunna det utantill) eller om det fortfarande fanns osäkerhet kände jag att det var dumt att säga något annat än att jag fortfarande var lite osäker. Det är överhuvudtaget inte möjligt att lära sig alla moment utantill på 4 dagars praktik.

Jag tackar ja till vad jag trodde var ett erbjudande om fler praktikdagar för att växa in i rollen mer, men att jag var godkänd i grunden.

Efter ytterligare en praktikdag känner jag mig som ett stort frågetecken. Det känns som att de gett mig MER krav än första gången. Jag måste kunna allt utantill, får inte göra misstag, får inte fråga för mycket, det ska bara flyta på.

Jag får intrycket att om jag inte gör bra ifrån mig kommer jag få underkänt, och därför ringer jag upp utbildaren för att reda ut vad som gäller, är jag godkänd eller inte.

Efter många om och men får jag reda på att handledaren godkänt min första praktik, men utbildaren/utbildarna (som inte var på plats) inte har gjort det.

Utbildaren hänvisar mig hela tiden till att hen och min chef har kommit överens om att jag skulle ha fler dagar (=inget jag kan göra något åt). Jag bollar tillbaka till min chef, som inte känns vid detta. Enligt min chef har de inte kommit överens om något, utan utbildaren har bestämt vad som gäller.

Min chef skickar frågan, "Är Sasse godkänd på praktiken eller inte?" för att försöka få ett tydligt svar. Vi får inget svar alls.

Några dagar därefter tar den andra utbildaren kontakt och undrar i princip vad som händer. Min chef skickar samma fråga till den utbildaren, som svarar – vad jag tolkat det som – irriterat att jag inte blivit godkänt på praktiken.

Jag vet fortfarande inte VARFÖR jag inte fått godkänt. Utbildaren har enbart sagt att eftersom jag fortfarande känner mig osäker vill de att jag har mer praktik. Om det är enda anledningen till att jag blivit underkänd kan jag tycka det hela är rätt orättvist. De underkänner mig, men de har godkänt många andra som känner samma osäkerhet som jag. Det måste väl för fasiken vara samma för alla.

Jag gissar att de är rätt trötta på oss nu, men jag ska ändå ringa nästa vecka och försöka reda ut vad jag föll på och vad jag behöver tänka på inför de dagar jag ska göra. Jag hoppas verkligen jag kan få ett tydligt svar på det åtminstone.

Sasse:s ev trådar under: Dagbok Annonser Överallt
Det låter ju jättekonstigt att du dels får så vaga svar och att du inte kan få ett klart besked. Finns det någon utbildningsansvarig du kan vända dig till för att fråga vilka svar du har rätt att få kring ett underkännande av praktik. Du måste veta vad du ska förbättra för att bli godkänd.

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• Tristess

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

• Inga notiser