Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

C

catta_84

jag var och tävlade igår å de gick skit dåligt.. vi rev ett hinder i grunden. de är ju inte hela världen, men jag red skit dåligt hela vägen runt... jag blir så nervös så fort jag känner att jag inte har hästen frmför mig å då tappar jag fokus.... hur gör ni för att hålla nerverna i styr... jag vill ju inte rida så här illa... de blir ju synd om min stackars häst som ändå hoppar så snällt över allt... han borde slänga av mig i stället...

allt gick så bra förra tävlingen... vi gick dubbel nolla å jag har aldrig varit så lycklig... de märktes nog för jag skrek över sista hindret: bra zebban!!! vi jobbade tillsammans runt hela banan fastän vi var nervösa å lite spända...

men igår så var han jätte spänd och tittade på allt... jag kände mig stressad då jag fick startsignalen innan jag knappt kommit in på banan... vet att jag har ett antal sekunder på mig innan klockan börjar ticka men jag kände mig stressad ändå... hela banan runt blev dåligt riden. ojämt tempo å dåliga vägar...stackars häst... mådde så dåligt efteråt... han såg ju lika glad ut som vanligt... trodde de skulle gå jätte bra då han var så lugn hela tiden tills vi kom in på banan... förra tävlingen var han jätte spänd innan...

jag vet att det är min nervositet som smittar av sig... men hur tränar jag bort de här???? på träningarna går de hur bra som hellst...

snälla HJÄLP MIG!!!!
 
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

jag var och tävlade igår å de gick skit dåligt.. vi rev ett hinder i grunden. de är ju inte hela världen, men jag red skit dåligt hela vägen runt... jag blir så nervös så fort jag känner att jag inte har hästen frmför mig å då tappar jag fokus.... hur gör ni för att hålla nerverna i styr... jag vill ju inte rida så här illa... de blir ju synd om min stackars häst som ändå hoppar så snällt över allt... han borde slänga av mig i stället...

allt gick så bra förra tävlingen... vi gick dubbel nolla å jag har aldrig varit så lycklig... de märktes nog för jag skrek över sista hindret: bra zebban!!! vi jobbade tillsammans runt hela banan fastän vi var nervösa å lite spända...

men igår så var han jätte spänd och tittade på allt... jag kände mig stressad då jag fick startsignalen innan jag knappt kommit in på banan... vet att jag har ett antal sekunder på mig innan klockan börjar ticka men jag kände mig stressad ändå... hela banan runt blev dåligt riden. ojämt tempo å dåliga vägar...stackars häst... mådde så dåligt efteråt... han såg ju lika glad ut som vanligt... trodde de skulle gå jätte bra då han var så lugn hela tiden tills vi kom in på banan... förra tävlingen var han jätte spänd innan...

jag vet att det är min nervositet som smittar av sig... men hur tränar jag bort de här???? på träningarna går de hur bra som hellst...

snälla HJÄLP MIG!!!!

Vilken tävling var du på? Jag var också och tävlade i går! Jag tycker mig kunna läsa mellan raderna att det är ditt självförtroende som är ditt problem, inte att du rider dåligt. Jag tror inte det finns någon som inte är nervös innan en tävling, men man får försöka handskas med det. Varför har du så höga krav på dig själv? Oftast ser det mycket bättre ut än det känns... Jag fick fyra fel och är jättenöjd. Samt, jag kan garantera dig att din häst redan har glömt det där. :)
 
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

jag var i vallentuna å tävlade... nja jag kan tycka att jag rider illa men min tränare säger att jag rider bra när jag inte blir nervös.... jag blir som apatisk när jag blir nervös...

hörde av min kompis som tävlade klasserna efter mig att det var några som hade gått omkull å en bröt armen då... inge kul men dom har ju dåligt underlag... har sett flera gå omkull tidigare år på vrk.
 
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

jag var i vallentuna å tävlade... nja jag kan tycka att jag rider illa men min tränare säger att jag rider bra när jag inte blir nervös.... jag blir som apatisk när jag blir nervös...

hörde av min kompis som tävlade klasserna efter mig att det var några som hade gått omkull å en bröt armen då... inge kul men dom har ju dåligt underlag... har sett flera gå omkull tidigare år på vrk.

kul, jag var också i vallentuna :) när du blir nervös, vad är du rädd för? tycker du själv att du rider bra när du inte är nervös, eller är det din tränare som tycker det? Jag tycker ändå det låter som att du har för höga krav på dig själv...
 
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

nja de jag blir rädd för är att vi ska komma fel på hindret å att vi ska braka rätt in i hindret då jag har gjort de tidgare fast med en annan häst, då bröt jag foten... så jag blir lite feg... tycker de e värst med oxrar så de va 3:an vi rev.... jo ja tycker att jag rider hyfsat bra när jag inte är nervös...
 
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

ingen mer som kan hjälpa mig??? är jag helt själv om att bli så här????
 
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

Jag är övertygad om att du inte är själv om att känna så. Försök innan start att gå igenom banan tyst för dig själv, och tänka igenom varje moment, så du har en riktig "plan" för hur du ska rida. Försök sedan på framhoppningen att få fram en positiv känsla, där hästen lyssnar på dig, och är alert på dina hjälper. Ofta brukar de nervösa känslorna släppa då man rider fram, men om de inte gör det så kan du alltid ta några djupa andetag innan start. Men det viktigaste av allt, var positiv! Tänker du innan start att det kommer gå dåligt, så rider du automatiskt sämre än vanligt. Om du sedan känner i banan att avstånden innan hindren inte stämmer så måste du bestämma dig för att antingen ta tillbaka, eller rida på framåt. När du hamnar i mellanlägen får du vanligtvis ett stopp, eller "halva galoppsprång" innan hindren, vilket gör att du tappar rytmen innan hindren. Det är just det som är svårt med hoppningen, men med mycket träning kan man förbättra det mycket. Det underbaraste som finns är att hoppa en bana, där man känner att allt bara flyter på i en bra rytm och harmoni. Men, innan start är det allra viktigaste att ha memorerat banan noggrant, och tänka positivt. Man får inte glömma att man rider för att det är kul!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

Du kan prova med att annordna egen hopptävling.

Bygg upp hinder som om det vore hopptävling, gärna om möjlighet finns framridningsbana med hinder på.

Sammla vänner och släkt som får agera som publik, en som sköter starsingnalen, en som sköter tidtagning.
Sen är det bara att öva.

Kan även göra det mera spännande genom att andra som rider i ditt stall vara med och "tävla".
 
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

ingen mer som kan hjälpa mig??? är jag helt själv om att bli så här????

va oxå så innan... försök att ta djupa andetag o visualisera att du tar dig runt banan... jag brukar vilja va ifred men kanske det hjälper att ha nån som distraherar dej? åk runt mycket på olika tävlingar o försök se det som en kul grej, du e inte sämre än nån annan o även om du inte vinner så se till o ha skoj på banan...
 
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

jag var i vallentuna å tävlade... nja jag kan tycka att jag rider illa men min tränare säger att jag rider bra när jag inte blir nervös.... jag blir som apatisk när jag blir nervös...

hörde av min kompis som tävlade klasserna efter mig att det var några som hade gått omkull å en bröt armen då... inge kul men dom har ju dåligt underlag... har sett flera gå omkull tidigare år på vrk.

Tror nog dina kompisar skrämde dig lite i onödan. :crazy: :devil: Var vad jag vet inte omkullridningar på vrk under helgens tävlingar.
Däremot har det varit massor av sådana tidigare innan de bytte underlag. Innan var det katastrof.
 
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

Jag är ungefär likadan, när jag blir stressad så blir jag nervös för att jag är stressad, så jag har panik medans jag rider fram och är allmänt vimsig, när jag kommer in på banan slutar jag vara nervös, men jag är ändå stressad ibland och haffsar runt banan.
Jag har fått höra flera gånger att det inte alls ser slarvigt ut dock så det känns säkert värre än det ser ut.

Mitt tips är att försöka koncentrera sig på själva banan, när man kommer in och ska starta så skjuter man alla tankar åt sidan och fokuserar på varje hinder ett i taget, så lugnt och självkontrollerat det nu går.

Men jag vet inte, jag har slutat tävla nu för jag orkar inte med att vara stirrig en hel dag för 600 kr :(
 
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

Jag känner igenom mig delvis i det du skriver. Jag är iof bara nervös innan start och inte under själva ritten.

Försök att göra såhär, stå inte för länge o vänta på din tur, rid istället så att du inte hinner tänka en massa. Och precis innan du går in, så tänker du hur du rider banan och är felfri. Tänk på att ta ett par djupa andetag innan också, det är viktigt att andas.

Sen när du rider, ta ett hinder i taget. Och kommer du fel, lär dig att agera! Det har jag själv problem med, ser jag att jag kommer fel blir jag helt passiv:eek: Men jag jobbar på det o det har blivit bättre.

Sen ha inte så höga krav på dig själv, det har jag iofs också problem med, men försök att sänka dem. Även om det inte är så lätt...

Lycka till!
 
Sv: Blir SÅ NervÖs. Vad GÖra?

om jag var du så skulle träna mentalt mycket. och tävla mycket, åk ut så mycket du kan, så du får rutin. jag var otroligt nervös i början när jag tävlade, men nu har jag tävlat ganska mycket och är knappt nervös alls!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
  • Artikel
Dagbok Det kommer säkert vara några som tycker att jag skriver nåt dumt nu eller att jag är taskig eller att jag har fel och sånt som det...
2
Svar
30
· Visningar
2 532
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Hela juli tills nu har varit skit jobbigt som är för flera andledningar. Men det MEST jobbiga är att det var ett år sen som den värsta...
2
Svar
21
· Visningar
1 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp