Blir så trött på djurplågeri!förvisst är de de??

okej..! jo ja har sett en del hemska saker! men tycker endå inte att de är rätt mot hästen!!!
 
Jag tycker i 99% av fallen som dig, att alla hästar SKA gå med minst en kompis helst flock, men jag anser att det finns ett fåtal hästar som inte fixar det. Antingen har de fötts med en störning (väldigt ovanligt) eller så har de behandlats så fel av människor :(

Jag hade en foderhäst på gång för flera år sedan som jag var och provred några gånger och umgicks med i stallet en hel dag. Hästen var 16 år gammal och hade största delen av sitt liv hopptävlat på 1,40-höjder och var en väldigt trevlig häst. MEN redan som föl/unghäst fick hon så fina poäng att dåvarande ägare ville skydda sin dyrbara häst genom att sätta den ensam i hagen. Hästen reds in, visade talang och fortsatte behandlas som en dyrbar porslinshäst. När tjejen köpte hästen som 12-13-åring hade den gått ensam i stort sett hela sitt liv, men då hon hade många egna hästar och tycker hästar ska ha sällskap släppte hon stoet med några av hennes andra hästar.
Stoet blev helt förtvivlad!
Hon visste inte hur man beter sig mot andra hästar, hon förstod inte deras språk och hon skrek förtvivlat i hagen vid grinden och ville INTE vara med de andra hästarna. Ägaren försökte flera gånger innan hon gav upp och satte stoet i en egen hage och gud så lycklig hon blev. Hon hade av människan blivit så "störd"...
 
Det är lite lustigt det där med vad man tycker är djurplågeri och inte.
Måste bara berätta om ett stall i närheten av mig, där anser man att det är djurplågeri om hästen är ute ex. 7 - 21.
De tar ut sina hästar vid 11 och in dem vid 15 - 16.
En ny tjej vägrade gå med på att de bara skulle vara ute så lite och alla ansåg att hon var en djurplågare som ville ha hästen ute längre.

Vissa tycker det låter som djurplågeri om du inte rider din häst varje dag och andra tycker tvärt om etc.

Dålig hästhantering och brist på sunt förnuft finns det mycket av här i Sverige, men jämför det med ex ett land ex Holland, Italien.

Så det du skriver låter inte som djurplågeri men det låter som om hästen har tråkigt och ev blir utsliten i förtid( när man jobbar samma muskler dag efter dag, de bryts ner istället :( ), och tjejen lär med tiden tröttna på att rida, för visst ger det en boost att variera sig i träningen :D.
 
Jag tror nog att du måste lära dig att hästar är individer. Jag har en häst som hatar att vara på betet, han hatar alla andra hästar utom min sexåring. Alltså måste han gå själv i hagen när inte sexåringen är hemma. Han hatar att vara i hagen överhuvudtaget och vill komma in direkt. Han hatar för det mesta att ridas ut eller ridas i paddocken. Han är nöjd när han rids i ridhuset och sen får komma in i sin box. Nu tvingar jag ju honom att vara ute ca tre timmar varje dag och det är inte populärt kan jag säga. Så alla hästar är olika. Glöm inte det!
 
Nej, det är inte djurplågeri att rida i paddock. Naturligtvis inte!
Däremot kan jag hålla med om att varierande ridning stärker hästen såväl mentals som fysiskt.
 
Jag tror att hästar är byggda på ett sånt sätt att de har behov av att röra på sig. Många hästar som står inne mkt som jag träffar tycker jag att det knakar i lederna på och de är ganska olustiga. De är ofta griniga. Nu när vi för tillfället har lite kris vad det gäller hästarnas motion på en gård i närheten märker jag en tydlig förändring. Hästarna är ej lika glada och intresserad för omgivningen, de tappar lioksom lusten lite grann utav att bara gå i hagen. Så jag tror att en häst behöver ordentlig utevistelse och rolig motion som stärker deras självkänsla och är hälsosamt för dem så att de må bra. Sedan beror det ju på individen i fråga men jag tror ändå att hästar i grund och botten är byggda för ett liv utomhus. I en hage där de kan göra precis vad de känner för! = Stor hage
 
Hur kan du skriva att han hatar att gå på betet och bara vill in?
Jag vet också en häst som ofta vill komma in, en häst som blivit så bortklemad att han vill komma in när det duggar lite, en häst som helt tappat sina naturliga instinkter.
En häst är ett flockdjur som ska få gå med andra hästar vare sej det är en hingts eller annat. Det ända som kan göra att en häst hellre vill vara inne en ute på sommarbete är människan!
Och visst är hästar individer men jag tror att det mesta beror på människan.
Och en häst som inte gillar att bli riden utomhus kanske aldrig har fått blivit riden av någon Människa som uppskattat rid turen!
Jag tycker att det här som Lie skriver är djurplågeri! Det är vad jag tycker för jag tycker inte att någon häst ska behöva leva så! Men sen är det så att ex, djurskyddslagen skulle nog inte klassa det där som djurplågeri så länge hästen ses till dagligen och får bra med mat osv...Men visst är det djurplågeri spelar ingen roll om det finns hästar som har det mkt värre (för det finns det)men det är samma sak som att säga att en unge som åker på stryk någon gång i veckan inte utsetts för misshandel eftersom det finns hundra barn i typ irak som skjuts i hjäl för att de älskar fel man....
Jaja hoppas ni förstår mina tankar varje fall.
 
Exaklt vad skulle du anmäla dem för??

Djurplåger i det då rakt inte även om det nog inte är det bästa för hästens ben att alltid gå på samma underlag.

Tycker mest det här verkar som att du ogillar tjejen av en eller annan anledning och vill "hämnas".
 
Har jag sagt att jag ska anmäla henne?!? NÄÄ absolut inte!!!egentligen finns de inge ja kan anmäla hästen för för hon får mat/vatten! å i djurskyddslagen står de att hästen (BÖR) få vatten men att de ej är ett måste.. nä jag tycker inte att det är någe fel på henne å hennes familj för vi känner varandra men jag tycker att de inte är rätt mot hennes häst eftersom den inte får varierad träning lr nått varierande underlag!!
 
Du säger ju att det är DJURPLÅGERI!!!!!!!!!! Så varför skulle du inte anmäla om du nu anser det vara så :devil:? Sitta här och snacka skit om andra och deras hästhållning som du sedan inte kan stå för är väldigt, väldigt dålig stil... Hur vore det med ett mer nyanserat synsätt redan från början, innan du drar igång skitsnacket? :mad:
 
Jisses, vilket barnsligt inlägg! :D
"Hästen tycker inte om dem längre bara för att den inte får gå ut på åkern". :angel: :D
Hästar tänker inte så. :smirk:
Kanske är paddocken 5-6 dagar i veckan inte det roligaste träning en häst kan tänka sig, men att kalla det djurplågeri är väl lite väl magstarkt? :confused:
Varför skriver du en tråd om det? :confused: :confused:
 
Till AngelaL och Veronican

AngelaL
Jga har aldrig varit med om att en häst blivigt órdentligt mobbad i hagen,, visst har det funits hästar som blivigt lite utstötta. men jag har aldrig sätten häst som inte får äta hö och som de andra hästarn aanfaller utan andledning

Du uttalar dig om något du aldrig har sett!
Vi har försökt att ha vissa hästar tillsammans, men vi fick plocka bort en häst, sedan hon bokstavligen försökt döda den andra hästen!
Hästen sprang och jagade den andra, hennes ögon lyste av hat, öronen låg slickat bakåt och munnen var öppen. Det är det värsta jag någonsin har sätt!

Till det hela så har den här hästen väldigt svårt att gå med andra!

Veronican
men jag anser att det finns ett fåtal hästar som inte fixar det. Antingen har de fötts med en störning (väldigt ovanligt) eller så har de behandlats så fel av människor
Som sagt det här stoet har svårt för att gå med andra hästar!
Hon är dock uppfödd i en flock, väl behandlad av människor, och i övrigt en väluppfrostrad och snäll häst!
Dock så behandlar hon inte alla hästar så vidrigt som hon har gjort med den hästen jag skrev ovan.
 
Det här inlägget tycker jag är barnsligt!
Jag tycker faktis synd om "anna" som får ha sådanna som du som klagar!
Så länge hästen rids, blir ompysslad och får gå i hage spelar det väll ingen roll?

Tycker inte du ska lägga dig i vad hon gör med sina hästar! Det finns faktis dom som har det värre.

En tjej i vårt grannstall rider jämt i sitt ridhus eller så går dom i skrittmaskin och rider ut 1 gång i månaden då i ca 30 min. Och hennes hästar är ute 2-3 timmar om dagen ensamma. Men hon tävlar rätt så mycket så jag förstår. Men alvaligttalat så mår hennes pollar Ur bra! och det är ju nästan samma sak som du påpekar att "anna" gör, lr?.. Och har man inte tillgång till skog eller nåt sånt förstår jag varför hon inte rider ut. så koncentrera dig på ditt dräktiga sto och låt henne få göra som hon vill.
Och som jag fatta det så står hästen 1-2 dagar i veckan?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp