Blir så trött på djurplågeri!förvisst är de de??

L

lie

ja tycker i alla fall att det är de..! de finns en tjej vi kan kalla henne för anna! hon är 13 år! ich har tävlat hoppning sen hon var liten,hon är väldigt duktig..hennes mamma är oxå väldigt duktig! de bor mitt bland en massa åkrar så om man vill rida ut så måste m,an anntingen rida över en åker lr rida över en trafikväg!men nej, de rider aldrig ut med hästarna!! :( de får ridas i en paddock 5-6 dagar i veckan! dag ut å dag in i en paddock!! till slut tröttnar verkligen hästarna på de! det är inte ens bra för deras hovar m.m att bara gå på ett underlag! lr vad tycker ni? så nu har *anna* blivit sparkad å fått åka in på sjukhus med allvarliga skador..! kan de tänkas att hästen inte tycker om dem längre? :eek:
 
JAg tycker det låter som en alldeles normal situation för de alldra flästa ridskolehästar.. MEn hästen mår nog inte dåligt bara för att den inte får bära runt på en ryttare i skogen,, bara hästen har en shysst hage och en stabil flock så mår dom nog bra,, om de får vara ute mycket.. det är det som är det viktigaste..
 
Djurplågeri är att inte ge sin häst möjlighet till motion alls. Förhoppningsvis går hästen i hage om dagarna och "Anna" rider i alla fall sin häst.

Min syn på djurplågeri

Djurplågeri, det är när hästen inte får tillräckligt med korrekt foder och vatten.

Djurplågeri är när hästn får stå i omockad box eller spilta, dag ut och dag in för att ägaren prioriterar ridning och festande.

Djurplågerei är när hästen inte får möjlighet tlll hagvistelse, med eller utan kompisar. Vem skulle vilja sitta i en liten lägenhet 23 timmar om dagen? Uteboxhage är helt OK om man har en skadad häst, men i övrigt tycker jag att hästar ska ha möjlighet att röra på sig.

Djurplågeri är när hästen får så mycket stryk att den hoppar till bara den hör sin ägares röst.

Djurplågeri är när allt ägaren tänker på är att hästen ska gå att rida på, att ta hand om den i övrigt är ointressant.

Djurplågeri är när hästen blir felaktigt hanterad och får ovanor som kan riskera andras hälsa. Ett exempel är att ge hästen godis i "förebyggande syfte"... Det låter otroligt, jag vet. Men jag har varit skötare åt just en sån häst. "Här lilla Toto, får du en sockerbit. Nu får du inte sparka mig" när ägaren skulle göra något inne i boxen... Och första veckan jag var ute och red. Jag testade hästen i skritt, trav och galopp, eftersom den var igångsatt. I galoppen tvärnittade hästen rätt som det var, vände på huvudet och tittade på mig. Jag drev framåt och lyckades få hästen motvilligt i trav och galopp igen. Den saktade av och försökte stanna två gånger till. Jag nämnde problemet när jag kom hem och då frågade ägaren. "Hade du något godis med dig?" Jag brukar stanna då och då och ge Toto lite godis, så han inte slänger av mig"...



Tyvärr är Jordbruksverkets regler lite luddigt formulerade och det står i många fall BÖR i stället för SKA och det leder till att många hästar och djur inte ha rså bra liv, som de förtjänar och SKA ha.
 
Njaej... Där kan jag nog inte hålla med. Det finns hästar som inte mår bra av sällskap, utan mår bättre av att vara själva. Hästar som har dåliga upplevelser av andra hästar och är väldigt underlägsna och rädda för dem. De blir lätt hackkycklingar, jagas, sparkas och bits efter i hagen. Min häst var ett sådant gränsfall i förra stallet. De andra hästarna godkäne henne bara i flocken, när hon hade fölet vid sidan. Innan och efter, jagades hon efter, hotades åt och fick inte äta höet i hagen.

Dessutom finns det konvalescenter, som inte FÅR stressas upp och springa i hagen bland andra hästar...

Och hingstar mår ofta inte bra att att gå med för många kompisar och i många fall inte bra av att gå med kompisar alls.

Det viktigaste ÄR hagvistelse, men om hästen MÅSTE ha kompisar, det är individuellt och bör behovsprövas först i så fall.

MVH

IH
 
Min häst går ensam i hagen, han höll på att bli ihjäljagad av de andra i somras. :cry:
Han var riktigt illa däran och tycker att det är helt okej att lulla omkring själv.
Han ser förvisso de andra hästarna.
:)
 
Nja,, håller inte heller med dig :D

Jag tänker att om hästar är hackkycklingar, underlägsna osv,, så måste det bero på ngot, tex att de inte fått växa upp i en bra flock, el att dom inte passar in i flocken, och det kanske går bättre i en annan flock, el att hästen kanske kan gå med bara en annan häst. I fall man har stora problem med flocken så får man nog antagligen bytta stall till ett där hon kan bli acepterad av de andra hästarna.
För att låta en häst stå ensam, när de är födda som sällskapsdjur alla deras betenden har utvecklas för att de ska sammarbeta så bra som möjligt i flocken. Att låta en ensam häst ta på sig hela det ansvart som en flock ska ta tillsammans måste vara stressande. de ska spana efter rovdjur, gå och dricka vila äta tillsammans..

Konvalesenter är väll en annan sak,, är de så svårt skadade så att de inte får röra på sig så är dom ju det,, då får man väll stå ut med att ta hästen från flocken för att den ska bli frisk.

Hingstar,, är nog den hemskaste hästhållningen i sverige.. Jag fattar inte att man håller dom som man gör.. I alla fall inan hingstarna är fullvuxna så går de ju runt i unkarsflockar och de kan även hingstar i fångenskap göra. Fasktum är att ungkarsflockarna offta är störe än vad familjeflockarna är för häst ute i det fria. Så sociala är dom. Och annars så kan man ju faktiskt ha hingsten i en liten flock med ett sto och föl, för jag tycker att man har en skyldighet att se till så att man har en häst som mår bra och får bete sig naturligt även fast det är en hingst.
 
Jag tänker att om hästar är hackkycklingar, underlägsna osv,, så måste det bero på ngot, tex att de inte fått växa upp i en bra flock, el att dom inte passar in i flocken, och det kanske går bättre i en annan flock, el att hästen kanske kan gå med bara en annan häst. I fall man har stora problem med flocken så får man nog antagligen bytta stall till ett där hon kan bli acepterad av de andra hästarna.

Hur många lediga stall tror du det finns??? *S* Och hur nyttigt är det för en häst att flyttas hit och dit femtioelva gånger tills man hittar ett stall, där det funkar i hagen. Hur trygg tillvaro blir det att ha ett kringflackande?

Nu hade jag tur, och fick plats i ett stall med två andra hästar, en valack och ett sto. Det har tyvärr nästan gått FÖR bra. Och hästarna går inte att ha ensamma i hagen eller i stallet. Det är inte så kul alla gånger.... Med en uppstressad häst i hagen, när de andra hästarna precis tas in, eller en uppstressad häst i boxen när de andra två är ute på uteritt, eller med en uppstressad häst i boxen som sätter fodret i halsen när den springer av och an och väntar på de andra hästarna. Det kostade mig 1200 härom veckan... :smirk:

Jag tror att hästar mår bra av att gå ensamma ibland, så de inte blir ÖVERDRIVET beroende av varandra.
 
okej det kanske inte är djurplågeri men !! hästen har INGA hästkompisar i hagen,hästen går själv i en tråkig lerig hage året om..! hästen är ute max 4 timmar om dagen!! :cry:
 
Har du häst själv, eller är det för att du är lite avundsjuk som du ser sånt här som djurplågeri tror du? Finns det INGA hästar i hagarna bredvid?

På vår ridskola går privathästarna i flera olika småhagar. Vissa går tre och tre, vissa går i storflock (stona) och så finns det mindre hagar för hästar som inte fungerar med andra. Men de har ändå "kontakt" med de andra hästarna, genom att de ser dem i de andra hagarna och kan busa i hagarna, galoppera längs med staketet och raca mot varann och så vidare.

Det ser ofta värre ut än vad det är tyvärr. Fyra timmar är ändå fyra timmar och så pysslar tjejen med hästen före och efter ridning, samt rider hästen. Jag är ganska säker på at den har ett ganska bra liv ändå.

*kram*

:bow:
 
Jga har aldrig varit med om att en häst blivigt órdentligt mobbad i hagen,, visst har det funits hästar som blivigt lite utstötta. men jag har aldrig sätten häst som inte får äta hö och som de andra hästarn aanfaller utan andledning. så jag antar att det inte är så vanligt och därför kan man väll antagligen motvera detta genom en flytt, och inte 58 stycken. men har man provat flera olika stall och fått samma dåliga resultat en totalt utmobbad häst kan jag ju förstå att man ger upp..

Fast som du skriver ska inte hästarna vara så beroende av varandra att de blir alldeles tokiga när de andra är borta, fast det är ju förstårligt att de blir det om man tänker på att deras instinkter har utvecklas för att vara med flocken. men man kan ju träna dom så att dom tycker att det är aceptabelt att bli skild från flocken även fast dom inte tycker om det..


---> Lie,, visst fan är det djurplågeri,, tycker att du ska försöka anmäla det,, inte för att det kommer hända något,, men det kanske ger dom en tankeställare..

så får man ju bara inte hålla hästar :mad:
 
---> Lie,, visst fan är det djurplågeri,, tycker att du ska försöka anmäla det,, inte för att det kommer hända något,, men det kanske ger dom en tankeställare..

så får man ju bara inte hålla hästar

När man gör en anmälan har Miljö och hälsa skyldighet att åka ut och kolla stallet. Stallägaren får då betala en kostnad för kontroll av stallbyggnad och hästar, vare sig det ÄR något att klaga på eller ej.

jag kan tycka att när det blir "okynnesanmälan", dvs att det INTE FINNS något att klaga på... Då är det ANMÄLAREN som ska få betala den kostnaden... Så kanske det inte blir så många "felanmälningar"... pga bristande kunskaper om hästhållning eller avundsjuka hos anmälaren.
 
Fast det finns ju helt klart något att klaga på!! I vår djurskyddslag står det att djur ska hållas så att de kan bete sig naturlig, det kan knappast en häst göra ensam i en liten ler hage,,
 
Missade du mitt inlägg????

Min häst har gått med de andra i 2 1/2 år.
Men i somras ville de ha ihjäl honom.
Min häst börjar bli till åren, kanske har det med det att göra, kanske inte.
Men riskera det igen, nej det gör jag inte.
Han får gå själv, och han trivs med det.
Han ser de andra.

Det är mer "djurplågeri" tycker jag då att släppa in en icke accepterad häst i samma flock gång på gång även om det inte funkar. :mad:

Tänk själv, det är vi som väljer deras flock, inte de.
Det är skillnad på hästar i frihet och i fångenskap.
Glöm aldrig det!!!
 
Ja ja har själv hästar! en 10 årig varmblodskille som jag tyvärr måste avliva=( :( och ett 6 årigt dräktigt fuxsto!
så avundsjuk är jag verkligen inte för vi har hästar så de räcker!

när jag var mindre hade jag min new forest där hos dem men jag bytte rätt snabbt stall! nej nu har de bara en häst där !! de kanske inte är djurplågeri men det är inte bra för hästens ben å hovar att ridas i sand 6 dagar i veckan!ska man ha häst så ska man variera ridningen lite tycker jag!!rida ut men även rida i padock!!
 
Om det är djurplågeri kan man ju diskutera. Själv tycker jag att inte låter bra alls.

Djurplågeri är, enligt mig, brist på kärlek, när ingen bryr sig. Och hur det än är, så är det alltid djurplågeri om man gör djuret olyckligt.
 
Håller faktiskt med dem som tycker att du överreagerar, lie! Inom hästvärlden finns många olika åsikter om vad som är bäst för hästen osv, och det verkar som om alla hästägare har sin egna bestämda uppfattning, liksom hästarna också är individer - vad vissa trivs med passar inte andra alls.

Att rida på samma underlag kanske inte är bra, eller att hästen är ute fyra timmar per dag, men jag har väldigt svårt för att tro att djurskyddinspektören skulle kalla det plågeri, som du vill ha det till. Om man vill hårddra det kan man ju isåfall säga att det är plågeri att ha hästen i samma hage varje dag, för där är det ju samma underlag , och att det är tråkigt för hästen att samam människa sköter om den varje dag, tänk så lite variation DET ger! Eller att äta samma mat, dag ut och dag in.....

Men sådana saker brukar i allmänhet anses som bra, för hästar är vanedjur. Håller med dig i tanken, hästens bästa är viktigt, men i det här fallet tycker jag du applicerar dina egna värderingar på något du inte känner till hela sanningen om.
 
Tycker inte heller att det är djurplågeri. Visst är det tråkigt, men det är långt ifrån djurplågeri. Och om du tycker att det där är hemskt så har du inte sett mycket.

Dessutom tror jag INTE att hon blev sparkad för att hästen är sur för att den inte rids ut på... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp