Bukefalos 28 år!

Blir stressad av bomarbete

nattrexx

Trådstartare
Hejsan. Min häst blir stressad av bomarbete och kan ibland skena iväg om det inte är ett hinder efter. Om det är ett hinder efter brukar han vägra. Han kommer ofta fel över bommar och han tycker det är jättejobbigt. Det är inte kul när han skenar iväg och om det är bommar som ligger nära varann så kan han hoppa över alla på en gång. Vad ska jag göra för att få honom att lugna ner sig och kan komma rätt över bommarna utan att vägra på hinder eller skena iväg?
 
Tränarhjälp är en bra start om du inte redan har det. :)

Jag hade helt enkelt undvikit att lägga för många bommar i rad om det stressar hästen. Ta en och en istället till att börja med. Du kan t ex lägga ut två bommar i vardera änden på en stor volt (ca 20m) och så trava runt och ha som mål att försök hitta en lugn takt och en jämn rytm. Samma sak kan du göra om du lägger två bommar med lite längre avstånd på ena långsidan. När traven funkar så gör samma sak i galopp. Sedan får du efterhand öka svårighetsgraden men det viktiga är ju att hästen och du känner att ni reder ut situationen på ett bra sätt och då får man plocka isär träningen i mindre beståndsdelar.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 076
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp