"Blir vad man gör hen till"

För några år sen köpte jag en äldre connemara (13 år) som bara var riden ute i skogen. Påbörjade utbildning och att börja med en äldre häst gav helt andra utmaningar än med en yngre. En yngre häst kan vara lite unghästyster och reaktiv för rörelser osv den tycker är lite konstiga uppifrån ryggen, balansen är sådär osv. Men en ung häst är oftast lite halvkorkad och rätt uppmärksam på sin ryttare och de blir därmed väldigt påverkningsbara i den där nya situationen. En äldre häst som är riden men inte utbildad är oftast helt trygg med att ha ryttaren på ryggen, kan tyvärr ha lärt sig "stänga av" en del för vad ryttaren faktiskt gör på ryggen och den äldre hästen tar helt enkelt ansvar för sitt.

Med min tant var det väldigt svårt att få henne övertygad om att hon inte längre behövde ha kontroll på allt runt omkring utan faktiskt skulle låta sig påverkas av sin ryttare. Hon var alltid otroligt trygg men det var frustrerande att det var så svårt att få kontakt med henne. Hon blev till slut en rätt säker LB-häst med lite placeringar på dressyrbanan, men sen var det stopp. Sålde henne som tanthäst vilket var helt perfekt för henne!

Så jag kommer nog inte göra om experimentet med att utbilda en äldre häst.
 
Jag invänder mot hur man får LB-nivå till "fin och utbildad i dressyren", LB motsvarar ju bara den mest basic grundutbildningen av en häst, dvs röra sig i rätt gångart och rätt riktning utan att ha huvudet i taket. Inget fel i att ha en häst på LB eller lägre nivå, men då tycker jag inte att den kan kallas utbildad (på sin höjd grundutbildad).
Fast det beror nog lite på vilken ras det handlar om... För en ridhästras är LB väldigt basic och det blir ju konstigt att måla ut det som en merit. Men tex för en nordsvensk eller för del delen en travhäst så ligger det ofta ett par år med styrka och träning för att göra ett fint LBprogram. Mest pga galoppjobbet då.
 
Fast det beror nog lite på vilken ras det handlar om... För en ridhästras är LB väldigt basic och det blir ju konstigt att måla ut det som en merit. Men tex för en nordsvensk eller för del delen en travhäst så ligger det ofta ett par år med styrka och träning för att göra ett fint LBprogram. Mest pga galoppjobbet då.
Fast det är ju fortfarande inte ”välutbildad”. Jag tänker att ras + dressyrresultat nog talar för sig självt i ett sånt fall, man behöver inte skriva ”välutbildad” som ju bör betyda att hästen kan betydligt mer.
 
Jag har också tänkt på det. Det intressanta tycker jag är när typ alla grenar står uppradade:
"Hoppning, dressyr, körning, voltige, nh (och ibland står ännu fler saker) hon blir vad du gör henne till."
Ibland står saker/grenar som kräver olika saker. Jag tänker att man nog menar att hästen är snäll och stabil och nog kan acceptera det mesta som ägaren vill hitta på. Men eftersom saker står uppradade som hästen inte ens provat vet man ju inte heller om hästen tycker det är kul.
Förr, när det inte fanns så många grenar, hände det att hästar som varken var lämpade för dressyr eller hoppning annonserades ut som fälttävlansämnen. Nu tycker jag mig ana att WE blivit det som hästar som inte passar för något annat säkert passar för (enligt annonsörerna). Ju mindre man själv - och förmodade spekulanter - vet om en sport, desto mer sannolikt att hästen passar för det :).
 
Här kan man ju leka med särskrivning och få en helt annan innebörd.
Som också passar bättre.
Välutbildad
Väl utbildad

Jag skulle inte heller kalla LB för välutbildad.
Väl grundriden/grundutbildad passar väl bättre tycker jag.
Däremot kan ju en häst vara
Väl Utbildad till LB.


För mej är en välutbildad häst en häst på högre nivå än grundutbildad. Oavsett ras.
(Finns ju tex några fjordingar och travare på högre nivå än vanligt i sin ras, msvbish- där börjar vi ju prata välutbildad tycker jag)


För en travare kan man ju mycket väl skriva
’väl utbildad, LBnivå’
Men för en swb kanske man istället vill kalla det
’väl grundutbildad, LBnivå’

Eftersom raserna har helt olika förutsättningar för just dressyr. Travaren kanske inte kommer jättemycket längre och gör en bedrift att vara väl utbildad i just LB,
medan swbn kanske är just på sin grundnivå.
 
Fast det är ju fortfarande inte ”välutbildad”. Jag tänker att ras + dressyrresultat nog talar för sig självt i ett sånt fall, man behöver inte skriva ”välutbildad” som ju bör betyda att hästen kan betydligt mer.
Nej, jag hade själv inte använt det uttrycket. Föredrar "xx% LB dressyr" och hänvisning till TDB. Då är det iaf objektivt bedömt. Men jag hade nog ändå sett en det som välutbildat för rasen om jag läst en annons.
 
Min blev verkligen vad jag gjorde den till. En kul skogsmulle, klok som en bok men det var han nog innan. :D. Det var helt mitt val men en del hade nog åsikter om det men det struntade jag i. En töltmaskin enligt säljaren så han blev en trav och skrittmaskin hos mig.
 
Inom islandshästvärlden tycks det mig som att uttrycket beskriver en häst som har mycket gångarter i sig och har kapacitet en bra bit upp men som samtidigt är trygg och lugn. Dvs kommer att bli en utmärkt familjehäst/kurshäst om man vill eller en framtida tävlingshäst. Kanske att den där extra motorn och sista klicket saknas för att det ”bara” skulle passa som tävlingshäst för de som kommit en bit på väg.
 
Man kan ofta se på annonsens utformning och på bilderna om säljaren har en aning om vad hästen kan prestera eller vidareutveckla. Har den inte nått grundutbildning för respektive gren före 6 års ålder så får säljaren anpassa priset därefter eller sälja till någon utan större kunskap. Brukar då dessutom finnas en hel del olater befästa samt gått med taskig utrustning. Tyvärr blir dessa hästar ofta vandringspokaler.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 091
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp