Blistrad häst.. Avstängd tränare derby helgen...

Humelibumlan

Trådstartare
Antar att denna tråden ska vara här... trots att den är lite mer "trav".. :confused:

Läste i Trav Ronden att en av sveriges mest framgångsrika tränare är avstängd under Derby helgen... för att veterinären hittat kraftiga blister "skador" på en av hans starthästar, för nån vecka sen.. Veterinären gav tränaren möjlighet att stryka hästen, men tränaren vägrade och blir därför avstängd, för att ha för att ha försök starta en häst som inte var i tävlings mässigt skick..
Detta resulterade i en häftig diskution i stallet...
Många hävdade att det är ju "massor" av blistrade hästar som startar.. Men Jag och några till tyckte att en häst som behöver en så "kraftig" blistring (som i det aktuella fallet) inte är i tävligsmässigt skick! :crazy:

Nyfiken på vad ni tycker.. :smirk:
 
har hästen fått ben som telefonstolpar så ska man ju absolut inte starta. nu har jag inte läst travronden, så jag vet inte om det stod HUR blistringen hade tagit....om det bara var lite håravfall är det ju inte så farligt. men det borde ha sett gräsligt ut om tom vet. vill stryka
 
Det stod inte hur illa det var... men jag antar att det inte var så trevligt...
"Telefonstolparna" brukar ju gå ner efter lite rörelse...
 
Usch, gillar inte blistring alls.. Tycker absolut att det var rätt med avstägning..
 
Det var nog inte så allvarligt. Som jag förstod så var det ingen fara alls. Annars skulle den väl inte starta på V75 nu. Den tränaren är väl inte känd, för att starta hästarna i dåligt skick ! eller ? :idea:
 
tja, tydligen var den hårlös båda bakknä, vilket var ok... men var ny blistrad kotor bak... och hade tydliga besvär av dem... :eek:
Hästen fick 2 dagars anmälningsförbud, så... den har nog läkt nu! :)

Njae, den tränaren är väl kanske inte känd att ha alla hästar i bra skick i alla läger.. :angel:
 
Det var konstigt om hästen var så besvärad att det. Och läkt så bra, på så kort tid. När startade han en häst, som varit i ej tävlingsmässigt skick innan det här ? Jag tycker att det är väldigt dumt, att säga att han inte brukar ha sina hästar i ordning ! Det är ju bara att titta på hans resultat. Vi alla vet väl, att det är omöligt att lyckas med ofräsha hästar. Men det behöver vi väl inte ens diskutera !
 
Hm, en blistring brukar väl läka ut på 9 dagar?! :confused:

Att bara kolla på resultat, tycker jag är ett ganska kortsiktigt syn sätt... För har man så många jätte fina hästar i träning, så SKA man bara ha bra resultat.. :) Vilket han oxå har idag..

Men denna tränaren, --->som jag faktiskt gillar,<--- hade för ett par år sen den högsta omsättningen på hästar i träning i sverige och det tycker jag talar ganska mycket för sig självt.
Nej, ofrächa hästar springer inte in pengar.. men vissa tränare behöver inte engagera sig så mycket i dessa, de skickas bara ut... för det är kö lista på hästar som vill in i träning... :(

*Avskyr industristall* :mad:
 
Jaa, vi tycker olika och tur är väl det ! Men han är inte kung Åke för intet ! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 934
Senast: Karminnie
·
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
7 890
Senast: Leoni
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
35 832
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp